دندان مصنوعی: همه چیز درباره دندان برساخته یا مصنوعی

دندان مصنوعی: همه چیز درباره دندان برساخته یا مصنوعی


منبع: نت نوشت

545

1398/6/28

23:57


دندان مصنوعی: همه چیز درباره دندان برساخته یا مصنوعی

استفاده از دندان مصنوعی یا دندان برساخته در سنین بالا بسیار رایج است. با بالا رفتن سن تک تک اعضای بدن کیفیت عملکرد خود را از دست می‌دهند.

بسیاری از این اعضا تنها با استفاده از مکمل‌ها و تغییراتی در نحوه استفاده شان می‌توانند تا پایان عمر فرد کارایی داشته باشند ولی برخی از اعضا مانند دندان‌ها را می‌توانیم جایگزین کنیم و با استفاده از یک عضو مصنوعی اهمیت کارکردشان را همچنان حفظ کنیم.

در این مقاله نت نوشت تلاش کرده است هر آن چه را که راجع به دندان برساخته می‌بایست بدانید برایتان بنویسد تا اطلاعات جامع تر و دقیق تری از آن را کسب کنید.

فهرست عناوین این مطلب

دندان مصنوعی چیست؟

جنس دندان برساخته معمولا آکرلیک، نایلون و فلز و یا ترکیبی از تمامی این مواد است

جنس دندان برساخته معمولا آکرلیک، نایلون و فلز و یا ترکیبی از تمامی این مواد است

اگر تمامی یا بخشی از دندان‌های خود را به دلایل مختلفی مانند بیماری‌های خاص، پوسیدگی دندان و یا سایر مشکلات دندانی از دست داده اید می‌بایست از دندان مصنوعی برای ادامه زندگی استفاده کنید.

دندان‌های مصنوعی به عنوان یک عضو کاذب ولی کارآمد یا به عبارتی جایگزین دندان‌هایی که به پایان عمر خود رسیده اند و کارایی ندارند استفاده می‌شود.

جنس دندان برساخته معمولا آکرلیک، نایلون و فلز و یا ترکیبی از تمامی این مواد است. دندان برساخته را می‌توان به جای یک یا چند دندان در دهان استفاده کرد. این دندان‌ها بر روی لثه‌ها قرار می‌گیرند.

گاهی دندان جدید مصنوعی چنان با فک و دهان شخص هماهنگ می‌شوند که خود شخص نیز فراموش می‌کند که دندان برساخته دارد.

تاریخچه دندان مصنوعی

دندان برساخته زمانی ساخته شد که دندان‌های طبیعی انسان رو به زوال رفتند و انسان‌ها ناچار شدند که دندان‌هایشان را یکی پس از دیگری بکشند.

از آن جایی که روش علمی و دقیقی برای درمان دندان‌های پوسیده و خراب وجود نداشت، مردم دندان‌های خراب خود را می‌کشیدند. تاریخچه استفاده از دندان برساخته مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌باشد که در مکزیک امروزی استفاده می‌شده است.

احتمال می‌رود که در ابتدا از دندان‌های گرگ به جای دندان مصنوعی استفاده می‌شده است. در ایتالیا نیز حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از باند و سیم‌های طلایی رنگ برای اتصال دندان‌های حیوانات مختلف از جمله گرگ و یا سگ به جای دندان‌های انسان استفاده می‌شده است.

دو دندان برساخته در یکی از مقبره‌ها در مصر باستان که با سیم طلا به دندان‌های انسان متصل شده بوده است، کشف شده است. اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی دندان برساخته به صورت بهتر و علمی تری مورد استفاده قرار گرفت.

شکر عامل اصلی خرابی و پوسیدگی دندان در قرن ۱۸ میلادی بود. در انگلستان دوره حکومت ملکه ویکتوریا بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۸۹۰ به دلیل گرایش جامعه به سمت صنعتی شدن، سرانه مصرف قند در انگلستان ۵۰۰ در صد افزایش پیدا کرد. در همان دوره بود که دندان‌های بسیار خراب و پوسیده در بین مردم زیاد دیده می‌شد و به همین دلیل مردم جامعه به سمت دندان مصنوعی رفتند.

دندان‌های مصنوعی اولیه از عاج ساخته می‌شدند که محبوبیت زیادی هم داشتند. این دندان‌ها از جنس عاج فیل یا منقار برخی از پرندگان مانند گنجشک بودند. دندان‌های مصنوعی اولیه توسط جواهر سازان تراشیده و به آن‌ها شکل داده می‌شده است.

دندان‌ها نیز توسط افراد آرایشگر کشیده می‌شده است. معمولا بر روی دندان‌های مصنوعی که از جنس عاج ساخته می‌شد یک نوشته یا نشانه حکاکی می‌شده است.

دندان‌های جورج واشنگتن یکی از مرغوب ترین و مشهورترین دندان مصنوعی‌ها در ایالت متحده امریکا بوده است.

دندان‌های جورج واشنگتن یکی از مرغوب ترین و مشهورترین دندان مصنوعی‌ها در ایالت متحده امریکا بوده است.

دندان‌های جورج واشنگتن یکی از مرغوب ترین و مشهورترین دندان‌های مصنوعی‌ در ایالت متحده امریکا بوده است. این دندان‌ها از بهترین عاج با کیفیت ساخته شده که حکاکی نیز بر روی آن انجام شده بود.

دندان‌های به کار گرفته شده در آن شامل دندان‌های انسان و برخی از چهار پایان بوده است که به صورت تراشیده شده بر روی پایه‌ای چوبی قرار گرفته است.

در سال ۱۷۷۴ الکسیس دوچتائی اولین دندان برساخته از جنس چینی را ساخت. این دندان‌ها بسیار زیبا بودند تنها مشکلی که داشتند سفیدی بیش از حد آن‌ها بود که حالتی بسیار غیر طبیعی داشت.

کلودیوس با تغییراتی که بر روی طلای ۱۸ عیار ایجاد کرد توانست دندان‌های طلا را از این دندان‌های نا کارآمد بسازد و ارزش بالایی به آن‌ها بدهد

کلودیوس با تغییراتی که بر روی طلای ۱۸ عیار ایجاد کرد توانست دندان‌های طلا را از این دندان‌های نا کارآمد بسازد و ارزش بالایی به آن‌ها بدهد

دندان طلا از کجا آمد؟

در سال ۱۸۲۰ یک نقاش و جواهر تراش با نام کلودیوس دست به کار عجیب و جالبی زد. در آن زمان دندان‌هایی که برای انسان‌ها ساخته می‌شد از دندان‌های افرادی که مرده بودند مانند سربازان پیدا شده در میدان جنگ یا جنایتکارانی که اعدام می‌شدند استفاده می‌شد.

کلودیوس با تغییراتی که بر روی طلای ۱۸ عیار ایجاد کرد توانست دندان‌های طلا را از این دندان‌های نا کارآمد بسازد و ارزش بالایی به آن‌ها بدهد. این شخص از دندان‌هایی که موجود بود و برای دندان مصنوعی استفاده می‌شد برای این کار استفاده کرد و خاکستری از طلا بر روی آن‌ها می‌پاشید و با صیقلی کردنشان آن‌ها را به یک دندان طلایی رنگ و با ارزش تبدیل می‌کرد.

این مدل دندان‌های مصنوعی خواهان زیادی داشت و افراد مختلفی از آن‌ها استقبال کردند. از سال ۱۹۳۸ بود که پلی متیل متاکلیت PMMA یا همان رزین آکریلیک پایه دندان برساخته قرار گرفت و از این ماده برای این کار استفاده شد. این ماده بسیار سخت و مقاوم در عین حال شیشه‌ای و شفاف بود.

ترمیم آن بسیار راحت و ارزان قیمت بود. از دهه ۱۸۵۰ به بعد بود که مدل‌های جدید تری از دندان برساخته به کار گرفته شد و از لاستیک، فلز و رزین‌های مختلف و حتی پلاستیک‌ها برای ساخت دندان استفاده کردند.

تاکنون نیز این علم در حال پیشرفت و تغییرات مثبت است و هر روز با یک نوع خاص دندان برساخته مواجه می‌شویم که کارایی بهتری برای افراد مصرف کننده این عضو بسیار مهم در بدن دارد.

دندان مصنوعی چگونه ساخته می‌شود؟

زمانی که دندان پزشک تصمیم می‌گیرد یک دست دندان مصنوعی برای شما تهیه کند مراحل بسیاری باید پشت سر گذاشته شود تا بتوان یک دست دندان برساخته سالم و بی عیب و نقص آماده و حاضر شود.

بد نیست بدانید از زمانی که قالب گیری از فک و دهان انجام می‌شود تا زمانی که دندان‌ها داخل دهان شما قرار می‌گیرند چه اتفاقاتی می‌افتد.

  • ابتدا یک مدل از فک و محل قرار گیری دندان‌ها که جنس گچی دارد از دندان‌ها تهیه می‌شود.
  • برای تهیه مدل گچی ابتدا به کمک وسیله‌ای به نام آرتیکاتور که درست شکل فک است این کار انجام می‌شود. ژل مخصوص این کار بر روی آرتیکاتور ریخته می‌شود و برای چند دقیقه کوتاه داخل دهان بیمار قرار گرفته تا شکل و محل قرار گیری دندان‌ها کاملا مشخص شود.
  • قالب گیری که تمام شد یک ماکت گچی از دندان‌های شما آماده می‌شود. این همان مدلی است که می‌بایست دندان‌های مصنوعی درست طبق آن ساخته شوند.
  • دندان‌های آماده شده در وسیله‌ای مانند فلاسک قرار می‌گیرند. فلاسک داخل آب جوش گذاشته می‌شود تا موم‌های اضافه از قالب گچی جدا شده و قالب گچی تمیز و آماده می‌شود.
  • تکنسین پس از به دست آوردن یک قالب تمیز به داخل فلاسک رزین آکریلیک تزریق می‌کند.
  • پس از خشک شدن آکریلیک به شکل قالب دلخواه گچ را به آرامی جدا می‌کنند و داخل حمام اولتراسونیک قرار می‌دهند. این کار از این جهت است تمام بقایای گچ از قالب دندان مصنوعی کاملا جدا شود.
  • قالب آکریلیک به دست آمده توسط تکنسین با مواد مخصوص این کار صیقلی شده و کاملا نرم و یک دست می‌شود.
  • روند ساخت دندان برساخته به اتمام رسیده و این عضو مصنوعی برای استفاده کاملا آماده است.

دندان که آماده شد شما به مطب دندان پزشکی مراجعه کرده و دندان خود را امتحان می‌کنید. درصورتی که بعضی قسمت‌ها بزرگ و یا کوچک باشد توسط تکنسین یا دندان پزشک سایز شده و داخل دهان جا می‌افتد.

چند نوع دندان مصنوعی داریم؟

انواع بسیار مختلفی از دندان مصنوعی وجود دارد که طبق نوع کاربردشان استفاده می‌شود. به صورت کلی دندان‌های مصنوعی به دو دسته دندان مصنوعی جزئی و دندان برساخته کامل تقسیم بندی می‌شوند.

تمامی مدل‌ها از لحاظ شکل و اندازه و رنگ می‌بایست طبق دندان‌های شخص انتخاب شوند و این کار توسط یک دندان پزشک عمومی و یا یک شخص پروتزنتیست که کار پروتز و دندان مصنوعی را انجام می‌دهد، صورت می‌گیرد.

جنس این گیره‌ها به طور معمول فلز است. به همین دلیل چهره ناخوشایندی در دهان خواهند داشت.

جنس این گیره‌ها به طور معمول فلز است. به همین دلیل چهره ناخوشایندی در دهان خواهند داشت.

دندان جزئی و یا تکی

در صورتی که دندان‌های سالمی دارید زمانی که یکی از دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست بدهید شاید لازم باشد که از دندان‌های مصنوعی تکی استفاده کنید.

این دندان‌ها به طور معمول در اطراف دندان‌های سالم قرار می‌گیرند. گیره‌هایی این مدل دندان مصنوعی را نگه می‌دارد که معمولا هنگام خندیدن و یا صحبت کردن قابل مشاهده می‌باشند. جنس این گیره‌ها به طور معمول فلز است. به همین دلیل چهره ناخوشایندی در دهان خواهند داشت.

دندان مصنوعی کامل

در حالی که تمامی دندان‌هایتان را از دست داده اید و یا تعداد زیادی از آن‌ها را ندارید ناچارید که از دندان مصنوعی کامل استفاده کنید. استفاده از این دندان‌ها با عفونت، پریودنتیت و مشکلات بسیار دیگری همراه است.

تمامی این دندان‌ها بر روی صفحه‌ای متصل می‌شود و این صفحه بر روی لثه قرار می‌گیرد. صفحه‌ای که دندان‌ها بر روی آن قرار می‌گیرد از جنس‌های مختلفی می‌تواند باشد. برخی این صفحه را فلزی و برخی از جنس آکریلیک می‌سازند.

رنگ آن نیز کاملا مطابق با لثه می‌باشد. دندان برساخته کامل زمانی که در دهان قرار می‌گیرد اصلا قابل تشخیص با دندان واقعی نیست و به خوبی در دهان استتار می‌شود.

دندان مصنوعی قابل جابه جایی

دندان مصنوعی‌هایی که قابل جابه جایی هستند کمی قدیمی می‌باشند ولی مزیتی که دارند این است که تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت تر است ولی این دندان‌ها به راحتی از جای خود جابه جا شده و ممکن است برای شخص کمی آزار دهنده باشد.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که مصرف خوراکی‌هایی که سفت و سخت و جویدنی هستند را با این دندان‌ها انجام ندهید. راه حلی که برای این دندان‌ها استفاده می‌شود این است که از چسب‌های مخصوص دندان مصنوعی برای ثابت شدن آن‌ها استفاده می‌کنند.

دندان مصنوعی‌هایی که قابل جابه جایی هستند عمری نهایتا ۵ سال داشته و پس از آن می‌بایست حتما تعویض شوند.

دندان مصنوعی‌های انعطاف پذیر یا ژله ای

دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر یک گزینه بسیار مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های مصنوعی قدیمی هستند.

این دندان‌ها که بسیار منعطف هستند و از دوام و عمر مفید بالایی برخور دار می‌باشند راحت تر بر روی لثه قرار می‌گیرند و وزن بسیار کمی دارند. این مدل دندان‌ها به راحتی بین ۵ تا ۸ سال قابل استفاده هستند.

بهترین نوع دندان مصنوعی کدام است؟

رزین‌ها به دلیل این که بسیار سبک تر و ارزان قیمت تر هستند از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند

رزین‌ها به دلیل این که بسیار سبک تر و ارزان قیمت تر هستند از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند

به طور کلی دندان‌های مصنوعی را از مواد مختلفی تهیه می‌کنند. رزین آکریلیک، آلومینیوم، کبالت کروم و . . . همه از موادی هستند که به کمک آن‌ها بخش‌های مختلفی از دندان مصنوعی ساخته می‌شود.

اما واقعا کدام مدل دندان مصنوعی بهتر است و کمتر از سایر مدل‌ها مصنوعی به نظر می‌رسد و می‌تواند جایگزین طبیعی تر برای دندان باشد؟

رزین‌ها به دلیل این که بسیار سبک تر و ارزان قیمت تر هستند بین تمامی مدل‌های دندان مصنوعی از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند.

معمولا رزین به عنوان پایه دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین عامل سبب می‌شود که دندان برساخته بهتر و راحت تر به لثه و فک بچسبد و اصطلاحا بهتر می‌نشیند.

در حال حاضر بهترین نوع دندان مصنوعی مدل‌هایی هستند که به دلیل کاربرد رزین بسیار سبک و نرم و انعطاف پذیر هستند و البته خاصیت دیگری که این گزینه دارد این است که این جنس قابلیت رنگ آمیزی دارد و طبق لثه فرد بیمار رنگ آن انتخاب می‌شود تا استتار بیشتری داشته و طبیعی تر به نظر برسد.

اگر هم دندان مصنوعی به صورت پایه‌ای و تکی باشد بهتر است که پایه به کار برده شده از جنس فلز کبالت و یا کروم ساخته شده باشد.

چرا دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر یا ژله‌ای بهتر هستند؟

همان طور که گفته شد دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر که از رزین آکرلیک ساخته می‌شوند بهتر از دیگر مدل‌ها هستند. اما تنها دلیل برتری این مدل در جنس آن نیست. مزایایی که این جنس بر دیگر مدل‌ها دارد این است که :

  • دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر به راحتی به لثه می‌چسبند و در فک چفت می‌شوند.
  • دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر معمولا نیازی به چسب‌های دندان مصنوعی ندارند.
  • به دلیل کیفیت و جنسی که دارند رنگ طبیعی لثه را نمایان می‌کنند و جلوه طبیعی تری در دهان دارند.
  • ساخت دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر به اندازه دیگر مدل‌ها به طول نمی‌انجامد و سریعا آماده می‌شود.
  • جویدن غذا به کمک دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر بسیار راحت تر است.
  • هر چند که دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر بسیار راحت آلوده می‌شوند و محلی برای تجمع باکتری‌ها خواهند شد ولی نظافت آن‌ها بسیار راحت است.

چه زمان باید از دندان مصنوعی استفاده کنیم؟

با بالا رفتن سن گاهی ناچارا می‌بایست تعدادی از دندان‌ها را کشید. در صورتی که از دندان‌ها مراقبت کافی کرده باشیم این اتفاق نخواهد افتاد ولی در برخی موارد به دلیل این که مراقبت و نگهداری دقیقی از دندان‌ها انجام نمی‌شود دندان در اثر مرور زمان پوسیده شده و خرابی به لثه و دیگر دندان‌های مجاور سرایت می‌کند.

بسیاری از بیماری‌های دندانی از همین پوسیدگی‌های سطحی شروع می‌شوند و به کشیدن دندان ختم می‌گردند. با این حال کشیدن دندان به معنای پایان لبخند زیبا و ناتوانایی در خوردن غذا نیست.

دندان مصنوعی می‌تواند جایگزین دندان باشد به شرط این که شرایط دندان مصنوعی و دهان فرد بیمار کاملا با یکدیگر هماهنگ باشد. معمولا پس از دو الی سه هفته بعد از کشیدن دندان‌ها می‌توانیم دندان مصنوعی را جایگزین دندان‌های اصلی کنیم.

دندان مصنوعی نیز مدت زمان مشخصی می‌تواند برای فرد کار کند که پس از آن می‌بایست به تجدید یا ترمیم آن پرداخته شود. پزشکان پیش بینی می‌کنند که فک بالا و پایین انسان بعد از ۲۰ سال بی دندان ماندن قادر به تحمل هیچ گونه دندان برساخته نخواهند بود.

بنابراین می‌توان گفت از زمانی که دندان مصنوعی را وارد دهان خود می‌کنید نهایتا تا ۲۰ سال می‌توانید آن را بر روی فک خود تحمل کنید چرا که فک پس از مدتی تحلیل می‌رود.

کوچک می‌شود و ظاهرش جمع می‌گردد. به همین دلیل زمانی که قصد استفاده از دندان مصنوعی دارید می بایست تحت کنترل دندانپزشک قرار گیرید که توانایی استخوان فک و قدرت لثه‌ها بررسی شوند تا میزان تحمل فک برای دندان مصنوعی کنترل شود.

تحقیقات نشان داده است که پس از کشیدن دندان‌ها، استخوان فک کوچک می‌شود و تغییر شکل در فک و شکل ظاهری صورت را شاهد هستیم.

با این حال استفاده از دندان مصنوعی هر چند دقیق و با کیفیت هم که باشد می‌تواند مشکلاتی را در مرور زمان برای شخص ایجاد کند. استفاده از چسب هم گاهی جوابگوی این مشکل نخواهد بود.

چه زمانی نباید از دندان مصنوعی استفاده کنیم؟

پس از مدتی که از دندان‌تان استفاده کردید و با آن کاملا راحت بودید فراموش نکنید که این دندان‌ها را حتما می‌بایست در هنگام شب از دهان خارج کنید.

دلایل بسیاری برای این کار وجود دارد که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که دندان مصنوعی در هنگام شب ممکن است در دهان فرد جابه جا شده و سد راه تنفس و یا بلع خود به خود بزاق دهان فرد شود و این می‌تواند به خفگی منجر شود.

دلیل دیگری که نباید شب دندان مصنوعی استفاده کرد این است که زمانی که بر روی لثه و فک قرار می‌گیرد بر روی استخوان فک در حال فشار وارد کردن است و این عامل اگر در هنگام شب هم انجام شود سبب تحلیل شدید استخوان صورت و فک می‌شود و پس از مدتی دندان مصنوعی اندازه صحیح خود برای فک را از دست خواهد داد و فرد را دچار مشکل می‌کند به این ترتیب فک دیگر قادر به تحمل دندان نخواهد بود.

چگونه دندان‌های مصنوعی را تمیز کنیم؟

دندان پزشکان توصیه می‌کنند که در طی روز سه مرتبه بعد از سه وعده غذایی تمامی دهان و زبان را تمیز مسواک بزنیم

دندان پزشکان توصیه می‌کنند که در طی روز سه مرتبه بعد از سه وعده غذایی تمامی دهان و زبان را تمیز مسواک بزنیم

دهان محلی است که انواع غذاها و خوراکی‌ها به آن وارد می‌شود و بسیار راحت می‌تواند برای چندین ساعت آلوده باقی بماند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که در طی روز سه مرتبه بعد از سه وعده غذایی تمامی دهان و زبان را تمیز مسواک بزنیم.

اشخاصی که از دندان مصنوعی نیز استفاده می‌کنند می‌بایست هر روز یک مرتبه دندان‌های خود را تمیز کنند در غیر این صورت احتمال بوی بد از دهان و همچنین ایجاد لکه بر روی دندان مصنوعی به وجود می‌آید.

بهترین روش برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی این است که دندان‌ها را از دهان خارج کرده و تمیز کنید. معمولا دندان مصنوعی را شب از دهان خارج کرده و کاملا تمیز می‌کنند. محلول‌های تمیز کننده مخصوص دندان مصنوعی وجود دارد که در نظافت این عضو مصنوعی موثر هستند.

این محلول‌ها بسته به نوع دندان مصنوعی انواع متفاوتی دارند که بهتر است طبق تجویز دندانپزشک انتخاب شوند. خیساندن دندان‌های مصنوعی در کل طول شب می‌تواند مانع از خشک شدن آن‌ها در هنگام مصرف روزانه شود.

می توانید در یک ظرف تمیز یا قوطی‌های مخصوص این کار دندان‌های مصنوعی را داخل محلول شوینده خیس کنید و صبح آن را به داخل دهان بازگردانید. این کار کمک می‌کند تا دندان مصنوعی علاوه بر تمیز شدن در زمانی که داخل دهان قرار گرفته اند کمتر خشک شوند.

هنگام تمیز کردن دندان‌های مصنوعی از این موارد حتما خودداری کنید:

  • هرگز دندان مصنوعی را با مواد شوینده خانگی تمیز نکنید و از شوینده‌های مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • دندان مصنوعی را با آب داغ نشویید.
  • برای سفید شدن دندان مصنوعی از سفید کننده‌های خانگی استفاده نکنید.
  • دندان مصنوعی را داخل مواد شیمیایی و الکل نگهداری نکنید.

مزایای استفاده از دندان مصنوعی چیست؟

زمانی که ناچار به استفاده از دندان مصنوعی هستید ممکن است کمی با مشکلات متعدد مواجه شوید ولی مزایای بسیاری این دندان‌ها دارند که به شما کمک می‌کنند.

از جمله این مزایا می‌توان به بهبود گفتار بهتر، توانایی غذا خوردن با دندان‌های سالم، اعتماد به نفس اشاره کرد.

این پارامترها زمانی که شما دندان نداشته باشید به یک ضعف و ناتوانایی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این دندان مصنوعی در شکل ظاهری صورت و فرم گونه‌ها بسیار تاثیر می‌گذارد و از دیگر دندان هایتان مراقبت می‌کند. از جمله مزایایی که دندان مصنوعی دارد :

  • پس از این که به دندان مصنوعی اتان عادت کردید غذا خوردن برایتان بسیار راحت تر از زمانی می‌شود که هرگز دندان نداشته اید.
  • عدم حضور دندان‌ها در تغییر چهره به خصوص گونه‌ها و فک تاثیر می‌گذارد که با داشتن دندان‌های مصنوعی شکل استخوان بندی صورتتان کاملا حفظ می‌شود.
  • بدون داشتن دندان تکلم زیبا و درستی نخواهید داشت که با وجود دندان مصنوعی به راحتی می‌توانید صحبت کنید.
  • نداشتن دندان حتی یک عدد می‌تواند در اعتماد به نفس شما تاثیر گذار باشد پس اگر حتی ناچار به کشیدن یک دندان هم بودید از دندان مصنوعی در جای خالی آن استفاده کنید.

معایب استفاده از دندان مصنوعی چیست؟

شکر عامل اصلی خرابی و پوسیدگی دندان در قرن ۱۸ میلادی بود

شکر عامل اصلی خرابی و پوسیدگی دندان در قرن ۱۸ میلادی بود

زمانی که برای نخستین مرتبه دندان مصنوعی استفاده می‌کنید با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد.

زیاد شدن بزاق دهان

دندان مصنوعی‌های اولیه به صورت موقت و فوری هستند. این دندان‌ها سبب افزایش بزاق دهان می‌شوند که البته با گذشت زمان دهان به آن عادت کرده و بزاق کمتری ترشح می‌شود.

حالت تهوع

برخی از افراد که اولین بار دندان مصنوعی را در دهان خود تجربه می‌کنند به دلیل این که عادت به ثابت ماندن یک وسیله در دهان خود را ندارند ممکن است با استفاده این دندان‌ها دچار حالت تهوع شوند. این حالت گذرا است و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

مشکلاتی در غذا خوردن

غذا خوردن نیز یکی از مشکلات رایج دندان‌های مصنوعی است. دندان‌های مصنوعی جدید برای غذا خوردن بسیار دشوار هستند. ممکن است اصلا نتوانید غذا بخورید ولی می‌توانید تا زمانی که به دندان‌های جدید عادت نکرده اید از غذاهای نرم و آبکی مانند سوپ و یا آب میوه استفاده کنید سپس کم کم غذاهای سفت را جایگزین کنید.

آدامس جویدن با دندان مصنوعی، ممنوع

زمانی که دندان مصنوعی استفاده می‌کنید می‌بایست جویدن آدامس را کنار بگذارید. معمولا دندان‌های مصنوعی میانه خوبی با آدامس‌ها ندارند.

به طور معمول دندان‌های مصنوعی به لثه می‌چسبند ولی برخی از آدامس‌ها مانع این حالت می‌شوند و هنگام جویدن آن‌ها دندان مصنوعی از لثه جدا شده و مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد می‌کنند. بنابراین سعی کنید زمانی که دندان مصنوعی در دهان دارید آدامس نجوید.

زخم‌های لثه بر اثر استفاده از دندان مصنوعی

ممکن است در اوایل استفاده از دندان مصنوعی شخص دچار خونریزی لثه و زخم‌های متعدد در این ناحیه شود.

بهتر است برای این که کمتر اذیت شوید به دندانپزشک خود مراجعه کرده و با اصلاح برخی قسمت‌ها از زخم‌های لثه جلوگیری کنید. برای بهبود زخم‌ها می‌توانید با کمی
آب نمک ولرم دهان را بشویید.

مشکلات صحبت کردن با دندان مصنوعی

از دیگر مشکلات دندان مصنوعی صحبت کردن صحیح است که با تمرین کردن بر طرف می‌شود.

سعی کنید کلماتی که ادای آن‌ها برایتان دشوار است را مدام تمرین کنید تا به آن‌ها عادت کنید.

جابه جا شدن دندان مصنوعی

حتی گاهی ممکن است یک عطسه یا یک سرفه به دلیل فشار هوایی که به دهان و دندان‌ها می‌رساند سبب جابه جایی دندان‌ها شود و آن‌ها را از جای خود خارج کند ولی با گذشت زمان این دندان‌ها در دهان جای بهتری پیدا می‌کنند و کمتر این اتفاق رخ می‌دهد.

برای رفع این مشکل می‌توانید از چسب‌های دندان مصنوعی نیز استفاده کنید تا دندان‌ها در جای خود ثابت قرار گیرند.

گاهی نیاز است که دندان مصنوعی به صورت کامل به جای ترمیم تعویض شود.

گاهی نیاز است که دندان مصنوعی به صورت کامل به جای ترمیم تعویض شود.

چه زمانی باید دندان مصنوعی را اصلاح یا ترمیم کنیم؟

دندان‌های مصنوعی مانند هر عضو مصنوعی دیگر نیاز به ترمیم دارند. دهان و به خصوص فک مدام در حال تغییر پیدا کردن است و همین عامل سبب می‌شود که دندان برساخته همیشه فرم درستی نداشته باشد و گاهی استفاده از آن برای شخص دشوار و مشکل ساز شود.

بهتر است که با مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها فورا به دندانپزشک مراجعه کرده و برای ترمیم و اصلاح دندان مصنوعی اقدام کنیم:

  • ترک برداشتن و یا شکستن دندان مصنوعی به هر دلیلی
  • عدم توانایی جویدن غذا پس از یک هفته
  • از تاریخ شروع استفاده از دندان مصنوعی بیشتر از ۴ یا ۵ سال گذشته باشد
  • در صورتی که قسمتی از دندان فشار زیادی به لثه وارد می‌کند و درست همان نقطه دچار زخم شده است
  • عدم توانایی صحبت کردن با دندان برساخته پس از گذشت یک یا دو ماه
  • هنگام استفاده از دندان دهان بوی نامطبوعی داشته باشد

گاهی نیاز است که دندان مصنوعی به صورت کامل به جای ترمیم تعویض شود. معمولا در مواقعی که دندان دچار شکستگی و یا ترک خوردن می‌شود دندان برساخته را نمی‌توان به درستی ترمیم و اصلاح کرد و به همین جهت دندان به طور کامل تعویض می‌شود.

زمانی که دندان مصنوعی ساییدگی و فرسودگی پیدا کند به نحوی که کاملا رنگ آن عوض شود و در قسمت‌هایی آسیب دیدگی مشاهده شود نیز دندان برساخته را باید تعویض کرد.

مورد آخر این است که اگر دندان مصنوعی به هر دلیلی در شکل دهان به درستی جا نگیرد می‌بایست تعویض شود.

تعویض بخشی از دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی که مدل تکی هستند می‌توانند دو یا سه دندان را حمل کنند. این مدل دندان‌ها معمولا از یک گیره تشکیل شده اند که یک یا چند دندان را در دهان جا می‌دهند.

برخی اوقات با خراب شدن یکی از این دندان‌ها نیازی نیست که کل گیره تعویض شوند. امکان این هست که همان دندان خراب را از روی گیره جدا کرد و دندان دیگری را جایگزین کرد.

چسب دندان مصنوعی چیست؟

همان طور که گفته شد بسیار پیش می‌آید که دندان‌های مصنوعی در هنگام عطسه و یا سرفه و یا حتی روزهای نخست که دهان زیاد به آن‌ها عادت ندارد از جا در می‌آیند و از دهان خارج می‌شوند.

برای بر طرف کردن این قضیه چسب‌هایی وجود دارد که با نام “چسب دندان مصنوعی ” شناخته می‌شوند. این چسب‌ها سبب افزایش قدرت و ماندگاری دندان برساخته در سر جای خود می‌شوند.

چسب دندان مصنوعی به صورت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. چسب به حالت چسب مایع، پودر، کرم و . . . است که بیشتر آن‌ها خاصیت مشابهی دارند.

به خصوص افرادی که دهانی خشک دارند و بزاق کمتری در دهانشان هست حتما می‌بایست از این چسب‌ها کمک بگیرند. در صورتی که چسب دندان مصنوعی کیفیت خوبی داشته باشد، دندان شما نیز ایمن خواهد بود و به راحتی قابل استفاده می‌شود.

در واقع چسب دندان صرفا جهت ثبات دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ گونه عارضه‌ای ندارد. هیچ وقت این چسب‌ها قادر به پر کردن نا همواری‌های دندان مصنوعی نخواهند بود.

برای بهبود کیفت دندان در این مواقع حتما از چسب مخصوص استفاده کنید تا کارایی بهتر این عضو را راحت تر درک کنید :

  • هنگام سرما خوردگی که داروهای ضد احتقان استفاده می‌کنید دهان و کام به شدت خشک می‌شوند.
  • اوایل استفاده از دندان مصنوعی که تسلط کافی بر استفاده از این وسیله ندارید.
  • افراد ناتوان عصبی از جمله افرادی که دچار سکته مغزی شده اند.
  • افراد مسن که استفاده از دندان برساخته برایشان مشکل است.

این چسب به شما کمک می‌کند دندان شما شرایط بهتری در دهانتان داشته باشد ولی در برخی مواقع هست که هرگز نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد. از جمله این موارد:

  • دندان‌های مصنوعی کهنه که نسبت به اندازه فک تغییر سایز داده اند
  • دندان‌های مصنوعی که زیاد از حد نرم هستند و بر روی لثه قرار نمی‌گیرند و این سستی دلیل بر خرابی آن‌ها می‌باشد.
  • در صورتی که دندان برساخته سبب زخم شدن لثه می‌شود و بر فک خش می‌اندازد.
  • هنگام بروز بیماری‌های عفونی در دهان و یا لثه
  • در صورتی که شخص نسبت به چسب دندان مصنوعی حساسیت نشان دهد.

چگونه چسب دندان مصنوعی را استفاده کنیم؟

از زدن چسب در نزدیکی لبه‌های دندان خودداری کنید

از زدن چسب در نزدیکی لبه‌های دندان خودداری کنید

در صورتی که نیاز داشتید از چسب دندان برای ثبات این عضو استفاده کنید فراموش نکنید که می‌بایست حتما این نکات را رعایت کنید تا دچار مشکلات دندانی و بهداشتی نشوید.

همیشه ابتدا دندان خود را به خوبی بشویید و سپس چسب را ترجیحا بر روی دندان برساخته مرطوب بزنید. از زدن چسب در نزدیکی لبه‌های دندان مصنوعی خودداری کنید.

برای فک بالایی سه خط از چسب در طرفین و یک خط در وسط دندان برساخته بزنید. برای فک پایین نیز سه خط کوتاه در طرفین و یک خط در مرکز دندان مصنوعی چسب بزنید.

  • دندان مصنوعی خود را از قبل کاملا تمیز کرده باشید.
  • به اندازه کافی چسب استفاده کنید. استفاده کمتر از میزان مورد نیاز از چسب در روند این کار اختلال ایجاد می‌کند و دندان مصنوعی به درستی نمی‌چسبد.
  • چسب را به طور مساوی بر روی تمامی قسمت‌های دندان پخش کنید.
  • در صورتی که چسب مناسب تهیه کردید و دندان شما به درستی سر جای خود قرار نگرفت می‌بایست در جنس و کیفیت دندان مصنوعی خود شک کنید.

بعد از رعایت تمامی این نکات می‌توانید از دندان خود به خوبی استفاده کنید.

آیا می‌توان رنگ دندان مصنوعی را تغییر داد؟

تمامی دندان‌های مصنوعی در اثر استفاده در مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید آیا امکان این هست که پس از مدتی دندان را با مواد خاصی تمیز کنیم تا رنگ سفید تر و درخشان تری پیدا کند و رنگ زرد و کدر آن از بین برود ؟

در صورتی که دندان را به درستی تمیز کنید و هر شب مسواک بزنید خیلی به ندرت پیش می‌آید که این دندان‌ها تغییر رنگ داشته باشند و کدر شوند.

حتی می‌توانید گاهی از خمیر دندان‌های مربوط به دندان برساخته استفاده کرد که میزان سایندگی کمی دارند و دندان را تمیز می‌کنند اما امکان این که رنگ دندان مصنوعی را سفیدتر کرد وجود ندارد.

قرار دادن دندان برساخته داخل مایعاتی که امکان سفید کردن را دارند کار اشتباهی است مگر این که دندانپزشک شما دندان را دریافت کند و با سفید کننده‌های بهداشتی مخصوص این کار آن‌ها را کمی روشن تر کند اما به صورت کلی بر طرف کردن لکه‌هایی که بر روی دندان ایجاد می‌شوند با روش‌های خانگی قابل بر طرف شدن نیستند.

 فراموش نکنید که همچنان مانند دندان طبیعی می‌بایست بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

فراموش نکنید که همچنان مانند دندان طبیعی می‌بایست بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

چگونه از دندان برساخته خود مراقبت کنیم؟

دندان از هر نوعی که باشد نیاز به مراقبت دارد تا بتوانیم آن‌ها را در بیشترین زمان ممکن نگه داریم و استفاده بهتری از آن‌ها داشته باشیم. برای مراقبت صحیح و درست از دندان برساخته خود این نکات را در نظر داشته باشید:

  • حتی اگر از دندان مصنوعی کامل برای دهان خود استفاده می‌کنید فراموش نکنید که همچنان مانند دندان طبیعی می‌بایست بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.
  • هر روز صبح لثه، زبان و سقف دهان خود را با یک مسواک کاملا نرم مسواک کنید تا گردش خون در بافت‌های داخلی دهان شما به خوبی جریان پیدا کند.
  • هر شب دندان خود را به طور کامل مسواک بزنید تا تمامی ذرات غذایی به جا مانده در آن از بین برود و دچار لکه نشود.
  • زمانی که دندان خود را استفاده نمی‌کنید آن را در یک ظرف آب تمیز نگه دارید.
  • در صورتی که دندان شما شکسته شد و یا ترک در آن ایجاد شد هرگز خودتان به اصلاح و ترمیم دندان مصنوعی نپردازید. فورا به دندان پزشک مراجعه کرده و آن را قبل از این که دهان و لثه‌هایتان را زخم کند اصلاح کنید.

بیشتر بخوانید: جرم گیری دندان: همه چیز درباره جرم گیری و سفید کردن دندان در خانه

منبع ++++++++++

دندان مصنوعی برساخته استفاده دندان‌ها دندان‌های می‌شود دندان برساخته مصنوعی استفاده دندان‌های مصنوعی انعطاف پذیر دندان مصنوعی استفاده مصنوعی انعطاف پذیر دندان مصنوعی چیست تاریخچه دندان مصنوعی دندان طلا از کجا آمد دندان مصنوعی چگونه ساخته می‌شود چند نوع دندان مصنوعی داریم دندان جزئی و یا تکی دندان مصنوعی کامل دندان مصنوعی قابل جابه جایی دندان مصنوعی‌های انعطاف پذیر یا ژله ای بهترین نوع دندان مصنوعی کدام است چه زمان باید از دندان مصنوعی استفاده کنیم چه زمانی نباید از دندان مصنوعی استفاده کنیم چگونه دندان‌های مصنوعی را تمیز کنیم مزایای استفاده از دندان مصنوعی چیست معایب استفاده از دندان مصنوعی چیست زیاد شدن بزاق دهان حالت تهوع مشکلاتی در غذا خوردن آدامس جویدن با دندان مصنوعی ممنوع زخم‌های لثه بر اثر استفاده از دندان مصنوعی مشکلات صحبت کردن با دندان مصنوعی جابه جا شدن دندان مصنوعی تعویض بخشی از دندان مصنوعی چسب دندان مصنوعی چیست چگونه چسب دندان مصنوعی را استفاده کنیم آیا می‌توان رنگ دندان مصنوعی را تغییر داد چگونه از دندان برساخته خود مراقبت کنیم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو