استفاده درست از ونیر کامپوزیت و ونیر پورسلین می تواند روی زیبایی لبخند و دندان های شما تاثیر زیادی داشته باشد. دو نوع اصلی ونیر دندان وجود دارد: ونیر کامپوزیت و ونیر پورسلین. اگر هر دو به درستی در دهان فرد قرار بگیرند می توانند لبخند زیبایی به فرد ببخشند. اما تفاوت های بین این دو نوع ونیر چه هستند؟ از کجا باید بفهمیم که کدام نوع ونیر انتخاب مناسبی برای شماست؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی اثرات استعمال سیگار و روش هایی برای ترک سیگار می پردازیم.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان لایه نازکی از مواد (پورسلین یا کامپوزیت) است که با توجه به نیاز هر شخصی به طور اختصاصی برای او ساخته می شود و روی دندان ها قرار می گیرد تا رنگ، شکل و ظاهر بهتری به دندان ها بدهد.

ونیر کامپوزیت

آیا ونیر کامپوزیت گزینه مناسبی برای شماست؟

قبل از انتخاب نوع ونیر، اول از همه باید ببینید که آیا ونیرها گزینه مناسبی برای شما هستند یا نه. ونیر برای هر شخصی و هر دندانی مناسب نیست. پس برای این که این ونیرها بتوانند به طور موفقیت آمیز وظیفه خود را انجام دهند باید فرد مناسب انجام ونیر باشد.

بیشتر چه زمانی از ونیر کامپوزیت استفاده می شود؟

ونیرها بیشتر در این شرایط می توانند مفید باشند:

  • اصلاح دندان های بدشکل و کج
  • ترمیم دندان هایی که لبه آن ها پریده یا شکسته شده اند.
  • برطرف کردن لکه و بدرنگی دندان ها، هنگامی که سفید کردن دندان ها کارساز نیست.
  • دندان هایی که کوتاه هستند.
  • دندان هایی که بین آن ها فاصله وجود دارد.

چه هنگام استفاده از ونیر کامپوزیت توصیه نمی شود؟

در برخی شرایط، برخی افراد و دندان ها گزینه مناسبی برای انجام ونیر نیستند. دندان هایی که دچار پوسیدگی هستند و افرادی که دچار بیماری های لثوی هستند. این اختلالات باید قبل از استفاده از ونیر درمان شوند و پس از آن می توان از ونیر استفاده کرد. به علاوه دندان هایی که ضعیف هستند مناسب انجام ونیر نیستند. اگر قسمت زیادی از ساختار دندان از دست رفته یا این که حجم زیادی از دندان پر شده است، دندان ها آن قدر قوی نیستند که بتوان از ونیر روی آن ها استفاده کرد.

در این شرایط کراون دندان گزینه مناسب تری است. برای درمان شرایطی مثل بدشکلی خیلی شدید دندان ها، اوربایت، آندربایت بهتر است که از درمان ارتودنسی استفاده کرد و در این شرایط ونیر نمی تواند مشکل فرد را برطرف کند. اگر عادت دارید که دندان هایتان را محکم به هم فشار دهید یا دائما دندان قروچه می کنید دندان ها به راحتی می شکنند و آسیب می بینند و ونیر برای آن ها گزینه مناسبی نیست.

دندان قروچه که به آن بروکسیم هم می گویند باید قبل از انجام هر گونه ونیر دندان درمان شود. گاهی اوقات استفاده از نایت گارد گزینه مناسبی برای حل این مشکل است. وقتی تشخیص دادید که ونیر دندان انتخاب مناسبی برای شماست، باید تصمیم بگیرید که از ونیر پورسلین یا ونیر کامپوزیت استفاده کنید. این تصمیم با توجه به یک سری عوامل مختلف گرفته شود از جمله: زمان، بودجه و نوع مشکلی که دارید.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت و ونیر پورسلین

بیایید هر دو نوع ونیر را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

۱- ونیر کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت در یک جلسه قرار داده می شوند. در این شرایط، رزین کامپوزیت در لایه های دندان قرار داده می شود تا شکل و طول دندان را اصلاح کند. وقتی که تمام کامپوزیت در جای خود قرار داده شد، ونیر باید جلا داده شود و سپس به ساختار دندان متصل شود. گاهی میزان کمی از ساختار دندان را بر می دارند تا رزین کامپوزیت آن جا قرار بگیرد.

در برخی شرایط، ونیرهای کامپوزیت بیشتر به سلامت ساختار دندان اهمیت می دهند چون در مقایسه با ونیر پورسلین میزان کمی از دندان نیاز به برداشتن دارد.

ونیرهای کامپوزیت چه هنگام موثرترند؟

ونیرهای کامپوزیت در مواقعی استفاده می شوند که تغییرات کوچکی در دندان ها اتفاق افتاده اند، لب پر شدن و بد رنگ شدن دندان های طبیعی و نامیزان بودن جزئی دندان ها از جمله این تغییرات می باشد. ونیر کامپوزیت نمی تواند فضای بین دندان ها را پر کند پس اگر فضای زیادی بین دندان هایتان وجود دارد یا قسمت های بزرگی از دندان هایتان شکسته اند، ونیر کامپوزیت نمی تواند گزینه مناسبی برای آن باشد.

در حین انجام پروسه ونیر کامپوزیت چه اتفاقی می افتد؟

برای قرار دادن ونیر کامپوزیت گاهی به بیحسی نیاز نیست و گاهی به بیحسی کمی نیاز است. این پروسه با استتعمال یک ژل روی قسمت جلویی دندان شروع می شود. معمولا پزشک رنگ مواد را با رنگ دندان فرد تطبیق می دهد. مواد روی هر دندان قرار می گیرند و به آرامی صاف می شوند و در جای مناسب قرار می گیرند. سپس با کمک یک نور مخصوص مواد کامپوزیت را سفت می کنند. سپس تنظیم های جزئی را انجام می دهند و به شما دندان های زیبایی هدیه می دهند.

در این نوع ونیر به تهیه ایمپرشن نیازی نیست و نیازی نیست که برای ملاقات دوم به پزشک مراجعه کنید.

پس از انجام ونیر کامپوزیت باید چه انتظاراتی داشته باشید

مواد کامپوزیت می توانند ظاهر زیبایی به فرد ببخشند و مدت زمانی که می توانند دوام داشته باشند حدود ۵ الی ۱۰ سال است. اگر چه باید بدانید که شکل نهایی ونیر نیازمند توجه زیادی به جزئیات است و کار نهایی به مهارت و هنر دندانپزشک بستگی دارد. انتخاب دندانپزشک مناسب همیشه مثل یک چالش است. قبل از شروع این پروسه مطمئن شوید که با پزشکتان احساس راحتی می کنید.

ونیر کامپوزیت

۲- ونیرهای پورسلین

روش هایی که اغلب می توانند به جای قرار دادن ونیر استفاده شوند شامل باندینگ دندان و کراون هستند. اما معمولا ونیرها انتخاب محبوب تری هستند. ونیرها برای افرادی مناسبند که می خواهند به دندان های خود ظاهر بهتری بدهند و تغییر ظاهری مثبتی داشته باشند. باندینگ هم می تواند تا حدی این کار را انجام دهد اما کراون در حد این دو روش موثر نیست. ونیرها یکی از رایج ترین روش های ترمیمی هستند که در علم دندانپزشکی از آن ها استفاده می شود.

برای تهیه این ونیرها ابتدا باید یک ایمپرشن از دندان های فرد تهیه شود و سپس در آزمایشگاه ونیر مخصوصی برای فرد می سازند. بسته به وضعیت دندان، قسمت های کم یا زیادی از دندان باید برداشته شود تا ونیر بتواند روی دندان جا بگیرد. برای این کار مینای دندان را تراش می دهند. ضخامت ونیر پورسلین حدودا ۰.۵ تا ۰.۷ میلی متر است. هنگامی که این ونیر به دندان بچسبد استحکام بیشتری پیدا می کند.

چه هنگام از ونیرهای پورسلین استفاده می شود؟

پورسلین می تواند فواصل بیشتری را نسبت به کامپوزیت پوشش دهی کند بنابراین ونیرهای پورسلین می توانند در شرایطی استفاده شوند که نمی توان از ونیرهای کامپوزیت استفاده کرد.

در طی پروسه قرار دادن ونیر پورسلین چه اتفاقاتی می افتد

پروسه قرار دادن ونیر پورسلین می تواند طی دو ملاقات با پزشک در طول شش ماه اتفاق بیفتد. این ملاقات ها گاهی به ساعت ها معاینه و بررسی دندان نیاز دارند. مرحله تشخیص و معاینه مرحله مهمی است چون باید قبل از قرار دادن ونیر پورسلین، سلامت دهان و دندان ها به طور کامل بررسی شود چون گاهی برخی عوامل مانع از انجام این پروسه می شوند.

پزشک با کمک خودتان رنگ مناسبی برای دندان هایتان انتخاب می کند و با کمک تکنولوژی تصویر برداری نتایجی که انتظار دارید را برای شما به تصویر می کشد. تصاویر قبل و بعد به شما این امکان را می دهد که متوجه پیشرفت کار شوید. بعد از معاینه، درمان را شروع می کنند. مراحل مختلفی برای جای گذاری ونیر پورسلین وجود دارند. اولین کاری که پزشک انجام می دهد این است که برای قرار دادن ونیر پورسلین از دندان ها ایمپرشن تهیه می کند تا بر اساس آن بتواند قالبی از دندان ها بسازد.

سپس این ایمپرشن را به آزمایشگاه می فرستند تا ونیر پورسلین مخصوص بیمار آماده شود. ونیرهای موقت تقریبا نمونه ای از آن چیزی که قرار است به دست بیاید را نشان می دهند. البته باید ذکر کرد که در طی زمان آماده شدن ونیر پورسلین همیشه از ونیرهای موقت استفاده نمی شود. اگر درمان شامل یک یا دو دندان باشد و مینای کافی روی دندان ها وجود داشته باشد، پزشک از قرار دادن ونیر موقت صرف نظر می کند.

ونیر کامپوزیت

بعد از آماده شدن ونیر، اگر از ونیرهای موقت استفاده می کردید پزشک آن ها را بر می دارد و ونیر پورسلین را قرار می دهد. بعد از آن پزشک آن را تنظیم و بررسی می کند تا مطمئن شود که از نظر اندازه و رنگ مشکلی ندارد.

چه انتظاراتی می توان از ونیرهای پورسلین داشت

ونیرهای پورسلین نیز خیلی مقاوم و ماندگار هستند، به ندرت می شکنند و رنگ آن ها ثابت است. مدت زمان دوام ونیرهای پورسلین بین ۱۵ تا ۲۰ سال است البته اگر از آن ها به خوبی مراقبت کنید. چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که به دندانپزشکی مراجعه کنید که با سرامیک های با کیفیت و تکنیک های جدید کار کند تا بتواند ونیر زیبایی برای دندان های شما درست کند.


بیشتر بخوانید: خراب شدن دندان با استفاده نابجا از کامپوزیت


انتخاب بین ونیرهای کامپوزیت و ونیرهای پورسلین

حالا که با ونیرهای پورسلین و کامپوزیت آشنا شدید، به نظرتان بهترین گزینه کدام است؟ خب جواب این سوال به یک سری عوامل بستگی دارد. بیایید برخی از این عوامل را با هم بررسی کنیم. اولین گزینه ای که باید در نظر بگیرید این است که آیا گزینه مناسبی برای انجام ونیر هستید یا نه. گاهی هنگامی که قصدتان فقط زیبایی دندان هاست، سفید کردن دندان ها می تواند به تنهایی کاری که می خواهید را انجام دهد و نیازی به ونیر نیست.

در برخی شرایط دیگر دندان ها خیلی ضعیف هستند یا بدشکلی دندان ها خیلی شدید است و ونیر نمی تواند این مشکلات را اصلاح کند. پزشک به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام نوع ونیر انتخاب مناسب تری است. حتما درباره نتیجه دلخواه تان با پزشک صحبت کنید. ونیرهای پورسلین ظاهر زیبایی دارند اما گاهی ونیرهای کامپوزیت هم می توانند خیلی طبیعی و زیبا به نظر برسند.

ونیر کامپوزیت

چیزی که اهمیت دارد این است که اگر مناسب انجام هر کدام از این ها نبودید نباید آن را انجام دهید چون تاثیری روی شما ندارد. هر کدام از این ونیرها برای شرایط خاصی طراحی شده اند. برای مثال اگر فضای زیادی بین دندان هایتان است، ونیر پورسلین می تواند گزینه مناسب تری باشد. ونیرهای کامپوزیت ارزان تر هستند و می توانند در یک جلسه جایگذاری شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که احتمال شکستن و لکه زدن در آن ها زیاد است.

ونیرهای پورسلین گران تر هستند (تقریبا دو برابر ونیرهای کامپوزیت قیمت دارند) و برای آماده شدن به زمان بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این بهتر است بدانید که پورسلین نسبت به لکه و شکستن مقاوم تر است، تحت فشار ترک بر نمی دارد، رنگ آن ثابت است و از نظر زیبایی ظاهر زیباتری دارد.

مراقبت از ونیر کامپوزیت و ونیر پورسلین

علیرغم نوع ونیر (کامپوزیت یا پورسلین) مراقبت درست از آن ها دوام و ماندگاری آن ها را بالا می برد. از ونیر برای جویدن خوراکی های سفت مثل مغزیجات و یخ استفاده نکنید. به سلامت دهان و دندان هایتان اهمیت بدهید و مرتب برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. حداقل دو بار در یکسال به پزشک مراجعه کنید.

مزایای ونیر کامپوزیت در مقابل ونیر پورسلین

مزایای ونیر کامپوزیت

در یک روز لبخندی زیبا به شما می بخشد

ونیر کامپوزیت تنها در یک جلسه انجام می شود. چون به آزمایشگاه و تهیه ایمپرشن نیاز ندارد.

نسبت به ونیرهای قدیمی کم تهاجمی است

از آن جایی که در این روش اقدامات زیادی روی دندان های طبیعی انجام نمی شود، این نوع درمان، روشی ساده در نظر گرفته می شود.

درمان توسط این روش سریع است

قرار دادن ونیر کامپوزیت به مراحل زیادی برای آماده شدن نیاز ندارد و روشی سریع در نظر گرفته می شود.

به هیچ گونه درمان موقتی نیاز ندارد

از آن جایی که ونیرهای کامپوزیت در یک جلسه در جای خود قرار داده می شوند به هیچ دندان موقتی نیاز نیست. اما از آن جایی که ونیرهای پورسلین به زمانی برای آماده شدن نیاز دارند، فرد باید تا آماده شدن آن ها از دندان های موقت استفاده کند.

زیبا و طبیعی است

رزین کامپوزیت محصولی است که هم رنگ دندان هاست پس می تواند دندان های زیبا و طبیعی برای فرد درست کند.

ترمیم آن آسان خواهد بود

اگر در آینده فرد با مشکلاتی مثل لب پر شدن دندان روبرو شود، این لب پریدگی به راحتی با اضافه کردن مواد کامپوزیت بیشتر به دندان ترمیم می شود. این کار می تواند در طی زمانی کوتاه انجام شود. اما اگر هنگامی که ونیر پورسلین در دهان است مشکلی برای دندان ها پیش بیاید باید ونیر برداشته شود و ترمیم آن حدود ۲ هفته زمان می برد.

از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند

می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی برای آزمایشگاه، ملاقات با پزشک و هزینه بیشتر برای مواد، کامپوزیت را برای چندین دندان استفاده کنید. پس درمان توسط این نوع ونیر می تواند نسبت به ونیرهای قدیمی کم هزینه تر باشد.

بی خطر و موثر است

چندین سال است که از کامپوزیت استفاده می کنند و بی خطر بودن آن چیزی است که ثابت شده است. به علاوه این ونیرها به اندازه کافی محکم و موثر هستند.

مزایای ونیر پورسلین

پروسه ای سریع است

برخلاف سایر روش های دندانپزشکی، این پروسه به آمادگی خیلی زیادی نیازی ندارد. وقتی که پزشک از دندان بیمار قالب گرفت می تواند ونیر را بسازد و در ملاقات بعدی آن را روی دندان فرد امتحان کند.

ونیر کامپوزیت

دوام خیلی بالایی دارد

بسیاری از افراد به خاطر دوام ونیر پورسلین آن را انتخاب می کنند و آن را گزینه مناسب تری می دانند. با رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان این ونیرها می توانند تا ۱۵ سال هم دوام داشته باشند.

به شما لبخندی زیبا می بخشد

ونیر پورسلین می تواند ناهنجاری های مربوط به دندان ها مثل بدشکلی، کجی و بد رنگی دندان ها را برطرف کند.

معایب ونیر کامپوزیت در مقابل ونیر پورسلین

معایب ونیر کامپوزیت

لکه زدن

یکی از بزرگ ترین معایب ونیر کامپوزیت این است که احتمال لکه زدن آن ها وجور دارد. اگر با استفاده از ونیر می خواهید که دندان هایتان سفید و درخشان به نظر برسند ممکن است ناامید شوید که ببینید دندان هایتان در طی تنها چند سال لکه می زنند. احتمال لکه زدن ونیر پورسلین کمتر از ونیر کامپوزیت است و به خاطر همین خصوصیتش است که خیلی از افراد آن را انتخاب می کنند.

ونیرهای کامپوزیت خیلی ماندگار نیستند

یکی دیگر از معایب ونیر کامپوزیت این است که این ونیرها نهایتا ۱۰ سال دوام دارند. بعد از آن زمان باید آن ها را عوض کنید. اما ونیرهای پورسلین حدود ۱۵ سال دوام دارند. اگر دنبال ونیر ماندگار می گردید، ونیر کامپوزیت نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

معایب ونیر پورسلین

احتمال آسیب در آن ها بالاست

درست است که ونیرهای پورسلین می توانند چندین سال دوام داشته باشند اما احتمال شکستن، ترک خوردن و لب پر شدن آن ها همیشه وجود دارد. اگر این ونیر ترک بردارد یا لبه آن آسیب ببیند احتمال درست کردن آن وجود دارد اما اگر بشکند باید از اول این پروسه را انجام دهید. پس از دندان هایتان مواظبت کنید و به هیچ وجه با دندان هایتان در چیزی را باز نکنید تا آسیب نبینند.

پروسه ای برگشت ناپذیر است

بعد از این که ونیر پورسلین را انجام دادید دیگه نمی توانید نظرتان را عوض کنید چون در این صورت قسمتی از مینای دندان را بر می دارند (می تراشند) تا ونیر را به آن متصل کنند و نمی توانید پشیمان شوید و بخواهید که ونیر را در بیاورید. چون اگر بعد از این پروسه پشیمان شدید و خواستید که ونیر را بردارید بدون ونیر دندان هایتان ظاهر زیبایی نخواهند داشت.

بالا رفتن حساسیت دندان ها

اگر از این که دندان هایتان به نوشیدنی ها و مواد غذایی سرد و گرم خیلی حساسیت نشان بدهند متنفرید، بهتر است که نظرتان را برای استفاده از ونیرهای پورسلین عوض کنید. حساسیت دندان ها به این علت است که مینای دندان برداشته شده است. البته گاهی این حساسیت همیشه ادامه ندارد و موقتی است.

هزینه

ونیرهای پورسلین گران تر از ونیرهای کامپوزیت هستند.

مناسب همه نیستند

ونیرهای پورسلین برای هر کسی مناسب نیستند و تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که این ونیرها برای شما مناسب هستند یا نه. اگر چه در مورد ونیر پورسلین مزایای آن بر معایب آن ارجحیت دارند. اما بهتر است که قبل از انجام آن از مزایا و معایب آن مطلع شوید.

خطرات احتمالی قرار دادن ونیر کامپوزیت یا پورسلین چه هستند؟

اگر قرار دادن ونیر را نزد متخصص ماهر انجام دهید عوارض جانبی و خطرات ونیر خیلی ناچیز خواهند بود. اما این وظیفه پزشک است که قبل از انجام این پروسه، بیمارش را از تمام خطرات احتمالی قرار دادن ونیر مطلع کند تا شما بتوانید با سنجیدن مزایا و معایب تصمیمی عاقلانه و درست بگیرید.

ونیر کامپوزیت

خطرات احتمالی پس از قرار دادن ونیر می توانند شامل این موارد باشند:

  • پس از قرار دادن ونیر دندان ها نسبت به دما و فشار خیلی حساس می شوند.
  • پس از قرار دادن ونیر احتمال درد در ناحیه فک و بروز اختلالات تمپوروماندیبولار (TMD) که به آن ها اختلالات مفصل گیجگاهی فکی هم می گویند، وجود دارد.
  • ممکن است که دندان ها روی هم قرار نگیرند.

اگر فکر می کنید که ونیر نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، پزشکتان می تواند گزینه های دیگری مثل سفید کردن دندان، کراون دندان و سایر اقدامات دندانپزشکی را به شما معرفی کند.

سوالات متداول در مورد ونیر کامپوزیت و ونیر پورسلین

آیا ونیرهای دندان تنها استفاده زیبایی دارند؟

نه همیشه این طور نیست. ونیرها می توانند برای اهداف ترمیمی مثل ترمیم لب پر شدن دندان ها و بدشکلی دندان ها هم استفاده شوند و از آسیب های بیشتر پیشگیری کنند.

اگر قرار باشد هم سفید کردن دندان را انجام دهم و هم ونیر، باید کدام را اول انجام بدهم؟

همیشه قبل از این که چیزی روی دندان قرار بگیرد، سفید کردن دندان ها را انجام بدهید. در مورد ونیر هم نتیجه این گونه می شود: اگر اول دندان هایتان را سفید کرده اید، ونیری همان رنگ برای دندان هایتان انتخاب کنید. اگر اول از ونیر استفاده کردید و بعد دندان هایتان را سفید کردید، دندان هایتان از ونیر سفیدتر به نظر می رسند.

آیا ونیرها لکه می زنند؟

ونیرهای پورسلین نسبت به لکه مقاومند. در حین آماده سازی ونیرهای پورسلین آن ها را جلا می دهند و منافذ آن را از بین می برند، سپس لکه ها جایی برای نفوذ ندارند. از طرف دیگر کامپوزیت ماده ای پر منفذ است و به آسانی لکه می زند. در هر دو مورد اگر می خواهید دندان های سالم و زیبایی داشته باشید، بهتر است که از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که سبب لکه زدن دندان ها می شوند بپرهیزید. از جمله آن ها می توان به چای و قهوه اشاره کرد.

چه کسانی نمی توانند ونیر دریافت کنند؟

بیمارانی که ونیر دریافت می کنند باید دندان های دائمی شان رشد کرده باشند. دندان هایی که خیلی آسیب دیده اند نمی توانند ونیر دریافت کنند.

آیا قرار دادن ونیر دردناک است؟

نه اصلا. اگر می خواهید ونیر پورسلین داشته باشید ممکن است کمی به خاطر تراشیدن دندان اذیت شوید اما این پروسه هیچ درد خاصی ندارد.

بعد از قرار دادن ونیر، چه اقداماتی برای مراقبت از دندان ها باید صورت بگیرد؟

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مواظب دندان هایتان باشید، دندان هایتان به هیچ درمان خاصی نیاز ندارند و مراقبت از آن ها ساده است. با این که ونیرهای پورسلین ضد لکه هستند اما باز هم از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که سبب ایجاد لکه می شوند بپرهیزید.

بریج دندان در مقابل ایمپلنت دندان

آیا می توان به جای استفاده از ونیر از روش دیگری استفاده کرد؟

بله روش هایی که اغلب می توانند به جای قرار دادن ونیر استفاده شوند شامل باندینگ دندان و کراون هستند. اما معمولا ونیرها انتخاب محبوب تری هستند. ونیرها برای افرادی مناسبند که می خواهند به دندان های خود ظاهر بهتری بدهند و تغییر ظاهری مثبتی داشته باشند. باندینگ هم می تواند تا حدی این کار را انجام دهد اما کراون در حد این دو روش موثر نیست.

فرق ونیر پورسلین با کراون دندان چیست؟

خیلی از دندانپزشکان ونیرهای پورسلین را از نظر ظاهر و زیبایی بهتر از سایر انواع ونیر، کراون و سایر موارد می دانند. دلیل این موضوع این است که این ونیرها کل دندان را در بر نمی گیرند اما کراون کل دندان را در بر می گیرد که همین روی میزان طبیعی بودن کراون تاثیر منفی می گذارد. به طور کلی ونیرهای پورسلین در درمان بدشکلی، لب پریدگی و شکستگی دندان ها موثر هستند.

به علاوه در درمان دندان هایی که لکه دارند و به درستی به سایر روش های درمانی از جمله سفید کردن پاسخ نمی دهند نیز موثر هستند. یکی از مهم ترین مزایای ونیر پورسلین این است که این ونیر همان طوری که از اسمش پیداست از مواد پورسلین ساخته شده است که نه تنها مثل خود دندان های طبیعی به درمان هایی مثل سفید کردن پاسخ می دهد بلکه می تواند با دندان های اطرافش هم کاملا هماهنگ باشد و طبیعی به نظر برسد.

ونیرهای کامپوزیت و کراون دندان به اندازه این ونیر طبیعی به نظر نمی رسند. به علاوه این ونیرها زیبایی و دوام خود را تا چندین سال حفظ می کنند و همین باعث شده که تبدیل به انتخاب مناسبی شوند.