كفش‌های مدرسه‌پسند

63

1398/6/26

19:30


كفش‌های مدرسه‌پسند

سلامت نیوز:تا چند روز دیگر مدرسه‌ها باز می‌شود و دانش‌آموزان با فرم‌های رنگارنگ، كوله‌پشتی‌های روی دوش و كفش‌های راحت و ورزشی، حال و هوای خاصی به اولین ماه پاییز می‌بخشند .

به گزارش سلامت نیوز نقل از جام جم ،صحبت از كفش شد كه بی‌شك در كنار كیف مناسب مدرسه، مهم‌ترین پوشش دانش‌آموز از حیث سلامت فیزیكی‌اش محسوب می‌شود. پا، یكی از مهم‌ترین اندام‌ها در بدن است كه از آن با عنوان قلب دوم نیز یاد می‌شود.

استفاده از كفش مناسب به‌خصوص برای كودكان در دوران مدرسه نكته‌ای است كه والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چرا كه پوشیدن كفش‌های نامناسب و غیر‌استاندارد علاوه بر مشكلاتی نظیر كمر درد و ناهنجاری‌های استخوانی در پاها باعث آزار كودك نیز می‌شود. دكتر مرتضی رجایی، متخصص طب فیزیكی در گفت‌وگویی با ما از ویژگی‌های كفش مناسب برای دانش‌آموزان می‌گوید.


كفش مناسب، كفشی است كه انعطاف لازم را داشته باشد و پاها در آن احساس راحتی كنند. اهمیت استفاده از كفش مناسب تا جایی است كه استفاده نامناسب از آن سبب ایجاد فشار نابجا به نواحی پا، زانو، كمر و حتی گردن می‌شود كه این مساله مشكلاتی را برای فرد در بلندمدت به‌وجود
خواهد آورد.


كف كفش در ناحیه زیر انگشتان پا نیز باید انعطاف لازم را داشته باشد. كفش‌های دوستدار پابه گفته دكتر رجایی، جنس چرم برای كفش از همه مناسب‌تر است، زیرا چرم مانند پوست، هوا را عبور می‌دهد و قالب پای شما رابه خود می‌گیرد. به علاوه بهترین نوع كفش برای كودكان در سنین دبستان، كفش اسپرت با كف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پاشود.


كفش تنگ به پا نكنید
ارتفاع كفش در قسمت پاشنه باید 5/2 تا۳ سانتی‌متر باشد. همچنین برای حفظ قوس داخلی كف‌پا، باید ناحیه پاشنه در قسمت داخل رو به جلو و جنس پاشنه هم باید كاملا منعطف و فشرده باشد.
دكتر رجایی تاكید می‌كند: ارتفاع كفش در قسمت پنجه نیز باید حدودا 5/1سانتی‌متر باشد.

پنجه كفش باید پهن باشد (گرد یا چهارگوش) به گونه‌ای كه انگشتان دچار فشردگی نشوند، زیرا انحرافات انگشتان از كودكی و نوجوانی با پوشیدن كفش‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید كه به تغییر قوس كف‌پا منجر می‌شود. كفشی كه ساق پا را حمایت كند، كفش‌های ورزشی مناسب هستند، اما كفش‌های روباز كه مچ پاهای كودكان را نگه نمی‌دارد مناسب نیست.


خواب ناز پاها در كفش راحت
لایه درونی كفش باید حتما نرم باشد به‌طوری كه نیروی جاذبه زمین را به راحتی جذب كند. سفت بودن این لایه به انتقال نیرو از زمین به پا منجر می‌شود و دردهای ستون فقرات و دردهای موضعی در پاایجاد می‌كند.


زیره كفش نیز باید بادوام و قابل انعطاف بوده و عاج مناسب داشته باشد. استفاده از كفش‌های كتانی دارای كف نازك موجب
وارد آمدن ضربه و فشار به پای كودك شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.


پای كودكان زود بزرگ می‌شود
والدین باید زود به زود كفش‌های كودك‌شان را كنترل كنند تا خیلی تنگ نباشد، زیرا پای كودكان به حدی نرم است كه می‌تواند در كفشی كه دو شماره كوچك‌تر است مچاله شود، بدون آن‌كه كودك ابراز ناراحتی كند.


دكتر رجایی تاكید می‌كند: به علاوه خرید كفش برای كودك را نباید به ساعات آخر روز موكول كنید، زیرا پا در متورم‌ترین حالت روزانه قرار دارد.
هنگام خرید هر دو لنگه كفش را امتحان كنید.معمولا یك پا از پای دیگر كمی بزرگ‌تر است و شما باید كفشتان را به اندازه پای بزرگ‌تر انتخاب كنید.


اندازه‌گیری پای كودك بهتر است یك تا سه ماه یك‌بار تكرار شود. به علاوه اگر دانش‌آموز معمولا جوراب حوله‌ای یا پشمی به پا می‌كند هنگام خرید كفش برای كودك به اندازه به دست آمده، نیم تا یك سانتی‌متر باید اضافه شود .


كیف مناسب را فراموش نكنید
عمده‌ترین مشكلات ارتوپدی كه در بزرگسالی گرفتارشان می‌شویم به رفتارهای نامناسب ما در سنین كودكی و نوجوانی بر‌می‌گردد.دكتر رجایی می‌افزاید: والدین هنگام خرید كیف باید به میزان وزن آن توجه داشته باشند. بی‌شك، كیف‌های كوله‌پشتی كه روی ستون فقرات و سایر اندام‌ها فشار می‌آورند برای دانش‌آموزان گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود .


كوله‌پشتی باید سبك باشد و وزن آن برای كودكان 500 گرم و برای نوجوانان یك كیلوگرم باشد. توصیه می‌شود كوله‌پشتی بالشتك‌هایی (در پشت كمر) داشته باشد كه فشار را در كل پشت بدن توزیع كند.


همچنین كوله‌پشتی باید كمربندهایی برای بستن دور كمر و قفسه سینه داشته باشد تا به متعادل كردن وزن كمك كند‌. چند محفظه هم برای توزیع وسایل داشته باشد، همچنین رنگ آن از رنگ‌های شب‌نما باشد تا در تاریكی دیده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو