خشم کاربران از واکنش‌ها به ماجرای آرامکو

منبع: برترین ها

73

1398/6/26

21:49


واکنش کشورهای قطر، ترکیه و سلطنت نشین عمان به حملات نیروهای یمنی به تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در روز دوشنبه، یک جنجال رسانه ای را در فضای مجازی شکل داد.

ایرنا: واکنش کشورهای قطر، ترکیه و سلطنت نشین عمان به حملات نیروهای یمنی به تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در روز دوشنبه، یک جنجال رسانه ای در فضای مجازی را شکل داد؛ بطوری که بسیاری از کاربران عرب طرفدار دولت سعودی ، ضمن حمله به رهبران این کشورها، واکنش آنان را که خواستار توقف این درگیری ها و بازگشت به میز مذاکرات شده اند، دیر هنگام دانسته اند و کار به جایی کشید که اظهارات قدیمی صدام حسین دیکتاتور بغداد را در باره کشورهایی چون ترکیه - که آنان را دشمن اعراب خوانده بود- بازنشر دادند.

به گزارش بخش عربی شبکه خبری سی ان ان، در ابتدا تنها موضع گیری "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه به حملات نیروهای یمنی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) جنجال برانگیز شد که در ادامه قطر و سلطان نشین عمان را نیز شامل شد.

اردوغان در کنفرانس خبری با "حسن روحانی" و ولادیمیر پویتن همتایان ایرانی و روسی خود در آنکارا در روز دوشنبه درباره این حملات گفت که باید به چگونگی شروع این درگیری ها در یمن اندیشید، این کشور به طور کامل نابود شده. چه کسی مسبب آن است؟

خشم کاربران از واکنش‌ها به ماجرای آرامکو

به دنبال این موضعگیری اردوغان ، کاربران وابسته به خاندان سعودی، هشتکی با انتقاد از اردوغان در خصوص این موضعگیری به راه انداختند که عنوان آن "اردو غان و ایران دشمن عربستان" بود.

در همین پیوند،‌ عبدالرحمن بن مساعد شاهزاده سعودی در توییتر خود دو تصویر از موضع گیری های سابق اردوغان درباره جنگ یمن منتشر کرد که در اولی عملیات "طوفان قاطع" را به رهبری عربستان تایید کرده بود و در دومی از رییس جمهوری ترکیه خواسته بود تا به یاد آورد که چه کسی حمله به یمن را آغاز کرده است. وی به دنبال نشر این تصاویر ، اردوغان را دروغگو خواند.

وی همچنین به بیانیه دولت عمان - که در عصر روز دوشنبه منتشر شد، در حالی که حملات در روز شنبه صورت گرفت - انتقاد کرد و نوشت: این بیانیه دیر هنگام از یک دولت برادر است و نه یک دولت در فاصله دور در اسکاندیناوی.

وی همچنین افزود: "توقع می رفت که سلطان نشین عمان خیلی زودتر به این حملات واکنش نشان می داد ؛ دعوت به مذاکرات برای پایان دادن نزاع تنها برای توجیه حمله است، حمله ای که از خاک یمن صورت نگرفته است."

وزارت خارجه عمان در بیانیه ای علام کرده بود که سلطان نشین عمان نسبت به حملات به تاسیسات نفتی عربستان در مناطق بقیق و الخریص متأسف است و از مارتین گرینفیس فرستاده سازمان متحد به یمن خواسته بود تا از طرف های درگیر یمن بخواهد تا به میز مذاکرات بازگردند و ضمن آن، از آمادگی عمان برای حمایت از صلح در یمن هم خبر داد.

از سوی دیگر محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر نیز در توییتی کوتاه درباره این حملات نوشت : ما این حملات به تأسیسات حیاتی عربستان را محکوم می کنیم و این درگیری ها و جنگ باید متوقف شود و برای تحقق امنیت جمعی در منطقه باید یک همبستگی به وجود آید.

در پی انتشار پیام وزیر خارجه قطر،‌حمد بن جاسم نخست وزیر سابق این کشور هم در توییتی از این پیام تقدیر کرد اما در عین حال ، بیشتر از مواضع دوحه تعریف و تمجید کرد و نوشت: این اخلاق ما است. خداوند عربستان را در برابر تهدیدها حمایت کند و برغم اختلاف ها و زخم ها اما ما

برای آنها تنها خیر آرزو می کنیم" . اما همین پیام های توییتری مقام های قطری واکنش خشمگینانه کاربران عربستانی را به همراه داشت.

در میان انبوه مطالبی که روز دوشنبه در فضای توئیتر منتشر شد ، یک ویدئوی بسیار قدیمی از صدام حسین رئیس رژیم بعث عراق هم در توئیتر گذاشته شد که وی در آن ایران و ترکیه را دشمنان ملت های عرب خوانده بود؛ درحالی که این ویدئو هیچ پی نوشتی نداشت.

همچنین توئیت یک کاربر وابسته به دستگاه خاندان سعودی در فضای توئیتر دیده شد که در آن اسامی گروه هایی مانند الحشدالشعبی عراق ، انصارالله یمن و کشورهایی مانند ایران و قطر و ترکیه و حتی رسانه های غربی را در کنار داعش قرار داده است و جملگی را دشمن محمد بن سلمان معرفی

کرده است. این درحالی است که نام عربستان با "عنوان کانون پرورش تروریسم در جهان" گره خورده است و به استناد مراکز و مراجع معتبر بین المللی، بیشتر پیام ها و فتاوای ترویج خشونت از این کشور صادر شده است؛ القاعده ، داعش ، النصره و سایر گروه های تروریستی عمدتا از آموزه های دینی

و مذهبی وهابیت در این کشور نشات گرفته اند. به علاوه عملکرد ضد حقوق بشری رژیم آل سعود نیز موضوعی قابل پنهان کردن نیست؛ بطوری که در آخرین مورد ،‌ ماجرای قتل قاشقچی خبرنگار سعودی در کشور ترکیه ، برای ماه ها در صدر اخبار بین المللی بود؛ مردی که بنابه گزارش های رسمی

دولت ترکیه ، به فرمان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قطعه قطعه شد.

منابع خبری عربستان صبح شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای "بقیق" و "هجره حُریص" در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو

عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات در بیانیه‌ای هشدار داد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات‌ بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک تر خواهد بود؛ تا جایی که ریاض چاره ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این حملات با نادیده گرفتن چهارسال بمباران مردم بی‌گناه یمن که با سلاح‌های ساخت آمریکا و با فرمانبری سعودی‌ها انجام شد، ایران را به حملات پالایشگاه‌های نفتی آرامکو متهم کرد.

روسیه نیز به کشورهای منطقه و بازیگران خارجی هشدار داده است که از نتیجه گیری عجولانه در حادثه حمله به مرکز نفتی در عربستان خودداری کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو