زخم معده چیست و روش های درمان خانگی آن چگونه است؟

منبع: نمکستان

164

1398/6/25

23:44


علائم زخم معده و روش های پیشگیری و درمان زخم معده

زخم معده : علائم، دلایل، روش های پیشگیری و درمان زخم معده

نمکستان : هنگامی که معده شما سالم است، در یک لایه از مخاط چسبنده پوشیده می شود. این لایه از معده شما در برابر اسید های قوی که مواد غذایی را تجزیه می کنند، محافظت می کند. اگر چیزی این تعادل را از برهم بزند، لایه محافظت کننده معده از بین رفته و اسید معده بیشتر می شود.  با گذشت زمان، اسید معده به بافت معده آسیب رسانده و زخم معده ایجاد می کند. سوزش های دردناک که گاهی با خونریزی همراه هستند را با عنوان زخم معده می شناسیم. برخی از این زخم ها کوچک هستند، در حالی که برخی دیگر بزرگ تر می باشند.

در گذشته تصور می شد که استرس، سیگار کشیدن و رژیم غذایی دلایل اصلی زخم معده هستند. اما امروزه، باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori) مسئول اکثر زخم های معده شناخته می شود. این باکتری می تواند بسیاری از علائم سوهاضمه و یا سوهاضمه را نیز برانگیخته کند. درمان زخم معده شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت و داروهای سرکوب کننده اسید معده است.

علائم زخم معده :

برخی از زخم های معده علائمی ایجاد نمی کنند. در حالی که برخی علائمی دارند که شامل موارد زیر است:

  • درد در ناحیه زیر زخم
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • علائم کم خونی، مانند سرگیجه

معده :

معده اندامی از دستگاه گوارش است که در شکم درست زیر دنده ها و در سمت چپ قرار دارد. مواد غذایی بلعیده شده به داخل مری فشرده شده و از طریق اسفنکتر (حلقه عضله ایی کوچک) به معده منتقل می شود و در معده با اسید های قدرتمند معده که حاوی آزیم ها و اسیدهیدروکلریک است مخلوط می شود. معده یک کیسه ی ماهیچه ایی است، بنابراین می تواند غذا ها را خرد کرده و آن ها را از نظر مکانیکی و شیمیایی تجزیه کند. هنگامی که مواد غذایی به حالت خمیری تبدیل شدند، از طریق اسفنکتر دوم به قسمت اول روده کوچک (دوازدهه) فشرده می شود.

علل زخم معده :

زخم معده در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، از جمله:

  • Helicobacter pylori به نظر می رسد که این باکتری حدود ۶۰ در زخم های معده و ۹۰ درصد زخم های اثنی عشری را تشکیل می دهد.
  • برخی دارو های خاص از جمله آسپرین یا کلوپیدوگل، مه به طور منظم برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی و دارو های آرتروز استفاده می شود. تصور می شود دارو های ضد التهابی (NSAIDS) باعث ایجاد حدود دو پنجم زخم های معده می شوند.
  • سرطان سرطان معده به خصوص در افراد مسن می تواند باعث ایجاد زخم در معده شود.

باکتری Helicobacter pylori (H. pylori) عامل اصلی زخم های معده است. کشف این میکروارگانیسم در سال ۱۹۸۳ به کشف درمان بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش، از جمله درمان زخم معده کمک شایانی کرد. میکروب ها در آستر معده زندگی می کنند و مواد شیمیایی موجود در آن ها باعث تحریک و التهاب می شود. هلیکوباکترپیلوری مستقیما باعث ایجاد یک سوم زخم معده می شود و در حدود سه پنجم موارد به عنوان عامل کمک کننده شناخته می شود. سایر اختلالات ناشی از این عفونت شامل التهاب معده (گاستریت) و سوء هاضمه است.

محققان معتقدند که میکروب نیز می تواند نقش مهمی در رشد سرطان معده داشته باشد. این عفونت در بین افراد فقیر شایع تر می باشد. نحوه ی انتقال تا کنون ناشناخته مانده است، اما تصور می شود شامل اشتراک گذاری مواد غذایی یا ظروف آلوده، تماس با استفراغ آلوده، مصرف آب آلوده در کشور های جهان سوم یا توسعه نیافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو