زیبایی های که در مسیر خرقان تا کتله خور منتظر ما هستند!

زیبایی های که در مسیر خرقان تا کتله خور منتظر ما هستند!


منبع: همگردی

198

1398/6/26

18:46


در این مطلب از مجله گردشگری همگردی قصد سفر به دشت خرقان تا شهرستان خدابنده را کرده ایم و امیدواریم شما نیز با ما در کسب این لذت های دوست داشتنی شریک شوید. برای این منظور کوله بار مسافرتی خود را بر می داریم و در یک گردش یک روزه ابتدا به طرف قزوین حرکت می کنیم و از یکی از جاهای دیدنی خرقان با نام برج های دوقلوی سلجوقی و بقعه پیر تاکستان بازدید کرده و سپس مسیر خود را به سوی زنجان تغییر می دهیم تا در نهایت با یکی از دیدنی ترین غارهای کشورمان به نام غار کتله خور مواجه شویم.

سفر به خرقان

بازدید از برج های دوقلوی سلجوقی

دشت خرقان، منطقه ای بسیار وسیع است که میان چهار نقطه بوئین زهرا، خمسه، قزوین و رزن قرار گرفته و در آن دو بنای قدیمی باقی مانده از عصر حکومت سلجوقیان به چشم می خورد. برج های دوقلوی خرقان در حدفاصل 29 متری از یکدیگر قرار گرفتند و به شکل بسیار زیبا و ظریفی با آجرهای کوچک تزئین شده اند و دور تا دور آن ها را نیز ستون های استوانه ای شکل پوشش داده است. بر روی هر کدام از این دو برج تاریخی موجود در دشت خرقان گنبدی نصب شده و شما می توانید با وارد شدن به این برج ها و بالا رفتن از پله هایی که در داخل آن ها تعبیه شده، به نمای شگفت انگیزی از دشت خرقان دست پیدا نمایید. توجه داشته باشید معماری این برج های دوقلوی سلجوقی به شکل هشت ضلعی و از ظاهر آنان معلوم بوده که یکی از قدمت بیشتری نسبت به دیگری برخوردار است. لازم به ذکر است برج های دوقلوی سلجوقی در تاریخ 23 خرداد 1356 با شماره 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برج های دوقلوی سلجوقی

تماشای بقعه پیر تاکستان

در مسیر خرقان به طرف کتله خور حیف است که سری به دیگر اثر تاریخی و برجای مانده از سلسله سلجوقیان در این منطقه نزنیم و از بقعه پیر تاکستان بازدید بعمل نیاوریم! مقبره در بخش جنوبی تاکستان قرار گرفته و دارای معماری بسیار مقاوم و در عین حال، ساده همراه با یک گنبد آجری بر فراز آن است. تاکستان از جمله شهرهای تاریخی و بسیار توریستی موجود در قزوین بوده که می توان با کمی گشت و گذار در آن به بناها و جاذبه های قدمتی و فوق العاده دیدنی دست پیدا کرد که بقعه پیر تاکستان یکی از همین موارد بشمار می آید.

تماشای بقعه پیر تاکستان

سفر به غار کتله خور

کتله خور نام غاری است در دل یکی از کوه های کم ارتفاع موجود در حوالی شهرستان خدابنده از توابع زنجان که به دلیل طلوع خورشید از پشت آن، نام کتله خور را به آن اعطا کرده اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در برخی از مناطق کشورمان، مردم به کوه کم ارتفاع، کتله و به خورشید نیز خور می گویند که در خصوص این غار خشکی - آبی ایران نیز به درست صدق می کند. طبق اظهار نظر کارشناسان مختلف ایرانی، غار کتله خور دارای 7 طبقه بوده که تنها تا به امروز سه طبقه از آن کشف و جهت بازدید عموم قرار داده شده است. در این جاذبه کاملا طبیعی کشورمان شما با قندیل هایی مواجه هستید که دارای رنگ های روشنی هستند و در اثر گذر زمان و تغییرات محیطی، شکل های متفاوتی را به خود گرفته که به همین خاطر نام هایی متناسب با اشکال بوجود آمده در آن ها نیز بر روی قسمت های مختلف این غار قرار داده شد. لازم است بدانید سه طبقه کشف و آماده شده جهت بازدید توریست ها و گردشگران عزیز به بخش هایی همچون فرهنگی، ورزشی و تفریحی اختصاص پیدا کرده اند. همچنین، شاید بد نباشد بدانید که غار کتله خور در تمامی فصول خود می تواند از شما و تمام کسانی که در این سفر همراهتان هستند، استقبال کند، اما بهتر است برای تماشای ظاهر این غار طبیعی ایران، برنامه مسافرتی خود را در فصل های بهار و تابستان ترتیب دهید تا هم بتوانید از طبیعت موجود در طول مسیر منتهی به این جاذبه گردشگری استفاده نمایید و هم قدری اکسیژن خالص را میهمان ریه های خود کنید.

سفر به غار کتله خور

کلام آخر

در طول سفر یک روزه ما که از بازدید برج های دوقلوی سلجوقیان در دشت خرقان آغاز می شود و تا حضور و تماشای شگفتی های طبیعت در داخل غار کتله خور زنجان ادامه پیدا می کند، بهتر است از آوردن وسایل و تجهیزات بیهوده اجتناب نمایید و در عوض از لباس های گرم، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کفش مخصوص پیاده روی و وسایلی از این قبیل را در کوله مسافرتی جای دهید. البته، یادتان باشد که تمامی مقاصد مسافرتی شما در طول این سفر کوتاه، همگی از جنبه های تاریخی و طبیعی برخوردار هستند و بهتر است در حین بازدید و بعد از آن هیچ اثر مخربی همچون ریختن زباله های شخصی شما در محیط پیرامون این آثار ملی دیده نشود!

از خرقان تا کتله خور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو