نخست‌وزیر سابق قطر: ایران تا ابد همسایه ما می‌ماند

منبع: برترین ها

58

1398/6/26

05:54


"حمد بن جاسم" نخست وزیر پیشین قطر در کنفرانسی در "یالتا" گفت: روابط کشورش با تهران طبیعی است و ایران تا ابد همسایه دوحه خواهد ماند.

ایرنا: "حمد بن جاسم" نخست وزیر پیشین قطر در کنفرانسی در "یالتا" گفت: روابط کشورش با تهران طبیعی است و ایران تا ابد همسایه دوحه خواهد ماند.

روزنامه "الشرق" که این سخنان را منتشر کرده است، افزود: بن جاسم در این کنفرانس درباره مسائل متعددی از جمله روابط با ایران سخن گفت.

وی درباره روابط دوحه با تهران توضیح داد: ایران تنها گذرگاه دریایی و هوایی ما با دنیاست و قدردان آنان هستیم، باید گفت وگویی سیاسی و اقتصادی خود با تهران را حفظ کنیم تا بتوانیم کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم.

وی بدون اشاره به کشور خاصی ادامه داد که اکنون بهترین لحظه برای شروع مذاکره و گفت وگو در منطقه است تا بتوانیم تنش ها و بحران های موجود را برطرف کنیم.

حمد بن جاسم افزود: باید روابط طبیعی خود با تهران را حفظ کنیم، خلیج فارس میان ما و میان آنان مشترک است و نمی توان این خلیج کهن را به کشور خاصی نسبت داد.

وی همچنین افزود: دوحه و تهران هریک برای خود خطوط قرمزی دارند که هر طرف باید به خطوط قرمز طرف مقابل خود احترام بگذارد.

دو سال پیش پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ / ۱۵ خرداد سال ۹۶، چهار کشور عربی شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر با طرح ادعای حمایت قطر از تروریسم، روابطشان را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با این کشور بستند..

این کشورها همچنین برای عادی سازی روابط خود با دوحه ۱۳ پیش شرط را مطرح کردند.

قطع روابط با ایران، تعطیلی شبکه "الجزیره" و بستن پایگاه نظامی ترکیه در این کشور از جمله شروط مطرح شده از سوی ۴ کشور است که دوحه زیربار آن نرفته و خواستار گفت وگوی بدون پیش شرط با تحریم کنندگان است.

ایران در خلال این بحران مرزهای زمینی و دریایی خود را به روی قطر گشود و با ارسال کمک های فوری از جمله مواد غذایی، این کشور را از محاصره همه جانبه نجات داد.

قطر نسبت به سه سال پیش تفاوت کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های کشورش در طول سه سال گذشته و پس از اعمال تحریم از سوی چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر اشاره کرد و گفت: قطر نسبت به سه سال پیش تفاوت های زیادی کرده و امروز مردم قطر نگاه استقلال گرایانه خود را توسعه داده اند.

جاسم ادامه داد: ما با رهبری مقتدارانه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و در سایه وحدت ملی توانستیم ظرفیت های داخلی خود را در راه توسعه کشور به کار بگیریم، ما با تمرکز بر بخش آموزش، مراقبت های بهداشتی، تقویت منابع انرژی و توسعه صنایع پتروشیمی توانستیم توسعه در قطر را رقم بزنیم که این کار چندان هم آسان نبود.

وی در پایان صحبت های خود در این باره گفت: ما با قانون گرایی و مبارزه با فساد در منطقه ای به نام خاورمیانه توانستیم ابزارها و ظرفیت های صحیح در داخل و خارج از کشور را به کار بگیریم و ایمان دارم که کشورم در مسیر صحیح و با سرعت بیشتری از دیگران در حرکت است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو