عوارض مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری

منبع: نی نی بان

168

1398/6/25

11:10


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: هفته 23 بارداری هستم و به دلیل بو گرفتن لباس زیر و درد پهلو به پزشک مراجعه کردم و دکتر آزمایش ادرار و خون (gct) درخواست و قرص آموکسی سیلین و قرص واژینال کلوتیزول تجویز کرد و گفته قبل از جواب آزمایش، داروها را مصرف کنم تا جواب آزمایش بیاید. مصرف این داروها ضرری برای بچه و خودم ندارد؟
 
پاسخ دکتر شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان:
در صورتی که پزشک معالج تان آزمایش کامل و کشت ادرار کامل درخواست کرده باشد، ابتدا باید به آزمایشگاه مراجعه کرده و نمونه ادرارتان را تحویل دهید و پس از آن شروع به مصرف داروها کنید. مصرف این داروها هم هیچ تاثیری روی سلامت شما و جنین تان ندارد؛ نگران نباشید.
 
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
رنگ طبیعی ادرار زرد می باشد. اما گاهی به خاطر روشن تر شدن یا تیره تر شدن آن در بارداری نگران می شوید. تغییر رنگ ممکن است به خاطر مصرف ویتامین ها، غذاها و نخوردن نوشیدنی به مقدار کافی است. 
اگر علائم عفونت مجاری ادراری مشاهده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا رنگ ادرار در بارداری تغییر می کند؟
رنگ ادرار در افراد سالم و کسانی که به مقدار کافی آب می نوشند از رنگ زرد کاهی تا رنگ زرد تیره می باشد. در بارداری رنگ زرد شفاف تا زرد تیره تر غیرطبیعی نیست.
با تمام تغییرات فیزیولوژی که در بدن اتفاق می افتد مانند تغییر سوخت و ساز، تغییر حجم خون، تعادل مایعات و عملکرد کلیه، تغییر رنگ ادرار غیرطبیعی نیست. تغییرات دیگر نیز باعث می شود رنگ ادرار تغییر کند.

چگونگی تاثیر بارداری بر رنگ ادرار
رنگدانه یوروبیلین، ماده ای که از سلول های قرمز خونی مرده ایجاد شده است، رنگ طبیعی ادرار را ایجاد می کند. این رنگ به غلظت رنگدانه بستگی دارد.
در طول بارداری رنگ ادرار به خاطر عوامل زیر است:
تاثیر تغییرات طبیعی در بارداری بر فیلتر آب توسط کلیه ها
مقدار آب و نوشیدنی مصرفی و غلظت رنگدانه یوروبیلین در ادرار
مصرف قرص ها، ویتامین ها و مکمل ها در بارداری
ممکن است تغییر رنگ به خاطر عفونت مجاری ادراری باشد که در این صورت ادرار بوی بدی می دهد.
کم آبی بدن
مطالعات نشان می دهد در صورتی که ادرار شما به رنگ زرد تیره، نارنجی روشن یا قهوه ای باشد به مقدار کافی مایعات مصرف نمی کنید. کمبود آب در بدن باعث می شود فیلتر توسط کلیه به درستی انجام نشود. 
این مسئله باعث افزایش غلظت یوروبیلین و رنگ زرد تیره ادرار می شود. هرچقدر بدن کم آب تر باشد، ادرار تیره تر می شود.
در دوران بارداری ، بدن به راحتی می تواند کم آب شود زیرا بدن نیاز به حجم زیادی مایع برای سوخت و ساز و چرخش مایعات در بدن دارد. سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید. اگر در این حالت نیز رنگ ادرار تیره شد به پزشک اطلاع دهید.

عوارض مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری

 
ویتامین های پیش از زایمان
پزشک ویتامین های پیش از زایمان و آهن برای خانم باردار تجویز می کند. اگر طبق برنامه پیش می روید و ادرار شما زرد روشن است به دلیل مصرف ویتامین های پیش از زایمان است.
ویتامین های ب و ث قابل حل در آب که بدن نمی تواند جذب کند، از طریق ادرار خارج می شود و رنگدانه ها در ویتامین ها باعث تغییر رنگ ادرار می شود.
پس از مصرف ویتامین ب، ادرار به رنگ سبز در می آید.
تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت
غذایی که می خورید
اگر در دوران بارداری مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می کنید رنگ ادرار تغییر می کند. رنگدانه های موجود در غذاهای مختلف باعث تغییر رنگ ادرار از روشن به تیره یا روشن تر می شود.
مطالعات نشان می دهد مصرف هویج یا آب هویج باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی می شود. سیب زمینی شیرین نیز همین تاثیر را دارد. این تغییر رنگ طبیعی است و نباید نگران شوید.
مکمل های گیاهی و قرص ها
برخی مکمل ها یا قرص هایی که در دوران بارداری مصرف می کنید باعث تغییر رنگ ادرار می شود. این مکمل ها و قرص ها عبارتند از:
پریدیوم: برای از بین بردن علائم عفونت مثانه استفاده می شود و باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی یا نارنجی مایل به زرد می شود.
نیترو فورانتوین: برای درمان عفونت مثانه استفاده می شود و رنگ ادرار به نارنجی تغییر می کند.
سنالاکاکستیو: برای درمان یبوست در دوران بارداری مصرف می شود و رنگ ادرار به نارنجی تغییر می کند.

عفونت مجاری ادرار
عفونت مجاری ادرار در دوران بارداری امری رایج است. این مسئله باعث تیره شدن رنگ زرد ادرار یا قهوه ای شدن آن می شود. این مشکل می تواند باعث زایمان زودرس یا پارگی زودرس غشای رحم شود. 
اگر ادرار شما تیره شده است، بو می دهد، احساس درد و سوزش دارید بهتر است با پزشک صحبت کنید.

مشکلات دیگر
بیماری کبد نیز باعث تیره شدن رنگ ادرار می شود. برخی مشکلات نیز باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا آبی می شوند. در این صورت حتما با پزشک صحبت کنید.

در هر ملاقات با پزشک
در هر ملاقات در دوران بارداری ، پزشک آزمایش ادرار انجام می دهد و رنگ ادرار و شفافیت آن را بررسی می کند. در صورت وجود هر گونه مشکلی در بارداری پزشک به شما اطلاع می دهد.
در اولین جلسات معاینۀ بارداری پزشک معمولاً درخواست انجام یک آزمایش ادرار کامل و کشت ادرار را خواهد داد. 
برخی پزشکان در هر جلسه معاینه یا هر سه ماه یک بار درخواست آزمایش ادرار ‌می‌دهند و پزشکان دیگر تا زمانی که نشانه‌های هشداردهنده‌ای وجود نداشته باشد از شما آزمایش ادرار دیگری نمی‌گیرند. 
این موضوع که آیا در هر جلسه از معاینات بارداری، آزمایش ادرار لازم است یا خیر، بستگی به تشخیص پزشک دارد. در این مطلب می‌توانید با چگونگی انجام آزمایش ادرار و نتایج آن آشنا شوید.

چگونگی جمع‌آوری نمونه ادرار
بهترین نمونه برای آزمایش ادرار در صبح و نخستین ادرار صبحگاهی است. برای آزمایش ادرار نیاز به پرهیز غذایی خاصی ندارید، فقط توجه داشته باشید از نوشیدن آب زیاد پیش از انجام آزمایش پرهیز کنید. 
همچنین اگر آزمایش کشت ادرار دارید، در صورت مصرف هر نوع آنتی‌بیوتیک به مسئول آزمایشگاه و پزشک خود اطلاع دهید. بعد از اینکه ظرف نمونه را در آزمایشگاه دریافت کردید، باید برای تهیۀ نمونه به دستشویی مراجعه کنید. 
ابتدا دست‌های خود را با صابون بشویید و سپس با انگشت‌های تمیز، لبۀ واژن را از یکدیگر جدا و اندام تناسلی خود را از جلو به عقب با یک دستمال بهداشتی تمیز کنید. 
برای جمع‌آوری نمونۀ ادرار در ظرف، ابتدا به مدت چند ثانیه ادرار کنید و سپس اقدام به جمع‌آوری نمونه کنید. بهتر است نمونۀ جمع‌شده از ابتدا یا انتهای ادرار نباشد. 
از دست زدن به بخش داخلی ظرف نمونه خودداری کنید. پس از اینکه به اندازۀ کافی نمونه جمع‌آوری کردید، در ظرف را ببندید و آن را به آزمایشگاه تحویل دهید. برای آزمایش دقیق کشت ادرار باید مراقب باشید که ظرف، هرگز هنگام جمع‌آوری نمونه آلوده نشود.

عوارض مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری

 
نتایج آزمایش ادرار
آزمایش ادرار به منظور بررسی وضعیت سلامت مادر در طول بارداری تجویز می‌شود. پزشک معمولاً در نتایج آزمایش، موارد زیر را بررسی می‌کند:

قند
در دوران بارداری وجود مقدار کمی ‌قند در ادرار طبیعی است، اما اگر سطح قند موجود در آزمایش شما خیلی بالا باشد یا در آزمایش‌های پیاپی، افزایش در میزان قند مشاهده شود، ‌می‌تواند به معنی دیابت بارداری باشد. 
ممکن است پزشک شما درخواست آزمایش تست چالش گلوکز را بدهد تا از این بابت مطمئن شود.

پروتئین
وجود پروتئین در ادرار ‌می‌تواند نشان‌دهندۀ عفونت مجاری ادرار، آسیب کلیوی یا عارضه‌های خاص دیگری باشد. اگر این علامت در اواخر دوران بارداری به همراه فشار خون بالا بروز کند، ممکن است نشان‌دهندۀ مسمومیت حاملگی باشد. 
در صورت وجود پروتئین در ادرار و عادی بودن فشار خون، پزشک آزمایش کشت ادرار را برای تشخیص عفونت‌های مجاری ادرار تجویز خواهد کرد.

کتون
هنگامی که بدن برای کسب انرژی شروع به شکستن و هضم چربی‌ها ‌می‌کند، کتون تولید ‌می‌شود. این اتفاق زمانی ‌می‌افتد که به اندازۀ کافی کربوهیدرات در رژیم غذایی خود مصرف نکنید. 
اگر در دوران بارداری، حالت تهوع و استفراغ شدید دارید یا وزن شما کاهش پیدا کرده است، پزشک وجود کتون در ادرار شما را بررسی خواهد کرد. 
اگر میزان کتون زیاد باشد و به خاطر حالت تهوع یا استفراغ قادر به مصرف غذا یا مایعات نباشید، ممکن است نیاز به تزریق مایعات و دارو از طریق تزریق سرم باشد. وجود کتون و قند به صورت همزمان در ادرار ‌می‌تواند یکی از نشانه‌های دیابت باشد.

گلبول‌های سفید، قرمز یا باکتری
پزشک معمولاً در اولین جلسه‌های معاینۀ بارداری علاوه بر آزمایش کامل ادرار، درخواست کشت ادرار نیز خواهد داد تا از نبود باکتری‌های نشان‌دهندۀ عفونت مجاری ادرار مطمئن شود. 
کشت ادرار، وجود عفونت مجاری ادرار را بررسی ‌می‌کند. اگر نتیجۀ این آزمایش منفی باشد، خطر دچار شدن به عفونت مجاری ادرار در ادامۀ دوران بارداری کم است، مگر اینکه سابقۀ عفونت ادراری مزمن داشته باشید. 
دریافت نتیجۀ کشت ادرار معمولاً حدود ۴۸ ساعت طول ‌می‌کشد، اما ممکن است پیش از دریافت نتایج، اگر علائم عفونت مجاری ادرار داشته باشید، پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را برای شما تجویز کند.

عفونت ادراری در بارداری چگونه درمان می شود؟
عفونت های دستگاه اداری با استفاده از آنتی بیوتیک ها که مصرف آنها در این دوران بی خطر است رمان می شوند. 
احساس سوزش در هنگام ادرار، بد بو شدن ادرار و وجود انقباضاتی در ناحیه تحتانی شکم از شایع ترین علائم ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری به شمار می روند. 
چنانچه این علائم تا سه روز پس از مصرف داروها بهبود نیافت به منظور انجام آزمایشات تشخیصی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان های غیر دارویی
مواد غذایی حاوی ویتامین C ، زینک و بتاکاروتن که در مقابله با عفونت های ادراری بسیار موثرند را رد رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
مقادیر فراوانی آب زغال اخته بنوشید. آب زغال اخته حاوی ترکیبات فعالی است که در مقابله با عوامل بیماری زای باکتریایی بسیار موثرند به طوریکه در ابن باره گفته میشود علائم ابتلا به عفونت ادراری ظرف ۸ ساعت پس از نوشیدن آب زغال اخته کاملا برطرف می شود.

عوارض مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری

 
روش های پیشگیری از عفونت های ادراری
برای حفظ سلامت خود روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید هر چه آب کمتری مصرف کنید میزان آسیب پذیری شما در برابر این بیماری بیشتر خواهد بود.
تا حد امکان مثانه خود را زود به زود خالی کنید نگه داشتن طولانی ادرار احتمال ابتلا به عفونت های ادراری را افزایش می دهد.
مقعدف مهبل و نواحی اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید از مصرف صابون ها و محصولات قوی پاک کننده پوست خودداری کنید پس از هر بار اجابت مزاج موضع را از جلو به عقب تمیز کنید.
از ماندن بیش از نیم ساعت در وان حمام اجتناب کنید
از مصرف کافئین، الکل و شکر خودداری کنید
تا هنگامی که تحت درمان عفونت های ادراری قرار دارد از برقراری آمیزش جنسی خودداری کنید با رعایت این امر علاوه بر آنکه از ابتلا همسر خود به این عارضه پیشگیری می کنید احتمال عود مجدد بیمرای در خود را نیز کاهش می دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو