به گزارش سی ان بی سی، به نظر می رسد که اقتصاد آمریکا در یک نقطه عطف قرار گرفته است و جنگ تجاری با چین، آن را با یک چالش جدی مواجه ساخته است. تحلیل گران موسسه "پانتئون" در گزارشی اعلام کرده اند که به نظر می‌رسد باید ایده حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین تا پایان امسال را رها کرد و افزوده اند که هم چین و هم آمریکا از تداوم وضعیت فعلی متضرر خواهند شد.

بررسی شاخص‌های کلان اقتصاد آمریکا نشان دهنده یک روند نگران کننده است: این ماه میزان فعالیت کارخانه های امریکایی به طرز غیر منتظره ای کاهش پیدا کرد به گونه ای که شاخص مدیران تولید برای نخستین بار در سال جاری به زیر ۵۰ واحد رسید.

کاهش اطمینان فعالان تجاری هم چنین بر تمایل آن‌ها برای آغاز فعالیت های جدید تاثیر منفی گذاشته است به گونه ای که طبق اعلام فدراسیون کسب و کار مستقل آمریکا، خوش بینی کسب  وکارهای آمریکا نسبت به شرایط اقتصادی ۱.۶ درصد در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه دوم کمتر شده است.

از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا که از آن به عنوان یکی از علائم پیش‌نگر اقتصادی یاد می‌شود، در ماه های اخیر بارها به زیر ۱.۶ درصد رسیده است و نگرانی ها از وقوع رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تشدید شده است.

با تشدید جنگ تجاری با چین، تمایل کارفرمایان آمریکایی برای استخدام نیروی جدید نیز کمتر شده است تا جایی که در ماه اوت اقتصاد امریکا تنها برای ۱۳۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد که ۳۰ هزار نفر کمتر از پیش بینی قبلی و ۱۰۰ هزار نفر کمتر از رکود اشتغال ماهانه ایجاد شده در آمریکا طی سال جاری میلادی بوده است. این نگرانی وجود دارد که با تداوم وضعیت فعلی اشتغال زایی در امریکا به زیر ۱۰۰ هزار نفر در ماه نیز برسد که برای حفظ تعادل در بازار کار این کشور و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری ضروری است.