سندروم پیش از قاعدگی، رابطه اش با افزایش فشار خون

منبع: نی نی بان

56

1398/3/11

21:40


میلیون ها زن در سراسر جهان از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رنج می برند. در حال حاضر تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (متوسط تا شدید) ممکن است، در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار بگیرند. در حالی که این مطالعه نمی تواند علت و معلول را با قطعیت مشخص کند، ولی می توان این تحقیقات را اینطور معنا کرد که، زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی باید برای تغییرات نامطلوب فشار خون و خطر ابتلا به فشار خون بالا آماده باشند.

شروع تحقیق و آزمایشات
این تحقیقات تحت رهبری الیزابت برتون جانسون، اپیدمیولوژیست در دانشگاه ماساچوست، امهرست انجام شده است. در این تحقیقات 1260 زن را، از سال 1991 تا 2005 با سندرم پیش از قاعدگی شدید و بیش از 2400 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی خفیف مورد مطالعه قرار دادند. محققان بر این باورند که زنان مبتلا به PMS متوسط تا شدید 40 درصد بیشتر احتمال ابتلا به فشار خون بالا نسبت به علائم خفیف PMS یا بدون آن را دارند.

عوامل افزایش ریسک ابتلا به فشار خون بالا
محققان تقریبا اطمینان دارند ریسک ابتلا به فشار خون بالا در مصرف کنندگان دخانیات و نوشیدنی های الکلی و گروه هایی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بالاتر است. همچنین مصرف قرص ضد بارداری، هورمون های پس از یائسگی و سابقه خانوادگی از دیگر عوامل افزایش ریسک ابتلا به فشار خون بالا در سندرم پیش از قاعدگی عنوان شده است.

گروه های در معرض ابتلا
محقیق این دانشگاه پس از آزمایش های مختلف در گروه های سنی مختلف دریافتند سندرم پیش از قاعدگی خفیف، متوسط و شدید و ارتباط آن با خطر ابتلا به فشار خون بالا تا سه برابر بیشتر، در خانم های زیر 40 سال دیده شده است. دکتر الیزابت برتون جانسون خاطر نشان کرد: این اولین مطالعه بزرگ و دراز مدت است که نشان می دهد، سندرم پیش از قاعدگی در خانم ها می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مزمن دیگر در سنین بالاتر باشد.

کاهش ریسک ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی و فشار خون
تحقیقات این گروه نشان داده است که مصرف ویتامین های گروه ب، تیامین و ریبوفلاوین در مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی متوسط تا شدید، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان را کاهش می دهد. همچنین مشخص شد مصرف گروه های مختلف ویتامین می تواند احتمال ابتلا به انواع سندرم پیش از قاعدگی را 25 تا 35 درصد کاهش دهد. سندرم پیش از قاعدگی شدید، شامل حال حدود 8 تا 15 درصد از زنان مستعد به این بیماری می شود که البته محققین برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، مصرف ویتامین های گروه ب را توصیه می کنند.

نظر متخصصین درباره سندرم پیش از قاعدگی و خطر ابتلا به فشار خون بالا
دو کارشناس و متخصص برجسته در مورد این تحقیقات گفته اند: یافته های جدید می تواند بسیار مهم باشد، اما همچنان سوالات زیادی وجود دارد. دکتر استیسی روزن، معاون بهداشت زنان در موسسه بهداشت زنان در نیو هید پارک نیویورک : این مطالعه در شناسایی رابطه این دو بیماری بسیار مهم است ولی باید منجر به مشاهده دقیق تر در شروع فشار خون شود. با این حال، او افزود: یکی از مهمترین آمار ها این است که میانگین سن این بیماران 27 سال است و مهم تر از آن، این است که ببینیم آیا این ارتباط (سندرم پیش از قاعدگی و خطر ابتلا به فشار خون بالا) در زنان جوان تر هم دیده می شود یا خیر. همچنین دکتر دنا آدیمولام استاد یار پزشکی در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای شهر نیویورک است. به گفته او در حال حاضر، بسیاری از پزشکان سندرم پیش از قاعدگی را به عنوان یک عامل خطر در افزایش فشار خون به حساب نمی آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو