چگونه با پول تو جیبی، هوش مالی کودک‌مان را بالا ببریم؟

چگونه با پول تو جیبی، هوش مالی کودک‌مان را بالا ببریم؟


منبع: فرزند

393

1398/6/27

18:00


چگونه با پول تو جیبی، هوش مالی کودک‌مان را بالا ببریم؟

آیا می دانستید که دادن پول تو جیبی به روش نادرست اثرات نا مطلوبی برای حال و آینده فرزند شما خواهد داشت و برعکس، اگر به روش درست انجام شود، آثار بسیار مثبتی بر روی او و به خصوص برای آینده مالی اش می گذارد.

تاثیرات پول تو جیبی

چیزی که همیشه قلب پدر و مادرها را به درد می آورد، دیدن فرزندانشان در زمانی است که تازه از حمایت مالی خانواده خود خارج شده و وارد بازار کار و اجتماع شده اند، ولی به سرعت گرفتار مشکلات و بحران های مالی می شوند.

قطعاً شما هم به عنوان والدین فرزندتان، همواره درگیر فکر و خیال‌هایی درباره آینده او هستید. نگران هستید که چه اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد و چه سرنوشتی در انتظار فرزندتان خواهد بود!!! واقعیت این است که پدر و مادرها همیشه درباره هر لحظه از زندگی فرزندشان نگرانی هایی دارند، اما یکی از این نگرانی ها و دغدغه های اصلی آنها، آینده اقتصادی فرزندشان است و اینکه به عنوان والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا این نگرانی به طور کامل برطرف شود. مهمترین کاری که والدین باید انجام دهند آموزش سواد مالی به فرزندانشان و افزایش هوش مالی آنها می باشد.

ولی متاسفانه بچه های امروزی بدون هیچگونه درکی از چگونگی کارکرد پول بزرگ می شوند. این امر باعث می شود تا آنها در بزرگسالی اشتباهات مالی زیادی را مرتکب شوند. پس کاملا واضح است که یاد گیری سواد مالی به اندازه یادگیری سواد علمی، با اهمیت خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به لینک زیر با اهمیت سنین کودکی برای یادگیری سواد مالی آشنا شوید.

http://bia2safa.net/goto/web/url/741068

تاثیر هوش مالی در زندگی چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کردید که چرا بعضی از افراد خیلی راحت پول در‌ می‌آورند، ولی برخی از افراد به سختی پول در می آورند و هر چه بیشتر تلاش می کنند، کمتر به آن می رسند!؟

آنچه که اکثر مردم درک نمی کنند این است که فرآیند پول دار شدن آنها را ثروتمند می کند، نه خود پول!!!

هوش مالی از نظر آقای رابرت کیوساکی یعنی مجموعه ای از بررسی ها، تصمیمات و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی در زندگی خود و کسب و کارش به کار می گیرد.

هرچه میزان هوش مالی بیشتر باشد، کیفیت این کارها و نتیجه آنها نیز بهتر خواهد بود. در ادامه به اینکه هوش مالی چه تاثیرات دیگری خواهد داشت، چگونه شکل می گیرد، میزان آن به چه شکلی افزایش پیدا می کند و چه عواملی باعث ایجاد نشدن آن می شود، خواهیم پرداخت.

آیا یادگیری سواد مالی فقط برای خانواده های کم درآمد و فقیر خوب است !؟

بسیاری فکر می کنند اگر پول زیادی داشته باشند مشکلات مالی آنها تمام می شود، ولی اینطور نیست، یادگیری سواد مالی برای خانواده های ثروتمند که از لحاظ مالی در شرایط بسیار مطلوبی به سر می برند نیز ضروری است، چرا که پول بیشتر، مسائل مالی بیشتری را به دنبال دارد و سواد مالی باعث مدیریت بهتر پول و افزایش آن خواهد شد.

متاسفانه این مسئله در کشور ما بیش از هر کشور دیگری خود را نشان میدهد چرا که میزان سواد مالی بین ایرانیان به دلیل نبودن آموزش درست در این زمینه، بسیار پایین بوده و در بین کشور های جهان، ایران جزو کشورهای دارای پایین ترین میزان سواد مالی می باشد که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به لینک زیر با مبحث هوش مالی و اهمیت آن برای کودکان آشنا شوید.

http://bia2safa.net/goto/web/url/741069

متاسفانه اکثر والدین به این مسئله آگاه نیستند که انجام این عمل به ظاهر ساده به شکل ناصحیح، در آینده برای فرزند بسیار زیان آور و انجام آن به شکل صحیح، دارای فواید بسیار خواهد بود ولی این مسئله برای والدین هوشمند و امروزی یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد. سوال هایی مانند این که چه مقدار پول باید داده شود، چه زمانی باید داده شود، چگونه باید داده شود و… همگی از سوالاتی است که والدین آگاه و حساس به تربیت کودکشان، همیشه از خود می پرسند.

نتایج اشتباه والدین در دادن پول تو جیبی:

  • یکی از بزرگترین اشتباهات رایج والدین در ایران، دادن پول توجیبی به صورت مدیریت نشده به فرزندان می باشد که این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیر برای او و خانواده اش می شود:
  • فرزند شما این کار را وظیفه شما دانسته و همیشه طلب کار شماست.
  • از آنجایی که برای پول زحمتی نکشیده و همیشه به صورت آماده به او داده شده، آن پول را حاصل کار و دست رنج خودش نمی داند و ارزش کار در ذهن او از بین می رود، در نتیجه مسئولیت پذیر بار نمی آید.
  • او نه تنها ثروتمند نخواهد شد، بلکه با وجود ثروت نیز روز به روز آن را از بین خواهد برد و چه بسا فقیر خواهد شد، زیرا که او تنها روش خرج کردن پول را یاد گرفته، ولی راه بدست آوردن پول را یاد نگرفته است !!!
    زمانی که انگیزه کسب ثروت در او ایجاد نشده باشد، او دیگر نیازی به راه اندازی یک کسب و کار و کسب ثروت را نمی بیند و با روش فعلی (یعنی گرفتن پول توجیبی)، از درک اصول کسب و کار در آینده دور خواهد ماند.

روش صحیح دادن پول تو جیبی به فرزند یکی از ارکان مهم تربیت مالی فرزند می باشد. یک تربیت مالی صحیح نه تنها از بروز آسیب های ذهنی و مهارتی کودک در مورد پول جلوگیری می کند، بلکه باعث رشد و ارتقای توانمندی های او در زمینه های مالی خواهد شد. در مورد اینکه پول تو جیبی باید به فرزند داده شود شکی نیست، ولی بحث اصلی این است که پول تو جیبی چگونه باید پرداخت شود تا از آن به عنوان یک فرصت عالی برای آموزش مدیریت پول به فرزند خود استفاده کنیم. در جدول زیر نتایج مثبت و منفی حاصل از به کار گیری روش درست و غلط در دادن پول تو جیبی به کودک نشان داده شده است.

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به لینک زیر با انواع راه های دادن پول تو جیبی و تفاوت آنها آشنا شوید.
http://bia2safa.net/goto/web/url/741070

لزوم آموزش سواد مالی توسط والدین به فرزندان

شاید فرزند شما برای خریدن چیزی توسط شما دائماً بهانه گیری می کند و این باعث خرد شدن اعصاب شما شده باشد. یکی از دلایل این رفتار ، زود اجابت کردن خواسته فرزندتان بوده است.

برای مثال: اگر به جای اینکه به فرزندتان بگویید: ” باشه اون دوچرخه رو برات میخرم” بگویید “ صبر کن تا حقوق بگیرم، بعد پولش بهت میدم تا بری بخریش ” ؛ با این کار فرزند شما ارزش پول را درک می کند و یکی از این مهارت ها یعنی صبر کردن تا رسیدن به خواسته های خود را یاد می گیرد.

طبیعی است که نتایجی که اکنون به آن رسیده ایم، ناشی از کارهایی است که در گذشته انجام داده ایم. بنابراین اگر روشی که تا به حال داشته اید را ادامه دهید قطعاً به همان نتیجه ای می رسید که تا الان رسیده اید !!

در کتاب “پدر پولدار، پدر بی پول” دقیقاً به همین موضوع اشاره شده است، یعنی تفاوت نوع تربیت دو پدر با دو نگرش و رفتار مختلف و تاثیر مستقیم آنها که بر روی رفتار و نگرش فرزندانشان می گذارد.

اگر می خواهید بفهمید افراد ثروتمند به فرزندانشان چه نصیحت هایی می کنند که آنها هم مثل خودشان ثروتمند شوند، پیشنهاد می به لینک زیر مراجعه کنید و با تفاوت فکری والدین ثروتمند و فقیر آشنا شوید.

http://bia2safa.net/goto/web/url/741071

در گذشته والدین ما چیزی در خصوص ثروت و ثروت آفرینی نمی دانستند که به ما منتقل کنند، در نتیجه نمی توان به آنها ایرادی گرفت. اما امروز اینطور نیست. اگر در آموزش سواد مالی به فرزندانمان کوتاهی کنیم، آنها در آینده حق خواهند داشت که به ما ایراد بگیرند.

تاثیر افزایش هوش مالی در شغل آینده فرزندان

هم اکنون در جهان جوان‌هایی با راه‌اندازی کسب ‌وکار خود توانسته‌اند به یک میلیاردر تبدیل شوند. با کسب سواد اقتصادی و افزایش هوش مالی، فرزند شما با به دست آوردن عزت نفس، خودباوری و مهارت‌های لازم، در نوجوانی به سمت کارآفرینی سوق پیدا خواهد کرد و در جوانی ترسی برای شروع یک کسب‌وکار نخواهد داشت و چه بسا به یکی از ثروتمندان جوان تبدیل خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش “ثروت آفرینان جوان” در وبسایت ” کودک آپ ” با این جوانان و چگونگی موفقیت آنها در کسب و کارشان آشنا شوید.

موزیاه بریجز  که در سن ۹ سالگی شروع به فروش پاپیون برای کودکان میکرد و حالا در سن ۱۷ سالگی به تولید پاپیون و کراوات می پردازد

و اما راه حل …!

همه ما دوست داریم در امور مالی موفق باشیم یا اگر نیستیم حداقل فرزندان ما در آینده گرفتار مشکلات و بحران‌های مالی نشوند و به موفقیت‌های مالی برسند، ولی برای ثروت‌آفرین شدنشان باید سواد مالی را از کودکی به آنها آموزش داد تا در آینده از هوش مالی بالایی بهره‌مند شوند. کودکان امروز، ارزش‌آفرینان و نابغه‌های اقتصادی فردا هستند، اگر و فقط اگر از امروز به فکر رشد و غنی‌سازی ذهن آنها باشیم. البته قبل از اینکه آموزش مباحث مالی را با فرزندتان شروع کنید، باید بدانید چه روش‌هایی درست و چه روش‌هایی نادرست است. مواظب باشید آموزش این مفاهیم مثل لبه شمشیر است و اگر بدون اندیشه و تفکر عمل کنید ممکن است نتیجه برعکسی داشته باشد و عواقب جبران ناپذیری را برای فرزندتان به همراه آورد.

تیم تحقیقاتی “کودک آپ” برای کمک به شما در تربیت مالی صحیح فرزندتان بسته آموزشی جامع، کاربردی و جذابی به نام “دخل و خرج” را طراحی کرده است.

شما والدین آینده نگر هم اکنون می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، علاوه بر آشنایی بیشتر با اولین بسته آموزشی و کاربردی طراحی شده توسط تیم «کودک آپ»، آن را برای افزایش هوش مالی کودکتان خریداری نمایید. این اقدام نه تنها از بروز مشکلات مالی برا او در آینده جلوگیری خواهد کرد، بلکه او را از سن کودکی به فردی مسئولیت پذیر و مستقل تبدیل خواهد کرد .

http://yon.ir/M3XmU

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو