ایده اصلی رمان "مالوینای انزلی" خشونت است / رمانی که در ساحت تاریخ معاصر روایت می‌شود

120

1398/6/29

15:49


رمان "مالوینای انزلی" نوشته سعید جوزانی منتشر شد.

ایده اصلی رمان "مالوینای انزلی" خشونت است / رمانی که در ساحت تاریخ معاصر روایت می‌شود

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، سعید جوزانی نویسنده، با این توضیح که رمان "مالوینای انزلی" به مانند مجموعه‌داستان قبلی‌ام "سال دو فصل دارد" در ساحت تاریخ معاصر ایران روایت می‌شود، افزود: ایده‌ اصلی شکل‌گیری این رمان خشونت است که در صفحه‌به‌صفحه‌ این رمان مشهود است. این‌که چه می‌شود و چه شرایطی بر فضای دوره‌ای از تاریخ حاکم می‌شود که امر جمعی انقلاب تبدیل به امر فردی انتقام می‌انجامد دست‌مایه‌ به‌وجود آمدن این کار شد.

او درباره ایده نوشتن "مالوینای انزلی"، اظهارداشت: فکر می‌کنم ما به نوعی محصول خشونتی تاریخی هستیم. اگر گذری داشته باشیم به تاریخ هزاره‌ها قبل تا به اکنون، یعنی از جنگ‌های هفتصدساله‌ ایران و روم شروع کنیم و برسیم به جنگ‌های ایران و اعراب، به جنگ‌ با مغول‌ها، به جنگ‌ با ازبک‌ها و عثمانی‌ها در زمان حکومت صفوی، به جنگ‌های ایران و روس در زمان حکومت قاجار و به جنگ هشت‌ساله برسیم به وضوح درمی‌یابیم که لحظه‌ای در تاریخ نبوده‌است که خاک این ملک از خون، زخم و خصم خالی باشد و این خشونت ناخودآگاه به اکنون ما هم پیوند خورده است. قبل از شروع به نوشتن این رمان این طرح کلی در ذهنم بود و می‌خواستم در قالب داستانی بلند این خشونت افسارگسیخته را نشان دهم.

جوزانی یکی دیگر از المان‌های این کتاب را مکان و جغرافیا دانست و ادامه داد: انزلی شهری خاص است و پر از داستان که متاسفانه جز یکی‌ دو تن داستان‌نویس کمتر کسی در ادبیات داستانی سراغش رفته؛ برعکس سینماگران که همیشه به انزلی نگاهی ویژه داشته‌اند و از گذشته لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها بوده در ادبیات آن‌چنان پرداختی به این شهر نشده است. از آن‌جایی که در این شهر متولد شده‌ام و اشراف کاملی به فضا و اتمسفر آن دارم قبل از نوشتن این رمان به این فکر کردم که باید از بومی بنویسم که می‌شناسمش البته به دور از تعصب‌های قومی.

 او درباره محتوای کتاب "مالوینای انزلی" توضیح داد: رمان یک شخصیت اصلی دارد به نام "نصیر" که ارباب‌زاده‌ای در تالش است و سر تقسیم زمین‌ها با عمویش دچار اختلافات شدیدی می‌شود و تصمیم می‌گیرد عمارت اربابی و دیارش را ترک کند و در جست‌وجوی زندگی بهتر وارد انزلی شود. در این شهر به نحوی با دختری ارمنی به نام مالوینا آشنا می‌شود و علاقه‌ای بین آن‌ها شکل می‌گیرد تا این که سر و کله‌ عمو پیدا می‌شود. با رخ‌دادن وقایع مهر 1358 انزلی، نصیر زمینه را برای انتقام مهیا می‌بیند و دست به این کار می‌زند.

جوزانی اضافه کرد: با توجه به این‌که خودم آن دوره را تجربه نکرده‌ام، مجبور شدم برای باورپذیری متن با خواندن متونی که از آن دوران به جا مانده و همچنین پرس‌وجو از آدم‌های مسن، متنی را پدید آورم که متعلق به آن دوران باشد. به همین دلیل فرایند نوشتن این رمان چهارسال تمام به طول انجامید؛ از 1393 تا 1397.  که امیدوارم این تلاش نتیجه داده باشد. از دوستانم در کانون داستان "عصر چهارشنبه‌ رشت" و کیهان خانجانی تشکر می‌کنم که در تمام مدت نوشتن این رمان از نظرات راه‌گشای‌شان بهره برده‌ام.

رمان "مالوینای انزلی" در شمارگان 500 نسخه با قیمت 55 هزارتومان توسط انتشارات روزنه وارد بازار کتاب شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو