سفر به قصرها و معبدهای مشهور در هند

سفر به قصرها و معبدهای مشهور در هند


منبع: همگردی

223

1398/6/29

19:00


هند، کشوری بی نظیر و منحصر به فرد است که تمامی بازدیدکنندگان خود را به هیجان می آورد و مفتون می سازد و این کار را حتی برای کسانی که رویای سفر به هند را دارند نیز انجام می دهد. این کشور جایگاه قصرهای باشکوه بسیاری است که در حالتی نوستالژیک، گذشته های دور را به خاطر می آورند. وقتی سخن از معروف ترین قصرهای هند به میان می آید، همه به یاد تاج محل Taj Mahal می افتند، اما جواهرات پنهان دیگری نیز در این کشور وجود دارند. معماری رویایی قصرهای دیدنی هند و همچنین معروف ترین معابد هند مطمئنا هر بازدید کننده ای را افسون می کند و آن ها را مشتاق کرده تا رازهای موجود در میان دیوارهای این بناهای باشکوه را کشف کنند. اگر شما هم قصد سفر به این کشور و بازدید از کاخ هایش را دارید، این نوشتار را حتما بخوانید.

معروف ترین معابد هند

قصر سلطنتی میسور

در شهر میسور که در جنوب هند واقع شده، به دلیل شکوه و تجمل بناهای عظیم و معماری تاثیر گذارشان، به روزهای گذشته و حکومت مهاراجه ها بسیار شباهت دارد. خیابان های این شهر با ترکیبی از بوی یاس، انواع ادویه جات و بخورهای خوشبو معطر شده و شما را به گم شدن در کوچه پس کوچه های خود دعوت می کنند تا در حین قدم زدن به قصر میسور Mysore Palace که یکی از معروف ترین قصرهای هند هست، برسید. این قصر اثر معمار انگلیسی هنری ایروین Henry Irwin بوده که آن را با ترکیبی از سبک های هندو، گوتیک و راجپوت ساخته است. این بنا سه طبقه دارد که از گرانیت طوسی رنگ خالص و گنبدهای سرخ رنگ زیبایی که مانند تاج بر فراز برج های آن در هر گوشه قصر قرار گرفته، ساخته شده است. درون قصر، دیوارهای شلوغ پر از اشیای تزئینی، طرح ها، رنگ ها و طاق های باشکوه به شما سلام می کنند و شما را به عصر پیشین می برند. این قصر که یکی از قصرهای دیدنی هند بوده، همچنین دارای گالری های بیشمار با تندیس ها، نقاشی ها، جواهرات و لباس های قدیمی هست. اگر می خواهید این قصر را در شکوه کامل ببینید، حتما غروب یکشنبه برای بازدید بروید، زیرا در این روز بعد از ساعت هفت عصر، هزاران چراغ زیبا نمای قصر را روشن می کنند.

قصر سلطنتی میسور

قصر بادها

در میان تمامی بناهای تاریخی جیپور، تنها یکی از آن هاست که دارای جاذبه بسیار خاص و منحصر به فرد و قادر به جذب تمامی چشم ها به سوی خود است. در این شهر که بخاطر تجارت سنگ های قیمتی شهرت دارد، قصر بادها Palace of the Winds که آن را به زبان محلی هوا محل Hawa Mahal می نامند، مانند جواهری قیمتی با شکوه تمام ایستاده است. این بنا که به نظر می رسد با پارچه توری بافته شده، اثر مهاراجه ساوائی پراتاب سینگ Maharaja Sawai Pratap Singh بوده و در سال 1799 ساخته شده است. این قصر با این هدف ساخته شد که اقامتگاه زنانی باشد که قرار بود در حرم مهاراجه قرار بگیرند. قصر بادها Palace of the Winds یا هوامحل Hawa Mahal با سنگ های ماسه ای سرخ و صورتی رنگ ساخته شده و نام آن از صدای زیبا و جالبی که با وزش باد از درون پنجره ها و ایجاد می شود، گرفته شده است. نسیم صحرایی درون سوراخ های موجود در این بنا می پیچد و علاوه بر ایجاد صدایی دلنشین و جالب، قصر را به طرز فوق العاده ای خنک می کند.

قصر بادها

معبد هارماندیر صاحب

در قلب شهر آمریتسار در هند، معبدی اعجاب انگیز به نام معبد هارماندیر صاحب Harmandir Sahib یا دربار صاحب Darbar Sahib (پنجابی : ਦਰਬਾਰ ਸਾਹਿ به معنی خانه خدا) یا همان معبد طلایی Golden Temple وجود دارد، معبدی باشکوه که با طلا پوشیده شده و به نظر می رسد روی آب های مقدس شناور باشد. این معبد که یکی از معروف ترین معابد هند است، بلافاصله بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند و علاوه بر رنگ خاص و چشم گیرش که با شکوه هرچه تمام تر در آب های اطراف آن انعکاس می یابد، بخاطر الوهیت و فضای معنوی فوق العاده اش به دل می نشیند. معبد طلایی Golden Temple مکانی مقدس برای پیروان مذهب سیک ها به شمار می رود، مذهبی که 25 میلیون نفر به آن اعتقاد دارند. آب های مقدس دریاچه دور این معبد، به عنوان آب غسل به کار می رود و بازدیدکنندگان می توانند صرف نظر از درجه اجتماعی، جنسیت، مذهب و نژادی که دارند در این معبد اقامت کنند و از غذای رایگان آن استفاده نمایند. این مکان که یکی از معروف ترین معابد هند بوده، پناهگاهی ناب برای صلح و آرامش به شمار می رود و در بازدید از آن مطمئنا عاشقش خواهید شد.

معبد هارماندیر صاحب

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون Tomb of Humayun در دهلی نو که به وسیله سنگ های ماسه ای سرخ رنگ ساخته شده و در قلب یک باغ بزرگ قرار دارد، شما را به جهان معماری مغول منتقل می کند. این آرامگاه، آرامگاه همایون Humayun، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند است که به نصیرالدین همایون مشهور بود. آرامگاه همایون Tomb of Humayun اولین باغ ایرانی ساخته شده در شبه قاره هند است، بنایی که ماجراجویی های امپراطور را در جهان اسلام بویژه در پارس و آسیای مرکزی به نمایش می گذارد. این بنا که در سال 1993 در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته، به تقلید از سبک معروف ترین قصرهای هند ساخته شده است. فضای داخلی این آرامگاه شامل یک اتاق مرکزی چند ضلعی بوده و با نقاشی های مختلف تزئین شده است. تمامی نماهای بیرونی این آرامگاه مانند خود این بنا دارای تقارن هستند. حتی در دکوراسیون داخلی آن نیز تعادل برقرار شده و اشیایی از سه رنگ مختلف سفید، سرخ و قهوه ای در بخش های مختلف آن چیده شده اند. بر بالای این بنا، یک گنبد بزرگ مرمرین و سفید رنگ قرار دارد که باشکوه هرچه تمامتر، کل بخش های این بنا را به یکدیگر پیوند می دهد.

آرامگاه همایون

دژ عامر

دژ عامر یا قلعه عامر Amber Fort در فاصله 11 کیلومتری از جیپور قرار گرفته است. این دژ که یکی از قصرهای دیدنی هند بوده، بر بالای یک تپه واقع شده و بر تمامی مناطق اطرافش اشراف دارد. دژ عامر Amber Fort در سال 1592 توسط مان سینگ Man Singh ساخته شده و مواد اولیه ای که برای ساختن این قصر قلعه مانند سبک شرقی استفاده شده است، سنگ ماسه ای و مرمر بوده اند. ورودی دژ که می توان به وسیله یک فیل از آن عبور کرد، از میان دروازه فوق العاده سوراج پل Suraj Pol Gate می گذرد. فضای داخلی قصر بسیار زیبا و چشم نواز است؛ با دیوار هایی که به وسیله آینه های بسیار کوچک و متعدد تزئین شده و نور را به طرز خوشایندی به اطراف منعکس می کنند. با بازدید از این قلعه که یکی از قصرهای دیدنی هند بوده، احساس خواهید کرد که به یکی از قصه های هزار و یک شب قدم گذاشته اید.

دژ عامر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو