دانستنی های فنی خودرو که هر راننده باید بداند

منبع: ساتین

124

1398/6/27

15:34


بسیاری از هزینه های خودرو ، ناشی از کم اطلاعی از نحوه استفادع درست و مراقبت از خودرو است. اطلاع و رعایت نکات ساده حین استفاده از خودرو و امکانات جانبی آن ، علاوه بر طولانی شدن عمر قطعات ، بخش قابل توجهی از خسارات و هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو را کاهش می دهد. در ادامه این مطلب به برخی از رایجترین مشکلات خودرو می پردازیم.

مشکلات رایج و عیب یابی کولر خودرو

 

۱-        تسمه کمپرسور شل شده و به اندازه کافی مبرد پمپ نمی کند : با تنظیم یا تعویض تسمه مشمل برطرف می شود

۲-        کمپرسور کولر کار نمیکند : اغلب مربوط به کلاچ کولر است که با تعمیر آن مشکل برطرف می شود.

۳-        فن کولر خودرو کار نمیکند : گاهی فن مشکل دارد و گاهی فرمان عملکرد داده نمیشود. این مشکل می تواند از موتور ،سنسور ، ترموستات  یا خازن باشد .

۴-        پره های کندانسور کثیف است : این ایراد منجر به گرم شدن باد کولر می شود . با گرفتن باد و فشار هوا میتوان کندانسور را تمیز کرد .

 

۵-        نوسان دور موتور :

در خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله‌ای کنترل شود.

 

۶-        هنگام روشن بودن کولر ، آمپر بالا می رود :

بالا رفتن آمپر آب نشان‌دهنده بالا رفتن دمای موتور است . برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنک‌کننده را کنترل کنید: یکی رادیاتور و دیگری فن خنک‌کننده. اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل می‌شود. برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود.

فن و رله فن را چک کنید .

 

۷-        کولر خودرو قطع و وصل می شود :

این مساله یا از اتصالات آن بوده یا از فشنگی قهوه‌ای رنگ آب است . گاهی عمر تسمه کولر به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کرد.

 

۸-        بوی نامطبوع هوای کولر :

برای رفع این مشکل باید پره های اوپراتور را با فشار باد تمیز کرد .

کولر خودرو دانستنی های فنی خودرو

علائم زمان تعویض لاستیک خودرو

 

۱- به عمق عاج ها دقت کنید. عمق عاج هرگز نباید به کمتر از شش و یک دهم میلیمتر برسد . یک سکه (پول خرد) استفاده کنید را لابه لای آج لاستیک (شیار) فرو کنید. براحتی می‌توانید با اندازه گیری میزان فرورفتن سکه داخل شیار، تخمین بزنید آیا به لاستیک جدید نیاز دارید یا خیر.

۲- وجود شکاف یا بریدگی‌ در کنار لاستیک :

شیارهایی که قابل دیدن با چشم غیرمسلح هستند خطرناکند. این علائم نشان‌دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما بزودی پنچر شده یا بدتر از آن ممکن است لاستیک خودروی شما بترکد.

 

۳- برآمدگی در سطح لاستیک : ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می‌تواند به ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودرو منجر شود.

 

۴- لرزش زیاد و غیر عادی خودرو هنگام رانندگی :

این مشکل که در لاستیک‌های امروزی بندرت به چشم می‌خورد از کیفیت پایین ساخت لاستیک مورد استفاده قرار گرفته ناشی می‌شود. اگر از سلامت کمک‌فنر خودروی خود مطمئن هستید و تمام لاستیک‌ها را با دقت کافی بالانس کرده‌اید و باز هم این مشکل وجود دارد، لاستیک مشکل‌دار را تعویض کنید.

 

عواملی که صفحه کلاچ را خراب می کنند

 

۱-        استفاده مداوم از کلاچ با فشار :

افرادی مبتدی که تجربه کافی برای رانندگی ندارند ، معمولا برای اینکه بتوانند اتومبیل را کنترل کنند پای خود را از روی کلاچ بر نمی دارند که این مسئله باعث سایش و کج شدن صفحه کلاچ می شود .

 

۲-        درست عوض نکردن دنده :

در صورتی که راننده قبل از اینکه به طور کامل کلاچ را فشار دهد ، دنده را تعویض کند و یا قبل از اینکه دنده در زمان تعویض به طور کامل جا بیفتد پایش را از روی پدال کلاچ بردارد ، باعث ساییدگی می شود. از موارد دیگری که صفحه کلاچ را به طور کامل از بین می برد عوض کردن دنده بدون کلاچ گرفتن می باشد.

 

۳-        استفاده از کلاچ به جای ترمز در سربالایی

در صورتی که مجبور به توقف در سربالایی باشید و این کار را بدون فشار دادن ترمز و فقط توسط کلاچ انجام دهید ، این عمل باعث فرسودگی و سایش شدید کلاچ می شود.

 

۴-        سوختن کلاچ

کشیدن بارهای سنگین و خارج از توان خودرو و تیک اف کردن ، موجب صدمه شدید به کلاچ می شود.

 

علائم و تست سالم بودن صفحه کلاچ

 

  • یکی از واضح‌ترین علائم تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ این است که زمانی که ماشین را در دنده یک می گذارید و کلاچ آن را رها کنید ، بدنه خودرو و موتور شروع به لرزشی متفاوت می‌کنند که یک نشانه واضح تعویض صفحه کلاچ می باشد.
  • دومین نشانه زمانی است که خودرو را در دنده دو گذاشته و کلاچ را رها می کنید ، در صورتی که خودرو خاموش نشود و شروع به حرکت کند نشان دهنده تمام شدن صفحه کلاچ می باشد. اما اگر خودرو حرکت نکرده و خاموش شود ، نشان دهنده سالم بودن صفحه کلاچ می باشد.
  • در صورتی که در حال رانندگی هستید و گاز می دهید ، در صورتی که ماشین شتاب و سرعت زیادی نگیرد نشان دهنده تمام شدن صفحه کلاچ می باشد.
  • در ترافیک سنگین زمانی که دنده ی خودرو را بر روی دنده یک یا دنده عقب تنظیم می کنید و دنده خوب جا نمی افتد باید صفحه کلاچ را عوض کنید.

منبع : مجله روزنو      ruzeno.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو