افسردگی دوران بارداری، چه درمان هایی دارد؟

منبع: نی نی بان

139

1398/6/28

23:50


افسردگی در دوران بارداری موضوعی بسیار شایع است و طبق تحقیقات انجام شده بین ۱۴ تا ۲۳ درصد مادران در این دوران علائم افسردگی را تجربه کرده اند. خانم هایی با سابقه افسردگی (یا سابقه خانوادگی) بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی دوران بارداری قرار دارند. شرایط استرس زا و حوادث ناگوار می تواند موجبات بروز افسردگی را فراهم کند ولی داستان در مورد خانم های باردار کمی متفاوت است چرا که حساسیت دوران بارداری هم برای مادر و هم جنین باعث می گردد این دوران پر از استرس و اضطراب به ویژه برای مادران خواهد بود به همین منظور در این مقاله می خواهم به علت های رایج بروز افسردگی در دوران بارداری و راه های مقابله به آن بپردازم.
به نظر می رسد که افسردگی موضوعی کاملاً شخصی است اما در واقع این مسئله بر روی چنین نیز تأثیر گذار خواهد بود. عدم درمان این اختلال می تواند به افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی های الکلی، مواد مخدر، سیگار یا حتی مصرف مواد غذایی نا سالم منجر شود و در نتیجه زایمان زودرس و اختلالات رشد جنین را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده است که نوزادان متولد شده از مادران افسرده، نسبت به سایر نوزادان، سطح آگاهی کمتری خواهند داشت پس حتما برای درمان افسردگی نه فقط برای خودت بلکه برای سلامت فرزندت نیز لازم است که به پزشک مراجعه کنی.

علائم افسردگی بارداری
برخی علائم افسردگی مثل خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعی است اما زمانی که احساس غم و اندوه یا ناامیدی به آن ها اضافه شود، به چیز هایی که قبلاً دوست داشتی، بی‌علاقه شده ای یا نمی توانی از پس کار های روزانه خود که همیشه انجام بدهی، بر بیایی، ممکن است دچار افسردگی باشی. به طور کلی اگر از علائم زیر پنج مورد یا بیشتر را، تقریباً هر روز، در بیشتر ساعات روز و به مدت حداقل دو هفته تجربه کرده ای، لازم است به پزشک خود اطلاع داده یا با یک مشاور مشورت کنی.
بی علاقگی به فعالیت های روزانه؛
نداشتن حس لذت بخش یا سرگرم کننده نبودن تقریباً هر چیزی؛
احساس غم، ناراحتی یا پوچی در تمام هفته و در طول بیشتر ساعات روز؛
احساس برانگیختگی یا پریشانی شدید؛
زیاد گریه کردن یا بیشتر بغض داشتن در بیشتر مواقع؛
تغییراتی در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن مثل تمایل به مصرف خوراکی های زیاد یا خوابیدن بیش از حد یا اشتها نداشتن برای میل غذا یا بی خوابی های شبانه؛
احساس گناه، بی ارزش بودن یا ناامیدی؛
احساس ناتوانی برای کنار آمدن با مسائل؛
داشتن افکار منفی در مورد خود؛
نگرانی های غیرضروری در مورد مسائل؛
حس ترس بی دلیل و غیرقابل کنترل؛
ترس های شدید مثل ترس از مرگ؛
کابوس دیدن در مورد آسیب دیدن فرزندت؛
احساس خستگی و رخوت زیاد؛
بی علاقه بودن نسبت به محیط اطراف و ظاهر خود؛
وسواس بیش از حد؛
حواس پرتی و نداشتن تمرکز.

راه های درمان افسردگی بارداری
اگر فکر می کنی ممکن است دچار افسردگی دوران بارداری باشی، نیاز است که با پزشک خود صحبت کنی چرا که فقط پزشک یا یک متخصص می تواند افسردگی تو را به صورت قطعی تشخیص دهد.
هنوز به طور قطع مشخص نیست که آیا مصرف دارو های ضد افسردگی بر روی جنین اثز می گذارد. این موضوعی است که حتماً باید با پزشک خود درباره آن مشورت کنی تا از خطرات احتمالی این دارو ها برای نوزاد جلوگیری کنی. مشاوران و روان شناسان در این زمینه می توانند بسیار موثر عمل کنند. پزشک نیز می تواند با توصیه های لازم در زمینه ورزش، تغذیه سالم و استراحت کافی در کنترل استرس های این دوران حساس نقش موثری ایفا کند. با رعایت این موارد می توان خطر ابتلا به افسردگی را به طور چشمگیری کاهش داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو