شوک ویو تراپی چیست؟ درمان امواج شوک دهندۀ بیرون از بدن یا ESWT یک رویۀ غیرجراحی 18 دقیقه ای می باشد که برای درمان فاسیت مزمن، عفونت تاندون آشیلی، آرنج تنیس، تاندونیت های شانه، و دیگر آسیب شناسی های تاندونی مزمن بکار گرفته می شود. تحلیل بردن یا خُردسازی (Lithotripsy) نیز رویه ای درمانی مبتنی بر  موج شوک دهنده یا ESWT مشابه است، که بطور مرتب برای خرد کردن و شکستن سنگ های کلیه کاربرد دارد. در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام به بررسی شوک ویو تراپی با دستگاه ESWT یا همان موج شوک می پردازیم.

ESWT , موج شوک

درمان با  موج شوک دهنده یا ESWT چیست؟

هنگامی که متخصصین بیماری های ادراری یا اورولوژیست ها دریافتند که بیماران با طی کردن رویه های خرد کردن سنگ کلیه، چگالی استخوانیِ بالا و رشد جدید بافتی را از خود نشان می دهند، در امکانات و ویژگی های درمان با موج شوک دهنده یا ESWT تجدیدنظری صورت گرفت.

ESWT به شکل بین المللی و به ازای جمیع شرایط حاکم بر بدن قابلیت کاربری دارد. در ایالات متحده، یک تحقیق FDA بر روی بیمارانی که از فاسیتیس مزمن با یا بدون دارا بودن خار پاشنه ی پا رنج می بردند، انجام شد. نتایج به گونه ای حیرت انگیز میانگین 92% کاهش درد را آن هم تنها با یک جلسۀ درمان نشان دادند. (این داده ها  نتایج بدست آمده از بیمارانی را نشان می دهد که در یک مطالعۀ پیگیر یکساله با استفاده از دستگاه اولترا ایپاس پشتی (Dornier EPOS Ultra machine) بدست آمده اند).

درمان با  موج شوک دهنده یا ESWT چگونه عمل می نماید؟

درمان با  موج شوک دهنده یا ESWT یکی از مقولات وضعی یا عامل  درمانی (modality) است که در حال مقبولیت عامه و عمومیت یافتن در میان متخصصین فیزیوتراپی است. با استفاده از یک میزان انرژی کمتر نسبت به دیگر وسایل کاربردی دیگرِ پزشکی، درمان با امواج شوکی، یا درمان با  موج شوک دهنده یا ESWT، در مداوای بسیاری از شرایط ایجادشده در مشکلات عضلانی-اسکلتی، به طور ابتدایی در بافت های اتصال دهنده یا الحاقی نظیر رباط ها و تاندون ها بکار گرفته می شود.

درمان با  موج شوک دهنده یا ESWT به فیزیوتراپیست ها ابزاری دیگر برای موارد آسیب شناسی تاندونیِ مزمن را عرضه می کند. برخی شرایط تاندونی وجود دارد که به ظاهر به اشکال سنتی درمان پاسخ نمی دهند، و انتخاب درمان  موج شوک دهنده یا ESWT به متخصصین فیزیوتراپی اجازه می دهد تا ابزاری دیگر را در مجموعه تسلیحات خود تجربه کنند.

درمان  موج شوک دهنده یا ESWT برای افرادی که دارای آسیب شناسی های تاندونی مزمن (که عموماً آنرا تاندونیت می نامند و دردهای ناشی از آنان بیشتر از شش هفته به درازا می کشند) مناسب ترین انتخاب بشمار می رود.

این موارد شامل: آرنج تنیس، آشیل ها، شانه چرخان (rotator cuff)، فاسیتیس یا التهاب پلانتار، زانوی بلوزی (jumpers knee)، تاندونیت کلسیفی ( calcific tendinitis)  شانه می گردند. این عوارض می توانند ناشی از ورزش، استفادۀ بیش از حد، یا تقلای مکرر اندام های فوق باشند.


بیشتر بدانید: پی آر پی یا پلاسمای غنی شده از پلاکت چیست؟


شما در اولین بازدید خود توسط فیزیوتراپیست بمنظور تأیید آنکه کاندیدای مناسبی برای انجام درمان  موج شوک دهنده یا ESWT می باشید، مورد ارزیابی قرار می گیرید. این متخصص به شما اطمینان خواهد داد که شما دربارۀ شرایط موجود خود تفهیم شده و در ارتباط با درمان- فعالیت اصلاحی، ممارست های ویژه، ارزیابی دیگر موارد مداخله کننده نظیر طرز ایستادن، محکم بودن یا ضعف دیگر گروه عضلات و غیره چه عملی می توانید انجام دهید.

درمان  موج شوک دهنده یا ESWT معمولاً برای 3- 6 هفته، هفته ای یکبار، بسته به نتایج بدست آمده انجام می شود. درمان به تنهایی می تواند سبب بروز ناراحتی هایی اندک شود، اما این حالت تنها 4-5 دقیقه به درازا کشیده، و شدت آن را بمنظور حفظ آسایش و آرامش شما می توان جرح و تعدیل نمود.

درمان با ESWT  تا چه اندازه مؤثر است؟

تجربۀ ما و تحقیق FDA ESWT با استفاده از پروتوکل درمان نرخ موفقیت آمیز منکوب کننده ای را نشان می دهد. در این تحقیق، از گروهی شامل 150 بیمار خواسته شد تا سطح میزان درد خود را بر معیاری از 1 تا 10 درجه بندی کنند. میانگین سطح درد قبل از درمان 7.7 بود.

پس از دریافت مداوای ESWT، از بیماران یکسال بعد خواسته شد تا مجدداً سطح درد را بر مبنای معیار 1 تا 10 درجه بندی نمایند. بیماران گزارش کردند که امتیاز میانگین 0.6 را پس از انجام رویۀ ESWT داشته اند. این خود %92 کاهش در درد و نرخی بالاتر از موفقیت آمیز بودن هر گونه رویۀ جراحی یا بدون جراحی را نشان می دهد. به گونه ای حائز اهمیت تر، ESWT بسیار ایمن عمل کرده است.

ESWT , موج شوک

موج شوک دهنده یا ESWT شامل چه مراحلی است؟

فواید ESWT شامل حال بیماران می شود زیرا شرایط آنان از طریق خارج از بدنشان مداوا می شود. از آنجا که ESWT عملی تهاجمی نیست، به زمان بازیابی با ریکاوری طولانی ای هم نیاز ندارد، در واقع زمانی خارج از انجام رویه یا ریسک و احتمال وارد آمدن آسیب های بعدی دیده نمی شود. البته این موارد در هنگام انجام اعمال جراحی مصداقی ندارد.

در حین درمان، شما براحتی بر روی پشت خود و با قرار گرفتن ناحیۀ موردنظر بر روی ماشین از طریق یک غشای پرشده از آب و نرم دراز می کشید. برای ایجاد اطمینان از آسایش بیمار، یک بی حسی موضعی نیز داده می شود. تکنسین بدین طریق مطمئن می شود که شما در حین اجرای رویه آسوده هستید.

این شخص از یک اسکن الترسوند برای رؤیتِ مکان آسیب دیده استفاده می کند. در حین درمان، شما صداهای مکرر تلنگر یا کلیک را خواهید شنید. تکنسین محترم انجام درمان  موج شوک دهنده یا ESWT و پزشک تان بر آسایش شما در حین درمان اصرار می ورزند.

تکنسین های ما دها هزار عمل درمان ESWT به انجام رسانده و در استفاده از تأثیرات ضددرد سطوح مشخصی از موج شوک دهنده یا ESWT برای راحت انجام شدن رویّه مهارت دارند. آسایس شما اولویّت کاری ماست.


بیشتر بدانید: تست تنفسی اوره (UBT) چیست؟ + راهنمایی کامل


اگر شما در درباره ی درمان عصبی یا مضطرب هستید، با پزشک یا هماهنگ کنندۀ درمان خود مشورت کنید. هدف ما ایجاد اطمینان شما از طی شدن رویه ها با آرامش و راحتی هر چه بیشتر است.

چه مدت است که دستگاهESWT  برایتان مهیا شده است؟

درمان پیشرفتۀ موج شوک دهنده یا ESWT که مهیاکنندۀ ESWT در سال 2000 برای اول بار وارد ایالات متحده شد. در سال 2002 ما فناوری ها را ارتقاء داده و به امواج الترا EPOS پشتی تبدیل کردیم. درمان شگرف  موج شوک دهنده یا ESWT این رویه را برای هزاران بیمار در نیوجرسی، پنسیلوانیا، دلویر، نیویورک، مریلند، و واشنگتن دی.سی مهیا ساخته است.

در چه شرایطی مداوا توسط موج شوک دهنده یا ESWT می تواند صورت گیرد؟

درمان  موج شوک دهنده یا ESWT (شوک دهنده) بطور مؤثری در مداوای شرایط زیر مؤثر بوده است:

  • خار پاشنۀ پا، فاسیتیس پلانتار، تاندونیت آشیل.
  • آرنج تنیس و آرنج گلف بازها
  • تاندونیت شانه – کلسیفی در عضلات شانه چرخان
  • تاندونیت پلانار زانو
  • آماس کیسه های مفصلی باسن
  • برآمدگی قلم پا (shin splint) در ناحیۀ پایینی
  • در ناحیۀ بالایی پا- سندرو اصطکاک اتصال الیوتیبیال (iliotibial band friction syndrome)
  • درد ناحیۀ پشتی- نواحی گردن و کمری نخاعی و درد عضلانی مزمن

چه دورۀ بهبود یا ریکاوری را پس از انجام موج شوک دهنده یا ESWT می توان انتظار داشت؟

ESWT سبب می شود تا سلول های بافتی جدیدی در قسمت آسیب دیده ایجاد شوند. انتظار یک بهبود یا شفای تدریجی را در طی روزها، هفته ها یا ماه ها داشته باشید. اگرچه نه به صورت تیپیک، ولی برخی افراد سوزشی خفیف یا تخریب بافتی پس از درمان را از سر می گذرانند.

برخی افراد هیچ دردی را در روز اول احساس نمی کنند. غالب افراد در سیزدهمین هفته بهبود قابل توجهی را شاهد می باشند. یک درمان ثانویه پس از هفتۀ شانزدهم ممکن است در قریب 20% بیماران لازم خواهد بود. از آنجا که برای ایجاد جراحت زمان لازم است، روند درمان نیز زمان بر است. شفا یا درمان کامل تا یکسال طول می کشد.

بهترین نکته دربارۀ ESWT آنست که برخلاف عمل جراحی، قبل از اینکه بهتر شوید از بدتر شدن وضعیت خود جلوگیری می کنید. اغلب برای طی کردن دورۀ بهبودیِ دردناکِ پس از اعمال رویه لازم نیست تا زمان زیادی از کار یا زندگی خود دور بمانید.

آیا انجام درمان با موج شوک دهنده یا ESWT اثرات جانبی به همراه دارد؟

درمان با موج شوک دهنده یا ESWT را نباید در صورت وجود اختلال گردش خون، اعصاب، عفونت، وجود تومور استخوانی، شرایط استخوانی متابولیک انجام داد. این درمان همچنین نباید در صورتی که جراحت یا تومور باز یا در حین بارداری صورت گیرد. افرادی که از درمان های داروییِ رقیق کنندۀ خونی استفاده کرده یا دچار اختلالات شدید گردش خون هستند، نیز برای استفاده از این نوع درمان مجاز نیستند.

ESWT , موج شوک

فواید استفاد از روش ESWT کدام است؟

برخی فوائد درمان  موج شوک دهنده یا ESWT عبارتند از:

  • درمان موج شوک دهنده یا ESWT از نسبت یا نرخ تحیربرانگیز هزینه/ کارآیی برخوردار است.
  • این روش راه حلی غیرتهاجمی برای دردهای مزمنِ شانه، پشت، پاشنه، زانو یا آرنج می باشد.
  • نیاز به بیهوشی و استفاده از دارو وجود ندارد.

زمینه های اصلی کاربرد: ارتوپدی، توانبخشی، و داروهای ورزشی

تحقیقات جدید نشان می دهد که این رویه تأثیری مثبت بر دردهای دردهای حاد دارد.

پس از درمان، ممکن است چند روز سوزش های موقتی، حساسیت یا تورم را را تجربه کنید، زیرا موج شوک دهنده یا ESWT یک واکنش التهابی را در بدن فرد برمی انگیزد. اما این خود قسمتی از رویۀ طبیعی بهبود می تواند باشد. بنابراین، مهم است که از داروهای ضدالتهابی که ممکن است نتایج درمان بطئی و کاهش دهند استفاده نکنید.

پس از تکمیل درمان خود و تقریباً بلافاصله می توانید به فعالیت های جاری و مرتب خود بازگردید.

چه زمانی لزوم انجام رویۀ ESWT احساس می شود؟

اگر شما از شرایط نامطلوبی به مدتی بیش از شش ماه را داشته اید و سه نوع درمان محافظه کارانه را بدون کسب نتیجه آزموده اید، در استفاده از این رویه درنگ نکنید. طبیعی است اگر بخواهید انجام آن را بتعویق بیاندازید، اما در شرایط احراز تاندونیت این ایدۀ خوبی نیست، زیرا استفادۀ مداوم از بافت تاندونیِ فاسدکننده می تواند به تحمل آسیب ها و صدمات بیشتری منجر شود.

بطور مثال، اگر هر زمان که می خواهید وزنه ای را بر روی پاشنۀ پا یا شی ای را با بازوی خود بلند کنید، احساس درد خواهید نمود، زیرا شما در جهت خلاف رشته های تاندون خود آن را می کشید. هنگامیکه شرایط بیماری به سوی گسیختگی یا پارگی پیش می رود، ESWT دیگر انتخابی معقول نبوده و درمان جایگزینی بجز جراحی تهاجمی در میان نخواهد بود.

علاوه بر این، اگر عضو صدمه دیده بدون درمان رها شود، فرد با مشکلات جدیدی روبرو خواهد شد. هنگام احساس درد در پاشنۀ پا می توانید آن را با راه رفتن بر پنجۀ پا یا لگنیدن بمنظور دور کردن درد، جبران نمایید. این حرکات نابهنجار بموقع خود سبب کشیدگی زانوها، باسن ها، و قسمت پایینی پشت بدن و از همه بدتر ظهور شرایطی مشابه در پای دیگر شما می شود. موارد جبرانی زمانی رخ خواهد داد که شما نسبت درد درمان خاصی را نجویید.


بیشتر بدانید: پلکسر یا قلم پلاسمایی فیبروبلاست مستر چیست؟


اگر درد شما بتازگی شروع شده، می توانید با مداخلۀ زودتر از موعد از انجام رویۀ ESWT اجتناب کنید. در تماس و گرفتن مشاوره از ما درنگ نکنید و در آنصورت ما متخصصی را که امروز بتواند شما را یاری نماید، توصیه خواهیم نمود. از خود مراقبت کنید. بدون تعلل مشکل را حل کنید.

سوالات متداول در مورد درمان با موج شوک دهنده یا ESWT

من راههای دیگری را تجربه کرده ام اما آنها نتیجه بخش نبودند. چگونه می توانم از مؤثر بودن ESWT اطمینان حاصل کنم؟

تاندونیت ها برخی مواقع بخودی خود یا به کمک درمان هایی نظیر تسمه زدن، درمان فیزیکی، استفاده از داروهای ضدالتهابی، یا تزریق کورتیزون برطرف می شوند. اگر بیماری جدیداً ظاهر شده است (معمولاً کمتر از شش ماه) به این مورد تاندونیت حاد اطلاق می شود.

تاندونیت حاد یک التهاب است. تمامی درمان های بکار گرفته شده در این مرحله به ناحیۀ مربوطه یا التهاب در آن مربوط می گردد. مواردی که در مرحلۀ “حاد” بودن به وضعیت بهتری نمی رسند، واژۀ مزمن به تاندونیت اضافه می شود. تفاوت بین تاندنوسیس و تاندونیت ساده است: تاندونیت یک التهاب است. تاندنوسیس نشاندهندۀ بافت فاسد یا آسیب دیده است. می توانید بطور مکرر و در صورت پیشرفت بیماری و گذر از مرحلۀ التهاب از تزریق استروئید استفاده کنید. جراحی تنها انتخاب برای تاندنوسیس است. درمان های ESWT تاندنوسیس را درمان می کند زیرا نیروهای ESWT سبب التیام بخشیدن به تاندون صدمه دیده می شود.

ESWT , موج شوک

چه تجهیزاتی از ESWT توسط درمان امواج شوک دهندۀ برتر بکار گرفته می شوند؟

ما از Dornier EPOS Ultra استفاده می کنیم. EPOS در ردۀ 3 FDA بعنوان درمان فاسیتیس پلاناتار مزمن پذیرفته شده است. طبق نظر ما، Dornier EPOS از بالاترین کیفیت برخوردار بوده، و از جمله ابزار و وسایل هنر برتر در بازار به شمار می رود.

سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا درمان امواج شوک دهندۀ برتر Dornier EPOS Ultra را به عنوان تجهیزات انتخاب می کند.

Dornier EPOS از آولتراسوند در حین فرآیند درمان مدد می گیرد. این بدان معنی است که پزشک می تواند مکان، نما، و هدف ناحیه ای مشخص یا صدمه/ جراحت را با دقتی نقطه به نقطه تعیین کند. موج شوک دهنده یا ESWT دقیقاً آنجا که لازم است متمرکز شده، و تنها آنجا که ضروری هستند، و برای ایجاد اطمینان از درمان موفقیت آمیز مورد استفاده قرار می گیرند.

Dornier EPOS بوسیلۀ ارسال موج شوک دهنده یا ESWT از میان تاندون و از جانب پاشنۀ پا فاسیتیس پلاناتار را درمان می کند. دیگر تجهیزات موج شوک دهنده یا ESWT را از طریق کف پاشنه پا و با جهت  دهی آنها به سمت بالا و درون استخوان پاشنه ارسال می کنند. این ضربۀ واردشده به استخوان دردناک است. از آنجا که ما ضربه را متوجه استخوان نمی کنیم، ما نیاز به استفادۀ غیرضروریِ بیهوشی عمومی یا آرام بخش IV نداریم.

Dornier یک دستگاه ESWT پرانرژی با دامنۀ وسیعی از چینش ها و اعماق نفوذ است. این خود به پزشک و تکنسین امکان می دهد تا رویه را برای تشخیص مجزا ریزتنظیم نماید. مداوای Dornier در ابعادی با تناسب تک اندازه به ازای تمام افراد نمی باشد.

تفاوت های بین تجهیزات Dornier استفاده شده توسط درمان امواج شوک دهندۀ برتر و دیگر تجهیزات ESWT در چیست؟

درمان امواج شوک دهندۀ برتر، Dornier EPOS Ultra را به عنوان ابزاری منتخب معرفی می کند زیرا این ابزار بالاترین و متغیرترین میزان خروجی انرژی را عرضه می کند. این ابزار امکان اولتراسوند را برای رؤیت بافت آسیب دیده و هدفی که طی آن موج شوک دهنده یا ESWT مستقیماً و تنها به سوی بافت آسیب دیده گسیل شوند را به اشتراک می گذارد.

Dornier توانایی انجام مداواهای باانرژی کم و انرژی بالا هر دو را داراست. درمان امواج شوک دهندۀ برتر برای مداوای فاسیتیس پلاناتار از انرژی شوک دهندۀ با انرژی اندک انجام نمی شود. تنها انرژی بالا از جانب FDA برای درمان فاسیتیس پلاناتار آزموده و پذیرفته شده است. ESWT با انرژی بالا سبب ایجاد کاواک یا فرورفتگی یا ترومای کوچک در بافت می گردد. این عمل بدن را وادار می سازد تا بافت فیبروبلاست جدیدی را بر جای گذاشته و بواقع تاندون را به هنگام متأثر شدن گیرنده های عصبیِ درد ترمیم کند.

درمان امواج شوک دهندۀ با انرژی اندک تنها گیرنده های درد را متأثر می کند. از این روش نمی توان همراه با یک بیهوشی موضعی استفاده کرد زیرا یک تزریقی موضعی سبب خنثی شدن عملکرد مداوای با انرژی کم می گردد. این بدان معنی است که بیمار باید توانایی مقاومت در برابر درد حاصل درمان را دارا باشد. به هنگام رسیدن به آستانۀ تحمل درد، سطح انرژی را نمی توان افزایش داد. درمان هایی چندگانه برای اثرگذاشتن بر گیرنده های عصبی درد با درمان امواج شوک دهندۀ با انرژی اندک مورد نیاز است.

اخیراً برخی تولیدکنندگان ابزار و وسایل دیده شده اند که در آن دستگاه های امواج فشار غیرمتمرکز سعی بر ارتقای موقعیت دستگاه های خود به عنوان ESWT داشته اند. ابزار موجی فشاری سعی برای رهاسازی عضلات و ایجاد درد نقطه ای مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها ESWT نبوده، و نتایج یا عملکردی مشابه را در بدن ایجاد نمی کنند. در صورت نیاز به درمان، بر استفاده ESWT با انرژی بالا همراه با Dornier Epos Ultra اصرار و پافشاری نمایید.

ESWT , موج شوک

چگونه تشخیص دهیم که ESWT انتخابی صحیح برای فرد است؟

متخصص تأییدشدۀ درمان امواج شوک دهندۀ برتر آزمونی کامل را به عمل آورده و هر گونه آزمون تشخیصیِ لازم را برای تعیین بهترین مسیر برای مداوای شرایط شما تجویز می کند. اگرچه این وبسایت بر روی ESWT تمرکز می کند، این از جمله اهداف هر پزشکی در گروه درمان امواج شوک دهندۀ برتر است تا میسرترین درمان را برای درد شما مهیا کند. پزشک ممکن است ESWT  یا مسیر درمانِ دیگری را پیشنهاد و توصیه کند. شما نباید حدس بزنید که آیا ESWT برای شما مناسب است یا خیر. پزشک می تواند شما را در تصمیم گیری بر مبنای شرایط شخصی شما یاری کند.

اگر رویۀ ESWT برای شما مناسب است، نباید در انجام درمان تردید به ذهن خود راه دهید. ما می دانیم که شما درد را تحمل می کنید و باید هر تلاشی را برای برنامه ریزی سریع به تناسب زمان مناسب بر خود هموار نمایید. هر چه زودتر درمان را دریافت کنید، زودتر و مجدداً از سرگرمی ها و فعالیت های سبک زندگی مختص به خود لذت خواهید برد.

چرا جراح ارتوپدیک یا متخصص قلب و عروق من از این رویه استفاده نمی کند؟

پزشکان تأیید شده به درمان با امواج شوک دهندۀ برتر در حیطۀ ESWT بواقع متخصصانی هنرمنداند، و به آنها دیکته شده تا نیاز به انجام عمل جراحی را کاهش دهند. آزمون ها و کنش هایی با گرایش به استفاده از جراحی وجود دارند که به نظر نمی رسد درمان های غیرجراحی را توصیه کنند. شما می توانید پزشکان بسیاری را بیابید که حتی این روش درمان آشنا نیستند. ما شما را تشویق می کنیم تا این اطلاعات را با پزشک خود به اشتراک بگذارید و از وی بخواهید تا دربارۀ اطلاعات مفید برای کاربردهای پزشکی با ما در ارتباط باشند.


بیشتر بدانید: ماموگرافی فول دیجیتال چیست؟ + نحوه انجام آن


علاوه بر این، فناوری ESWT بیش از نیم میلیون دلار برای انجام در یک جلسۀ درمانی هزینه دربردارد. این سرمایه گذاری بسادگی در یک مشق پزشکی میسر نیست. درمان امواج شوک دهندۀ برتر به حیطۀ تجهیزات و آموزش های پزشکی انجام شده توسط پزشکان آشنا و مسلط با این فناوری و رویۀ ESWT تعلق دارد. پزشکانی که این درمان را توصیه می کنند از عمل جراحی غیرضروری و ارائۀ خدمات بیمارستانی به بیمارانشان اجتناب می کنند.

من این مشکل را مدت زمانِ مدیدی داشته ام. آیا اکنون انجام آن بیش از حد برایم دیر نیست؟

خیر! شخصی که از این بیماری به شکل مزمن رنج می برد، امید تازه ای را با انجام ESWT فراروی خود می بیند. بیماران مبتلا به دوره ای طولانی مدت از این بیماری نهایتاً یک انتخاب غیرجراحی پیش روی دارند. اگر شما همۀ موارد و روشها را آزموده اید، دلسرد نشوید، این یکی سلاحی جدید برای مبارزه با درد شماست!

چگونه این روش از درمان با لیزر یا دیگر ابزارهای درمانی چندگانۀ دیگر متفاوت است؟

اخیراً ما برخی از تولیدکنندگان ابزارهای درمانی فیزیکی را رؤیت کرده ایم که از امواج فشاریِ غیرمتمرکز برای جا زدن آنها به عنوان محصولاتی با عملکرد ESWT استفاده می کنند. لیزرها، و ابزار موجیِ فشاری به منظور رهایی درد از عضلات و ایجاد دردهای نقطه ای بکار می آیند. آنها ESWT نبوده، و نتایج یا عملکردهای یکسانی را در بدن تولید نمی کنند. برای بهره مند شدن از یک رویۀ درمانی با استفاده از ESWT  پرانرژی همراه با Dornier Epos Ultra پافشاری نمایید. ESWT با انرژی بالا همراه با Dornier تنها رویۀ موردقبول FDA بوده، و در ترمیم بافت ها بدون نیاز به عمل جراحی کارآمد ثابت شده است.

ESWT , موج شوک

آیا درمان با موج شوک دهنده یا ESWT توسط FDA برای درمان فاسیتیس پلانتار مورد قبول قرار گرفته است؟

اگرچه ESWT بطور مشخص کارآمدی خود را نشان نداده، اما توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  بمنظور درمان فاسیتیس پلانتار و آرنج تنیس پذیرفته شده است. ESWT روشی غیرتهاجمی است، و اثرات جانبی معکوس کمتری دارد، و زمان بهبود یا ریکاوری نسبتاً خوبی در میان بیماران مبتلا به فاسیتیس پلنتار مزمن دارد، هرچند، از سوی اکثر طرح های بیمه پوشش داده نمی شود.

آیا این مداوا آسیب هم می رساند؟

در حین درمان ممکن است بیمار احساس اندکی از ناراحتی را بسته به سطح دردی که اکنون در آن ناحیه تجربه می کند با خود داشته باشد. هرچند، از آنجا که این رویۀ درمانی تنها حدود 5 دقیقه طول می کشد، غالب بیماران در مقابل این احساس ناراحتی مقاومت می نمایند. علاوه بر این، شدت درمان را می توان در خلال پروسۀ آن تعدیل و تنظیم نمود.

چند رویۀ درمانی نیاز دارم؟

تعداد رویه های درمانی بستگی به نمایش و واکنش بافت متنوع است. تأثیر درمان تجمعی است، بنابراین شما نوعاً به بیش از یک (3-5) رویۀ درمانی نیاز دارید. گرچه اغلب اوقات، پس از اتمام اولین رویۀ درمان احساس آسودگی و رهایی از درد را تجربه خواهید کرد.

چه مدت به چه مدت نیاز به درمان خواهم داشت؟

اغلب نشانه ها نیازمند 3-5 بار درمان و هر یک با فاصلۀ 3-10 روز از یکدیگر، بسته به مقاومت بیمار و واکنش بافتی آنان می باشند.

آیا من پس از درمان درد را احساس خواهم کرد؟

غالب بیماران رهایی فوری از درد را متعاقب درمان تجربه می کنند. هر چند، طی 2-4 ساعت پس از آن، در ناحیۀ تحت درمان مقداری سوزش را احساس خواهند کرد. این سوزش قابل تحمل و نامحدود گزارش شده است.

آیا پس از درمان هیچ محدودیتی برای بیمار وجود دارد؟

توصیه می شود که بیماران از فعالیت فیزیکی، خصوصاً فعالیتی که شامل ناحیۀ مداواشده باشد، حدود 48 ساعت پس از هر جلسۀ درمان اجتناب کنند.


بیشتر بدانید: چکارکنیم که دچارسنگ کلیه نشویم


آیا درمان موج شوک دهنده یا ESWT برای سنگ های کلیه هم کاربرد دارد؟

موج شوک دهنده برای اولین بار در تاریخ پزشکی در اوایل دهۀ 90 و بمنظور درمان سنگ های کلیه معرفی و عرضه شدند. به هرجهت، در سال های پس از دورنمای بلافصل کاربرد آنها، گسترش سریعی در زمینۀ درمان بیماری های سیستم عضلانی-اسکلتی و نه تنها (امواج شوک دهندۀ خارج از بدن) را متحمل شدند.

آیا درمان موج شوک دهنده یا ESWT تابش را یونیزه می کند؟

موج شوک دهنده امواجی اکوستیک هستند و در نتیجه، به دلیل ماهیت مکانیکی شان، ریسک های مشخصی همراه با رادیواکتیویته عرضه نمی نمایند.

ESWT , موج شوک

آیا درمان موج شوک دهنده یا ESWT می تواند در ارتوپدی و برای درمان بیماری های مختلف مربوط به تاندون ها و استخوانها اجرایی شود؟

در حال حاضر، حیطۀ اصلی ای که موج شوک دهنده یا ESWT خارج از بدن به آن مربوط می شوند، دقیقاً آسیب شناسی های تاندون ها (خصوصاً مرحلۀ مزمن و مقاوم به دیگر درمان ها)، به مانند اختلالات زایش دوبارۀ استخوان (تأخیرهای ناپیوسته و تحکیم کننده) می باشد.

آیا درمان موج شوک دهنده یا ESWT در حضور کلسیفیکاسیون تنها برای آسیب شناسی تاندون ها اختصاص داده می شود؟

درمان موج شوک دهنده یا ESWT ممکن است حتی در عدم حضور کلسیفیکاسیون نشانگر آسیب شناسی های تاندونی باشد.

هدف این درمان (و نهایتاً تأثیر درمانی وابسته به عملکرد موج شوک دهنده یا ESWT)، مشخص نمودن مستقیم یک مسئلۀ تروماتیک، اجتناب از وارد آمدن آسیب به بافت ها، و جلوگیری از خردشدگی کلسیفیکاسیون توسط گسیختگی مستقیم نیست. این درمان از طریق یک عملکرد مکانیکی ظریف (نوعی از ماساژ میکروسکوپی بر سلول ها و بافت)، که قادر است واکنش های زیست شناختی مشخصی را تحریک نماید، اعمال می شود. این سلسله واکنش ها شامل تأثیر ضدالتهابی، ضدتورم و درد علاوه بر بهینه سازی مکانی ریزچرخه ها می باشد. در برخی موارد ممکن است برای بازجذب کلسیفیکاسیون، هرچند، این عمل از طریق سازوکارِ ثانویۀ بیوشیمیایی محقق می گردد.

آیا درمان امواج شوک دهندۀ می تواند جایگزینی حیاتی برای عمل جراحی باشد؟

در برخی موارد درمان اختلالات استخوانی و آسیب شناسی های تاندونی همراه با موج شوک دهنده یا ESWT می تواند بیمار را از متحمل شدن یک عمل جراحی دور نگاهدارد. بهر طریق و در صورت لزوم، این رویه اثری بازدارنده بر روی توانایی تحمل جراحی از سوی بیمار ندارد.

آیا درمان با امواج شوک دهندۀ را می توان با روش های درمانی دیگر تلفیق نمود؟

درمان با موج شوک دهنده یا ESWT با دیگر انواع درمان فیزیکی هنگام تلفیق با یکدیگر تداخلی ندارد. تلفیق درمان ممارستیِ توانبخشی و مواد مغذی ممکن (به عبارتی مکمل های غذایی) می تواند یک استراتژی درمانیِ برنده و پیروز در درمان آسیب شناسی های تاندونی تلقی شود.

از آن گذشته، درمان همراه با موج شوک دهنده یا ESWT همچنین می تواند در صورت وجود درد، تورم مداوم و سخت شدن مفاصل پس از جراحی، که بهبود عملکردی سریع تری را مجاز می دارد، نشان داده شده مجال بروز یابد.

آیا تنها یک نوع درمان موج شوک دهنده یا ESWT وجود دارد؟

در ابتدا دو نوع از این امواج وجود دارند: امواج شوک دهندۀ خارج از بدنِ کانونی و امواج شعاعی (یا بالستیک). این نوع دوم با گونه ای از سازوکار تایری (tire mechanism) و استفاده از یک کمپرسور تولید می شود. آنها در درمان “نقاط شلیک”  (trigger points)(نقاط دردناک)، و انقباضات تاندونی-عضلانی کاربرد دارند. در مورد هر دو نوع موج شوک دهنده یا ESWT، در آزمون های بالینی دریافت تشخیص، کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه، و کاربرد تجهیزات مناسب قبل از انجام درمان، از اهمیت بنیادی برخوردار است.

آیا موج شوک دهنده یا ESWT از لحاظ آنکه آنان سبب بروز جراحت در بافت ها می شوند، خطرناک هستند؟

در صورت استفادۀ صحیح همراه با تخصص لازم، تجهیزات مناسب، متخصصین تربیت شده پس از یک تشخیص صحیح، یک درمان همراه با امواج شوک دهندۀ خارج از بدن می تواند به گونه ای ایمن و ظهور اثرات جانبی قابل توجه اندک عملی گردد. اگر درمان بطور صحیح صورت نگیرد، ممکن است سبب تخریب و از بین بردن بافت ها گردد.

ESWT , موج شوک

آیا کاربرد درمان موج شوک دهنده یا ESWT با درد همراه است؟

درمان، عموماً و آنچنان که در بالا توصیف شد، تا زمانی که توسط یک متخصص حاذق انجام شود بخوبی توسط بیمار مقاومت می شود. در مورد مداوای استخوان که در آن از امواج با انرژی بالا استفاده می شود، یک بیهوشی موضعی را می توان برای قابل تحمل تر ساختن کاربرد آن محقق نمود.

در سال های اخیر، آیا نشانه های درمان برای دیگر شرایط نشانه های بیماری گسرش یافته اند؟

کشف آنکه موج شوک دهنده یا ESWT می توانند محرکی را برای زایش دوباره و ترمیم بافت ها اعمال نمایند، خود دورنمای کاربردهای درمانی را حتی در پزشکی احیاءکننده (Regenerative Medicine)گسترش داده است. آنها را می توان در درمان موفقیت آمیز جراحات و سوزش های ناشی از انحلال بغرنج، از دست دادن مواد اولیۀ پس از بروز تروما (همچنین در روزهای بلافاصله پس از وقوع تروما)، به مانند نشانه های دردآور با منشاء متفاوت بکار گرفت.

آیا درمان موج شوک دهنده یا ESWT را می توان تکرار کرد؟

در صورت رؤیت بهبود جزئی، می توان رویۀ درمان را تکرار نمود زیرا اثرات جانبی قابل توجهی ندارد. با تکرار درمان در صورت نیاز، مزایای اضافی را می توان در گذر زمان ایجاد نمود.

آیا موج شوک دهنده یا ESWT به طور موقت درد را مابین دوره های درمان بیدار می کند؟

بروز یک حالت شعله ور شدن درد بین درمان های متعدد با موج شوک دهنده یا ESWT امکان پذیر است، هر چند، این نشانگر یک عود نمودن مجدد یا فراخوانی بیدارباش بیماری نمی باشد. این تنها یک واکنش سادۀ موقتی به تحریک انجام شده است، که فرآیند درمان را فعال می سازد.

آیا تأثیر درمان موج شوک دهنده یا ESWT بلافاصله است؟

عملکرد درمان موج شوک دهنده یا ESWT با یک مجموعه از واکنش های زیست شناختی پیچیده مرتبط است، که برای نمایان شدن خود و تأثیرات سودمند مربوطه نیاز به گذشت زمان (حتی چندین هفته) دارد.

درمان موج شوک دهنده یا ESWT تا چه میزان موفقیت آمیز است؟

پس از اجرای 3 یا 4 رویۀ درمان با این روش، بیش از 80% از بیماران کاهش درد و بازیابی مجدد عملکرد طبیعی اندام خود را گزارش می کنند.

ESWT , موج شوک

تحقیقات در این زمینه بطور مستمر در زمینۀ این فناوری پیشرو و ابتکاری در حال رشد است، و گزارش های بدست آمدۀ اخیر تأیید می کنند که درمان با موج شوک دهنده یا ESWT درمانی مؤثر برای بافت های مجروح شدۀ نرم، درد و برخی شرایط غامض استخوانی ما نند خار پاشنۀ پا می باشد.

هنگام سرمایه گذاری بر روی یک حیطۀ فناوری پیشرفته مانند درمان با موج شوک دهنده یا ESWT، مهم است تا از دقت و قابلیت اتکا بودن تجهیزات، به مانند انجام تحقیقاتی پشتیبانی کننده و مبتنی بر شواهد مطمئن شویم. شرکت Storz Medical سوئیس، به دلیل ایجاد استانداردهای بالا در تجهیزات پزشکی و پیشرو بودن در درمان با موج شوک دهنده یا ESWT شهرت دارد. در نتیجه، تصمیم ما دالّ بر سرمایه گذاری بر روی ابزار Storz Medical Masterplus MP50 یک تصمیم ساده و بجا بوده است.

آیا در کاربردهای درمان موج شوک دهنده یا ESWT تناقضاتی هم وجود دارد؟

در چند موقعیت محدود نبایستی از موج شوک دهنده یا ESWT استفاده نمود:

  • بارداری یا تلاش برای باردار شدن
  • کاربردهای صفحات رشدکنندۀ باز – که زیر 18سالگی از تناسب چندانی برخوردار نیستند.
  • در مورد سنجاق ها و صفحات فلزی.
  • تومورهای بدخیم
  • اختلالات دستگاه گردش خون و اعصاب
  • عفونت ها
  • در صورتیکه بیمار از داروهای ضدانعقادی استفاده می کند.