روزنامه دولت به ذالنور: آیا دولت هیچ کاره است؟!

منبع: برترین ها

96

1398/6/25

10:14


روزنامه ایران در واکنش به سخنان اخیر ذالنور درباره برجام نوشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی دیروز در شورای اداری استان قم درباره شرایط پیش روی کشور و آینده روابط ایران با اروپایی‌ها صحبت‌هایی کرد که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت.

روزنامه ایران در واکنش به سخنان اخیر ذالنور درباره برجام نوشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی دیروز در شورای اداری استان قم درباره شرایط پیش روی کشور و آینده روابط ایران با اروپایی‌ها صحبت‌هایی کرد که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت.

از جمله خبر او درباره نزدیک شدن اروپا به ایران برای توافق بر سر فعال کردن اعتباری معادل 15 میلیارد دلار در اینستکس. اما سخنان مجتبی ذوالنوری که از منتقدان و مخالفان پر حرارت برجام و سیاست خارجی دولت است، بخش‌های کمتر دیده شده دیگری هم داشت که قابل بحث هستند. از جمله اینکه او گفته است: «با اطلاع بیان می‌کنم که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبودی است و آینده بهتری در حوزه مسائل اقتصادی پیش رو داریم.

با مقاومت فعال ملت ایران در برابر فشار و تحریم‌های دشمنان، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبودی است.» ذوالنور در جای دیگری هم درباره زمینه تمایل اروپا به سمت امریکا می‌گوید: «اروپایی‌ها حدود یکهزار میلیارد دلار با امریکا تجارت دارند درحالی‌که میزان تجارت آنان با ایران ۲۰ میلیارد دلار است، به همین خاطر نمی‌خواهند هزینه برجام را بدهند اما می‌خواهند آن را حفظ کنند.» پیش از هر چیز باید گفت که جای خوشحالی است که یکی از منتقدان جدی دولت بالاخره به جز انتقادات مرسوم، به ثبات اقتصادی به وجود آمده در ماه‌های اخیر اشاره کرده و حتی آینده‌ای در حال بهبود را پیش‌بینی می‌کند.

کاملاً هم صحیح است که مقاومت ملت در همین ماه‌ها منجر به این وضعیت بهبود یافته شده است اما سؤال این است که آیا دولت در این میان هیچ کاره بوده؟ عجیب است منتقدینی که تنزل شرایط اقتصادی کشور ناشی از سیاست‌های امریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ را یکسره به عملکرد دولت روحانی ربط می‌دهند، وقتی خود به بهبود شرایط اعتراف می‌کنند سهمی برای دولت قائل نیستند. گو اینکه نهاد دولت در این کشور صرفاً مسئولیت وخامت اوضاع را برعهده دارد و اگر جایی شرایط تحمیل شده به کشور با گذشت چند ماه به حالت کنترل درآمد، دیگر نمی‌توان نقشی برای این نهاد قائل بود و به عبارتی شرایط خود به خود به حالت ثبات و آینده رو به بهبودی رسیده است.

این البته نافی نقش مقاومت مردم در ثبات شرایط نیست همان طور که منطقی نیست بگوییم مقاومت مردم بدون یک مدیریت مدبرانه در سطح ملی بتواند به ثبات شرایط منجر شود. در واقع این دو، مکمل همدیگر و همزمان لازمه ثبات شرایط کشور هستند. با همه اینها اینکه آقای ذوالنوری اعتراف دارد که شرایط اقتصادی رو به بهبود است و در حقیقت حرف دولتی‌ها را تکرار می‌کند جای امیدواری دارد که دیگر همفکران ایشان هم کمی واقع نگر باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو