دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا


منبع: نیک شو

814

1398/6/24

20:17


دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

بله تیتر را درست خواندید! زیبا بودن هم برای خودش دردسرهایی دارد ، همه انسان ها روی کره زمين مي خواهند زیبا و جذاب باشند ، زندگی بازیگران و مدل های زیبا و جذاب هميشه مورد توجه اســت چون زیبا هستند ، اما باید بدانید کـــه زیبا بودن هم برای خودش مشکلاتی بوجود مي آورد.بسیاری از ما تصور مي کنیم کسانی کـــه از زیبایی و جذابیت ظاهری برخوردارند به خاطر همين ویژگی هیچ مشکلی در زندگی ندارند و همه چیز بر وفق مرادشان اســت. البته کـــه با توجه به رواج پدیده ی ظاهر پرستی کـــه حتی آن را یکی از بزرگ ترین آفت های قرن حاضر مي دانند، از جهاتی این تصور درست اســت، اما تحقیقات نشان داده ویژگی زیبایی هميشه هم مثبت عمل نمي کند و گاهی برای صاحبش دردسرساز مي شود، تا حدی کـــه بعضی افراد زیبا رو این ویژگی را بیشتر یک مصیبت مي دانند تا نعمت. در ادامه به دردسرها و مشکلات زیبایی و جذابیت ظاهری خواهیم پرداخت.

 

۱- هم‎جنس هایشان به دنبال زمين زدن آن ها هستند و اغلب هم موفق مي شوند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

تحقیقات نشان داده آدم ها در برابر زیبایی احساس خطر مي کنند و در مواجهه با یک شخص زیبا رو ممکن اســت از ترس یا حسادت، تصميم به زمين زدن او بگیرند. برای مثال تحقیقات ثابت کرده اگر شخص جذابی مصاحبه ی کاری داشته باشد و فرد اســتخدام کننده هم‎جنس او باشد، این احتمال وجود دارد کـــه شخص پذیرفته نشود چون مصاحبه کننده احساس خطر مي کند.

 

در محیط های کاری هم ميل به غیبت در مورد افراد خوش چهره در بین همکاران بیشتر اســت چون آن ها نمي توانند چهره ی آن شخص را از بین ببرند اما مي توانند این کار را با شخصیت او انجام دهند. کسانی کـــه از زیبایی ظاهری برخوردارند خود مي گویند دیگران به ویژه با آن ها بیشتر رقابت مي کنند، هر زمان کـــه حال خوبی نداشته باشند آزارشان مي دهند، آن ها را درگیر احساس ناامنی روانی خودشان مي کنند و از ترس رقابت، طرد شدن، حسادت یا هر علت دیگری، آن ها را کنار مي زنند. افراد زیبا رو احساس مي کنند دائماً روی یک صحنه، در حال قضاوت شدن هستند.

 

۲- دیگران معمولاً انتظارات بالاتری از آن ها دارند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

روانشناسان به این پدیده «خطای هاله ای» مي گویند، کـــه در اثر آن، آدم ها ناخودآگاه هر نوع ویژگی مثبتی را در یک فرد به زیبایی ظاهری او ربط مي دهند. اما زیبایی ظاهری دیگران در بسیاری از افراد نه فقط تداعی کننده ی ویژگی های مثبت بلکـــه تداعی کننده ی نتایج مثبت هم هست. به همين دلیل اگر کسی زیبا رو باشد، آن ها انتظار دارند کـــه این شخص هم در زندگی خانوادگی و هم در زندگی کاری اش موفق باشد و در مجموع زندگی راحتی داشته باشد. افراد جذاب معتقدند دیگران انتظارات بالایی از آن ها دارند و فکر مي کنند آن ها باید عملکرد حرفه ای خوبی داشته باشد و ميزان موفقیت آن ها هم باید با ميزان زیبایی شان برابری کند.

 

اما این کار چندان ساده ای نیست چون افراد زیبا رو هم مانند هر شخص دیگری شکست مي خورند. اما بخش بی رحمانه ی ماجرا آنجا اســت کـــه آن ها تا ابد به خاطر این شکست مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. بسیاری از مردم معتقدند اگر کسی زیبا رو باشد، هر اتفاق بدی کـــه برایش رخ دهد، مقصر خود او اســت.

 

۳- آن ها اندکی باهوش تر از بقیه هستند، حتی اگر بعضی ها فکر کنند کـــه کند ذهن هستند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

تحقیقات بیان مي کند افرادی کـــه از زیبایی ظاهری برخوردارند ممکن اســت اندکی از دیگران باهوش تر باشند. در واقع نتایج این تحقیقات نشان مي دهد بین هوش و داشتن اندام متناسب ارتباط وجود دارد. با این حال، یکی از باورهای رایج این اســت کـــه افراد خوش چهره حتماً احمق هستند. اشخاص زیبا رو هميشه درگیر این کلیشه هستند. افرادی کـــه از زیبایی ظاهری برخوردارند گفته اند حتی دوستان شان اعتراف کرده اند کـــه فکر مي کردند آن ها زیبا تر از آن هستند کـــه بتوانند باهوش باشند.

 

این کلیشه پیامدهایی دارد کـــه ممکن اســت افراد جذاب آن ها را تجربه کرده باشند. هر زمان کـــه آن ها به طریقی باهوش بودن خود را نشان داده اند، این مسأله به مذاق دیگران خوش نیامده و باز هم آن ها را قضاوت کرده اند. آدم ها معتقدند شما اجازه ندارید همزمان جذاب، مهربان، باهوش و خودکفا باشید.

 

۴- خیلی ها هم فکر مي کنند آدم های جذاب خوب، بامزه و قابل اعتماد هستند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

پدیده ی خطای هاله ای کـــه پیشتر از آن صحبت شد، باعث مي شود بسیاری از آدم ها در هر سن و سالی ناخودآگاه این عقیده را داشته باشند کـــه اگر کسی زیبایی ظاهری دارد، بنابراین مهربان، شوخ طبع، صادق و قابل اعتماد هم هست.افراد خوش چهره خود تصدیق مي کنند کـــه این تبعیض را تجربه کرده اند و مي گویند آدم ها اغلب با آن ها رفتار بهتری دارند. علاوه بر این، آن ها مي توانند آزادانه تر و راحت تر رفتار کنند چون دیگران در برابر آن ها بخشنده تر هستند. حتی کودکان هم تقریباً فوراً با آن ها احساس راحتی مي کنند.

 

۵- قانع کننده تر هستند، حتی اگر خودشان سعی بر این کار نداشته باشند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

داشتن جذابیت ظاهری به آدم ها اعتماد به نفس بیشتری مي دهد و همين مسأله اســت کـــه به آن ها قدرت متقاعد کردن دیگران را مي دهد. برای مثال، تحقیقات نشان داده در مصاحبه های کاری اگر متقاضیان از جنس مخالف اســتخدام کننده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد کـــه اســتخدام کننده افراد جذاب را اســتخدام کند، چون زیبایی این افراد روی تصميم اســتخدام کننده تأثیر مي گذارد. حتی اگر خود افراد زیبا رو سعی نداشته باشند دیگران را متقاعد کنند و کار خود را پیش ببرند، باز هم به راحتی مي توانند با یک درخواســت به چیزی کـــه مي خواهند برسند.

 

به همين دلیل کسانی کـــه از زیبایی ظاهری برخوردارند خود اعتراف کرده اند کـــه مي توانند از زیر بعضی کارها در بروند مثلاً مي توانند در امتحان قبول شوند، هنگام رانندگی جریمه نشوند یا مجانی عضو یک باشگاه شوند. خوشبختانه افراد زیادی هستند کـــه دوست ندارند از جذابیت های ظاهری شان سوء اســتفاده کنند. آن ها مي دانند کـــه نسبت به بسیاری از آدم ها از برتری های ظاهری زیادی برخوردارند، اما چندان علاقه ای به اســتفاده از آن ندارند یا به کلی به این مسأله بی علاقه هستند.

 

۶- دیگران معمولاً فکر مي کنند کـــه آن ها از سلامتی بدنی هم برخوردارند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

تحقیقات بیان مي کند کـــه تقارن چهره مي تواند یکی از نشانه های برخورداری از سلامت جسمي تلقی شود و کسانی کـــه ویژگی های چهره ی آن ها زیبا تلقی نمي شود، بیشتر مستعد بیماری هستند. جدا از چهره، بحث اندام هم مطرح اســت. کسانی کـــه جذاب تلقی مي شوند، اندام متناسبی دارند و از وزن متعادلی برخوردارند، مسأله ای کـــه افرادی کـــه از سلامتی بدنی برخوردارند را برجسته مي کند. بسیاری از افراد زیبا رو از اندام خود مراقبت مي کنند و سعی مي کنند تناسب آن را حفظ کنند. آن ها اعتقاد دارند کـــه باید رژیم غذایی سالمي داشت، ورزش سبکی کرد، آب نوشید و هميشه از کرم ضد آفتاب اســتفاده کرد.

 

۷- سخت مي توانند متوجه شوند کسی واقعاً دوست شان دارد یا فقط فریب شان مي دهد

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

در ابتدای یک رابطه عاطفی، افراد زیبا رو معمولاً تا حدودی در مورد قصد و نیت شریک عاطفی شان مردد هستند. افراد خوش چهره مطمئن نیستند کـــه آیا آن مرد یا زن عميقاً دوست شان دارد یا فقط به ظاهر آن ها جذب شده اســت. حتی ممکن اســت فکر کنند کـــه شریک عاطفی شان فقط مي خواهد با زیبایی ظاهری آن ها در برابر دیگران خودنمایی کند.

 

به همين دلیل اســت کـــه افراد زیبا رو مي گویند سخت مي توانند شریک عاطفی ای پیدا کنند کـــه درک و شناخت درستی از آن ها داشته باشد. آن ها احساس مي کنند شریک عاطفی شان مانند دیگران فقط اخلاق آن ها را تحمل مي کند و واقعاً آن ها را درک نمي کند. بعضی زنان زیبا رو هم اذعان کرده اند مطمئن نیستند کـــه آیا مردی دوست دارد خودشان را بشناسد یا فقط به دنبال زنی اســت کـــه مثل یک غنیمت جنگی برای او باشد.

 

۸- برخلاف ميل شان دائماً در مرکز توجه هستند، مسأله ای کـــه مي تواند خسته کننده، هراس آور و خطرناک باشد

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

نگاه تحسین برانگیز دیگران شاید چند باری برایشان خوشایند باشد، اما بعد از مدتی، در مرکز توجه بودن، افراد زیبا رو را معذب مي کند، احساس بد و ناراحت کننده ای به آن ها مي دهد و مي تواند اعتماد به نفس آن ها را پایین آورد. آن ها معمولاً احساس ناامنی روانی مي کنند چون بیش از حد روی ظاهر و اندام آن ها تمرکز مي شود و احساس مي کنند هیچ جایی برای پنهان شدن ندارند. علاوه بر این، آن ها گاهی با نگاه های ترس آوری از سمت غریبه هایی مواجه مي شوند کـــه قصد و نیت بدی دارند، به همين دلیل باید بسیار بیشتر مراقب باشند.

 

۹- اما زیبایی ظاهری نه پایدار اســت و نه حتی بالاترین سرمایه ی آن ها، مسأله ای کـــه خودشان هم از آن آگاهند

دردسرهای زیبا بودن | مشکلات زندگی افراد جذاب و زیبا

شکی نیست کـــه زیبایی ظاهری مي تواند مزایایی داشته باشند، اما این ویژگی هم ابدی نیست. به علاوه، زیبایی یک سرمایه ی ناپایدار محسوب مي شود. با بالا رفتن سن، افراد جذاب احساس مي کنند زیبایی ظاهری آن ها به طور چشمگیری در حال از بین رفتن اســت. کمابیش مثل این مي ماند کـــه از یک ابر قدرت برخوردار بوده باشید و حالا به تدریج از دستش بدهید. گرچه، نکته ی مهم این اســت کـــه به خاطر داشته باشید زیبایی ظاهری اساسی ترین چیزی نیست کـــه برای موفقیت در زندگی حتماً به آن نیاز دارید.

 

منبع : روزیاتو

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو