فواید ضربه درمانی برای سلامت جسم و روح

منبع: فرزند

93

1398/6/26

21:20


فواید ضربه درمانی برای سلامت جسم و روح

آیا کسی را می‌شناسید که با استفاده از EFT یا تکنیک رهایی ذهن یا رهایی عاطفی به شما کمک کند با افسردگی یا اضطراب مبارزه کنید؟

در این فکر هستید که nullتکنیک‌های رهایی عاطفی” (یا EFT) چیست و چه معنایی دارد، و این‌که چه تاثیری برای مدیریت تنش در بدن و نگرانی در ذهن دارد؟

درمان با استفاده از EFT ابتدا در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسط یک مرد به نام گری کریگ معرفی شد که رویکرد خود را به عنوان ترکیبی موثر از طب ذهن بدن و تکنیک‌های طب فشاری ارائه داد. اصل زیربنایی EFT این است که تمام احساسات و افکار، اشکالی از انرژی هستند؛ این انرژی، مثبت یا منفی، دارای اثرات فیزیکی بسیار واقعی است که بر تمام عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارد.

هرچند بدن انسان دارای توانایی شفای خود به صورت طبیعی است، اما استرس و مشکلات عاطفی می‌توانند باقی بمانند و فشار زیادی روی فرد وارد کنند و آن وقت است که پای EFT به میان می‌آید.

افرادی که از تکنیک‌های رهایی عاطفی بهره‌مند می‌شوند، متوجه خواهند شد که این روش درمانی به پاک کردن ذهن‌شان کمک می‌کند، و سبب می‌شود که تمرکز و توجه خود را روی لحظه‌ی کنونی قرار بدهند (بسیار شبیه به همان اثری که مراقبه یا مدیتیشن دارد) ، و نگرش آن‌ها را بهبود می‌بخشد تا شانس بیش‌تری برای غلبه بر چالش‌هایی که ممکن است برای‌شان پیش بیاید،‌داشته باشند.

تکنیک رهایی ذهن چگونه تاثیر خود را می‌گذارد

EFT چرا و چگونه تاثیرگذار است؟ تکنیک رهایی عاطفی نقاط مشترکی با شیوه‌های طب سنتی چینی مانند طب فشاری و طب سوزنی دارد چرا که این روش هم روی مدارهای انرژی که در سراسر بدن وجود دارند، تمرکز می‌کند.

این مدارهای انرژی مریدین نامیده می‌شوند، و اگر چه آن‌ها را نمی‌توان دید یا اندازه‌گیری کرد، اما بسیاری معتقدند که آن‌ها وجود دارند و اثرات‌شان واقعا قابل‌توجه است.

اعتقاد بر این است که تکنیک‌های بهبود بدن و ذهن، جریان انرژی را در بدن به گونه‌ای هدایت می‌کنند که باعث ارتقاء آرامش و تندرستی فرد می‌شود.

مطابق با EFT، در نزدیکی نقاط مریدین که انرژی خاصی در بدن شما دارند ضرباتی وارد می‌کنید تا سلامت فیزیکی و عاطفی فرد ارتقاءپیدا کند.

آن‌چه باعث می‌شود EFT متفاوت از طب فشاری یا سایر رویکردهای شرقی باشد این است که بیش‌تر بر جنبه‌ی فیزیکی و سیستم‌های انرژی تمرکز دارد؛ این روش در عین حال به فرآیندهای تفکر که در بروز استرس و مشکلات عاطفی تاثیرگذار هستند، توجه ویژه‌ای دارد.

فرآیند تکنیک رهایی ذهن ترکیبی از ضربه زدن روی مریدین‌های انرژی و عبارات تاکیدی مثبت است. به این ترتیب، ضربه تراپی EFT ترکیبی از یک رویکرد طب شرقی و روان‌درمانی سنتی غرب است.

فواید استفاده از تکنیک رهایی ذهن

به کاهش استرس، افسردگی و اضطراب کمک می‌کند

ثابت شده‌است که EFT در فرایند غلبه بر استرس و علائم مربوط به آن مانند خواب کم، خستگی و هراس تاثیر مثبتی دارد. نتایج مطالعات علمی در مورد اثربخشی EFT به منظور کاهش استرس و اضطراب چیست؟ در طی چند دهه‌ی گذشته، در تلاش برای اعتبارسنجی اهمیت ضربه تراپی EFT و تکنیک‌های مشابه و تعیین نحوه‌ی تاثیرگذاری آن‌ّها، مطالعات زیادی صورت گرفته‌است.

یک متاآنالیز که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال بیماری‌های عصبی و روانی منتشر شد، نشان داد که در میان ۱۴ مطالعه‌ی متفاوت، درمان‌های رهایی عاطفی موجب کاهش قابل‌توجهی در نمرات اضطراب در میان بزرگسالانی شد که دچار اختلال روانی بودند.

برخی شواهد وجود دارد که نشان می‌دهند، EFT می‌تواند با کمک به کاهش سطح کورتیزول در بدن تاثیر خود را بگذارد. کورتیزول یکی از هورمون‌های استرس است که می‌تواند در بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی ایفا کند به خصوص زمانی که سطح آن به طور طولانی بالا می‌ماند.

بر اساس مروری بر مطالعات انجام شده که در سال ۲۰۱۴ در ژورنال طب فشاری منتشر شد، ثابت شد که EFT بالینی هورمون‌های استرس و عملکرد لنفاوی را تنظیم می‌کند و شاخص‌های عصبی مختلف را در زمینه‌ی سلامت عمومی بهبود می‌دهد.

اثرات اپی ژنتیک EFT شامل تنظیم ژن‌های ایمنی و تحلیل رفتن ژن‌های التهابی می‌شود. محققان به این نتیجه رسیدند که دست کم ۶ مطالعه‌ی خوب کنترل‌شده نشان می‌دهد که EFT تاثیر متفاوتی در مقایسه با پلاسبو دارد.

با کاهش سطح کورتیزول، می‌تواند null بیوشیمی استرس را بهبود بخشد

مطالعه‌ی دیگری هم که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال بیماری‌های عصبی و روانی منتشر شد، نشان داد که وقتی افراد به طور تصادفی در یکی از سه گروه تکنیک رهایی عاطفی، روان‌درمانی یا یک گروه بدون درمان، قرار گرفتند، گروهی که درمان EFT را دریافت می‌کردند، پایین آمدن سطح کورتیزول را تجربه کردند و در عین حال بهبودهایی نیز در نشانگرهای پریشانی روانی در آن مشاهده شد.

درمان EFT ۳۰ دقیقه طول کشید و کورتیزولِ بزاق، قبل و بعد از ۳۰ دقیقه اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که گروه EFT بهبود معنی‌داری را در سطح کورتیزول و همچنین نمرات اضطراب، افسردگی و شدت کلی نشانه‌ها تجربه کردند.

ممکن است به رزمندگانی که ضربه روانی و PTSD را تجربه می‌کنند، کمک کند

در مطالعات صورت گرفته، اثربخشی EFT روی درمان اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) و علائم مرتبط با آن ثابت شده‌است. از آن‌جایی که در این روش درمانی از عبارات تاکیدی مثبت استفاده می‌شود، ممکن است تاثیر آن تا حدودی به درمان سنتی nullگفتگو درمانی” شباهت داشته باشد، اما برای برخی از آدم‌ها بسیار مفید خواهد بود زیرا هم ذهن و هم بدن را درگیر می‌کند.

یک تجزیه و تحلیل طولی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت و اثرات درمان EFT را روی رزمندگانی که که در معرض PTSD قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند، نشان داد که پس از سه جلسه درمان، ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان دیگر حملات PTSD را تجربه نکردند و پس از شش جلسه این رقم به ۸۶ درصد می‌رسد. اکثر این پیشرفت‌ها دست کم ۳ تا ۶ ماه دوام داشت.

می‌تواند به کاهش درد مزمن عضلات و مفاصل و همچنین سردرد کمک کند

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که EFT می‌تواند به درمان علائم در افراد مبتلا به سردرد تنشی، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، افراد مبتلا به آسیب‌های مزمن و بسیاری دیگر از انواع درد کمک کند. یک آزمایش کنترل‌شده‌ی تصادفی که در سال ۲۰۱۳ صورت پذیرفت، نشان داد که درمان EFT در کاهش فرکانس و شدت سردرد و همچنین بهبود سایر پارامترهای سبک زندگی تاثیرگذار بود.

مطالعه‌ای که روی ۸۶ زن مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد، نشان داد که پس از اتمام یک برنامه‌ی آموزشی ۸ هفته‌ای EFT، در گروهی که تحت آموزش EFT بودند، پیشرفت قابل‌توجهی مشاهده شد.

محققان پیشرفت‌هایی را در رابطه با EFT در متغیرهایی از جمله درد، اضطراب، افسردگی، سرگیجه، عملکرد اجتماعی، سلامت روان، مشکلات عملکردی مرتبط با کار یا سایر فعالیت‌ها و فرآیندهای روانی مانند نشخوار ذهنی مکرر مشاهده کردند. گروه EFT همچنین افزایش قابل‌توجهی را در سطح فعالیت نشان دادند.

 می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال علوم ورزشی اوپن منتشر شد و اثرات تکنیک‌های رهایی عاطفی را به عنوان بخشی از مداخلات روانشناختی برای بازیکنان بسکتبال مردان و زنان بررسی کرد، نشان داد که درمان EFT به بهبود عملکرد ورزشی آن‌ها کمک می‌کند.

گروهی از ورزشکاران دریافت‌کننده‌ی درمان EFT به مدت ۱۵ دقیقه با یک گروه کنترل همسان به لحاظ عملکرد که یک مداخله‌ی پلاسبو را دریافت کردند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

محققان با تحت نظر داشتن موفقیت پرتاب آزاد و ارتفاع پرش عمودی، عملکرد ورزشکاران را اندازه‌گیری کردند. پس از درمان، اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه از لحاظ عملکرد پرتاب آزاد مشاهده شد.

بین گروه‌های درمان در ارتفاع پرش تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. تفاوت بین گروه‌ها نشان داد که EFT به بهبود تمرکز و احتمالا کاهش اضطراب / استرس همراه با عملکرد کمک می‌کند.

مطالعه‌ی دیگری نیز نتایج مشابهی را در بازیکنان فوتبال به دست آورد به این ترتیب که بهبود قابل‌ ملاحظه‌ای در توانایی‌های گلزنی پس از مداخله با EFT مشاهده شد.

تحقیقات دیگر نیز نشان داده‌اند که ضربه تراپی EFT ممکن است به بهبود شرایط ذهنی مرتبط با عملکرد ورزشی کمک کند از جمله این‌که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و سطح اضطراب همراه با عملکرد را پایین می‌آورد.

هشدارها در رابطه با استفاده از تکنیک رهایی ذهن

اگرچه یافته‌های مربوط به اثرات مثبت EFT امیدوارکننده هستند، اما محققان بر این باورند که EFT برای افراد مبتلا به اختلالات روانی نباید nullدرمان استاندارد” باشد و نباید به عنوان جایگزینی برای روش‌هایی مانند رفتاردرمانی شناختی شود.

بهترین حالت این است که تکنیک رهایی عاطفی به عنوان یک درمان اضافی مورد استفاده قرار گیرد که در ترکیب با چیزهایی مانند یک سبک زندگی سالم (داشتن یک رژیم غذایی مغذی و انجام تمرینات ورزشی به میزان کافی) ، درمان سنتی، اقدامات تسکین‌دهنده‌ی استرس مانند مدیتیشن یا نماز و دعا و احتمالا داروها انجام می‌شود.

نکات پایانی در رابطه با ضربه تراپی EFT

تکنیک رهایی عاطفی (EFT) یک تکنیک کمک به خویشتن است که ضربه زدن به نقاط ” مریدین‌های انرژی” را که در همه‌ی قسمت‌های بدن واقع شده‌اند، شامل می‌شود. مردم EFT را برای کاهش تنش، ترویج یک اتصال عمیق بین ذهن و بدن و مدیریت علائم اضطراب، افسردگی و استرس استفاده می‌کنند.

عمل ضربه زدن در واقع روی رفع عوارض فیزیکی با تغییر سیستم‌های انرژی در بدن و در عین حال توجه به فرآیندهای ذهنی که در بروز استرس و مشکلات عاطفی نقش دارند،‌تمرکز می‌کند.

EFT می‌تواند با کاهش سطح کورتیزول و واکنش بدن به صورت استرس تاثیر خود را بگذارد زیرا باعث می‌شود تا احساس آرامش در شما افزایش پیدا کند.

منبع: بازده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو