امام‌جمعه تایباد: سن ازدواج حداقل ۱۸ سال باشد

منبع: برترین ها

78

1398/6/29

02:16


امام جمعه اهل سنت تایباد گفت: ازدواج زودهنگام دختران از عوامل ترک تحصیل آنان است و جامعه باید بپذیرد که سن ازدواج دختران جهت داشتن آمادگی فکری و روحی، به حداقل ۱۸ سال افزایش‌ یابد.

خبرگزاری مهر: محسن سیاح، فرماندار تایباد و رئیس شورای آموزش و پرورش تایباد، بعدازظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش و تیم‌ مدیریتی اداره آموزش و پرورش در سال گذشته، تلاش بسیار خوبی داشتند و گواه این موضوع، کنکور و پذیرش کم‌نظیر در شهرستان است.

وی افزود: انتظار ویژه داریم تا شهرداران، سهم آموزش و پرورش را پرداخت کنند و اگر قصوری ببینیم، با استفاده از ابزارهای در دسترس برخورد خواهیم کرد. غفلت از آموزش و پرورش، خسارات جبران ناپذیری بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

رئیس شورای آموزش و پرورش تایباد تصریح کرد: در سال جدید، مشاورینی از دانش‌آموزان و فرهنگیان خواهیم داشت و از طریق آن‌ها تا جایی که بتوانیم از وضعیت حوزه تعلیم و تربیت از نزدیک مطلع می‌شویم. همچنین در هر جلسه شورای اداری شهرستان، دانش‌آموزان مقطع تحصیلی دوم متوسطه دعوت می‌شوند تا از نزدیک با فضای اداری شهرستان آشنا شوند.

سیاح ادامه داد؛ در بحث مباحث ترافیکی، تمهیداتی دیده شده است، با توجه به آسیب‌هایی که پیرامون واحدهای آموزشی وجود دارد، در طول سال تحصیلی، بصورت مستمر تمهیدات کنترلی و ترافیکی باید اندیشیده شود.

فرماندار تایباد در خصوص بازماندگان از تحصیل این شهرستان گفت: این یک موضوع بسیار مهم است؛ در خصوص موضوعات مالی هیچ دانش‌آموزی نباید به این دلیل از تحصیل باز بماند و در این راستا باید از ظرفیت خیرین و فعالین اقتصادی شهرستان استفاده شود.

وی اضافه کرد: اگر آموزش وپرورش تایباد در این خصوص اطلاعاتی در دست دارند، به فرمانداری اعلام کنند تا از ظرفیت خیرین استفاده شود.

مولانا غلام‌نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد نیز در این جلسه، با تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش شهرستان تایباد، به پذیرفته‌شدگان امسال تایباد در دانشگاه‌های کشور اشاره کرده و گفت: از قبولی در حوزه‌های پزشکی و فرهنگیان رضایت داریم و به نظر بنده، اینکه بیش از یکصد نفر از فرزندان ما بزودی وارد آموزش و پرورش می‌شوند، باعث مسرت است.

وی در خصوص نوسازی مدارس شهرستان گفت: در حوزه نوسازی مدارس هم رشد خوبی داریم، مدرسه خشت و گلی دیگر در تایباد وجود ندارد و با استاندارد سازی بخاری های مناطقی که هنوز گاز ندارند، مدارس ما استاندارد خواهند شد.

این استاد حوزه علمیه احناف تایباد در خصوص ترک تحصیل دانش آموزان گفت: ترک تحصیلی حدود ۳۰۰ دانش‌آموز در شهرستان کوچکی مثل تایباد جای نگرانی دارد، باید بررسی شود اگر مشکل اقتصاد است، خیرین ما می‌توانند با قدرت وارد کار شوند.

وی تاکید کرد: مدرسه‌سازی یک کار با ارزش است و حمایت از این کودکان، یک بحث دیگر است؛ حمایت از دانش‌آموز و مشاهده رشد و پیشرفت او لذتی غیرقابل وصف دارد.

امام جمعه تایباد یکی از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان را گرانی لوازم‌التحریر عنوان کرده و بیان کرد: گرانی لوازم‌التحریر، امروز یک ضربه بزرگ برای خانواده‌ها است و یکی از عواملی است که باعث می‌شود پدر و مادری لذت دیدن پیشرفت و تعالی فرزندش را از خود دریغ کند و او را از تحصیل منع کند.

توکلی در خصوص موضوع ازدواج زودهنگام دختران که یکی از عوامل ترک تحصیل آنان است، گفت: در بحث ازدواج زودهنگام دختران، جای نگرانی است؛ این فرهنگ اشتباهی است که از گذشته وجود داشته و باید با این فرهنگ مبارزه کرد. ازدواج دختری در ۱۳ سالگی، باعث ترک تحصیل او می‌شود.

وی تاکید کرد: جامعه باید بپذیرد که سن ازدواج دختران به حداقل ۱۸ سال افزایش یابد، این کار باعث افزایش آمادگی فکری و روحی دختر برای ازدواج و همینطور سطح سواد او می شود. همچنین باید توجه شود که ازدواج‌های زودهنگام، نقش موثری در افزایش طلاق دارد.

امام جمعه تایباد اضافه کرد: ترک تحصیل این دانش آموزان، موضوع ازدواج زودهنگام دختران و مشکلات اقتصادی، از جمله مشکلاتی است که باید در خصوص آن‌ها چاره اندیشی کرد؛ البته در حال حاضر تلاش همگانی برای رفع مشکل اقتصادی دانش‌آموزان در شهرستان آغاز شده است.

مدیر اداره آموزش و پرورش تایباد نیز با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده، تشکل شورای آموزش و پرورش تایباد یکی از فعال‌ترین تشکل‌ها در استان می‌باشد، اظهار کرد: اگر موفقیتی در عرصه‌های مختلف حاصل شده است، به دلیل پشتیبانی شورای آموزش و پرورش و تلاش همکاران ما در آموزش و پرورش است.

محمود آریامنش با اشاره به اینکه شعار امسال، "امیدآفرینی، مشارکت‌پذیری و مهارآموزی" است، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که روی داده، توجه به سند تحول بنیادین است که ۱۳۱ راهکار این سند، در حال بومی‌سازی در شهرستان است.

مدیر اداره آموزش و پرورش تایباد تاکید کرد: توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاهش توجه به رشته علوم تجربی برهمین اساس است؛ همچنین دانش‌آموزان در ساعات شش‌گانه سند تحول دانش آموزگ با عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری آشنا می‌شوند.

آریامنش در خصوص آمار دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: در سال جدید تحصیلی، ۲۸ هزار دانش‌آموز در ۱۱۵۵ کلاس درس حاضر می‌شوند؛ این درحالی است که روستای استای از شهرستان باخرز، تفکیک و به اداره آموزش و پرورش تایباد ملحق شده است. همچنین در سال جدید، ۳هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی، در سی و یکم شهریورماه وارد کلاس درس می‌شوند.

وی در خصوص بازماندگان از تحصیل سال تحصیلی ۹۹-۹۸ گفت: امسال ۲۴۰ نفر بازمانده از تحصیل داریم که لیست آن نهایی شده و به زودی با والدین این دانش‌آموزان تماس گرفته می‌شود تا بتوانیم آن‌ها را به ادامه تحصیل تشویق کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو