چند جوشانده عالی برای هضم غذا

منبع: فرزند

128

1398/6/26

21:20


چند جوشانده عالی برای هضم غذا

هزاران سال است که مردم برای کمک به مشکلات گوارشی و سایر بیماری‌ها، انواع گیاهان دارویی را دم می‌کنند و می‌نوشند.


مشخص شده است که چندین چای گیاهی می‌تواند به حالت تهوع، یبوست، سوء هاضمه و … کمک کند. خوشبختانه، اکثر آنها بصورت گسترده در دسترس بوده و دم کردن آنها نیز بسیار آسان است.

نعناع

نعناع، گیاهی از گونه سبزیجات است که به دلیل طعم، طراوت دهندگی و توانایی آن در تسکین ناراحتی معده، بسیار شناخته شده است. مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که منتول، ترکیبی از نعناع، باعث بهبود مسائل و مشکلات گوارشی می‌شود.

گاهی اوقات از روغن نعناع برای بهبود سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می‌شود. یک بیماری التهابی که بر روده بزرگ تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث درد معده، نفخ، گاز و سایر علائم ناخوشایند شود.

یک مطالعه ۴ هفته‌ای بر روی ۵۷ فرد مبتلا به IBS نشان داد: ۷۵٪ از افرادی که دو بار در روز کپسول روغن نعناع مصرف می‌کردند، در مقایسه با ۳۸٪ از افراد که از دارونما (داروی بی اثر) استفاده می‌کردند، بهبودهایی را در علائم و مشکلات خود گزارش دادند.

جوشانده نعناع ممکن است مزایایی مشابه روغن نعناع داشته باشد، اگرچه تأثیر جوشانده آن در هضم انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برای تهیه جوشانده نعناع، ۷-۱۰ برگ نعناع تازه یا ۱ کیسه لیپتون نعناع را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید و سپس بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل، یک گیاه گلدار بومی آسیا است. ریزوم آن (قسمتی از ساقه که زیر زمین است) به طور گسترده به عنوان ادویه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات موجود در زنجبیل، که به جینجرولز و شوگول معروف هستند، می‌توانند به تحریک انقباضات و تخلیه معده کمک کنند. بنابراین، این ادویه می‌تواند کمک کننده مشکلاتی از قبیل تهوع، گرفتگی، نفخ، گاز یا سوء هاضمه باشد.

یک بررسی بزرگ نشان داد که مصرف روزانه ۱٫۵ گرم زنجبیل باعث کاهش تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، شیمی درمانی و دریازدگی می‌شود.

مطالعه‌ای دیگر بر روی ۱۱ بیمار مبتلا به سوء هاضمه نشان داد که مصرف مکمل‌های حاوی ۱٫۲ گرم زنجبیل در مقایسه با دارونما، به طور قابل توجهی زمان خالی شدن معده را تقریباً ۴ دقیقه کاهش می‌دهد.

برای تهیه چای زنجبیل، ۲ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) زنجبیل خرد شده را در ۲ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) آب به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس نوش جان کنید. همچنین می‌توانید یک کیسه چای زنجبیل را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش برای چند دقیقه بگذارید.

رازیانه

رازیانه از گیاهان گلدار حاصل می‌شود. این گیاه دارای طعمی شیرین مانند است و می‌توان آن را خام یا پخته میل کرد. مطالعات حیوانی نشان داده است که رازیانه به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. این توانایی به احتمال زیاد به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی است که می‌تواند با آسیب‌های مرتبط با رشد زخم مبارزه کند.

همچنین رایانه می‌تواند به رفع یبوست و ترویج حرکات روده کمک کند. با این حال، دقیقاً درک نشده است که چگونه و چرا رازیانه به عنوان یک ملین عمل می‌کند.

یک مطالعه بر روی ۸۶ سالمند مبتلا به یبوست نشان داد افرادی که هر روز به مدت ۲۸ روز یک چای حاوی رازیانه می‌نوشند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، حرکات روده آنها به طور روزانه به طور قابل توجهی بهبود یافت.

۱ فنجان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب جوشانده را بر روی ۱ قاشق چای خوری (۴ گرم) رازیانه بریزید و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه، آن را بنوشید. همچنین می‌توانید از کیسه‌های رازیانه تازه استفاده کنید.

قاصدک

قاصدک‌ها علف‌هایی از خانواده Taraxacum هستند. آنها گل‌های زرد دارند و در سراسر جهان از جمله در باغچه و چمنزارهای بسیاری از مردم، رشد می‌کنند. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره‌ی قاصدک حاوی ترکیباتی است که می‌تواند با تحریک انقباضات عضلانی و ترویج جریان غذا از معده به روده کوچک، باعث هضم بهتر غذا شود.

یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که عصاره قاصدک همچنین با مبارزه با التهاب و کاهش تولید اسید معده، به محافظ معده در برابر زخم کمک می‌کند.

برای تهیه چای قاصدک، ۲ لیوان گل قاصدک و ۴ فنجان آب را در یک قابلمه کوچک مخلوط کنید و زیر آن را روشن کنید تا جوش بیاید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه بماند. قبل از نوشیدن، آن را از یک صافی یا الک عبور دهید.

سنا

سنا گیاهی است که آن هم از دسته گیاهان گلدار محسوب می‌شود. این ماده حاوی مواد شیمیایی به نام سنوزیدها است که در روده بزرگ تجزیه می‌شوند و بر روی عضلات صاف عمل می‌کنند و باعث انقباضات و حرکات روده می‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند که سنا در کودکان و بزرگسالان یک ملین بسیار مؤثر برای نواع یبوست‌ها به دلایل مختلف است.

شما می‌توانید چای سنا را با خیساندن ۱ قاشق چایخوری (۴ گرم) برگ سنا خشک در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوشانده به مدت ۵-۱۰ دقیقه، تهیه کنید. کیسه‌های چای سنا همچنین در برخی فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی موجود است.

چای سیاه

چای سیاه از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. این گیاه اغلب با گیاهان دیگر در صبحانه‌های انگلیسی مصرف می‌شود.

این چای دارای چندین ترکیب سالم است. این ترکیبات شامل تراروبیگین‌ها هستند که می‌تواند سوء هاضمه را بهبود ببخشد، و تافلاوین‌ها، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و می‌تواند از معده در برابر زخم محافظت کند.

یک مطالعه بر روی موش‌های دارای زخم معده نشان داد که ۳ روز درمان با چای سیاه و تافلاوین‌ها، باعث بهبود ۷۸ تا ۸۱ درصد زخم‌های معده شد.

یک مطالعه دیگر در موش‌ها نشان داد که عصاره چای سیاه، تاخیر در تخلیه معده و همچنین سوء هاضمه ناشی از دارو را بهبود بخشید.

برای تهیه چای سیاه، یک کیسه چای سیاه را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش به مدت ۵-۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین می‌توانید از برگ‌های چای سیاه استفاده کرده و چای را بعد از دم کردن از صافی رد کنید و بنوشید.

جوشانده‌های گیاهی می‌توانند انواع مزایای گوارشی از جمله تسکین یبوست، زخم و سوء هاضمه را فراهم آورند.

نعناع، زنجبیل و قاصدک، فقط تعدادی از انواع جوشانده‌هایی هستند که می‌توانند به بهبود هضم غذا کمک کنند.

اگر می‌خواهید برای کمک به هضم غذا، نوشیدن یک چای خاص را شروع کنید، حتماً مقدار مناسب را برای مصرف پیدا کنید و هر روز به طور منظم میل کنید.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو