سرگئی لاوروف در مقاله ای در نشریه «روسیه در سیاست جهانی» نوشته است: کشورهای غربی همزمان با دفاع از ارزش های لیبرال به سیاست تحریم، روی آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: ما در مورد لیبرالیسم که کشورهای غربی خود را مدافع آن قلمداد می کنند و آن را در مرکز توجه قرار می دهند، سوال هایی داریم.

لاوروف افزود: این سوال مطرح می شود که این ادعا چگونه با سیاست تحریم و خفه کردن اقتصادی و تهدیدهای آشکار نظامی در مورد شماری از کشورهای مستقل ازجمله ایران، کوبا، ونزوئلا و سوریه همخوانی دارد چرا که تحریم ها به صورت مستقیم به رفاه و حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم عادی این کشورها ضربه می زند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مقاله خود نوشته است: آمریکا به دنبال ایجاد اختلاف و مشاجره میان روسیه و چین است و در عین حال برای بازدارندگی این دو کشور تلاش می کند.

وی افزود: ایجاد مانع در عرصه اقتصادی، تحریم، سوء استفاده از موقعیت دلار به عنوان وسیله اصلی پرداخت های مالی و تامین برتری مالی از راههای غیراصولی به شیوه معمول آمریکا علیه دیگر کشورها در عرصه جهانی تبدیل شده چرا که این کشورها با اصول تحمیلی واشنگتن بازی نمی کنند و جرات می کنند با کشورهای مخالف واشنگتن همکاری کنند.

وی با طرح این سوال که در نتیجه چه وضعیتی داریم؟ افزود: شاهد تزلزل زیربنای حقوقی قوانین بین المللی، تشدید بی ثباتی و عدم پایداری اوضاع جهانی و افزایش بی اعتمادی بین کشورها هستیم.

لاوروف افزود: در عرصه امنیتی، مرز بین شیوه های متکی بر خشونت و غیرخشونت برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی از بین رفته و مناسبات بین المللی وضعیت نظامی یافته و نقش سلاح اتمی در اسناد دکترین آمریکا هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در اقتصاد جهانی شاهد اقدامات خودسرانه غیراصولی و تشدید مبارزه برای کنترل بازارها، منابع انرژی و مسیرهای انتقال نفت و گاز، جنگ های تجاری و تزلزل سیستم های بازرگانی چندجانبه هستیم.