راهنمای سفر به ایروان | چگونه در پایتخت ارمنستان خوش بگذرانیم؟

راهنمای سفر به ایروان | چگونه در پایتخت ارمنستان خوش بگذرانیم؟


منبع: همگردی

482

1398/6/26

15:46


شهر ایروان، شهر کوچکی است، اما جاهای دیدنی ایروان بیشمارند و ارزش دیدن را دارند. همچنین، این شهر دارای تعداد بسیار زیادی بار، کافه، فروشگاه های مستقل، فضای سبز و فضای مثبت و انرژی فوق العاده است. با تمامی این ویژگی ها و بسیاری مزیت های دیگر، این شهر مطمئنا در آینده نزدیک به یک مکان گردشگری محبوب و مشهور تبدیل خواهد شد. ایروان یکی از قدیمی ترین شهرهای دارای سکنه در جهان بوده و همانطور که می دانید کشور ارمنستان هم مانند گرجستان و آذربایجان، روزهای بسیار تیره و تاری را به خود دیده است: تحت تصرف خارجی ها در آمدن، سرکوب فرهنگی، رکود و سختی های اقتصادی. علاوه بر این ها، مردم ارمنستان تراژدی های بزرگ ملی را نیز تحمل کرده اند و این اتفاقات آنچنان وحشیانه و بی رحمانه بوده اند که اصلا قابل باور نیستند. روزگار سخت باعث شده تا مردم این کشور به انسان هایی مغرور و سرسخت تبدیل شوند و شهر ایروان یکی از نشانه های این است که آن ها تا چه اندازه در محافظت از فرهنگ خود در مقابل تمامی سختی ها و تراژدی ها موفق بوده اند. این شهر که بخاطر سنگ های صورتی رنگ استفاده شده در بناها "شهر صورتی" نیز نامیده می شود، با نمای سنگ های صورتی، بلوارهای عریض و میدان های عمومی بزرگ مملو از فواره آب به شما احساس بودن در اروپا را می دهد. در این نوشتار قصد داریم راهنمای سفر به ایروان را در اختیار شما قرار دهیم و جاذبه های گردشگری ایروان را برایتان برشماریم.

راهنمای سفر به ایروان

برنامه ریزی سفر

چه برای یک سفر بلند مدت به منطقه قفقاز برنامه ریزی کرده باشید و چه قصد یک سفر کوتاه به ارمنستان را داشته باشید، توصیه ما در راهنمای سفر به ایروان این است که حتما مقدار قابل توجهی از سفر خود را در پایتخت بگذرانید. برنامه سفر شما مطابق با راهنمای سفر به ایروان می بایست حداقل دو روز کامل را در بر بگیرد تا بتوانید جاذبه های گردشگری ایروان را ببینید؛ همچنین دو روز دیگر هم برای سفرهای یک روزه ای که قرار است به اطراف این شهر داشته باشید، در نظر بگیرید. یکی از بهترین نکات در مورد کشور ارمنستان این است که به آسانی می توانید در چند ساعت به هرجایی در این کشور سفر کنید. از آنجایی که شهر ایروان در فصل تابستان بسیار گرم و در زمستان سرد بوده، بهترین زمان برای بازدید از ایروان، فصل های کم گردشگر مانند بهار و پاییز هستند.

راهنمای سفر به ایروان 2

گزینه های اقامت در ایروان

یکی از بهترین گزینه های اقامت در پایتخت ارمنستان، آپارتمان های اجاره ای هستند. مرکز این شهر مملو از این گونه آپارتمان هاست، بنابراین اگر علاقه دارید به مرکز شهر نزدیک باشید، این بهترین گزینه برای انتخاب است. اگر در انتخاب آپارتمان اجاره ای خود دقت کنید، صاحب یک آشپزخانه کامل، ماشین لباسشویی و نور طبیعی بسیار زیاد و خوشایند خواهید شد. گزینه های متنوع دیگر از جمله هتل ها و مسافرخانه های متعدد با امکانات مختلف و هزینه های بالا و پایین در این شهر وجود دارند، اما توصیه ما در راهنمای سفر به ایروان اجاره کردن یک آپارتمان مستقل است.

گزینه های اقامت در ایروان

قدم زدن در میدان جمهوری

میدان جمهوری یا ریپابلیک Republic Square که با نام ارمنی هراپاراک Hraparak نیز خوانده می شود، قلب و مرکز اجتماعی شهر ایروان به شمار می رود. این میدان یک فضای تاریخی بوده که با برخی از جالب ترین جاذبه های گردشگری ایروان احاطه شده است. وقتی که این میدان بین دهه های 1950 و 1970 ساخته شد، طراحان این شهر، شهر قدیم ایروان را خراب کردند و میدان را روی آن ساختند. به همین دلیل است که در ایروان، محله شهر قدیم وجود ندارد، زیرا این محله های قدیمی در زیر میدان اصلی شهر دفن شده اند. آن ها با استفاده از سنگ های آتشفشانی توف که در بناهای اطراف ایروان موجود بودند، یک "شهر قدیم" جدید ساختند. میدان جمهوری یا ریپابلیک Republic Square که در گذشته و در زمان دیکتاتوری اتحاد جماهیر شوروی، میدان لنین Lenin Square نام داشت، محلی برای رژه های نظامی به شمار می رفت. امروزه این میدان که یکی از جاهای دیدنی ایروان بوده، مکانی برای گردهمایی جوان ها و پیرهای شهر و نقطه ای محبوب برای خوردن بستنی در یک بعدازظهر آفتابی محسوب می شود.

قدم زدن در میدان جمهوری

تور پیاده روی در شهر

تورهای پیاده روی بهترین روش برای شناختن جاهای دیدنی ایروان هست. تورهای پیاده روی با راهنما هر روزه از میدان جمهوری Republic Square شروع می شوند و سه تا چهار ساعت طول می کشند. این تورها شما را به جالب ترین بخش های داخل شهر می برند و باید حتما به یاد داشته باشید که بعد از تمام شدن پیاده روی، به راهنمای تور خود انعام بدهید.

تور پیاده روی در شهرایروان

خوردن صبحانه سنتی ارمنی

غذاهای ارمنی ممکن است مانند غذاهای گرجی شهرت بین المللی نداشته باشند؛ اما بسیار خوش طعم هستند. صبحانه سنتی ارمنی که شامل تخم مرغ، نان لواش، کره و سبزیجات تازه بوده، یک روش عالی برای شروع کردن روز در بین جاهای دیدنی ایروان به شمار می رود. کافه های متعددی برای صرف صبحانه در این شهر وجود دارند که می توانید به آن ها مراجعه کنید؛ بخصوص که برخی از این کافه ها، در تمامی ساعات روز از شما با اسنک و وعده های غذایی مشابه پذیرایی می کنند.

خوردن صبحانه سنتی ارمنی

گشت و گذار در قدیمی ترین محله شهر

منطقه مرکزی ایروان، کنتران Kentron نام دارد؛ اما محله کوند Kond یک محله بسیار کوچکتر در بخش غربی شهر است. در غیاب یک "شهر قدیم" رسمی، افتخار عنوان "قدیمی ترین ناحیه شهر" به محله کوند Kond می رسد. پلکان های باریک این محله به بالای تپه ای منتهی می شوند که یک منطقه مسکونی در آن قرار دارد و از خانه های کهنه و مخروبه، باغ های پر درخت و آلونک های فقیر نشین تشکیل شده است. محله کوند Kond یک محله قدیمی بوده و با این وجود خیلی قشنگ نیست، بنابراین اگر انتظار یک محله بسیار زیبا و رمانتیک را در بین جاهای دیدنی ایروان دارید، بهتر است بدانید با چنین چیزی روبرو نخواهید شد. البته تغییرات و پیشرفت های بسیاری در این منطقه در حال شکل گیری هستند، پس ممکن است این محله خیلی در این حالت باقی نماند.

گشت و گذار در قدیمی ترین محله شهرایروان

عبور از تونل عابر پیاده کوند

تونل عابر پیاده کوند Kond Pedestrian Tunnel یکی از جواهرات پنهان و یکی از جاذبه های گردشگری ایروان محسوب می شود. این مسیر جالب که متعلق به دوره اتحاد جماهیر شوروی بوده، از زیر محله کوند Kond عبور می کند و مرکز شهر را به گلوگاه هرازدان Hrazdan وصل می نماید. بخش هایی از این تونل 500 متری نیمه تاریک با نقاشی های دیواری تزئین شد. در نهایت شما به گلوگاه هرازدان Hrazdan می رسید؛ فضای سبز دوست داشتنی که در کنار شهر قرار دارد. حتما سری به راه آهن کودکان Children’s Railway و پارک تفریحی که در انتهای تونل قرار دارند بزنید؛ هر دوی این نقاط برای تفریح کودکان و تماشای مردم بسیار مناسب هستند.

عبور از تونل عابر پیاده کوند

بازدید از موزه ها و گالری ها

شهر ایروان با بیش از 49 موزه و گالری برای انتخاب، یک نقطه محبوب برای طرفداران تاریخ به شمار می رود. موزه تاریخ History Museum و گالری ملی ارمنستان National Gallery of Armenia که هر دو در میدان جمهوری Republic Square این شهر قرار دارند، مهمترین بخش های فرهنگی آن هستند که در راهنمای سفر به ایروان جای می گیرند. اگر به دنبال جایی متفاوت تر هستید، موزه سرگئی پاراجانف Sergei Parajanov House Museum، یک موزه کوچک و یکی از جاهای دیدنی ایروان بوده که به یکی از پیشروترین فیلم سازان قرن بیستم میلادی تعلق دارد و داستان یکی از مهمترین هنرمندان آوانگارد و فیلم های فوق العاده اش را به نمایش می گذارد.

بازدید از موزه ها و گالری ها

بالا رفتن از آبشار ایروان

یکی دیگر از جالب ترین و مهمترین بخش های شهر ایروان، موزه هنر کافسجیان Cafesjian Museum of Art و مجموعه کاسکاد Cascade یا همان آبشار آن است که یکی از جذاب ترین جلوه های معماری شهر نیز به شمار می رود. بازدید خود را از باغ تندیس ها Sculpture Garden که در پایین پلکان آبشار قرار دارد، شروع کنید و کلکسیون آثار هنرمند کلمبیایی فرناندو بوترو Fernando Botero را تماشا نمایید. بالا رفتن از پلکان بزرگ آبشار این امکان را به شما می دهد که نقش برجسته های سنگی مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی را که در هر طبقه آن وجود دارند از نزدیک ببینید و سپس وقتی به بالاترین نقطه آن می رسید، به تماشا و تحسین چشم انداز بسیار زیبا از کوه آرارات Ararat مشغول شوید. درون این پلکان یک سری گالری وجود دارند که نمایشگاه های مختلف هنری و طراحی را عرضه می کنند. بازدید از این نقطه که یکی از جاهای دیدنی ایروان هست، رایگان بوده و اگر فکر می کنید دلتان نمی خواهد از پله ها بالا بروید، بهتر است بدانید می توانید از پله های برقی آن استفاده کنید.

بالا رفتن از آبشار ایروان

تماشای منظره کوه آرارات

کوه آرارات Ararat مشهور، نقطه ای که گفته می شود کشتی حضرت نوح بر آن پهلو گرفته را می توانید به آسانی در یک روز آفتابی در افق شهر ایروان تماشا کنید. بهترین چشم اندازها از این کوه از بالای کاسکاد Cascade یا آبشار شهر دیده می شوند. توصیه می شود تا آنجایی که ممکن است صبح زود به این نقطه که یکی از جاذبه های گردشگری ایروان هست بروید، زیرا با گذشت زمان، معمولا در هاله ای از مه فرو می رود و نمی توان به طور واضح آن را دید.

تماشای منظره کوه آرارات

گشت و گذار در بازار ورنیساژ

بازار ورنیساژ Vernissage Market که بخشی از آن سرپوشیده و بخشی دیگر مملو از غرفه های بدون سقف و روباز است، تمامی میدان مرکزی چارلز آزناور Charles Aznavour در ایروان را اشغال کرد. این بازار در دهه 1980 توسط گروهی از هنرمندان که آثار خود را در بیرون از موسسه هنری خیابان بوزاند Buzand به نمایش گذاشته بودند، آغاز شد. بازار ورنیساژ Vernissage Market که اغلب از آن به عنوان بازار کهنه فروشان یاد می شود، به ریشه های خود وفادار مانده و هنوز هم تعدادی از هنرمندان و سازندگان صنایع دستی که آثار اوریجینال خود را در کنار غرفه های فروش فرش های قفقازی به فروش می رسانند، در آن حضور دارند. این بازار هر روزه از صبح تا ساعت 18 باز بوده، اما بهترین زمان برای بازدید از آن روزهای آخر هفته هستند، چرا که در این روزها تعداد غرفه ها و فروشنده ها خیلی بیشتر است.

گشت و گذار در بازار ورنیساژ

خرید سوغاتی های اخلاق گرا

مطابق با راهنمای سفر به ایروان، این شهر بهترین گزینه برای خرید سوغات به حساب می آید، زیرا جایگاه برخی از فوق العاده ترین فروشندگان مستقل است. اگر به دنبال لباس های مد روز، سرامیک های با دست رنگ شده، عسل و سایر خوراکی ها، خرده ریز های تزئینی، یادگاری های دوران شوروی سابق یا پارچه هستید، تمامی این ها را می توانید در ایروان پیدا کنید. برای اینکه بدانید بهترین نقاط شهر برای خریدن سوغاتی های مختلف کدام ها هستند، بهترین توصیه در راهنمای سفر به ایروان این است که از مردم محلی سوال نمایید.

خرید سوغاتی های اخلاق گرا

سر زدن به کافه ها و بارها

گفته می شود پایتخت ارمنستان دارای بیش از 500 کافه روباز است. از کافه های سبک ملبورن تا کافه های صحرایی، همه نوع کافه در تمامی خیابان های این شهر پیدا می شوند؛ بخصوص در اطراف میدان جمهوری Republic Square و کاسکاد Cascade. در راهنمای سفر به ایروان توصیه می شود برای پیدا کردن بهترین کافه ها از مردم محلی سوال کنید و یا هر جایی که به نظرتان زیبا و با فضای جالب می آید، برای صرف نوشیدنی و خوراکی توقف نمایید. کتابخانه میرزویان Mirzoyan Library که در تصویر دیده می شود، یکی از توصیه های ما در این زمینه است که در یک خانه تاریخی قرار گرفته و یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری ایروان به شمار می آید.

سر زدن به کافه ها و بارها

نوشیدن آب از یک پولپولاک

آب خوری های مشهور ایروان که با عنوان پولپولاک pulpulak شناخته می شوند، یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان به شمار می روند. تعداد این آب خوری های فواره ای که در دهه 1920 برپا شده اند، به بیش از 1500 عدد می رسد و جالب ترین و مهمترین آن ها یوتناغبیور yotnaghbyur (تصویر زیر) نامیده می شود که نام آن به معنی "هفت چشمه" است و در میدان جمهوری Republic Square قرار دارد. در روزهای گرم، صفی از بازدیدکنندگان و مردم ایروان منتظر می شوند تا از این آبخوری ها آب بنوشند. پس شما هم مثل مردم محلی عمل کنید و هرگاه از کنار این آبخوری ها رد می شوید، چند قلب آب تازه و خنک نوش جان نمایید.

نوشیدن آب از یک پولپولاک

تماشای پخته شدن لواش

در کشور ارمنستان، نان لواش یکی از چیزهایی است که می بایست در هر وعده غذایی وجود داشته باشد. تکنیک و آیین خاص درست کردن و خوردن این نان بسیار نازک مثل کاغذ، آنچنان با میراث فرهنگی ارمنستان گره خورده که در سال 2014 این خوردنی خوش طعم به عنوان بخشی از فرهنگ غیر قابل لمس این کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید. نان لواش در انواع رنگ ها و بافت ها تولید می شود که هر کدام ظریف تر و سبک تر از دیگری هستند. بهترین مکان در بین جاهای دیدنی ایروان برای تماشای آماده سازی و پخت لواش در پایتخت، بازار گام GUM Market در خیابان خورناتسی Khorenatsi است، مکانی که در آن می توانید انواع رنگارنگ ترشی ها و میوه های خشک را نیز پیدا کنید.

تماشای پخته شدن لواش

سوار شدن بر متروی شهر

در دهه 70 میلادی، زمانی که جمعیت هر یک از شهرهای اتحاد جماهیر شوروی به یک میلیون نفر می رسید، یک خط متروی دولتی در آن شهر برای مردم ساخته می شد. البته در شهر ایروان یک سیستم تراموایی وجود داشت که برای مردم کفایت می کرد، اما مسئولین شهر، قدرتمندان کشور را متقاعد کردند که با بازگشت ارمنی های رانده شده از میهن، جمعیت این بخش از شوروی بسیار زیاد خواهد شد و به مترو نیاز هست. البته در حقیقت این اتفاق نیفتاد و جمعیت این شهر تا سال 2012 به یک میلیون نفر نرسید. سیستم متروی این شهر در سال 1981 افتتاح شد و ده ایستگاه داخلی برای آن در نظر گرفته شد. تونل های مترو در عمق 20 تا 70 متری زیر زمین بودند و برخی از ایستگاه ها روی زمین قرار داشتند. متروی ایروان بسیار قدیمی است و هنوز هم برخی از واگن های آبی رنگ اولیه آن مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه سوار متروی این شهر شوید، می بایست به اتاقک خرید بلیط بروید و بلیط تهیه کنید.

سوار شدن بر متروی شهرایروان

بازدید از قدیمی ترین کلیسای شهر

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان Katoghike Holy Mother of God Church قدمتی طولانی دارد که به سال 1264 میلادی باز می گردد و همین باعث شده تا لقب قدیمی ترین کلیسای شهر را به خود اختصاص دهد. این کلیسای کوچک در مقابل کلیساهای جدیدتر و بلوک های آپارتمانی که آن را احاطه کرده اند، بسیار کوچک به نظر می رسد؛ اما هنوز هم مکانی فعال برای پرستش خداوند به شمار می آید. این کلیسا که در خیابان آبوویان Abovyan Street قرار دارد، یکی از جاذبه های گردشگری ایروان بوده که می بایست حتما به بازدید از آن بروید.

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان Katoghike Holy Mother of God Church

بازدید از تنها مسجد شهر

از آنجایی که ارمنی ها اولین مردمی بودند که مسیحیت را به عنوان مذهب رسمی خود برگزیدند، اکثر مردم ارمنستان از سال 301 پس از میلاد، یک دین واحد داشته و مسیحی بوده اند. اما مهاجرت و اقامت برخی پناهندگان در این کشور و بخصوص پایتخت، باعث شده که گستره عقیدتی این شهر بسیار متنوع باشد و یهودی ها، کردها و مسلمانان سوریه همگی در گروه های کوچک به پرستش خدای خود مشغول شوند. مسجد کبود Blue Mosque که بزرگترین و مهمترین مسجد ایروان به شمار می رود، شاهدی بر تحمل مذهبی در این کشور است و رابطه بسیار نزدیک این کشور با همسایه خود، ایران را نشان می دهد. این مسجد به ایرانی های خیری که از طریق سفارت ایران در ایروان برای بازسازی موزاییک های زیبای آن کمک های بزرگی کرده اند، تقدیم شده است. این مسجد در حال حاضر به عنوان یک مدرسه زبان، یک موزه و محلی برای پرستش خداوند مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد کبود Blue Mosque

یادبود قربانیان نسل کشی ارمنی ها

در همان حال که به خوش گذرانی و تفریح در بین جاهای دیدنی ایروان مشغول هستید، به خاطر داشته باشید که همه چیز همیشه برای ارمنی ها خوب و عالی نبوده است. رخدادهای سال 1915 سایه بلندی بر این کشور انداخته و هرگز از خاطره مردم این کشور پاک نمی شود. بنای یادبود قربانیان نسل کشی ارمنی ها نقطه ای است که مردم محلی و گردشگران برای ادای احترام به بازدید از آن می روند. دوازده ستون همگرای بتونی که در این مجموعه قرار دارند، نمایانگر 12 استانی هستند که ارمنی ها در آنجا مورد کشتار قرار گرفتند. این دوازده استان هم اکنون در ترکیه امروزی واقع شده اند؛ شعله ای ابدی به عمق 1.5 متر نیز وجود دارد که به 15 میلیون نفر قربانی های این نسل کشی بزرگ که توسط دولت ترکیه انجام گرفت، تقدیم شده است.

یادبود قربانیان نسل کشی ارمنی ها

آشنایی با طراحی و معماری دوران شوروی

ارمنستان بین سال های 1922 و 1990 یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد و تحت حکومت لنین Lenin و بعدها استالین Stalin قرار داشت. برخی از مهمترین بخش های شهر از جمله خانه اپرا Opera House و میدان جمهوری Republic Square در آن زمان ساخته شده اند. گذشته سوسیالیست ایروان در آپارتمان های چند طبقه و بناهای شهری آن به طور آشکار قابل ملاحظه است. حتما در بین جاذبه های گردشگری ایروان از این بناها و نشانه های دوره دیکتاتوری اتحاد جماهیر شوروی دیدن کنید.

آشنایی با طراحی و معماری دوران شوروی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو