آشنایی با غذاهای آذربایجان در تور باکو

منبع: نمکستان

119

1398/6/27

18:52


آشنایی با غذاهای آذربایجان در تور باکو

آشنایی با غذاهای آذربایجان در تور باکو

خواه در خانه باشیم یا در مسافرت, غذا خوردن یک نیاز فیزیولوژیک است. البته غذا خوردن در مسافرت, چون در یک محیط بیگانه و جدید صورت می گیرد, یک تجربه متفاوت است. غذا در گردشگری عنصر مهمی است و کم و کیف آن در رضایت کلی از مسافرت موثر است. از این رو در برنامه ریزی ها باید به آن توجه نمود. در اینجا, برای آن دسته افرادی که به مسافرت به باکو و هند فکر می کنند, غذاهای کلاسیک این دو مکان را به اختصار معرفی کرده ایم.

غذا بخش مهمی از فرهنگ مردم آذربایجان است و بطور عمیقی در تاریخ, آداب و رسوم و ارزش های آنها ریشه دارد. غذاها عمدتا شامل مانند پلو، انواع کباب و شیشلیک ، غذاهای دریایی ، میوه های تازه و سبزیجات، سوپ های مجلل, دسرهای شیرین  و شربت هاست. غذاهای باکو بیشتر بر پایه گوشت است. البته, جهت اطلاع مسافرین تور باکو, به دلیل ممنوعیت گوشت خوک, در تهیه غذا از آن استفاده نمی شود.

پلو (Plov)

مثل سایر کشورهای آسیایی, پلو در آذربایجان یک غذای کلاسیک است. پلو معمولا با زعفران معطر شده و همراه با گوشت, پیاز, آلو بخارا, میوه های خشک, تخم مرغ و گیاهان تازه تهیه می شود. پلو در آذربایجان به روشهای مختلف طبخ می شود.

دلمه (Dolma)

دلمه آذری با استفاده از برنج, گوشت چرخ شده گوسفند، سبزیجات معطر و ادویه پیچیده شده در برگهای کلم,  برگهای درخت انگور, بادمجان یا فلفل سبز تهیه می شود. تقریبا همه رستوران های معروف باکو دلمه را سرو می کنند و نوع آن بستگی به فصل دارد.

بالیق (Baliq)

دریای خزر فراهم کننده تقریبا بی پایان ماهی تازه است. بلیق ماهی (معمولا ماهی خاویار) گریل شده روی سیخ است و با سس آلو ترش سرو می شود. ماهی معمولا با شوید خرد شده, آب لیمو و نمک طعم دار می شود.

لاوانگی (Lavangi)

لاوانگی همان مرغ شکم پر  در تور باکو آفری است که درون آن با گردو ، کشمش ، پیاز و سایر مواد گیاهی انباشته می شود. البته در تهیه آن به جای مرغ, از ماهی (ترجیحا کپور یا خاویار) هم استفاده می شود. چاشنی های انتخابی برای این غذا آلو ترش ، گیلاس یا انار است.

کباب لیولیا (Lyulya Kebab)

گوشت گوسفندی چرخ شده با لیمو و نمک مخلوط می شود و سرانجام با سیخ کباب می شود. غذای لذیذی که دهان مسافرین تور باکو را به آب می اندازد. همراه با آن ترشی جات و سبزیجات سرو می شود.

کوفته بزباش (Kufta Bozbash)

این غذا در واقع آبگوشت ملی آذربایجان است که در آن کوفته تهیه شده با گوشت گوسفند, استخوان, سیب زمینی, سبزیجات و نخود به کار می رود و در ظروف سفالی پخته می شود.

دوشبارا (Dushbara)

ابتدا خمیر تهیه می شود. برای مواد داخل خمیر هم گوشت چرخ کرده را با پیاز و نمک و فلفل مخلوط می کنند و سپس لای خمیر گذاشته در آبگوشت می اندازند تا بپزد. از نعنای خشک به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

پخلوا (Pakhlava)

در واقع همان باقلواست. شیرینی معطر و شهد آلودی که با خمیر پر شده با پسته و آجیل تهیه می شود.

حلوا (Halva)

حلواهایی که در آذربایجان تهیه می شود انواع گوناگونی دارد و عموما مشابه چیزی است که در ایران تهیه می شود. حلوا معمولا با چای سرو می شود.

قطاب (Qutab)

این غذای آذربایجانی نوعی پنکیک است که با پنیر ، اسفناج یا گوشت چرخ کرده گوسفند پر می شود و معمولا با سس ماست خورده می شود. البته بد نیست بدانید که این غذا ربطی به قطاب ایرانی ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو