پوشیدن جوراب کثیف چه بلایی سرمان می آورد؟

104

1398/6/27

18:44


یک متخصص پوست و مو گفت: علاوه بر شستشو و خشک کردن پاها، توجه به نظافت جوراب و کفش نیز تاثیر بسزایی در سلامت پاها دارد.

پوشیدن جوراب کثیف چه بلایی سرمان می آورد؟

به گزارش بهداشت نیوز دکتر حسین طباطبایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: هر روز پس از بازگشت به منزل باید به جز پا، جوراب‌ها نیز شسته شوند. چراکه پوشیدن جوراب روز گذشته باعث می‌شود به محض گرم شدن پا، تعریق و همه آلودگی‌های آن دوباره به پا برگردد.

وی ادامه داد: البته در روزهای سرد سال به دلیل تعریق کمتر می‌توان دو روز جوراب را بدون شستشو پوشید اما در صورت تعریق زیاد یا در روزهای گرم حتما این نکته بهداشتی باید رعایت شود.

وی همچنین یادآور شد: عرق پا علاوه بر جوراب در کفی کفش به خصوص کفی‌های غیراستاندارد نیز باقی می‌ماند و دوباره به پوست برمی‌گردد. از این رو، بهترین توصیه این است که حتما کفش 24 ساعت در معرض جریان هوا باشد تا کاملا خشک شود. در صورتی که کفی کفش خوب نباشد، تعریق می‌ماند و دوباره به پوست برمی‌گردد.

دکتر طباطبایی افزود: در صورت وجود دو جفت کفش، بهتر است یک روز درمیان از آنها استفاده شود؛ البته در روزهای سرد سال می‌توان 3-2 روز یکبار کفش را عوض کرد. با این حال توجه به این اصول بهداشتی به ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی بسیار عرق می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: تعریق بدبو می‌تواند نشانه‌ای از نوع تغذیه مانند مصرف سیر و پیاز یا ابتلا به بیماری‌های قارچی و باکتریایی باشد که در کف پا شایع‌تر است. اگر به رغم رعایت بهداشت و اصلاح تغذیه همچنان این مشکل وجود داشته باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند و در صورت نیاز دارو نماید.

 

منبع: سلامانه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو