رقابت 10 نویسنده جوان برای جایزه کتاب ملی آمریکا

منبع: ایران آرت

88

1398/6/26

12:15


هفتادمین دوره‌ جایزه کتاب ملی آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و در گام اول نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات جوانان اعلام شد.

ایران آرت: ده اثر به فهرست نامزدهای جایزه معتبر کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات جوانان راه یافتند. از نکات جالب توجه امسال حضور یک کتاب خاطرات تحت عنوان "فریاد" در این فهرست است. علاوه بر این سینتیا کادوهاتا که با کتاب "جایی برای تعلق داشتن" در این فهرست حضور دارد در سال 2013 برنده این جایزه شده است.

نامزدهای اولیه هفتادمین دوره از جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات جوانان به شرح زیر است:

"مغلوب‌نشده" نوشته کوآم الکساندر

"فریاد" نوشته لوری هالس آندرسون

"حیوان خانگی" نوشته آکوائیک امِزی

"جایی برای تعلق داشتن" نوشته سینتیا کادوهاتا

"هر دو طرف را نگاه کن" نوشته جیسون رینولدز

"پشتیبانان مقدس هیچ‌چیز" نوشته رندی ریبای

"سیزده دَر و گرگ‌های پشت آن" نوشته لورا روبی

"1919: سالی که آمریکا را تغییر داد" نوشته مارتین سندلر

"خارج از سِیلِم" نوشته هال شریو

"بوسه شماره 8" نوشته کولین وِنابل

به گزارش ایبنا، در مراسم اهدای جوایز امسال قرار است از ادموند وایت، نویسنده معروف 79 ساله برای خدمات ارزشمندش در دنیای ادبیات در طول پنجاه سال گذشته تقدیر به عمل آید. جایزه ادموند وایت توسط جان والترز، فیلم‌ساز و نویسنده در تاریخ بیستم نوامبر اهدا خواهد شد. پیش از این نویسندگانی چون تونی موریسون، فیلیپ راث، و رابرت کارو موفق به دریافت این مدال ارزشمند شده‌اند.

علاوه بر این قرار است از اورن جی. تیچز، رئیس اتحادیه کتابفروشان آمریکا برای خدمات ارزنده‌اش به جامعه ادبی تقدیر به عمل آید. تیچر برای حمایت و پشتیبانی از کتابفروشان مستقل در طول 30 سال کار حرفه‌ای مشهور است.

در طول مدیریت تیچر در اتحادیه کتابفروشان از سال 2009 تا 2019 تعداد کتابفروشی‌های مستقل از 1651 به 2534 افزایش یافته است. پیش از این افرادی چون تری گراس، ریچارد رابینسون، چون گانز، و لارنس فرلینگتی این مدال و جایزه مالی ده هزار دلاری را دریافت کرده‌اند.

جایزه کتاب ملی در سال 1936 به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد اما در طول جنگ جهانی مجبور به توقف فعالیت خود شد و سپس از سال 1950 کار خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.

برندگان این جایزه در هر چهار بخش علاوه بر دریافت نماد برنز، 10 هزار دلار به عنوان هدیه نقدی دریافت می‌کنند و به هر کدام از نامزدهای نهایی در بخش‌های داستانی، آثار غیرداستانی، ادبیات جوانان، ترجمه و شعر مدال برنز و هزار دلار هدیه داده می‌شود.

سال گذشته "دوست" نوشته سیگرید نونز و در سال 2017 جسمین وارد با داستان "بخوان، دفن نکن، بخوان" برنده بهترین اثر داستانی شد. "بخوان، دفن نکن، بخوان" در سال 2017 یکی از ده رمان برتر سال شناخته شد و حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا این کتاب را در فهرست بهترین آثاری که در سال 2017 خوانده است قرار داد.

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به دنیس جانسون در سال 2007، جاناتان فرانزن در سال 2001، کولسون وایت‌هد در سال 2016، و لوییز اردریچ در سال 2012 اشاره کرد.

نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا در پنج بخش در تاریخ هشتم اکتبر اعلام می‌شود و برندگان هر بخش در تاریخ بیستم نوامبر اعلام می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو