سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever


منبع: نیک شو

1,514

1398/6/26

03:26


سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین نژاد سگ ها این نوع هستند که به دلیل با وفایی و زیبایی و اجتماعی بودن توجه خیلی از علاقمندان را جلب کرده است. سگ گلدندو نوع رنگ طلایی و سفید است و طلایی بسیار پر طرفدار است این نوع سگ ها نیاز به ۴۰ دقیقه  پیاده روی در روز دارند.این نژاد به آهستگی به بلوغ رسیده و شخصیتکودکی خود را تا سن ۳-۴ سالگی حفظ می‌کند که این موضوع هم می‌تواند آزاردهنده باشد و هم لذت بخش. رتریور طلایی اصالتا برای جمع‌آوری پرندگان شکار شده به کار می‌رفته است، بنابراین نیاز به تحرک روزانه دارد: پیاده روی، گردش در حیاط، دویدن در ساحل و کنار دریا(گلدن رتویر عاشق آب است) یا پرتاب توپ. مانند دیگر نژادهای باهوش سگ که در گذشته کاری به آن‌ها محول می‌شده، آن‌ها نیاز به هدف دارند. آوردن روزنامه، بیدارکردن اعضای خانواده یا شرکت در مسابقه‌ها، همه می‌توانند این نیاز را برطرف کنند.علاوه بر آموزش‌ و تمرین فیزیکی و ذهنی، شما باید او را در فعالیت‌های خانوادگی نیز شرکت دهید. گلدن رتریور یک سگ خانواده دوست است و نیاز دارد که با خانوادهخود باشد. سرپرستی رتریور طلایی را قبول نکنید مگر این که حاضر باشید همیشه او را در کنار خود داشته باشید.

 

این نژاد قطعا یک سگ مراقب نیست. هنگام ورود غریبه‌ها به محوطه او، بسته به شرایط ممکن است پارس کرده یا کاملا بی‌اعتنا باشد و نمی‌توان روی مراقب بودن اوحساب کرد.

 

نکات

گلدن رتریور ریزش موی ناگهانی دارد، به خصوص در بهار و پاییز. شانه کردن روزانه باعث جمع آوری موهای جدا شده می‌شود و جلوی پخش شدن آنان را در خانه می‌گیرد.با این حال اگر با یک رتریور طلایی زندگی می‌کنید، بهتر است که با موی سگ مشکلی نداشته باشید.این نژاد سگ‌های خانوادگی هستند و نیاز دارند که در داخل خانه و با اعضای خانواده زندگی کنند. نباید آن‌ها را برای ساعت‌های متوالی تنها در حیاط رها کرد.رتریور طلاییبسیار فعال است و نیاز به ۴۰-۶۰ دقیقه گردش روزانه دارد. آنان تشنه فرمان برداری، آموزش‌های مختلف و دیگر فعالیت‌ها هستند.اگرچه آنان با کودکان مهربان و در کنارشان قابل اعتماد هستند، باید توجه داشت که این نژاد هیکل درشتی داشته و ممکن است به طور اتفاقی باعث افتادن کودکانشوند.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

گلدن رتریور عاشق خوردن بوده و در صورت تغذیه بیش از حد، سریعا دچار اضافه وزن خواهد شد. بنابراین رژیم غذایی آنان و تعداد وعده‌های غذایی باید با دقت کنترل شود.از آن‌جایی که رتریور طلایی نژادی بسیار محبوب است، خیلی از پرورش دهنده‌های آنان تنها تفکر مالی دارند و توجهی به کیفیت زندگی سگ نخواهند داشت. هنگام قبولسرپرستی حتما محیط زندگی و چگونگی تغذیه او را بررسی نمایید.

 

تاریخچه

برای سال‌های متوالی گفته می‌شد که گلدن رتریور‌ها از نژاد سگ‌های گله روسی نشات گرفته‌اند ولی در حقیقت این نژاد در اسکاتلند پرورش یافته است.اصالت گلدن رتریوردر سال ۱۹۱۱ در انگلیس این نژاد به رسمیت شناخته شد. آن زمان از آن‌ها به عنوان “رتریور – زرد یا طلایی” یاد می‌شده است. در ۱۹۲۰، نام نژاد رسما به گلدن رتریورتغییر یافت.در ۱۹۳۲ گلدن رتریور در آمریکا نیز به رسمیت شناخته شد و اکنون دومین نژاد پرطرفدار در آمریکا می‌باشد.

 

اندازه

نرها معمولا بین ۶۰-۶۳ سانتی‌متر ارتفاع داشته و وزنی حدود ۳۰-۳۵ کیلوگرم دارند. ماده‌ها کمی کوتاه‌تر و ارتفاع ۵۱-۵۵ داشته و وزنی حدود ۲۵-۳۰ کیلوگرم دارند. رتریورطلایی پس از سال اول زندگی خود به حداکثر قد خود می‌رسد و پس از دو سال وزن آن‌ها نیز ثبات پیدا می‌کند.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

شخصیت

یکی از مشخصه‌های این نژاد مهربان بودن و طبیعت آرامشان است. گلدن رتریور نژادی است که برای کمک به انسان پرورش یافته و مشتاق راضی نگه داشتن صاحب خوداست. با این حال برای نشان دادن میراث خود، نیاز دارد که به خوبی پروش و آموزش دیده باشد.

 

شخصیت گلدن رتریور

مانند هر سگ دیگری، رتریور طلایی نیز نیاز به رابطه‌های اجتماعی از سنین پایین دارد. ارتباط با افراد مختلف، مکان‌های جدید، صداهای مختلف و تجربه‌های متفاوت. اینموارد کمک می‌کند تا سگ ثبات شخصیتی بالایی پیدا کند.

 

آموزش و پرورش :

گلدن ها مشتاق یادگیری هستند آنها برای اینکه ذره ای از توجه و ستایش شما را به خود جلب کنند و یا اینکه مقداری غذا دریافت کنند ، هر کاری انجام میدهند. اینموضوع باعث می‌شود که گلدن انتخاب مناسبی برای کسانی که برای اولین بار قصد نگهداری از یک سگ را دارند باشد. با گلدن ها همواره باید با ملایمت و مهربانی رفتارکنید زیرا آنها موجودات حساسی هستند که به صدای خشن و تنبیه شدن پاسخی نمی‌دهند. بزرگترین مشکل مردم در آموزش این نژاد پیاده روی آنها همراه با قلادهمیباشد. شما باید هرچه سریعتر و از تولگی، توله گلدن رتریور را به قلاده عادت داده تا در آینده بتوانند با بستن آن پیاده روی کنند. توانایی‌های بالای گلدن ، از آنها یک نژاددرجه یک جهت سگ خدمات و سگ نجات و درمان ساخته است و در سال های اخیر آنها جزء انتخاب های مورد علاقه ی نیروی پلیس بعنوان یابنده مواد مخدر ، کشفمواد منفجره و در تیم های نجات و جستجو هستند.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

سلامتی

گلدن رتریور به طور کلی نژادی سالم است با این حال مانند هر نژاد دیگری نسبت به بعضی بیماری‌ها و شرایط حساس‌تر هستند. همه رتریورهای طلایی به بیماری‌هایزیر مبتلا نمی‌شوند اما آگاهی از آنان در پیشگیری و کمک به حیوان نقش مهمی دارد.دیسپلازی مفصل رانی – لگنی (Hip Dyaplasia): یک مشکل وراثتی است که در آن استخوان ران به خوبی در مفصل لگنی جای نمی‌گیرد. سگ‌هایی که دچار این مشکلهستند گاهی درد و تنبلی را در پاهای عقب خود نشان می‌دهند اما گاهی نیز حیوان نشانه‌ی ناراحتی از خود نشان نمی‌دهد. با پیر شدن سگ، آرتروز و ورم مفاصل نیزمی‌تواند خود را نشان دهد. سگ‌هایی که دچار این مشکل هستند بهتر است تولید مثل نکنند.

با این که دیسپلازی مفصل رانی – لگنی یک بیماری ارثی است با این حال می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و حادتر شود.دیسپلازی آرنج (Elbow Dyplasia): ناهنجاری که معمولا در سگ‌های بزرگ دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این مشکل به علت رشد نامتناسب استخوان‌هایی که زانو راشکل می‌دهند، ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند منجر به لنگ شدن همراه با درد حیوان شود. برای درمان، جراحی یا دارو برای کنترل درد پیشنهاد می‌شود.آب مروارید (Cataracte): همانند انسان‌ها، آب مروارید در سگ‌ها نیز به وسیله نقاط ابر مانند در چشم شناسایی می‌شود. امکان ایجاد شدن در هر سنی را دارند و معمولاروی بینایی تاثیری نمی‌گذارند. با این حال در مواردی باعث کاهش دید نیز شده‌اند. معمولا آب مروارید به وسیله جراحی با موفقیت درمان می‌شود.

 

آتروفی پیشرونده شبکیه چشم (Progressive Retinal Atrophy)

به گروهی از بیماری‌های چشمی گفته می‌شود که باعث زوال تدریجی شبکیه می‌شوند. در اوایل اینبیماری، سگ‌ها دید خود را در شب از دست می‌دهند. با پیشرفت آن بینایی سگ به طور کامل از کار می‌افتد. با این حال خیلی از سگ‌ها با شرایط کم بینایی یا نابیناییخود به خوبی کنار می‌آیند تا زمانی که محیط برایشان آشنا باشد.تنگی مجرای آئورت

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

(Subvalvular Aortic Senosis)

این مشکل قلبی به دلیل تنگ شدن اتصال بین بطن چپ و آئورت رخ می‌دهد. می‌تواند موجب غش کردن ناگهانی سگو حتی مرگ حیوان شود. تشخیص آن باید به وسیله دامپزشک صورت گیرد.استئوکندریت دیسکان (Osteochondrosis Dissecans): بیماری که بر اثر رشد نامناسب غضروف در محل مفاصل رخ داده و معمولا در ناحیه زانو ایجاد می‌شود. باعث سخت شدن دردناک مفصل شده و تا حدی پیش می‌رود که سگ توانایی خم کردن زانو را از خواهد داد. معمولا از سن ۴ تا ۹ ماهگی می‌توان آن را تشخیص زودهنگام داد. تغذیه بیش از حد توله به وسیله غذاهایی که مقدار پروتئین زیادی دارند در توسعه اینبیماری تاثیر زیادی دارد.

 

آلرژی (حساسیت)

گلدن رتریورها می‌توانند به مواد مختلفی حساسیت داشته باشند از غذایی خاص گرفته تا گرده. اگر رترویر طلایی شما در حال لیس زدن پنجه‌ها یابازی به صورت خود بیش از اندازه طبیعی است بهتر است او را به دامپزشک نشان دهید.بیماری فون ویلبراند (Von Willebrand’s Disease): ناهنجاری ارثی خونی که روی توانایی لخته شدن خون تاثیر می‌گذارد. نشانه اصلی آن خونریزی بیش از حد پس ازصدمه دیدن حیوان یا جراحی است. از دیگر نشانه‌ها می‌توان به خون ریزی از بینی، لثه‌های خونی و … اشاره داشت. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود نداشتهو انتقال خون از دیگر سگ‌های سالم تنها راهکار موقت است. اکثر سگ‌هایی که به این بیماری دچار شده‌اند زندگی طبیعی دارند با این حال حیواناتی که به این مشکلدچار هستند نباید تولیدمثل کنند.

 

اتساع معده و ولولوس (Gastric Dilatation-volvulus)

مشکلی خطرناک که می‌تواند سگ‌های بزرگ، مانند گلدن رتریور که سینه پهنی دارند، را تحت تاثیر قرار دهد. درمواردی که سگ تنها یک وعده غذایی بزرگ در روز می‌خورد، یا سرعت بالایی در خوردن دارد و مقدار زیادی آب پس از غذای خود می‌نوشد، این وضعیت بیشتر دیده شدهاست. بعضی نیز اعتقاد دارند که نوع غذای آنان نیز روی ایجاد این مشکل تاثیرگذار است. در بین سگ‌های پیر بیشتر دیده می‌شود. اتساع معده و ولولوس هنگامی رخمی‌دهد که معده به وسیله گاز یا هوا پر شده و سپس دچار انقباض شده است. سگ توانایی خارج کردن هوای اضافه از معده خود را نداشته و جریان خون عادی دچارمشکل می‌شود. سپس فشار خون افت می‌کند و سگ دچار شُک خواهد شد. در صورت عدم رسیدگی سریع مرگ را در پی دارد. مراجعه سریع به دامپزشک در این موارداز اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)

در اثر کمبود هورمون تیروئید ایجاد می‌شود و ممکن است نشانه‌هایی مانند ناباروری، چاقی، کندی ذهن و کمبود انرژی را ایجاد کند.کنترل آن به وسیله دارو بسیار راحت می‌باشد با این حال سگ در طول زندگی خود به دارو وابسته خواهد بود.

 

استئوسارکوم (Osteosarcoma)

معمولا نژادهای بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک نوع سرطان پیشرونده استخوان است. اولین نشانه استئوسارکوم تنبلی است بااین حال برای تایید حتما نیاز به اشعه x است. در صورتی که درمان صورت گیرد، سگ معمولا بین ۹ ماه تا دو سال زمان دارد (در بعضی موارد حیوان طول عمر بسیاربیشتری نیز داشته است).

 

صرع(Epilepsy)

مشکلی در مغز که باعث تشنج می‌شود. آگاهی از میزان و شدت تشنج می‌تواند به دامپزشک برای تجویز داروی مناسب کمک شایانی کند.

 

نگهداری

گلدن رتریور برای فعالیت و خروج از خانه ساخته شده است. اگر علاقه به پیاده روی یا دویدن دارید، این نژاد با خوشحالی به شما ملحق خواهد شد. اگر می‌خواهید با توپدر حیاط بازی کنید، آنان با شور و هیجانی عجیب با شما بازی خواهند کرد.سعی کنید دو بار در روز، با فعالیت ورزشی شدید انرژی آن‌ها را کاهش دهید تا هنگامی که در داخل خانه است کمی از فعالیت و انرژی او کاسته شده باشد. عدم توجهبه ورزش او، موجب ایجاد مشکلات رفتاری در سگ خواهد شد.مانند دیگر نژادهای رتریور، طلایی نیز علاقه زیادی به حمل وسایل با دهان خود دارد.توپ، اسباب بازی نرم، روزنامه و چیزی که بیشتر از همه مورد علاقه آنان است: جورابصاحب خود!

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

بازی با گلدن رتریور

اگر در حال بزرگ کردن توله رتریور طلایی هستید باید توجه ویژه‌ای به نگهداری او کنید. این سگ‌ها بین ۴ تا ۷ ماهگی، بسیار سریع رشد می‌کنند که آنان را در برار ناهنجاری‌های استخوانی آسیب‌پذیر می‌کند. اجازه ندهید که سگ شما بیرون دویده و روی هر سطح سختی مانند سنگ فرش بازی کند. این سبک مراقبت تا زمانی که او ۲ ساله شده و مفاصلش به خوبی شکل گرفته باشند، باید اجرا شود. بازی روی چمن و سطح‌های نرم مشکلی نداشته و با طبیعت فعال آنان نیز سازگار است.

 

تغذیه

مقدار روزانه پیشنهادی: ۲-۳ فنجان غذای خشک با کیفیت که به دو وعده غذایی مختلف تقسیم شده است.

 

نکته: مقدار غذای سگ رابطه مستقیمی با اندازه، ساختار، متابولیسم و سطح فعالیت دارد. درست همان طور که هر شخصی ممکن است نسبت به شخص دیگر میزانتغذیه متفاوتی داشته باشد، در سگ‌ها نیز میزان تغذیه متفاوت است. قطعا سگی که فعالیت زیادی دارد نسبت به سگی که همیشه رو کاناپه لم داده، نیاز به غذای بیشتری دارد. کیفیت غذا نیز بسیار اهمیت داشته و هرچه کیفیت بالاتر رود، نیاز سگ نیز کمتر خواهد شد.با اندازه گرفتن میزان غذای او، تناسب بدن سگ را حفظ کنید. به جای این که همیشه غذا را در دسترس سگ قرار دهید، تنها دوبار در روز و در مقدار ذکر شده او را تغذیهکنید.

 

اگر شک دارید که او اضافه وزن دارد از شیوه زیر برای تخمین استفاده کنید.دستان خود را در پشت حیوان و انگشتان شصت را در امتداد ستون فقرات قرار دهید، کمی انگشتان خود را به داخل فشار دهید. باید بتوانید که دنده‌های او را بدون فشارزیاد احساس کنید (اگر دنده‌های او را می‌بینید این احتمال وجود دارد که سگ دچار سوتغذیه است). اگر نمی‌توانید ممکن است سگ اضافه وزن داشته و نیاز به ورزشبیشتری داشته باشد.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

پوشش بدن و پیرایش

رتریورهای طلایی پوشش خارجی متراکم و ضدآب و در زیر آن پوششی ضخیم دارند. بعضی پوشش موجدار داشته و برخی صاف هستند. خزهای پرمانندی در پشت پاهایجلو و زیر شکم داشته و پوشش ضخیم‌تری در روی سینه، دم و پشت ران‌های خود دارند.گلدن رتریور در رنگ‌های مختلف طلایی، از تیره تا روشن وجود دارند. بعضی پرورش‌دهنده‌ها اعلام به فروش نژاد نادر “گلدن رتریور سفید” را کرده‌اند با این حال این رنگتاکنون برای این نژاد به رسمیت شناخته نشده است.

 

پوشش‌های مختلف گلدن رتریور

رتریور طلایی ریزش موی متوسطی در زمستان و تابستان دارند و در بهار و پاییز مقدار ریزش موی آنان، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. همان طور که گفته شدهنگامی که از این سگ نگهداری می‌کنید باید به وجود مو در خانه و روی لباس‌های خود عادت کنید.پوشش ضخیم این سگ به معنی نیاز زیاد به پیرایش است. شانه زدن روزانه برای جلوگیری از ژولیده شدن موها پیشنهاد می‌شود. رتریور طلایی شما حداقل یکبار در ماه

 

نیاز به حمام دارد، با این حال برای حفظ زیبایی او بهتر است این کار در فواصل زمانی کمتری انجام شود.هفته‌ای ۲-۳ بار دندان‌های او را مسواک زده تا جلوی انباشته شدن رسوبات و باکتری‌ها را بگیرید. برای افزایش کیفیت بوی دهان سگ، مسواک زدن روزانه نیز پیشنهادمی‌شود.در صورتی که سگ خود اقدام به کوتاه کردن ناخن‌های خود نمی‌کند، باید یک تا دوبار در ماه به آنان نیز رسیدگی شود. اگر هنگام راه رفتن سگ، صدای برخورد ناخن‌ها را بازمین می‌شنوید، ناخن‌ها بیش از حد بلند هستند.

 

در کل می‌توان گفت که مرتب نگه‌داشتن ناخن‌ها پا را در شرایط مناسب‌تری نگه خواهد داشت. در صورتی که خیلیعمیق کوتاه کنید و باعث خون ریزی شوید، ممکن است در دور بعدی، سگ تمایلی به کوتاه کردن ناخن‌های خود نشان ندهد. بنابراین این عمل باید با دقت و توجه زیادیانجام شود (می‌توانید از دامپزشک خود برای این کار کمک بگیرید).

 

گوش‌های افتاده مکانی گرم و تاریک را، که برای باکتری‌ها و قارچ‌‌ها مناسب است، ایجاد می‌کنند و نژادهایی که این نوع گوش را دارند مانند رتریور طلایی، نسبت به عفونت‌های گوش آسیپ پذیر هستند. گوش‌های این نژاد باید به صورت هفتگی برای قرمزی یا بوی بد بررسی شود. هر زمانی که سگ خیس می‌شود نیز باید گوش‌هابررسی شوند. هنگامی که گوش‌ها را بررسی می‌کنید انان را به وسیله پارچه‌ای نرم و تمیزکننده مناسب گوش پاک کنید. به یاد داشته باشید که تنها بخش خارجیگوش را تمیز کرده و چیزی را داخل مجرای گوش وارد نکنید.

 

سعی کنید سگ را از زمانی که توله است نسبت به شانه و مسواک عادت دهید. سگ‌ها کمی نسبت به پاهای خود حساس هستند و باید از سنین پایین به گرفته شدنناخن‌های خود عادت کنند. به عنوان قانون کلی سعی کنید سگ به بررسی‌های شما عادت کرده و متوجه شود که در صورتی که آرام باشد در نهایت جایزه خواهد گرفت.هنگام شانه زدن با دقت پوست را بررسی کنید و به دنبال نشانه‌هایی مانند قرمزی، جوش و نشانه‌های عفونت بگردید. توجه به این نکات باعث خواهد شد که بتوانید ازمشکلات آینده پیشگیری نمایید.

سگ گلدن رتریور ، قیمت و چگونگی نگهداری golden retriever

کودکان و دیگر حیوانات

گلدن رتریور مهربان توسط صداهای بلند کودکان اذیت نخواهد شد و در حقیقت لذت هم خواهد برد. با این حال توجه کنید که او سگی درشت و قدرتمند است و ممکن به طور اتفاقی با ضربه‌ای کوچک باعث افتادن کودک به زمین شود.

 

گلدن رتریور و کودکان

مانند هر نژاد دیگری، شما باید به کودکان خود نحوه رفتار مناسب با سگ را آموزش دهید و همیشه تعامل سگ و کودکان را تحت نظارت خود داشته باشید. به کودک خودیاد بدهید هیچگاه هنگامی که سگ خواب بوده یا در حال غذا خوردن است او را اذیت نکنند.این نژاد با سگ‌ های دیگر نیز رفتاری بسیار دوستانه داشته و از بودن در کنار آنان لذت می‌برد. در صورت آموزش مناسب می‌توان به او در کنار گربه، خرگوش و دیگر حیوانات نیز اعتماد کرد.

 

 

قیمت سگ گلدن رتریور،نگهداری سگ گلدن رتریور،سگ گلدن رتریور توله،سگ لابرادور رتریور،golden retriever قيمت،واگذاری رایگان گلدن رتریور،سگ ژرمن

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو