خرید سوهان: نکات مهمی که قبل از خرید سوهان باید بدانید!

خرید سوهان: نکات مهمی که قبل از خرید سوهان باید بدانید!


منبع: نت نوشت

506

1398/6/24

15:52


خرید سوهان: نکات مهمی که قبل از خرید سوهان باید بدانید!

تقریبا تمامی شیرینی‌ها را می‌توان در منزل تهیه کرد، اما با توجه به همه دردسرهایی که همه ما از زیر و بم آنها با خبریم، خرید کردن راه ساده‌تری برای لذت بردن از شیرینی خاصی مثل سوهان است! در این متن قصد داریم اطلاعات مفید، کاربردی و مهمی را که می‌تواند در خرید سوهان مرغوب موثر باشد را در اختیار شما قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: سوهان: هر آنچه باید راجع به این شیرینی سنتی بدانید!

خرید سوهان آسان است!

خرید سوهان کار سخت و دشواری نیست ولی نکات و فوت و فن‌هایی دارد که اگر اطلاعات کافی هنگام خرید از آن نداشته باشید بی شک نمی توانید سوهان با کیفیتی تهیه کنید. در ادامه این متن، نت نوشت برای کسانی که قصد خرید سوهان را دارند اطلاعات اولیه‌ای آورده است که بتوانند هنگام خرید سوهان با کمک آن بهترین و مرغوب ترین سوهان موجود در بازار را خریداری کنند.

هنگام خرید سوهان حتما دقت داشته باشید که عسل، روغن حیوانی و زعفران به کار رفته در سوهان از بهترین نوع خودشان هستند و از کالاهای تقلبی مانند رنگ زعفران استفاده نشده باشد.

هنگام خرید سوهان حتما دقت داشته باشید که عسل، روغن حیوانی و زعفران به کار رفته در سوهان از بهترین نوع خودشان هستند و از کالاهای تقلبی مانند رنگ زعفران استفاده نشده باشد.

پیش از هر چیز بد نیست با هم مروری بر مواد تشکیل دهنده این شیرینی داشته باشیم. خرید سوهان مرغوب کار ساده ایست اگر بدانید قرار است چه چیزی بخرید!

مواد تشکیل دهنده سوهان

موادی که در پخت سوهان به کار برده می‌شوند در کیفیت و تازگی آن بسیار تاثیر گذار است. سوهان مرغوب از این مواد تشکیل شده است:

  • آرد جوانه گندم
  • آرد سفید
  • شکر
  • روغن حیوانی
  • زعفران
  • کره
  • عسل
  • هل
  • گلاب
  • پسته
  • بادام

برخی از این پارامتر‌ها می‌توانند عامل کیفیت پایین سوهان باشند. هنگام خرید سوهان حتما دقت داشته باشید که عسل، روغن حیوانی و زعفران به کار رفته در سوهان از بهترین نوع خودشان هستند و از کالاهای تقلبی مانند رنگ زعفران استفاده نشده باشد.

بیشتر بخوانید: سوهان قم: سوغات شهر قم را دقیق‌تر بشناسید!

سوهان گل نازک در روند پخت  پس از شکل گیری زیر وسیله‌ای به نام ” مشته ” هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود و به همان صورت باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: سوهان عسلی | سوهان کنجدی | سوهان لقمه ای | سوهان گزی | سوهان حلوایی | سوهان گل نازک

انواع سوهان را بشناسید

حین خرید سوهان حتما متوجه این مسئله خواهید شد که سوهان قم در اندازه‌ها و شکل‌های بسیار متفاوتی تولید می‌شود که با توجه به سلیقه افراد هر کدام ویژگی متفاوتی دارند. نکته مهم در خرید سوهان شناخت انواع آن می‌باشد که انتخاب را آسان تر می‌کند. در تمامی مدل‌های سوهان قم این طعم خوش و تازگی است که وجه تمایز بین تمامی سوهان‌ها به شمار می‌رود.

سوهان گل نازک

سوهان گل نازک یا سوهان گل قم در بین تمامی مدل‌های سوهان از برتری خاصی برخوردار است. به نحوی که می‌توان گفت این سوهان خوشمزه‌ترین و لذیذترین سوهان شناخته شده است. سوهان گل نازک در اندازه‌های بزرگ و کوچک تولید می‌شود که معمولا سایز بزرگ آن ضخیم تر است و سایز کوچک تر بسیار لطیف و کم حجم می‌باشد.

این مدل سوهان در روند پخت  پس از شکل گیری زیر وسیله‌ای به نام ” مشته ” هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود و به همان صورت باقی می‌ماند. معمولا بر روی سوهان گل مقدار قابل توجهی مغز پسته و یا بادام ریخته می‌شود که در مزه آن بسیار تاثیر دارد.

سوهان باقلوایی

همان طور که از اسم این مدل پیدا است درست شکل باقلوا می‌باشد. لوزی‌های کوچک که بر روی آن‌ها مقدار زیادی پودر پسته ریخته می‌شود ظاهر این سوهان می‌باشد. این سوهان قطور تر از سوهان گل می‌باشد و مزه بسیار خوشمزه‌ای دارد.

مدل سوهان سکه‌ای درست شبیه سوهان گل می‌باشد با این تفاوت که اندازه آن بسیار کوچک تر از سوهان گل است.

سوهان سکه ای

مدل سوهان سکه‌ای درست شبیه سوهان گل می‌باشد با این تفاوت که اندازه آن بسیار کوچک تر از سوهان گل است. اندازه این سوهان همان طور که از اسمش بر می‌آید درست به اندازه  یک سکه می‌باشد. سوهان‌هایی که در اندازه‌های کوچک مانند این سوهان تولید می‌شوند گزینه‌های خوبی برای پذیرایی هستند.

برخی از سوهان‌های لقمه‌ای با گز پر می‌شوند و برخی با انواع مغز‌های آجیل مانند گردو، بادام، پسته و یا چند مغز پر می‌شوند.

سوهان لقمه ای

سوهان لقمه ای مدلی از سوهان است که در چندین حالت به فروش می‌رسد. هنگام خرید سوهان لقمه ای دقت کنید که داخل لقمه این سوهان چه موادی استفاده شده است. برخی از سوهان‌های لقمه‌ای با گز پر می‌شوند و برخی با انواع مغز‌های آجیل مانند گردو، بادام، پسته و یا چند مغز پر می‌شوند. مدل‌هایی از سوهان لقمه‌ای حاوی پشمک‌های مختلف هستند که مزه خاص و خوشمزه‌ای دارند. در مجموع این مدل سوهان به صورت لقمه‌های کوچک هستند که داخلشان با خوراکی‌های مختلفی  پر شده است.

سوهان حبه ای

به صورت کلی سوهان حبه‌ای برای پذیرایی استفاده نمی‌شود. این مدل سوهان بسیار ریز و تا حدودی خرد و تکه تکه هستند. تکه‌های کوچک کوچک سوهان حبه‌ای برای مصرف شخصی عالی است ولی از آن جایی که شکل ظاهری منظم و کاملی ندارد و بسیار خرد و ریز است بهتر است در پذیرایی استفاده نشود. قیمت سوهان حبه‌ای معمولا مناسب تر از سایر مدل‌های سوهان است.

سوهان آجیلی

یک مدل از سوهان لقمه‌ای سوهان آجیلی است. این مدل سوهان معمولا از قیمت بالایی برخوردار است به دلیل این که داخل لقمه این سوهان مملو از انواع دانه‌های آجیل است. هنگام خرید سوهان آجیلی در نظر داشته باشید که چه مغزی از آجیل داخل آن است. بادام، پسته، فندق و حتی گاهی تمامی این مغزها با هم در سوهان آجیلی استفاده می‌شود.

دسر سوهان

تازگی یک مدل از سوهان تولید شده است که از مزه بسیار عالی برخوردار است. این نوع سوهان در واقع یک نوع دسر است که به سفتی سوهان نیست. دسر سوهان غلظتی مانند عسل دارد و داخل ظروف کاسه‌ای شکل به فروش می‌رسد. این دسر درست همان مواد اولیه سوهان است و از خواص همان برخوردار است. معمولا دسر سوهان را می‌توان برای مدت زمان بیشتری نسبت به سوهان نگهداری کرد.

سوهان حلوایی

این مدل سوهان به صورت تخته‌ای است. معمولا سوهان حلوایی در ظرف‌های فلزی موجود است و تمام سطح ظرف را در بر می‌گیرد. برش‌هایی بر روی سطح سوهان ایجاد می‌شود که هنگام مصرف راحت تر تکه تکه شود. بر روی سوهان حلوایی مقدار زیادی پودر پسته ریخته می‌شود.

سوهان عسلی

مواد تشکیل دهنده این سوهان درست مانند دیگر سوهان‌ها می‌باشد با این تفاوت که میزان بسیار زیادی عسل در پخت آن استفاده می‌شود. در صورتی که قصد خرید سوهان عسلی دارید حتما به تاریخ تولید آن دقت کنید. این مدل سوهان بسیار سریع تر از سایر مدل‌های سوهان خشک و سفت می‌شود.

سوهان خلالی

یکی از بهترین مدل‌های سوهان برای پذیرایی سوهان خلالی است. این مدل سوهان خلال‌های باریک است که بسته به برند آن در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان: دستور پخت کامل سوهان قم چیست ؟

قیمت سوهان

قیمت سوهان از مهمترین مواردی است که با توجه وضعیت اقتصادی این روزها از مهمترین موارد مورد توجه خواهد بود. مواد اولیه، برند و نام تجاری و بسته بندی از مهمترین نکاتی است که در قیمت نهایی این شیرینی موثر است.

در جریان باشید که گران ترین مدل سوهان سوهان لقمه‌ای است. و از آن جایی که این مدل سوهان مملو از میزان زیادی مغز آجیل می‌باشد و یا این که داخل آن گز قرار دارد کمی گران تر از سایر مدل‌ها است.

پس از آن سوهان گل نازک قم است. سایر مدل‌های دیگر هم بسته به درصد مغز پسته و بادام و کیفیت مواد تشکیل دهنده آن‌ها قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.

بسته بندی سوهان یکی از نکاتی است که در خرید سوهان و البته قیمت آن موثر است.

خصوصیات و ویژگی‌های سوهان خوب

برای اکثریت افرادی که به شهر قم مسافرت می‌کنند، خرید سوهان بعد از زیارت حرم حضرت معصومه (س) یکی از واجبات است. ولی با این حال، یافتن سوهان خوب و با کیفیت برای بسیاری از افراد کار دشواری می‌باشد. به همین دلیل، بر آن شدیم. در ادامه خصوصیات و ویژگی‌هایی که یک سوهان خوب باید داشته باشد، را به شما معرفی کنیم.

توجه به رنگ

اولین ویژگی که باید در هنگام خرید این شیرینی به آن توجه کرد، رنگ آن است. یک سوهان خوب دارای رنگ قهوه‌­ای روشن و همچنین عطر و طعم خوب می‌باشد. چرا که استفاده از هر نوع رنگ مصنوعی و یا مواد دیگر برای ایجاد رنگ در این شیرینی ممنوع است و مجاز نمی‌باشد. علاوه بر این در هنگام خرید، این شیرینی آن را بو کنید. از خرید شیرینی‌های مانده و فاسد خودداری کنید.

توجه به روغن

دیگر ویژگی و خصوصیتی که یک سوهان خوب دارد، به روغن آن مربوط می‌شود. زمانی که به خرید این شیرینی می‌پردازید، به روی آن توجه کنید. روغن نباید بر روی این شیرینی دلمه بسته باشد.

سالم بودن داخل قوطی

سالم بودن سوهان‌های داخل قوطی خصوصیت دیگری است که سوهان خوب دارد. در زمان خرید، اگر قوطی این شیرینی را باز کنید، نباید بیش از یک قطعه آن خرد شده باشد.

از خرید شیرینی‌هایی که همه قطعه­‌های آن خرد شده‌­اند، خودداری کنید.

ترد و نچسبیدن به دندان

سوهان خوب و درجه یک، سوهانی ترد است که رنگ تازه‌­ای دارد و به دندان نمی­‌چسبد.

تولید شده در مراکز مجاز و معتبر

در نهایت باید گفت که در زمان خرید این شیرینی، حتما آن را از تولیدی­‌های مجاز و مراکز معتبر که دارای مجوز و پروانه بهداشت می‌باشند. تهیه و خریداری کنید. بنابراین دقت کنید، که بر روی قوطی این شیرینی مشخصات کارخانه، پروانه بهداشت، ترکیبات، تاریخ مصرف و وزن خالص نوشته شده باشد.

بیشتر بخوانید: نگهداری سوهان

بسته بندی سوهان

یکی از نکاتی که در خرید هر کالایی تاثیر گذار است، بسته بندی دقیق و زیبا می‌باشد. بسته بندی سوهان علاوه بر ظاهر آراسته و زیبایی که باید داشته باشد، می‌بایست دارای شرایط مناسب برای نگهداری سوهان باشد. بسته بندی سوهان یکی از نکاتی است که در خرید سوهان و البته قیمت آن موثر است.

برخی از سوهان‌ها می‌بایست با دقت و ظرافت بیشتری بسته بندی شوند چرا که نسبت به سایر مدل‌های سوهان ترد تر هستند و به راحتی خرد می‌شوند. برخی دیگر از مدل‌های سوهان نیاز است که به صورت تک به تک بسته بندی شوند تا سوهان‌ها به یکدیگر نچسبند مانند سوهان گل نازک. بسته بندی سوهان به چند طریق انجام می‌شود:

  • بسته بندی در قوطی‌های فلزی
  • بسته بندی در جعبه‌های کاغذی
  • بسته بندی در ظروف پلاستیکی

قوطی‌های فلزی بهترین نوع بسته بندی سوهان به شمار می‌آیند ولی از قیمت بالایی بر خوردار می‌باشند. جعبه‌های کاغذی و دیگر مدل‌ها قیمت مناسب تری داشته ولی احتمال آسیب دیدن سوهان زیاد است. در هنگام خرید سوهان دقت زیادی بر روی قیمت و همچنین تاریخ تولید سوهان که بر روی بسته بندی درج شده است داشته باشید. تاریخ تولید سوهان نشان دهنده تازگی این محصول است. در صورتی که مدت زمان زیادی از تولید آن گذشته باشد سوهان قابل مصرف است ولی طراوت و تازگی سوهان تازه پز را ندارد.

سوهان عمده بهتر است یا تکی ؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که خرید سوهان عمده بسیار مقرون به صرفه تر از خرید سوهان تکی است و بهتر است که سوهان را به صورت عمده از درب کارخانه خریداری کنند. خرید سوهان به صورت عمده یا تکی هیچ تاثیری در قیمت آن نخواهد داشت.

اگر ترجیح می‌دهید سوهان را به صورت تازه و بدون دخالت بازار اقتصادی دلالان تهیه کنید می‌توانید از کارگاه سوهان پزی خاصی که در نظر دارید سوهان بخرید ولی در غیر این صورت تمامی سوهان‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند از قیمت مشخصی برخوردار هستند که برای افراد علاقمند به این شیرینی خوشمزه ارائه می‌شوند.

خرید سوهان

خرید سوهان

فقط با توجه به تاریخ تولید می‌توانید یک سوهان تازه و مرغوب خریداری کنید. سوهان‌هایی که تاریخ جدید تری دارند کمتر کهنه هستند و کیفیتشان بالاتر خواهد بود. البته سوهان‌هایی که از تاریخ تولیدشان نیز زمان زیادی گذشته است هم قابل مصرف هستند فقط این که ممکن است به دلیل این که مدت زمان زیادی مانده اند کمی بیات تر و کهنه تر از سوهان‌های تازه باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو