عصب کشی دندان کودک: چرا؟ چه زمانی؟ چگونه؟

عصب کشی دندان کودک: چرا؟ چه زمانی؟ چگونه؟


منبع: نت نوشت

207

1398/6/28

14:53


عصب کشی دندان کودک

درمان کانال ریشه و عصب کشی دندان کودک به اندازه عصب کشی در یک فرد بالغ حائز اهمیت است. حتی با توجه به اینکه دندان شیری دائمی نیست و پس از مدتی می‌افتد باز هم نباید به درمان و حل مشکل دندان شیری بی اهمیت بود و همیشه کشیدن دندان شیری در آخرین اولویت قرار گیرد یعنی در صورتی که راه‌ حل‌های درمانی دیگر موثر واقع نشود، زیرا رسیدگی درست به دندان شیری تضمین کننده دندان سالم در آینده خواهد شد.

دندان شیری چیست؟

دندان شیری، برگریز و یا دندان دائمی دندان‌هایی است که در حدود شش ماهگی کودک از لثه سر بیرون آورده و ظاهر می‌شوند و در سن شش سالگی کودک که دندان دائمی از بخش زیرین دندان شیری شروع به رویش می‌کند، دندان شیری شروع به افتادن خواهد کرد.

این دندان به جز در موارد نادر به مدت طولانی و بیش از شش سالگی در دهان باقی نمی‌ماند.

آیا دندان شیری هم عصب و ریشه دارد؟

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند چون دندان شیری و موقت دهان، پس از مدت کوتاهی و در سن شش سالگی لق شده و از لثه جدا می‌شود پس فاقد ریشه و بافتی به نام پالپ می‌باشد.

در حالی که این عقیده کاملا غلط است زیرا دندان شیری نیز داری ریشه، بافت و اعصاب بوده و مانند دندان دائمی ممکن است احتیاج به عصب کشی و یا پر کردن داشته باشد.

ولی می‌توان گفت با توجه به اینکه دندان کودک پس از مدتی با خوردن غذای سفت و یا وقتی که کودک حدود شش ساله می‌شود می‌افتد پس ریشه دندان شیری به اندازه دندان بالغ محکم و با دوام نیست.

ریشه دندان شیری چندان محکم نیست با این حال در صورت نیاز باید عصب کشی شود.

ریشه دندان شیری چندان محکم نیست با این حال در صورت نیاز باید عصب کشی شود.

درمان اندودنتیک یا عصب کشی دندان کودک

بسیاری از والدین نگران عصب کشی دندان کودک خود هستند، و نگرانی آن‌ها از جهت این است که آیا فرزندان‌شان قادر به تحمل این درد هستند یا خیر.

والدین باید بدانند که مشکلات دندان مانند سرماخوردگی یا عفونت و دیگر بیماری‌هایی نیست که با یک دارو و آنتی بیوتیک ساده بر طرف شود و نیاز به درمان اساسی دارد. بنابراین با درمان یه موقع پوسیدگی دندان اجازه ندهید این پوسیدگی و خرابی به عصب دندان کودک‌تان برسد.

عصب کشی دندان شامل از بین بردن خمیر و پالپ دندان است. پالپ در دوران جنینی هنگامی که کودک در شکم مادر است شروع به تشکیل شدن کرده و حاوی عصب دندان و رگ‌های خونی می‌باشد که اکسیژن و مواد مغذی را به دندان رسانده و جزئی از ریشه دندان است.

هنگامی که پالپ و یا اعصاب دندان آسیب ببیند در اکثر موارد برای بهبود دندان، درمان اندودنتیک و کانال ریشه انجام می‌گیرد. در صورت عصب کشی دندان کودک ممکن است فرزندتان مقداری درد را متحمل شود با این حال عصب کشی بهترین راه حفظ دندان و ادامه حیات آن است.

در واقع درمان کانال ریشه روشی برای از بین بردن پالپ بیمار و یا پوسیده از دندان فرزند شما است. پالپ ماده‌ای است که ریشه دندان را پر می‌کند. هر ریشه دندان فرزندتان لثه و فک را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

اگر دندان شما آسیب دیده یا آلوده باشد، ممکن است کودک شما به درمان کانال ریشه احتیاج داشته باشد. آبسه، ایجاد حفره و یا هر حادثه یا جراحتی نیز می‌تواند نیاز به عصب کشی دندان کودک شود.

اگر خیلی زود اقدام به کشیدن دندان کنیم، کودک شما می‌تواند دچار مشکلاتی در گفتار شود. یک درمان کانال ریشه می‌تواند به نجات دندان کمک کرده و آن را برای افتادن در زمان مناسب و درست آماده کند.

تمام دندان‌ها چه موقت و چه دائمی دارای پوشش محافظ بیرونی به نام مینای دندان هستند که این ماده سخت ترین ماده در بدن انسان می‌باشد.

پوسیدگی ابتدا از مینای دندان آغاز خواهد شد و پوسیدگی عمیق از پوسیدگی دندان بر اثر حفره یا ضربه به دندان مانند ضربه به طور تصادفی به دهان می‌تواند به بخش عمیق تر دندان آسیب جدی برساند.

پالپ که در ریشه دندان پر از عصب، رگ‌های خونی و بافت می‌باشد در ابتدا و برای رشد همه دندان‌ها لازم است، اما یک دندان که کاملاً شکل گرفته است دیگر به آن ماده احتیاج ندارد بنابراین با ازبین بردن عصب ادامه حیات دندان ممکن است.

آسیب عمیق به پالپ به طور معمول باعث درد می‌شود زیرا حاوی اعصاب می‌باشد.

انواع درمان اندودنتیک

درمان کانال ریشه شماره یک به نام پالپوتومی

آناتومی اولیه بیان می‌کند که پالپ در یک فضای مرکزی در داخل دندان موسوم به محفظه پالپ قرار دارد و از طریق معابر و یا کانال‌هایی که به ریشه دندان متصل هستند به صورت شاخه شاخه تقسیم می‌شود.

پزشک ممکن است درمان پالپوتومی را برای دندان انجام دهد به شرط اینکه آسیب فقط به تاج دندان محدود شده باشد. در این روش کل محفظه پالپ ملتهب برداشته می‌شود. با این حال که دندانپزشک ناحیه ریشه دندان را همچنان سالم و زنده نگه می‌دارد.

بنابراین می‌توان گفت، این روش حالتی در عصب کشی دندان کودک است که دندانپزشک عصب دندان را از بین خواهد برد اما آن را از ریشه خارج نمی‌کند که به آن درمان پالپ حیاتی یا زنده نیز گفته می‌شود. پس از آن دندانپزشک قسمت خالی شده دندان را با استفاده از مواد پر کننده دندان پر خواهد کرد.

درمان کانال ریشه شماره دو به نام پالپکتومی

هنگامی که هر دو قسمت تاج و ریشه دندان آلوده شود ، دندانپزشک درمان پالپکتومی را برای عصب کشی دندان کودک انجام می‌دهد. در یک درمان پالپکتومی، دندانپزشک کل مواد خمیر دندان را اعم از تاج و ریشه خارج می‌کند.

پزشک همچنین محفظه خمیر و ریشه دندان را تمیز و ضد عفونی کرده و آن را با مواد مخصوص پر کردن دندان، پر خواهد کرد.

بنابراین در این نوع درمان که به آن پالپ غیر حیاتی و یا درمان کانال ریشه غیر زنده نیز گفته می‌شود، دیگر پالپ که شامل عصب و رگ خونی است از تاج و ریشه دندان به طور کامل خارج می‌شود. این درمان زمانی انجام می‌گیرد که دندان به طور عمیق آسیب دیده باشد و یا دچار عفونت جدی شده باشد.

این نکته بسیار مهم است که کودک شما دندان درمان شده و تاج جدید آن را نیز به خوبی مسواک بزند و همچنین برایش نخ دندان بکشید و از این دندان مانند سایر دندان‌ها مراقبت به عمل آید.

در صورتی که هیچ کدام از این روش‌ها مؤثر واقع نشوند دندان به طور کامل تخلیه خواهد شد. درمان کانال ریشه در صورتی کارآمد و موفقیت آمیز است که سبب ایجاد تورم و آبسه نشود. همچنین دندان نباید شل شود.

عصب کشی دندان کودک شامل از بین بردن پالپ و اعصاب دندان است

عصب کشی دندان کودک شامل از بین بردن پالپ و اعصاب دندان است

در طول عصب کشی دندان کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

دندانپزشک هر گونه خمیر و تاج دندان را برداشته و سپس روی کانال ریشه را شروع به ضد عفونی از بین بردن اعصاب و رگ‌های خونی می‌کند.

پس از تکمیل عصب کشی دندان تخلیه شده را با مواد پر کننده دندان پر می‌کند.

دندانپزشک ممکن است دندان کودک شما را با تاج موقت یا دائمی بپوشاند. او ممکن است ریشه را با مواد استروئیدی پر کند تا هر گونه تورم و درد کانال ریشه تسکین یابد.

بنابراین قبل از انجام عصب کشی دندان کودک دندانپزشک یک سد لاستیکی را در اطراف دندان قرار می‌دهد تا از ایجاد آلودگی جلوگیری کند.

سپس با استفاده از از یک مته مخصوص یک شکاف برای دسترسی به بافت دندان ایجاد می‌کند. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک و ظریف تمام بافت‌های پالپ بیمار را از ریشه و محفظه پالپ خارج کرده و آنها را با محلول‌های ضد عفونی کننده و ضد باکتری ضد عفونی خواهد کرد.

پس از برداشتن پالپ و ضد عفونی، یک تاج یا ترمیم دیگر اعمال می‌شود و بیشتر دندان را آب بندی می‌کند تا از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند. ماده پر کننده زیست سازگار است بنابراین می‌تواند توسط بدن جذب شود.

ممکن است کودک شما بعد از عمل کمی درد داشته باشد. این مسئله طبیعی است و در صورت موفقیت آمیز بودن درمان پس از چند روز این درد از بین خواهد رفت.

دندانپزشک ممکن است داروی ضد درد و مسکنی را برای فرزندتان تجویز کند. شما هم موظفید از نحوه رسیدگی پس از درمان از پزشک کودک خود سوال کنید تا روند درمان با مراقبت‌های صحیح تکمیل شود.

قبل و پس از عصب کشی دندان کودک چه کارهایی را باید انجام داد؟

  • از مصرف مواد خوراکی بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد مانند یخ، بستنی، چای داغ و غیره خودداری شود.
  • از مصرف مواد شیرین و قندی مانند شکلات، آب نبات و غیره پرهیز شود.
  • از غذاهای نرم تری استفاده کنیم تا به دندان فشار وارد نشود. مانند سوپ
  • از خوردن میوه‌های اسیدی و به طور کلی مواد غذایی حاوی انواع اسید به خصوص نوشابه جلوگیری شود.
  • و تا حد امکان ملایم مسواک بزنیم

دلیل اهمیت فراوان درمان ریشه دندان کودک چیست؟

شما می‌دانید که دندان‌های اولیه فرزند شما به زودی به طور خود به خود بیرون خواهد آمد و به مدت محدود در دهان باقی می‌ماند پس لزوم نجات دندان شیری در صورت خرابی چیست؟ چرا باید آن را نجات دهید؟ یا حتی اگر دندان شیری سالم باشد مگر چند سال دیگر دوام می‌آورد؟

در پاسخ این پرسش‌ها باید بگوییم که اگرچه سرانجام دندان‌های کودک از بین خواهند رفت و در حدود سن شش سالگی شروع به افتادن می‌کنند ولی دندانپزشکان در اغلب موارد توصیه می‌کنند که درمان دندان به خوبی صورت گیرد و والدین تا حد امکان مشکل دندان کودک را برطرف نمایند و تنها در مواردی که درمان دندان امکان پذیر نیست می‌توان دندان را کشید.

باید بدانیم که دندان‌های کودک و رسیدگی به آن‌ها بسیار با اهمیت است دلایل مهم بودن سلامت دندان شیری شامل موارد زیر می‌باشد:

در ابتدا می‌دانیم که دندان کودک باعث می‌شود که فرزندمان بتواند غذاهارا بجود و سلامت دندان سبب سهولت عمل جویدن برای کودک خواهد شد.

پس از اینکه کودک دندان در‌می‌آورد به صحبت کردن او بسیار کمک خواهد کرد و کودک به راحتی حرف خواهد زد. دندان‌های اولیه همان عملکرد دندان‌های بزرگسالی و بالغ را دارند و یک دندان از دست رفته در هر سنی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در گفتار و غذا خوردن شود.

دندان کودک همچنین فضا را برای رشد دندان دائمی فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا دندان بالغ فضای مناسبی برای رویش داشته باشند و در تنگنا قرار نگیرد.

بنابراین دلیل اهمیت عصب کشی دندان کودک و جلوگیری از کشیدن دندان تا حد امکان این است که از بین بردن حتی یک دندان شیری ممکن است فضا را برای دیگر دندان‌های شیری باز کرده بدین ترتیب که اگر دندان کودک قبل از موعد بیفتد باعث می‌شود دندان‌های باقی مانده برای پر کردن شکاف و جای خالی موقعیت خود را تغییر دهند و پس از مدتی که دندان بالغ شروع به رشد می‌کند، فضای کافی برای رویش نداشته و باعث کج قرار گرفتن و عدم تراز شدن دندان‌ها می‌شود که در این صورت به احتمال زیاد و در بیشتر موارد پس از مدتی دندان‌ها نیاز به ارتدنسی پیدا می‌کنند.

از مشکلات کج بودن دندان و عدم تراز بودنشان سخت و دشوار شدن رسیدگی و نظافت دندان می‌باشد زیرا سبب می‌شود بعضی از قسمت‌های دندان به جهت مراقبت و مسواک زدن به خوبی قابل دسترسی نباشد.

بنابراین ترمیم دندان‌های کودک برای صحبت کردن و جویدن بسیار حیاتی و لازم می‌باشد. پس لبخند کودک خود را حفظ کرده تا دندان بتواند فضای دندان‌های دائمی را به خوبی حفظ کند. اگر دندان‌های اولیه کودک به طور زودرس از بین بروند دندان‌های دو طرف به فضای خالی نزدیکتر شده و باعث می‌شوند دندانهای دائمی نادرست رشد کنند.

اجازه ندهید که فرزندانتان که اثرات طولانی مدت پوسیدگی دندان را تحمل کند و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر برای دندان به درمان دندان اقدام کنیم.

با توجه به این مشکلات دندانپزشک نیز در اغلب اوقات برای اینکه مشکلات کشیدن دندان گریبان گیر فرزندتان در آینده نشود درمان کانال ریشه را انجام می‌دهد و از کشیدن و تخلیه دندان جلوگیری می‌کند.

با انجام عصب کشی به موقع مانع از ایجاد مشکلات بیشتر در دندان کودک‌مان شویم.

با انجام عصب کشی به موقع مانع از ایجاد مشکلات بیشتر در دندان کودک‌مان شویم.

علائمی که حاکی از نیاز به عصب کشی دندان کودک است

در این موارد کودک در هر لحظه ممکن است احساس درد در دندان را تجربه کند. این علائم شامل موارد زیر است:

در بیشتر موارد که عصب دندان و ریشه آن دچار مشکل شده است کودک با مصرف مواد خوراکی بسیار سرد یا بیش از حد داغ احساس درد ناخوشایندی را حس می‌کند.

فشار به دندان عاملی است که ممکن است کودک از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارد مقاومت کند زیرا فشار به دندان آسیب دیده درد را افزایش خواهد داد.

ایجاد درد شدید در دندان بر اثر خوردن شیرینی جات و شکلات

چگونه فرزندم را برای درمان کانال و عصب کشی ریشه آماده کنم؟

اغلب پزشک اطلاعاتی را درباره آماده کردن فرزندتان برای این درمان به شما ارائه می‌دهد. در مورد روش انجام درمان توسط پزشک و همینطور راجع به دلیل نیاز انجام این درمان با فرزند خود صحبت کنید. ممکن است کودک شما از مراجعه به دندانپزشک یا انجام یک عمل ترس داشته باشد. به کودک خود کمک کنید تا بداند برای حل مشکل درد دندان یا کرم خوردگی این کار باید انجام گیرد!

بسته به سن فرزند شما، پزشک ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی منطقه آسیب دیده استفاده کند. تصاویر نشان دهنده میزان عفونت دندان کودک خواهد بود.

برای جلوگیری از درد در طول عصب کشی به کودک شما بیهوشی موضعی تزریق خواهد شد. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری‌ها به او آنتی بیوتیک داده شود.

با توجه به این موضوع که بسیاری از والدین فکر می‌کنند درمان کانال ریشه دندان کودک (درمان اندودنتیک) برای کودک آزار دهنده خواهد بود، باید بگوییم این یک روش کاملا معمول است و اغلب دندانپزشکان برای آسایش و جلوگیری از نترسیدن کودکان راهکارهایی را پیش می‌گیرند و روند درمان را با آرامش دادن و خنداندن کودک آسان کرده و تمام توان خود را برای نجات لبخند یک بیمار انجام می‌دهند.

اگر کودک شما دندان آسیب دیده ناشی از پوسیدگی دارد، دندانپزشک کودکان ممکن است درمان کانال ریشه را توصیه کند. در این روش عصب آلوده از داخل دندان برداشته شده و جایگزین می‌شود تا از گسترش بیشتر پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و عملکرد آن بار دیگر به دندان بازگردد.

در نهایت خوب است بدانید که اگر عفونت داخل دندان به موقع و به طور جدی درمان نشود می‌تواند باعث آسیب دائمی شود. اگر علائمی مانند حساسیت در دندان و یا درد شدید در دندان فرزند خود متوجه شدید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع + + + + + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو