قرارگاه دارو و تجهيزات پزشكي تا پايان تحريم‌ها فعال است

74

1398/6/26

19:30


سلامت نیوز: كيانوش جهانپور رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت اعلام كرد كه قرارگاه رصد و تامين دارو و تجهيزات پزشكي كه از چند ماه گذشته و با هدف رصد كمبودها، تعيين اولويت‌ها و سياستگذاري در حوزه دارو تشكيل شده، تا پايان تحريم‌هاي اقتصادي تحميلي كار خود را ادامه خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،كيانوش جهانپور در حالي اين خبر را ديروز اعلام كرد كه بيش از يك سال تا انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باقي مانده و شايعات از كاهش قابل‌توجه محبوبيت دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري فعلي ايالات‌متحده خبر مي‌دهد. ترامپ، ارديبهشت سال 97 با زير پا گذاشتن الزامات معاهده‌هاي بين‌المللي، از تعهد برجام خارج شد و آبان 97 هم سند بازگشت تحريم‌هاي مصوب عليه ايران در دولت امريكا را امضا كرد.

به‌دنبال اين اتفاق، مشكلات نقل و انتقال وجوهات بانكي براي واردات كالاهاي اساسي ازجمله داروي ساخته شده و مواد اوليه و موثر دارويي، باز هم براي نظام سلامت دشوار شد و آنچه اين مشكلات را بيشتر دامن مي‌زد، اعلام تدريجي قطع همكاري شركت‌هاي دارويي اروپايي و حتي برخي شركاي آسياي جنوب‌شرقي با واردكنندگان ايراني بود.

درحالي كه پايان تابستان سال گذشته، مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سنديكاي داروهاي انساني، خبر مي‌دادند كه برخي شركت‌هاي دارويي در مكاتبات فضاي مجازي اعلام كرده‌اند كه به دليل نگراني از تهديدهاي ايالات‌متحده درباره جلوگيري از ورود داروهاي شركت‌هاي متخلف از رعايت تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران به بازار امريكا، امكان ادامه همكاري با نظام دارويي ايران را نخواهند داشت،

چندي قبل، رييس سازمان غذا و دارو از اعلام صريح بسياري از شركت‌هاي اروپايي درباره پايان همكاري دارويي با ايران خبر داد و اعلام كرد آن تعدادي هم كه هنوز حاضر به ادامه تجارت دارويي با ايران هستند، فروش هرگونه ماده اوليه دارو را به تعهدسپاري كتبي خريداران ايراني و تضمين استفاده اين مواد شيميايي در ساخت دارو مشروط كرده‌اند. حالا و هر چه به سالگرد بازگشت تحريم‌هاي دولت امريكا نزديك مي‌شويم، تصميم متوليان سلامت براي تامين يكي از حياتي‌ترين كالاهاي استراتژيك كشور، پيچيده‌تر شده است.

از چند ماه قبل، وزير بهداشت دستور ممنوعيت واردات هرگونه داروي خارجي داراي مشابه ايراني را صادر كرده و اگرچه حالا خبرها حكايت از آن دارد كه سهم قابل‌توجهي از بازار قاچاق، اتفاقا به داروهاي برند ممنوع از واردات اختصاص يافته اما جهانپور خبر داده كه ارزبري دارو، به دنبال اجراي همين تصميم كه با هماهنگي دولت هم اتخاذ شده، 27درصد كاهش يافته است.

جهانپور، در حالي كه به دنبال دهمين جلسه قرارگاه تامين دارو و تجهيزات پزشكي كه صبح يكشنبه تشكيل شد، خبر داده كه بيش از ۵۱درصد ارز تخصيصي حوزه دارو، به مواد اوليه دارويي تعلق گرفته، در توضيح جزييات ارز تخصيص يافته به دارو در نيمه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال 97 كه نوسانات بازار ارز و طلا، علاوه بر اقدامات دولت امريكا، چالش مضاعفي براي نظام سلامت محسوب مي‌شد، گفته است:

«به دنبال مصوبات قرارگاه تامين دارو و تجهيزات پزشكي و تمهيدات وزارت بهداشت، نسبت ارز تخصيصي محصول نهايي دارو از ۶۸درصد در سال ۹۷ به ۴۱درصد در 5 ماهه نخست سال ۹۸ كاهش يافته و بيش از ۵۱درصد ارز تخصيصي حوزه دارو به مواد اوليه دارويي تعلق گرفته است.

سياست قرارگاه دارو و تجهيزات پزشكي در سال ۹۸ كاهش وابستگي به يورو است و در سال ۹۸ تاكنون سهم ۷۰درصدي يورو در حوزه تجهيزات پزشكي به ۵۶درصد كاهش يافته و با تصويب قرارگاه هر دو سياست كاهش ارزبري محصول نهايي دارو از كل ارز دارو و كاهش وابستگي به دلار و يورو كماكان تداوم خواهد يافت.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو