چرا پروبیواتیک‌ها همیشه مفید نبوده و واقعا می‌توانند مضر هم باشند

منبع: فرزند

163

1398/6/26

20:48


چرا پروبیواتیک‌ها همیشه مفید نبوده و واقعا می‌توانند مضر هم باشند

اکثر مردم از غذاها و مکمل های حاوی پروبیوتیک در جهت بهبود سلامتی گوارشیشان استفاده می کنند. اما در تحقیق کوچک و تازه ای که انجام شده، مشخص گردیده که برخی از افراد به اندازه دیگران نمی توانند از مزیت این باکتری های به اصطلاح خود بهره مند شوند.

طبق مطالعه انجام شده، وقتی افراد از گونه های پروبیوتیک های باکتریایی استاندارد استفاده می کنند، روده های برخی از آنها در برابر باکتری مقاومت نشان می دهد، یعنی باکتری موفق به زنده ماندن یا سکونت در روده آنها نمی شود. اما در دیگر افراد، باکتری همان لحظه رشد نموده و در روده نمو می یابد.

طبق بررسی های این تحقیق و گفته های محققان، همه افراد بصورت یکسان نمی توانند از درمان های استاندارد پروبیوتیک بهره مند گردند.

اران الیناو، همکار ارشد نویسنده مقاله، در بیانیه ای اذعان نمود که : این بدان معناست که پروبیوتیک ها نباید بصورت جهانی بعنوان یک “مکمل مناسب برای همه” در نظر گرفته شوند. هرچند طبق گفته محققان، این امکان وجود دارد که  در کنار فاکتورهای دیگر و براساس نوع میکروب هایی که هم اکنون در روده فرد وجود دارند، بتوان درمان های پروبیوتیکی را در افراد بگونه ای مشخص نمود که فرد بتواند بیشترین بهره را از آن پروبیوتیک دریافت کند.

بعلاوه، در مطالعه دومی که توسط همان محققان انجام شد مشخص گردید که پروبیوتیک ها در صورت استفاده پس از آنتی بویتیک ها، می تواند دارای تاثیرات مخرب بالقوه ای باشند. هرچند بخاطر اندازه کوچک هر دو تحقیق، برای تایید این یافته ها نیاز به مطالعات بیشتری است.

مقاومت پروبیوتیک

طبق عقیده کلینیک مایو، پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که با هدف حفظ و بهبود میکروبیوم یا بسیاری از باکتری های خوبی که بصورت طبیعی در روده یافت می شوند، مصرف می گردند.

برخی از محصولات پروبیوتیکی موجود در فروشگاه ها شامل ماست های حاوی پروبیتویک، همچنین مکمل ها و کرم های پوست می باشند که طبق تخمین ها ۳٫۹ میلیون امریکایی از چنین محصولاتی استفاده می کنند. طبق برخی از تحقیقات انجام شده، پروبیوتیک ها می توانند به درمان اسهال یا علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کنند، اما طبق مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، شواهد محکمی برای تایید استفاده از آنها در بیشتر وضعیت های سلامتی موجود نیست.

بعلاوه، بیشتر مطالعاتی که بدنبال تاثیرات پروبیوتیک ها بوده اند، از نمونه های مدفوع شرکت کنندگان بعنوان برای پی بردن به آنچه که در روده های آنها می گذرد، استفاده کرده اند. اما هنوز مشخص نیست که آیا نمونه های مدفوع واقعا بتوانند باکتری های موجود در روده را منعکس نموده یا برخی از باکتری ها بدون سکونت احتمالی در روده، توانایی ورود آسان به مدفوع را داشته باشند یا خیر.

در مطالعه ای جدید، محققان به تحلیل اطلاعات ۱۵ داوطلب سالم پرداختند که بمدت ۴ هفته هم از یک محصول پروبیوتیک حاوی ۱۱ گونه باکتری و هم یک داروی بی اثر استفاده کرده بودند. شرکت کنندگان قبل و بعد از مصرف ۴ هفته ای پروبیوتیک و داروی بی اثر، تحت کولونسکوپی و آندوسکوپی قرار گرفتند (آندوسکوپی فوقانی قسمت بالایی دستگاه گوارش را مورد بررسی قرار می دهد). طی این فرایندها، محققان نمونه هایی را از داخل روده شرکت کنندگان برای بررسی بیشتر نمونه برداری کردند.

محققان دریافتند که باکتری های پروبیوتیک قادر به سکونت در روده ۶ نفر از شرکت کنندگان شده اند. هرچند مابقی آنها “مقاوم” بودند، یعنی حتی با وجود باکتری در مدفوع این افرد، باکتری در روده آنها ساکن نشد.

به گفته اران سگال، همکار ارشد نویسنده و زیست شناس محاسباتی در موسسه ویزمن: اگرچه پروبیوتیک در مدفوع تمامی داوطلبانی که از آن استفاده کرده بودند، وجود داشت، پروبیوتیک تنها در روده افراد کمی مشاهده شد، یعنی جایی که باید باشد. اگر برخی از افراد در برابر پروبیوتیک مقاومت می کنند و تنها برخی دیگر به آنها اجازه ماندن می دهند، اما نمی توانیم مزایای پروبیوتیک های استاندارد را که همگی استفاه می کنیم، به باور گذشته جهانی تلقی کنیم.

پس از تحلیل بیشتر داده ها، محققان دریافتند که آنها می توانند با بررسی میکروبیوم و توصیف ژن افراد در شروع مطالعه، به پیش بینی امکان ماندن پروبیوتیک در روده افراد بپردازند. هرچند این روش پیش بینی می بایست در مطالعات آتی تایید گردد. محققان برای درک اینکه چرا برخی افراد در برابر سکونت پروبیوتیک ها در روده مقاوم هستند، نیاز به تحقیقات بیشتری دارند، بنابراین تحقیقات آتی می تواند محققان را قادر به بی اثر نمودن مقاومت کند.

تاثیرات مضر؟

در مطالعه ای جداگانه مشمول بر ۲۱ داوطلب سالم، که امروز در سایت Cell منتشر شد، همان گروه محققان دریافتند که استفاده از پروبیتیک پس از درمان از طریق طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها، در واقع ممکن است سبب تاخیر بازگشت میکروبیوم طبیعی روده در افراد شود. این یافته برخلاف این باور است که پروبیوتیک می تواند به تجمع دوباره باکتری های روده افراد پس از آنکه توسط آنتی بیوتیک ها به بیرون رانده شدند، کمک کند

الیناو می گوید: برخلاف عقیده کنونی مبنی براینکه پروبیوتیک ها برای هر کسی بی ضرر و سودمندند، این نتایج نشان دهنده یک عارضه جانبی معکوس و جدید درباره پروبیوتیک ها در کنار استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشند.

به گفته محققان، این یافته ها همچنین نشان دهنده نیاز به درمان های پروبیوتیکی شخصی شده برای حفاظت از سلامت روده افراد ” بدون سازگاری سکونت مجدد میکروبیوم” پس از آنتی بویتیک هاست.

به گفته دکتر آرون سوامیناس، مدیر برنامه بیماری روده ملتهب در بیمارستان لنوکس هیل، که در این مطالعه شرکت نداشته: این یافته ها نگرانی هایی راجع به این مساله ایجاد می کنند که آیا پروبیوتیک ها واقعا سبب تاخیر بازگشت یک اکوسیستم باکتری سالم پس از استفاده فرد از آنتی بویتیک های مشخص می شود یا خیر.

دکتر سوامیناس در مصاحبه با سایت عنوان نمود که: هر چند باید دید که آیا این یافته ها در بیماران با وضعیت های پزشکی خاص و در کسانی که در معرض آنتی بیوتیک های مختلف هستند، صدق می کند یا خیر. اما تحقیق بوضوح نشان می دهد که پرو بیوتیک ها ممکن است جایگاه ناخوشایندی داشته باشند، بگونه ای که در حال حاضر در باور عموم، پروبیوتیک ها مسلما طبیعی و سالم هستند.

محققان همچنین اذعان داشتند که آنها بدنبال نتایج بالینی نیستند، مثلا اینکه آیا پروبیوتیک ها به کم کردن علائم گوارشی افراد کمک می کنند یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو