نکات کاربردی و ضروری برای عکاسی غذا در سفر

نکات کاربردی و ضروری برای عکاسی غذا در سفر


منبع: همگردی

189

1398/6/29

22:00


یکی از اصلی ترین جذابیت های هر مقصد گردشگری، غذای مخصوص آن است. غذای محلی در تجربه ما از یک مکان جدید نقش مهمی ایفا می کند، بنابراین می بایست در فهرست تجربه های هر گردشگری در طول سفر قرار بگیرد. از طرف دیگر، عکاسی غذا در سفر کار فوق العاده سختی می تواند باشد. عکاسان حرفه ای غذا با استایلیست های حرفه ای تر کار می کنند تا غذا را برای عکاسی آماده کنند و نورپردازی را با دقت هرچه تمام تر و در یک استودیو انجام می دهند تا مطمئن شوند که غذا کاملا بنظر طبیعی می آید. اما شما به عنوان یک عکاس سفر، نیازی به این همه تجمل و دردسر ندارید، تنها کافیست تعدادی از نکات مهم و اساسی عکاسی از غذا را رعایت کنید تا بتوانید بهترین عکس ها را از غذایی که در یک کشور خاص نوش جان کرده اید، ثبت نمایید. در این نوشتار همراه شما هستیم تا بدانیم چگونه از غذا عکاسی کنیم و خاطرات شیرین خود را به نسل های بعد انتقال دهیم؟

عکاسی غذا در سفر

همان ابتدا عکس را بیاندازید

این نکته از عکاسی غذا در سفر بنظر کاملا واضح و بدیهی می آید؛ شما می بایست زمانی که غذا حاضر شده و تازه و زیبا به نظر می رسد، از آن عکس بیاندازید؛ قبل از اینکه شروع به خوردن آن کنید. اگر دلتان می خواهد نشان دهید که چه چیزهایی در پخت غذا استفاده شده، در طول خوردن آن می توانید عکس های دیگری ثبت نمایید، اما یک ظرف غذای دست نخورده تازه آماده شده از ظرف غذایی که از آن خورده شده است، همیشه اشتها آورتر و زیباتر به نظر می رسد.

عکاسی غذا در سفر2

از نور طبیعی استفاده کنید

بزرگترین اشتباهی که افراد معمولا در زمان عکاسی از غذا انجام می دهند، استفاده از فلش دوربین و انداختن نور مصنوعی به طور مستقیم روی بشقاب است. این کار یک زیاده روی بیهوده است و در نتیجه آن، رنگ های زیبا و بافت جالب غذا به چشم نمی آیند و این نور مصنوعی فضای محیط را نیز خراب می کند. فلش دوربین معمولا برای این به کار می رود که سایه ها را پر کند و حتی اگر اصرار به استفاده از آن دارید، می بایست آن را به یک سطح دیگر غیر از بشقاب بیاندازید تا انعکاس آن در عکستان تاثیر کند. بهترین نورپردازی برای عکاسی از غذا، استفاده از نور طبیعی است، بنابراین سعی کنید نزدیک به یک پنجره یا حتی بهتر، در فضای بیرونی رستوران بنشینید. از بکارگیری آفتاب مستقیم به هنگام عکاسی غذا در سفر نیز خودداری کنید، زیرا این نور نیز بسیار شدید است و سایه های بسیار قوی ایجاد می کند، پس به جای استفاده از آفتاب، بشقاب غذا را در سایه یا زیر یک چتر قرار دهید تا از تابش مستقیم نور آفتاب بر روی آن جلوگیری کنید. روز های ابری برای عکاسی از غذا در فضای باز ایده آل هستند، زیرا نور ملایم و پراکنده است و باعث می شود نورپردازی غذایتان متعادل باشد.

عکاسی غذا در سفر3

سعی کنید عکس ساده باشد

غذای اصلی می بایست در مرکز توجه عکس باشد، بنابراین از چپاندن موارد زیاد درون قاب عکس خودداری کنید. اگر می خواهید عناصر دیگری به عکس اضافه کنید، چیزهایی مثل یک نوشیدنی یا یک نوع غذای دیگر، می بایست آن ها را در درجه دوم اهمیت قرار دهید تا با غذای اصلی در تضاد قرار نگیرند و آن را زیر سایه خود قرار ندهند. شما همچنین می بایست در مورد پس زمینه عکس خود فکر کنید؛ یک میز چوبی ساده از یک سطح متالیک براق بسیار بهتر و زیباتر خواهد بود. با دانستن این نکات می فهمیم که چگونه از غذا عکاسی کنیم.

عکاسی غذا در سفر4

کادر افقی یا عمودی

اگر قصد دارید عکس های خود را به فروش برسانید، می بایست در مورد ترکیب و شکل آن به دقت فکر کنید؛ مثلا اینکه کادر عکس می بایست به صورت افقی باشد یا عمودی. وقتی سخن از عکاسی غذا به میان می آید، معمولا از کادر عمودی استفاده می شود، اما بهتر است همیشه انواع مختلف عکس را از یک سوژه داشته باشید. بخاطر بسپارید که عکس های مربوط به غذا ممکن است اندازه های کوچکی داشته باشند یا به اندازه یک صفحه کامل یک مجله باشند، بنابراین عکس خود را طوری تنظیم کنید تا بتواند در موقعیت های مختلف و متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد.

عکاسی غذا در سفر5

درست فوکوس کنید

یکی از بزرگترین چالش های عکاسی غذا در سفر، این است که بتوانید به درستی فوکوس کنید تا از انداختن عکس های تار خودداری نمایید. این کار را می بایست به وسیله ترکیب سرعت شاتر و عمق زمینه خود انجام دهید. اینکه چقدر بتوانید با سرعت شاتر خود آرام عکاسی کنید، به اینکه چقدر دوربین خود را محکم و ثابت در دست بگیرید بستگی دارد، اما توصیه می کنیم از سرعت خیلی پایین استفاده نکنید. اگر نمی توانید سرعت بالای شاتر پیدا کنید، ISO خود را افزایش دهید. همچنین می بایست عمق زمینه را نیز در نظر داشته باشید. برای وضوح بیشتر، نیاز به آپارتور کوچک تر (نمره F بالاتر) و برای وضوح کمتر، نیاز به آپارتور کوچک تر (نمره F پایین تر) خواهید داشت.

عکاسی غذا در سفر6

زاویه مناسبی برای عکس انتخاب کنید

تا آنجایی که می توانید از عکاسی کردن از غذاها از زاویه بالا خودداری کنید، چرا که این کار اغلب باعث می شود که غذا نازیبا و غیر جالب به نظر برسد. به جای آن، سعی کنید یک زاویه مناسب انتخاب کنید.

عکاسی غذا در سفر7

کادر عکس را با دقت ببرید

به یاد داشته باشید که شما همیشه مجبور نیستید که کل بشقاب را به هنگام عکاسی از غذا در کادر خود داشته باشید. پس از اینکه قسمتی از بشقاب را از کادر عکس خارج کنید، نترسید یا اگر فکر می کنید که بهتر است عکس از نزدیکتر باشد تا جزئیات غذا مانند بافت، رنگ ها و مواد اولیه آن مشخص تر باشند، تردید نکنید. مهمترین نکته این است که فکر کنید ماده اولیه اصلی یا مهمترین بخش بشقاب، کدام است و عکس را براساس آن تنظیم کنید. همیشه می توانید برش عکس را تغییر دهید و از برش های متفاوت استفاده و امتحان کنید که کدام برش زیباتر و تاثیرگذارتر است. بخاطر بسپارید که برای عکس هایی که از فاصله بسیار نزدیک گرفته می شوند، نیاز به لنزهای ماکرو خواهید داشت.

عکاسی غذا در سفر8

چیزهایی فراتر از بشقاب غذا را در نظر بگیرید

یکی از بهترین روش ها در مبحث چگونه از غذا عکاسی کنیم، این است که از مراحل آمادگی آن عکسبرداری کنید. این کار نه تنها باعث تنوع بخشیدن به رزومه کاری و مجموعه عکس های شما می شود، بلکه باعث می شود داستان پشت عکس های غذایی شما جالب تر باشد. پس هر وقت که امکانش برایتان موجود بود سعی کنید از مراحل تهیه غذا توسط سرآشپز عکس بگیرید، همچنین از مواد غذایی که برای خلق آن استفاده می شوند. اما به یاد داشته باشید که می بایست در هر حال در تنظیم کردن عکس های خود بسیار دقت کنید.

عکاسی غذا در سفر9

از بازارهای خوراکی دیدن کنید

بازارچه های خوراکی یک مکان عالی برای تمرین عکاسی غذا به شمار می روند. علاوه بر تمامی مواد اولیه تازه ای که در بازارچه ها موجود هستند، بیشتر این بازارچه ها مملو از فروشندگانی بوده که انواع غذاها را می فروشند و اغلب آن ها را جلوی چشم مشتریان آماده می کنند. در بیشتر اوقات، اگر فروشنده سرش شلوغ نباشد یا اگر قصد خرید کردن داشته باشید، با کمال میل حاضر است به شما اجازه دهد از مراحل مختلف کارش عکس بگیرید.

عکاسی غذا در سفر10

انداختن عکس های قبل و بعد

عکس گرفتن از مواد غذایی قبل از شروع عملیات پخت و بعد از اینکه غذا آماده شد، نتایج جالب و فوق العاده ای خلق خواهد کرد. این گونه عکس ها برای چاپ شدن در صفحه های مقابل هم در یک کتاب آشپزی واقعا ایده آل هستند. همچنین می توانید از وسایل آشپزی و موارد دیگر به عنوان تزئین عکس خود استفاده کنید و به آن رنگ و شکل دیگری بدهید.

عکاسی غذا در سفر11

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو