عیار طلا چیست؟ و چه تفاوتی بین طلای ۱۴، ۱۸ و ۲۴ وجود دارد؟

منبع: آرگا

114

1398/6/28

02:44


در بازار تولید و فروش طلا از واحد اندازه گیری مشخصی برای سنجیدن میزان خلوص طلایی به کار رفته در وسایل مختلف استفاده می شود که این واحد را، عیار طلا می گویند.

واحد کامل طلا، عیار ۲۴ می باشد که در واقعه ۹۹/۹ ٪ آن از آلیاژ طلا است. در طلای ۱۸ عیار نیز، خلوص طلای به کار رفته ۷۵ ٪ و میزان دیگر فلزات ترکیب شده با آن ۲۵ ٪ می باشد. عیار طلا را با فرمول مختلفی محاسبه می کنند. در نتیجه عیار آلیاژ از تقسیم جرم خالص طلا یا پلاتین به کار رفته در جسم بر جرم کلی جسم بدست می آید.

طلای 24 عیار

عیار طلا و شیوه های تعیین عیار

واحدی برای اندازه گیری خلوص طلا یا فلزات ارزشمند و گران قیمت را عیار طلا می گویند. واژه معادل طلا در زبان انگلیسی و یا دیگر کشورهای اروپا قیرات می باشد. البته به خاط داشته باشید قیرات طلا با قیرات به کار گرفته شده در مروارید و سنگ های قیمتی تفاوت دارد و هر قیرات برابر با ۰/۲ گرم (۲۰۰ میلی گرم) است.

به صورت های متعددی می توان عیار طلا را سنجید. شیوه های سنتی و اسکتروفتومتر ۲ روشی است که هر یک از این روش ها را می توان مبنای برای تعیین عیار به شمار آورد.

  • شیوه سنتی

تشخیص عیار در این شیوه به این شکل است که ‌طلای مورد نظر را به روی سنگ های از جنس کوارتز یا محک کشیده می شود. ضمن اینکه طلاهای که عیارشان کمتر از ۱۴ است، با استفاده از غلظت های متفاوتی از اسید نیتریک میزان خالص بودنشان سنجیده می شود. در مورد عیارهای بیشتر از ۱۴ نیز، معیار سنجش، مخلوطی از نمک طعام و اسید نیتریک یا تیزاب سلطانی می باشد.

  • شیوه اسپکتروفتومتر

پس از وزن نمودن مقدار مشخصی طلا، آن را در تیزاب سلطانی حل می کنند و بعد با در نظر گرفتن استاندارهای گوناگون و البته با رسم منحنی، عیار مجهول طلای مورد نظر را بدست می آورند.

انواع عیار مورد استفاده در بازار بین المللی

یکی از ویژگی های بارز طلای خالص، نرمی بیش از حد آن است که به همین دلیل عیار ۲۴ گزینه نامناسبی برای ساخت انواع وسایل می باشد‌. بنابراین طلای به کار رفته در ساخت اغلب جواهرات از نوع طلای خالص نمی باشد و در کشورهای مختلف در جهان و طلا سازی بین المللی، عیار طلا متفاوت از یکدیگر است و هر کشور بسته به نیاز خود و با در نظر گرفتن موارد متعدد،  معمولا از یکی از عیارهای ۱۴، ۱۸ و ۲۴ استفاده می کنند. نوع عیار به کار گرفته در طلاسازی در ایران ، اغلب ۱۸ عیار می باشد، البته تولید طلا با عیار ۲۰ یا ۲۲ نیز مرسوم بوده است. تولید عیار طلا کمتر از ۱۸، در باز داخلی ممنوع است و مجوز تولید این طلاها تنها به منظور صادرات آن می باشد. همچنین برای ضرب سکه آزادی در ایران همواره از عیار ۲۱/۶ استفاده می شود.

عیار طلا

برای بهره مندی از اطلاعات عمومی می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو