بررسی تخصصی فوت‌وفن: سامسونگ گلکسی ۱۰ نوت پلاس

بررسی تخصصی فوت‌وفن: سامسونگ گلکسی ۱۰ نوت پلاس


منبع: فوت و فن

141

1398/6/25

01:54


بررسی تخصصی فوت‌وفن: سامسونگ گلکسی ۱۰ نوت پلاس

تلفن هوشمند ظریف اما قدرتمندی که یک قلم الکترونیک جادویی دارد

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس (+Samsung Galaxy Note 10)  بزرگترین و قدرتمندترین تلفن هوشمند سامسونگ است که تا به حال معرفی شده. این تلفن هوشمند با رنگ‌های کهکشانی و جدیدش یک محصول سراپا  لوکس و باشکوه را منعکس می‌کند. نمایشگر ۶.۸ اینچ بزرگ به خوبی با قلم S Pen و باتری فوق‌العاده بزرگ هماهنگ است. البته نمی‌توان گفت که این تلفن هوشمند بهترین و سریع‌ترین دوربین موجود را دارد اما در میان محصولاتی که در سال ۲۰۱۹ تست شده‌اند قطعا کار با ۵ دوربین و فیلترهای متنوع عکاسی در گلکسی نوت ۱۰ پلاس می‌تواند به اندازه کافی جالب و سرگرم‌کننده باشد.

مزایا:

  • برخورداری از بهترین نمایشگر در میان تلفن‌های هوشمند
  • بهترین دوربین سلفی موجود
  • کاربری سرگرم‌کننده دوربین‌های پشت
  • قلم الکترونیک راحت و دم دست

معایب:

  • قیمت بسیار بالا
  • کیفیت معمولی دوربین
  • طراحی بزرگ و لغزنده

نمایشگر

گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ صفحه نمایش بزرگ ۶.۸ اینچی دارد که کل جلوی گوشی را با طراحی بدون حاشیه پوشانده و کمی انحنا دارد. سامسونگ همیشه با استفاده از رنگ‌های بی‌شمار، وضوح پرتراکم +Quad HD پیکسل‌ها و حداکثر روشنایی باعث شده که صفحه نمایش‌های Super AMOLED فوق‌العاده و بی‌نظیر باشند. حالا همین ویژگی‌ها در نمایشگر گلکسی نوت ۱۰ پلاس به کار رفته تا جذابیت این فبلت را چندبرابر کند؛ نمایشگری که اگر دستان کوچکی داشته باشید، شاید وقتی دستتان را دور گوشی می‌گیرید به سختی بتوانید انگشت شست خود را به همه قسمت‌های آن برسانید و با گوشی کار کنید. پس حسابی مراقب لمس‌های اشتباهی دستان خود باشید!

البته شاید ۶.۸ اینچ بودن نمایشگر و اختلاف چند میلی‌متری با آیفون XS Max چندان به چشم نیاید اما همین افزایش جزیی باعث بلندقدتر شدن این گوشی شده است؛ منتها وزن کمتری نسبت به رقیبش دارد. لنز دوربین جلو هم روی نمایشگر گنجانده شده و ابعاد سوراخ لنز در پنل جلو ۲۶ درصد کوچک‌تر از اس ۱۰ پلاس است.

طراحی

اگر از لمس‌های اشتباه هراسی ندارید، حتما محض احتیاط می‌خواهید تا آنجا که می‌توانید نوت ۱۰ پلاس را محکم در دست بگیرید زیرا ابعاد بزرگ نمایشگر و پنل شیشه‌ای پشت ممکن است باعث لغزنده بودن آن شود و می‌ترسید با گرفتن معمولی گوشی از دستتان سر بخورد.

در نوت ۱۰ پلاس اثری از جک هدفون مشاهده نمی‌کنید اما درگاه کارت حافظه میکرو اس.دی حفظ شده است. رنگ‌های براق نوت ۱۰ پلاس با وجود ظاهر شیک و دلربایشان ممکن است از نظر برخی از کاربران آزاردهنده باشد، مخصوصا وقتی که پنل شیشه‌ای با قاب آلومینیومی بدون محافظ باشد زیرا خیلی سریع اثر انگشت را جذب می‌کند و لک می‌شود. ولی خوب است به این ویژگی براق بودن با دید مثبت نگاه کنیم زیرا براق بودن و پرداخت آینه‌ای پنل پشت علاوه بر ایجاد بازتاب‌های رنگین‌کمانی و جلوه‌گری درخشان آن قدر ظاهر زیبایی به گوشی داده که هر نگاهی را به خود خیره می‌کند.

در نمایشگر یکدست و یکپارچه با حفره ریز دوربین جلو، جایی برای اسکنر عنبیه‌ای که در نوت ۹ و نوت ۸ به کار رفته و به سرعت و با امنیت از طریق تشخیص چهره قفل را باز می‌کند نمانده است. در عوض، روی نمایشگر یک حسگر فراصوت اثر انگشت که عملکرد خوبی دارد تعبیه شده است. کلید پاور این بار در سمت چپ قرار گرفته و حالا با کلید دستیار صوتی Bixby بیشتر ادغام شده است. این می‌تواند یک تغییر خوب به شمار رود اما ممکن است عادت کردن به آن زمان ببرد. زیرا شاید شما این کلید همه کاره را احتمالا به جای کلید کم کردن صدا فشار دهید.

سامسونگ بعد از حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صوتی از پورت USB-C در نوت ۱۰ پلاس استفاده کرده است و شما می‌توانید هدفون‌های تعبیه شده در جعبه گوشی را به این پورت متصل کنید.

دوربین

گلکسی نوت ۱۰ پلاس ۵ دوربین دارد. این دوربین‌ها با این که بهترین دوربین نیستند اما کار با آنها بسیار سرگرم‌کننده است.

نوت ۱۰ پلاس از۵ دوربین خود با پرسپکتیو متنوع و عملکرد خیلی خوب بیشترین بهره را می‌برد. ۴ دوربین با لنزهای تله‌فوتو، معمولی، اولترا واید و حسگر عمق در پشت قرار گرفته‌اند. دوربین ۱۲ مگاپیکسل صحنه‌ها را روشن‌تر و با رنگ‌های بیشتری که عکس‌های سامسونگ به آن مشهورند ثبت می‌کند. در واقع، می‌توان گفت دوربین نوت ۱۰ پلاس دقیقا شبیه اس ۱۰ پلاس سامسونگ است.

 دوربین ۱۲.۳ مگاپیکسل اصلی از حالت شب برخوردار است و برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور از پیکسل ۳ خیلی بهتر است. اما باید مراقب نویزها با افزایش روشنایی باشید. در پردازش تصویر در حالت شب می‌توان پیکسل ۳ را برنده دانست زیرا تصاویر به خوبی دستکاری و ویرایش می‌شوند تا نویزها به حداقل برسد و تصویر نهایی تمیزتر باشد.

لنزهای اولترا واید و تله‌فوتو با زوم دو برابر پرسپکتیوهای جالب‌تری را ارائه می‌دهند که در تلفن هوشمند پیکسل ۳ وجود ندارد.  فیلترهای Live Focus’ Color Point و Big Circles portrait برای دوربین جلو هم بهترین سلفی‌ها را ثبت می‌کنند.

چیزی که نوت ۱۰ پلاس را متمایز از رقبای خود می‌کند لنزهای تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل f/2.1 و اولترا واید ۱۶ مگاپیکسل f/2.2 هستند. این لنزها پرسپکتیوهای متنوعی را برای عکاسی ارائه می‌دهند. یک لنز عمق VGA نیز وجود دارد که منحصر به نوت ۱۰ پلاس است و به ثبت تصاویر بوکه با Live Focus یا فوکوس زنده کمک می‌کند. ناگفته نماند که در نوت ۱۰ کوچک‌تر این قابلیت با مات‌ یا محو شدن نرم‌افزاری ایجاد می‌شود.

در نوت ۱۰ پلاس می‌توانید به شیوه جدید عکاسی کنید: نمای نزدیک بدون اعوجاج با لنز تله‌فوتو و زوم دوبرابر و نمایی با فریم‌های بیشتر به کمک لنز واید و بدون عقب رفتن برای جا دادن همه چیز در کادر.

ویژگی بارز دیگر در دوربین ۱۰ مگاپیکسل پنل جلو نهفته که با استفاده از فیلترهای فوکوس زنده برای سلفی گرفتن بسیار سرگرم‌کننده است و تصویر سوژه‌ها را خیلی بهتر از قبل ثبت می‌کند.

نوت ۱۰ پلاس در بخش ویدیو از لرزشگیر یا تثبیت نوری تصویر با قابلیت Super Steady بهره می‌برد و ویدیوها را بدون تکان و لرزش برای شما ضبط می‌کند. ویرایشگر ویدیوی سامسونگ هم دوباره برگشته و ابزار جدیدتری برای سال ۲۰۱۹ با خود به همراه آورده است. این قابلیت در گالری وجود دارد و استفاده از آن بسیار راحت است؛ به نظر می‌رسد نسخه ساده شده از نرم‌افزار Adobe Premier Rush باشد و خیلی خوب با قلم الکترونیک برای ویرایش کار می‌کند.

قابلیت Live Focus Video یک پیشرفت طبیعی در نوت ۱۰ پلاس داشته و کاربری بسیار لذت‌بخشی دارد. به خوبی می‌توان تصاویر پس‌زمینه را محو کرد و سوژه‌ها را در فوکوس نگه داشت؛ مخصوصا وقتی که یک سوژه رنگی را در مقابل یک پس‌زمینه سیاه و سفید برجسته می‌کنیم فیلم‌برداری را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد.

باتری

 گلکسی نوت ۱۰ پلاس باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر دارد که با وضوح پیش‌فرض Full HD نمایشگر می‌تواند بیش از یک روز دوام بیاورد. وضوح +QuadHD نمایشگر به صورت پیش‌فرض فعال نیست و شما وقتی گوشی را از جعبه بیرون می‌آورید در واقع با نمایشگر ۱۰۸۰ پیکسلی کار می‌کنید. حتی ممکن است تفاوت ۱۰۸۰ پیکسل یا +QuadHD را بدون VR متوجه نشوید.

باتری گلکسی نوت ۱۰ پلاس بزرگترین باتری سامسونگ است که در فبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند سامسونگ به کار رفته و خیلی سریع‌تر از مدل‌های قبل شارژ می‌شود.

به لطف مدیریت انرژی خوب سامسونگ، با استفاده سنگین از گوشی و کار فراوان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت باتری بزرگ ۴۳۰۰ میلی‌آمپر مصرف می‌شود. این باتری بزرگ‌تر از گلکسی ۱۰ پلاس است؛ البته اس ۱۰ پلاس نمایشگر کوچکتری دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به صورت پیش‌فرض غیر فعال است نمایشگر همیشه روشن یا Always On Display است که بهتر است فورا آن را فعال کنید تا بتوانید زمان و اعلان‌ها را روی صفحه قفل با یک نگاه مشاهده کنید. فعال بودن این قابلیت آن چنان در عمر باتری تأثیر منفی ندارد.

سامسونگ قابلیت شارژ سریع را به روز کرده و به ۴۵ وات رسانده است که نسبت به شارژرهای دیواری ۱۵ وات یک افزایش چشمگیر به شمار می‌رود. درون جعبه خود گوشی نیز یک شارژر ۲۵ وات وجود دارد که بیشتر کاربران از آن خیلی خوششان خواهد آمد. باتری از صفر تا ۱۰۰ درصد طی ۷۰ دقیقه با همین شارژر ۲۵ واتی پر می‌شود.

شارژر ۴۵ واتی سامسونگ که جداگانه به فروش می‌رسد می‌تواند باتری گلکسی نوت ۱۰ پلاس را ۳۰ دقیقه‌ای شارژ کند و تمام روز قادر به استفاده از این فبلت بی‌نظیر باشید. شارژ بی‌سیم نوت ۱۰ پلاس هم به ۱۵ وات ارتقا پیدا کرده که خبر خوبی است. زیرا شارژ ۱۲ واتی در اس ۱۰  که از قابلیت شارژ بی‌سیم و سریع Fast Wireless Charging 2.0 برخوردار بود آن چنان سرعت بالایی نداشت. اگر پد شارژ ۱۲ واتی Wireless Charger Pads Duo را خریدید، حتما به یک پایه ۱۵ واتی برای استفاده سریع‌تر نیاز خواهید داشت.

عملکرد

گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندروید است اما نه سریع‌ترین! زیرا آیفون سال گذشته و چند گوشی اندروید دیگر کمی از آن سریع‌تر هستند.

رم ۱۲ گیگابایت سامسونگ برای حالت دسکتاپ Dex از کافی هم فراتر است و از مرورگر کامل با پشتیبانی از زبانه‌های بیشتری به صورت همزمان بهره می‌برد. در نسخه پلاس رم ۱۲ گیگابایت گنجانده شده اما در نسخه نوت ۱۰ اصلی رم ۸ گیگابایت وجود دارد.

نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵ دارند که استفاده از آنها بر حسب کشوری که آن را می‌خرید متفاوت است. یک قابلیت جالب توجه دیگر که در نوت اصلی وجود ندارد استفاده از درگاه کارت حافظه میکرو اس.دی است که می‌توانید در صورت نیاز و کم بودن حافظه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت از آن بهره‌مند شوید.

 

حرف آخر: اگر شیفته گوشی‌های بزرگ، زیبا و قدرتمند اما در عین حال ظریف هستید و جیبتان هم پر از پول است، بدون شک در خرید گلکسی نوت ۱۰ پلاس نباید شک به دلتان راه بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو