جوش لاله گوش: علت و ۱۰ روش درمان خانگی آکنه گوش

منبع: نت نوشت

88

1398/6/29

15:03


جوش لاله گوش

برای مقابله و درمان جوش لاله گوش یا همان جوش‌های ریزی که به سادگی قابل مشاهده نیستند و روی لاله‌ی گوش‌تان قرار دارند، از خمیر آووکادو و عصاره ریحان آفریقایی به همراه ژل آلوئه ورا یا اسانس درخت چای استفاده کنید.

خمیر چریش (Neem) یا زردچوبه یا ترکیب ضد باکتریایی حاصل از عسل و دارچین نیز می‌توانند در خلاص شدن از شر جوش لاله گوش موثر واقع شوند. همچنین می‌توانید ناحیه ملتهب را با چای سبز یا لیمو بشویید.

برای مشاهده راهکارهای بیشتر در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

علت جوش لاله گوش چیست؟

اکثر ما تجربه مواجه شدن با تعداد زیادی از جوش‌های ریز یا حتی جوش‌های بزرگ را که در بدترین موقعیت ممکن ظاهر می‌شوند، داشته ایم. جوش لاله گوش، این دانه‌های پر از چرک، نه تنها باعث خجالتمان می‌شوند، بلکه می‌توانند دردناک نیز باشند.

اگرچه جوش‌های ریز، اغلب در صورت، روی قفسه سینه و نیمه بالایی کمر ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند روی سطح گوش نیز نمود پیدا کنند و مایه دردسرمان شوند.

آکنه هنگامی بروز پیدا می‌کند که منافذ روی پوست به وسیله سلول‌های پوستی و مقدار زیادی از مواد ترشح شده از غدد سباسه، مسدود شود.

این ترکیب حاصل از سلول‌های مرده و چربی اضافی، بستری مغذی را جهت رشد باکتری‌ها و در نتیجه ایجاد التهاب و در نهایت، بروز و ظهور دانه‌های جوش، فراهم می‌کند.

باکتری‌هایی به اسامی پروپیونی باکتریوم آکنس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس بیشترین ارتباط را با تولید آکنه در بدن دارند. گوش و نواحی پیرامون آن، تماماً جزء مناطقی هستند که احتمال مسدود شدن منافذشان بسیار بالا می‌باشد.

موهای نشسته، استفاده مکرر از گوش پاک کن‌های کثیف و آلوده و تماس مداوم دستان آلوده و عرق کرده با گوش، همگی، می‌توانند سبب بروز التهاب و در نهایت ایجاد آکنه و جوش لاله گوش شوند.

درمان جوش لاله گوش

گوش و نواحی پیرامون آن، تماماً جزء مناطقی هستند که احتمال مسدود شدن منافذشان بسیار بالا می‌باشد

گوش و نواحی پیرامون آن، تماماً جزء مناطقی هستند که احتمال مسدود شدن منافذشان بسیار بالا می‌باشد

عصاره آووکادو

اگر شما از طرفداران آووکادو، این میوه خوشمزه هستید، دلیل دیگری برای دوست داشتنش برایتان می‌آوریم. لینولئیک اسید و لوریک اسید موجود در این ماده غذایی ارزشمند، نه تنها دارای خواص ضد التهابی است، بلکه می‌تواند از رشد پروپیونی باکتریوم آکنس مولد آکنه جلوگیری به عمل آورد.

براساس یک مطالعه، پمادی که از عصاره آووکادو تهیه شده بود، از عملکرد آنزیمی در پوست، به نام آلفا-ردوکتاز، که سبب چرب شدن بیش از حد پوست می‌شود، ممانعت کرد. همین ممانعت، سبب کاهش چشمگیر تعداد پاپول‌ها و پاسچول‌ها (انواع ظاهری جوش) در افراد شده بود.

گوش پاک کن را به اسانس آووکادو آغشته کنید و سپس آن را به ناحیه ملتهب یا جوش لاله گوش بمالید.

شما می‌توانید آووکادو را به چندین قسمت تقسیم کرده، آن‌ها را فشار دهید و یک قطره از عصاره خارج شده را در موضع قرار دهید. پس از خشک شدن، با یک گوش پاک کن، باقیمانده را از محیط بردارید.

ترکیب اسانس ریحان آفریقایی و آلوئه ورا برای درمان جوش لاله گوش

وجود تیمول در عصاره ریحان آفریقایی، ماده‌ای ارزشمند که دارای خواص ضد میکروبی است، می‌تواند در درمان دانه‌های جوش موثر واقع شود. امروزه، مطالعات نشان داده اند که استفاده همزمان آن با ژل آلوئه ورا می‌تواند توانایی عصاره این گیاه را در از بین بردن جوش‌ها بیفزاید.

اجزای ضد التهابی موجود در این ژل از جمله مانوز-۶-فسفات و سی-گلیکوزیل کرومون در واقع مولد خواص درمانگر برای جوش هستند. به حجم مساوی، آلوئه ورا و ریحان آفریقایی را ترکیب کنید تا پمادی موثر در درمان آکنه گوش بدست آید.

حال این پماد را در موضع جوش لاله گوش بمالید. پس از بیست دقیقه، آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

اسانس درخت چای

این اسانس به دلیل خواص ضد باکتریایی اش، بین مردم شناخته شده است. همچنین این عصاره علیه باکتری‌های مولد آکنه موثر می‌باشد. ترکیباتی نظیر آلفا ترپین، ترپنین-۴-ال و آلفا-پنین موجود در این عصاره، تولیدکننده خواص سودمند آن هستند.

سر یک گوش پاک کن را به این اسانس آغشته کنید و به موضع جوش لاله گوش بمالید. دو مرتبه این عمل را طی یک روز انجام دهید. شما باید پس از مدت زمان اندکی با این شیوه، به هدف دلخواه‌تان رسیده باشید.

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید یک قطره از این اسانس را به همراه یک قطره از اسانسی دیگر مثل اسانس دانه انگور ترکیب کنید و بر روی ناحیه ملتهب بریزید.

در هر صورت، به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده هر کدام از این اسانس‌ها، در مراکز درمان آلرژی، آزمون ازدیاد حساسیت را بر روی پوست خود انجام دهید.

یک لایه از مخلوط عسل و دارچین را بر روی ناحیه ملتهب پخش کنید

این ترکیب شیرین، می‌تواند حقیقتاً در درمان آکنه‌ها به شما کمک زیادی کند. هریک از مواد ذکر شده، یعنی دارچین و عسل، به تنهایی علیه باکتری‌های مولد آکنه مثل پروپیونی باکتریوم آکنس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس موثرند.

اما اگر همراه هم به کار روند، تاثیری که می‌گذارند از مجموع تاثیر هریک از مواد، بیشتر خواهد بود. این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید، بر روی جوش لاله گوش بمالید و پس از خشک شدن، آن را بشویید.

شست و شوی ناحیه ملتهب با آب نمک و افزودن عسل یا اسانس درخت چای

شست و شو با آب نمک، یک شیوه رایج برای بهبود آکنه‌ها و جوش لاله گوش به شمار می‌رود. یک پارچه کتان را داخل آب نمک قرار دهید، آن را فشار دهید تا آب اضافی تخلیه گردد و ناحیه ملتهب را با آن شست و شو دهید. به خاطر خاصیت خشک کنندگی‌اش به نظر می‌رسد که علیه باکتری‌ها موثر است. برای قتل عام باکتری‌های به وجود آورنده جوش، از عسل یا عصاره درخت چای نیز استفاده کنید.

چای سبز برای درمان جوش لاله گوش

چای سبز تازه به عنوان یک نوشیدنی سالم، دارای اعتبار جهانی خاصی است. حتی در از بین بردن جوش لاله گوش نیز موثر است. یک تحقیق نشان داده است که دو بار استفاده از لوسیون ۲درصد چای سبز به مدت شش هفته به کاهش ۵۸٫۳۳% تعداد آکنه‌ها در افراد مبتلا به این عارضه منجر می‌شود.

تصور می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی چای سبز، مسئول این اثر می‌باشد. تی بگ مرطوب چای سبز را دو بار در روز به دان‌های جوش خود بمالید. مشاهده خواهید کرد که ظرف اندک مدتی، این ضایعات، ناپدید می‌گردند.

آبلیمو برای درمان جوش لاله گوش

آبلیمو از پاک کننده‌های جوش موجود در بازار نیز بهتر عمل می‌کند

آبلیمو از پاک کننده‌های جوش موجود در بازار نیز بهتر عمل می‌کند

ریختن آبلیمو در موضع، راه حل ساده دیگری جهت برطرف کردن جوش‌ها می‌باشد. براساس پژوهش‌های به عمل آمده، مشخص گردیده است که این مرهم طبیعی علیه باکتری‌های مولد آکنه موثر می‌باشد و حتی شاید از پاک کننده‌های جوش موجود در بازار نیز بهتر عمل کند.

یک لیموترش را بفشارید، یک سواپ را به آن آغشته کنید و روی محل دارای آکنه و جوش لاله گوش بمالید.

خمیر چریش یا زردچوبه

هم چریش و هم زردچوبه، دارای خواص ضدالتهابی هستند و می‌توانند التهاب به وجود آمده توسط پروپیونی باکتریوم آکنس را از بین ببرند. پس جای تردید نیست که این ترکیب ارزشمند به طور سنتی برای مقابله با این جوش‌ها به کار رفته است.

برگ‌های تازه و تمیز چریش را خرد کنید، سپس با پودر زردچوبه مخلوط نمایید. خمیر حاصل را به محل ضایعه بمالید و صبر کنید تا خشک شود. هنگامی که خشک شد، با یک پارچه کتان آن را تمیز کنید.

روغن اکالیپتوس مرهم جوش لاله گوش

روغن اکالیپتوس نیز مرهمی دیگر جهت ناپدید کردن جوش‌هایی است که به راحتی دیده نمی‌شوند. مطالعات دانشمندان، نقش ضدباکتریایی این روغن را تصدیق کرده اند.

اما این، همه خواص روغن اکالیپتوس نمی‌باشد. روغن اکالیپتوس همچنین می‌تواند مقدار غدد سباسه پوست و همینطور میزان چربی تولید شده را کاهش دهد. اما باید قبل از استفاده این ماده، آزمون ازدیاد حساسیت را بر روی پوستتان انجام داده باشید.

فندق افسونگر

این ماده جهت درمان دانه‌های جوش، هواداران بیشتری در بین مواد درمانی دارد. تصور می‌شود که تانن موجود در این ماده به دلیل خاصیت قبض کنندگی بافت‌های بدن (Astringent Quality) در درمان آکنه موثر است.

با خیساندن پوست درخت فندق افسونگر در آب داغ به مقدار ۵-۱۰ گرم، یک عصاره نابود کننده آکنه بسازید.

توجه

گوش شما بسیار حساس است و باید مراقب باشید که مبادا به آن آسیب وارد شود. گوش پاک کن را خیلی به عمق گوش وارد نکنید و توجه داشته باشید که قبل از مالیدن آن به ناحیه مربوطه، حتماً آب اضافی محلول گیاهی را خارج کنید تا در داخل گوشتان محبوس نشود.

فارانکل، فولیکول ملتهب است که عامل آن باکتری‌های جنس استاف مثل استافیلوکوکوس اورئوس می‌باشد. مجموعه‌ای از این فولیکول‌های ملتهب، کاربانکل نامیده می‌شوند.

هم جوش و هم کاربانکول، ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. اما کاربانکل‌ها درشت ترند و معمولاً سفت تر هستند. برخلاف دانه جوش که می‌تواند دردناک یا غیردردناک باشد، کاربانکل‌ها دردناک می‌باشند.

مرهم‌های طبیعی ذکر شده قادرند علیه این التهابات نیز مثمر ثمر واقع شوند.

منبع + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو