معرفی فرودگاه سنندج | آنچه باید درباره فرودگاه شهر سنندج بدانید

معرفی فرودگاه سنندج | آنچه باید درباره فرودگاه شهر سنندج بدانید


منبع: همگردی

322

1398/6/25

21:43


سنندج، یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان کردستان است که آن را باید یکی از بزرگ‎ ترین شهرهای کردنشین کشورمان دانست. درواقع این شهر از نظر بزرگی بیست و سومین شهر بزرگ ایران به حساب می‎ آید. اگرچه شهر جدید سنندج قدمت تاریخی بسیار بالایی ندارد اما از همان زمان صفویه که این شهر پایه گذاری شد تا همین امروز، به لحاظ نظامی اهمیت زیادی برای کشور داشته است. سنندج از شمال با تکاب، از جنوب با کامیاران و از شرق با مریوان همسایه است. این شهر با وجود اینکه به ‎عنوان مرکز استان شناخته می ‎شود یک فرودگاه بیشتر ندارد. بیشتر پروازهای فرودگاه شهر سنندج هم مانند اکثر شهرهای کوچک تر ایران به مقصد تهران است. در این یادداشت سعی داریم به ‎معرفی فرودگاه بین المللی سنندج (Sanandaj Airport) بپردازیم. شاید شما هم درباره فرودگاه سنندج سوالات و ابهاماتی در ذهن داشته باشید. برای یافتن پاسخ این سوال ها با همگردی همراه باشید.

شهر سنندج

مشخصات فرودگاه سنندج

کد یاتا: SDG
کد ایکائو: OICS
فاصله از سطح دریا: 1378 متر
تعداد ترمینال: 1 عدد
وبسایت رسمی: sanandaj.airport.ir
شرکت‎های هواپیمایی: شرکت هواپیمایی کاسپین به مقصد فرودگاه مهرآباد، شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد فرودگاه مهرآباد، قشم ایر به مقصد فرودگاه مهرآباد، شرکت هواپیمایی آسمان به مقصد فرودگاه مهرآباد
فرودگاه بین ‎المللی سنندج درحال حاضر قطب اصلی هیچکدام از ایرلاین‎ های داخلی و خارجی نیست.

مشخصات فرودگاه سنندج

تاریخچه فرودگاه شهر سنندج

فرودگاه بین ‎المللی سنندج را باید یکی از قدیمی ‎ترین فرودگاه های ایران دانست. ساخت این فرودگاه از اوایل دهه 30 در محله سرنه وه ( پایگاه لشکر 28 کنونی ) آغاز شد. اولین باندی که برای فرودگاه شهر سنندج ساخته شد؛ یک باند خاکی بود که هنوز هم نشانه‎ هایی از آن باقی مانده است. در ابتدای کار این فرودگاه، شرکت هواپیمایی ایران ایر با هواپیمای داگلاس 47 در این باند پرواز داشته است. جالب است بدانید در سال 1338 یکی از همین هواپیماهای داگلاس 47 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر پس از برخواستن نزدیک به کرمانشاه سقوط کرد. اگرچه اطلاعاتی از مقصد این پرواز و همچنین تعداد مصدومان و کشته شدگان در دست نیست اما از این سانحه به عنوان یکی از سوانح اصلی در تاریخ فرودگاه بین ‎المللی سنندج یاد می کنند.

عملیات ساختمانی اولیه فرودگاه سنندج تا سال 1347 به تعویق افتاد و از آن سال دوباره از سرگرفته شد. این عملیات عمرانی 3سال به‎ طول انجامید و درنهایت در سال 1350 اولین پرواز توسط شرکت هواپیمایی هما در این فرودگاه انجام شد. اگرچه در ابتدای کار فرودگاه سنندج کردستان با کمترین امکانات کار می کرد اما به مرور، با روندی آهسته و پیوسته به پیشرفت‎ هایی دست یافت. متاسفانه روند پیشرفت با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق متوقف شد. در همان ساعات اولیه شروع جنگ، فرودگاه سنندج هم مانند فرودگاه های تهران، کرمانشاه، آبادان و... زیر بمباران قرار گرفت.

از آنجایی که سنندج یکی از شهرهای هم‎ مرز با عراق است. تمام پروازهای عادی فرودگاه سنندج در سال‎ های جنگ متوقف شد چراکه این فرودگاه کار پشتیبانی و حمایت از نیرو های جنگ و همچنین انتقال مجروحان جنگی را به عهده گرفته بود. پس از پایان جنگ تحمیلی فرودگاه بین المللی سنندج هم مانند دیگر فرودگاه‎ ها روند عادی فعالیت‎ های خود را از سر گرفت.

فرودگاه سنندج

میزان جابه جایی مسافر در فرودگاه سنندج

محدودیت‎ های طبیعی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی شهر سنندج، این اجازه را به ناوگان هواپیمایی فرودگاه بین ‎المللی این شهر نمی ‎دهد که هواپیماهای سنگین وارد آن شوند. همچنین از آنجایی که فرودگاه سنندج درحال حاضر قطب هیچ شرکت هواپیمایی نه در داخل کشور و نه درمیان ایرلاین‎های خارجی نیست و بیشتر به مقصد تهران پرواز دارد؛ در حال حاضر روزانه یک و در هفته 16 پرواز رفت و برگشت در مسیر سنندج-تهران انجام می‎ شود. در طول یک سال نیز حدود 700 پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه ثبت شده است.

ترمینال فرودگاه سنندج

تسهیلات و امکانات رفاهی فرودگاه سنندج

فرودگاه بین‎ المللی سنندج یک ترمینال هم برای پروازهای ورودی و هم برای پروازهای خروجی دارد. این فرودگاه از امکاناتی همچون مکانی برای خرید سوغاتی مانند صنایع دستی و مواد غذایی محلی سنندج، امکانات پزشکی شامل یک تیم پزشکی مستقر در فرودگاه، رستوران شامل غذاهای گرم و سرد، خود پرداز و تاکسیرانی فرودگاه برخوردار است. همچنین یک تابلو اطلاعات پرواز در این ترمینال وجود دارد که مسافران می توانند اطلاعات مربوط به پروازها را در این تابلو مشاهده کنند.

فرودگاه سنندج کردستان

موقعیت جغرافیایی و شماره های تماس فرودگاه بین المللی سنندج

فرودگاه بین‎ المللی سنندج در استان کردستان؛ جنوب غربی شهرستان سنندج قرار دارد.
راه‎های دسترسی:
مسافران فرودگاه شهر سنندج می‎ توانند از طریق تاکسی به مرکز یا هر نقطه دیگری از شهر بروند.
شماره های تماس فرودگاه:
33774051
33774052
کد سنندج:
087
برای دریافت اطلاعات مربوط به پرواز می ‎توانید با شماره 199 تماس بگیرید.

موقعیت جغرافیایی و شماره های تماس فرودگاه بین المللی سنندج

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو