با این ۴ روش، تمرکز کودک خود را افزایش دهید

منبع: فرزند

94

1398/6/26

20:18


با این ۴ روش، تمرکز کودک خود را افزایش دهید

همواره شنیده‌ایم که لازمه‌ی موفقیت در هر زمینه‌ای، «داشتن تمرکز» بر آن موضوع است. اما کمتر دیده شده که تعریف دقیقی از تمرکز ارائه، و حتی مهم‌تر از آن، راهکارهایی برای تقویت آن ذکر شود.

«توانایی کنترل توجه» کوتاه‌ترین و ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای تمرکز ارائه داد.‌ فرد متمرکز بر یک موضوع، در زمانی مشخص؛ تمام انرژی، حواس و افکار خود را بر همان موضوع می‌گذارد و مسائل دیگر را نادیده می‌گیرد. همچنین زمانی که یک کار را شروع می‌کند، سعی بر این دارد که در آن زمان مشخص همان کار را به پایان برساند و به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه نپرد.

ما نمونه‌های بارزی از عدم تمرکز را همواره در اطرافیان خود می‌بینیم؛ افرادی که مدام شغل خود را عوض می‌کنند، چندین پروژه را با هم شروع می‌کنند و اغلب همه را ناتمام می‌گذارند و حتی کسانی که بر سر یادگیری یک رشته هنری، ثابت قدم نمی‌مانند و مدام در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند. نتیجه‌ی چنین روندی نچشیدن طعم موفقیت در یک زمینه و بر دوش کشیدن حجم زیادی از کارهای ناتمام است.

کودکان ما نیاز دارند از همان ابتدای کودکی توانایی تمرکز کردن را یاد بگیرند و سهم آن را در موفقیت‌های آینده خود، پیشاپیش ببینند.

در این مطلب سعی کرده‌ایم چند مثال ساده از فعالیت‌هایی که سطح تمرکز کودکان را بهبود می‌بخشند، جمع‌آوری کنیم.       با ما همراه باشید.

اولین گام برای بهبود تمرکز کودکان، تبدیل یک فعالیت به اجزای کوچک‌تر آن است. به بچه‌ها یاد بدهید اگر مشغول انجام تکالیف مدرسه یا کارهای خانه هستند، تا جایی که می‌توانند آن را به فعالیت‌های کوچکتری تقسیم کنند. به این ترتیب تمرکز کردن بر یک فعالیت ساده‌تر، آسان‌تر خواهد شد.

سعی کنید تا جایی که می‌توانید عواملی که حواس کودکتان را پرت می‌کند، از محیط حذف کنید. در زمان‌هایی که فرزندتان نیاز به تمرکز بیشتری دارد، تلویزیون، موبایل، موسیقی و هر عاملی که ممکن است ذهن او را درگیر کند، از اطراف او دور کرده و خارج از دسترسش قرار دهید.

همچنین داشتن استراحت کافی، از پارامترهای بسیار موثر بر تمرکز است. بچه‌ها زمانی که خوب استراحت نکرده و خسته باشند، به مراتب راحت‌تر از زمان‌های دیگر تمرکزشان را از دست می‌دهند.

آموزش از راه بازی همواره روشی موثر برای یاد دادن مفاهیم اساسی به کودکان است. شما می‌توانید بازی‌های مختلفی را برای افزایش سطح تمرکز کودکتان طراحی و اجرا کنید. پازل‌ها، مازها، جدول‌های سودوکو و بازی‌های بسیار دیگری به افزایش تمرکز و توجه کودکان کمک می‌کنند.

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم اهمیت آموزش کودک در حضور دیگر همسالان و بازی در کنار آنهاست؛ به این ترتیب هم مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را آموزش می‌بیند و هم یادگیری مشاهده‌ای، فرایند آموزش را تسریع می‌بخشد. اهمیت حضور کودکان در فضاهای آموزشی نیز به همین دلیل است. برخی از موسسات آموزشی با همین هدف، سعی بر طراحی بازی‌های گوناگونی برای ارتقا توانمندی‌های کودکان دارند.

«موسسه همپای کودک» یکی از اولین موسساتی است که در جهت توانمندسازی کودکان گام برداشته و با گردهمایی نیروهای متخصص در زمینه روانشناسی کودک، سعی در طراحی جدیدترین بازی‌ها با هدف بالا بردن سطح مهارت‌های اساسی کودکان دارد. هوش حرکتی، اطلاعات عمومی ضروری و متناسب با سن کودک، مهارت‌افزایی کودکان نوپا، قدرت مقابله، مهارت‌های زندگی و همچنین دقت و تمرکز، نمونه‌هایی از مهارت‌هایی هستند که در این موسسه به همراه بازی‌های جذاب به کودکان آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارگاه‌های متناسب با موقعیت و سن فرزندتان، با شماره‌های زیر تماس بگیرید و یا با مراجعه به سایت همپای کودک علاوه بر اطلاع از روز  و ساعت برگزاری کارگاه‌ها، از بروزترین مطالب آموزشی موجود در این سایت، استفاده کنید یا از طریق شماره تلفن های زیر با کارشناسان همپای کودک تماس حاصل نمایید.

۰۲۱۴۶۰۴۶۵۸۸

۰۲۱۴۶۰۱۳۸۷۹

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو