۶ نشانه که می‌گویند باید از کار خود استعفا دهید

منبع: روزیاتو

86

1398/6/29

22:45


6 نشانه که می‌گویند باید از کار خود استعفا دهید

ترک کردن کاری که مدت‌های زیادی به آن مشغول بوده‌اید بسیار ترسناک به نظر می‌رسد اما اگر نشانه‌هایی که در زیر نوشته‌ایم را در شغل و محل کار خود می‌بینید یعنی زمانش رسیده که استعفا دهید.

بسیاری از مردم در سراسر جهان به صورت فعال یا غیرفعال همیشه بدنبال مشاغل بهتر هستند. اما چه زمانی می‌توان مطمئن بود که زمان رفتن فرارسیده و باید با قطعیت از شغل کنونی خود استعفا داد؟

«جیل گوگینو پانته»، مدیر مرکز خدمات مشاغل در دانشگاه دِلوِر در این رابطه گفته: «استعفا دادن و جست‌وجوی کار جدید به واقع کار دلهره‌آوری است. کمتر کسی را در دنیا پیدا می‌کنید که از تغییرات بزرگ استقبال می‌کند. به همین خاطر است که اغلب افراد به یک دلیل قانع‌کننده یا یک محرک برای استعفا دادن نیاز دارند، از موقعیت بهتر شغل جدید گرفته تا مشکلات سلامتی یا اجبار از طرف مدیر برای ترک محل کار.»

او همچنین افزوده: «نشانه‌های واضحی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که آیا شما فقط در حال یک رویاپردازیِ بدون پشتوانه منطق هستید یا واقعا زمان ترک کار فرارسیده است.»

۶ نشانه‌ای که می‌توانید با استناد به آنها با خیال راحت استعفای خود را برای مدیرتان ایمیل کنید به شرح زیر است. با روزیاتو همراه باشید.

۱- صبح‌ها دوست ندارید از رختخواب بیرون بیایید

با اینکه ممکن است در فواصل زمانی مختلف برای همه پیش بیاید که حوصله سرکار رفتن نداشته باشند، اما اگر این اتفاق هر روز روی می‌دهد و شما هر روز که چشم‌های خود را باز می‌کنید از اینکه مجبورید به محل کارتان بروید ناراحت هستید و احساس بدبختی دارید یعنی این وسط یک مشکل بزرگی وجود دارد.

«هولی کپلان»، مربی مشاغل و نویسنده کتابی با عنوان «راهنمای دختران برای در امان ماندن از دنیای کاری مردانه» در این رابطه گفته: «اگر از نظر فکری و روحی با کارهایی که در زندگی انجام می‌دهید موافق نیستید، تعلل نکنید و هر چه سریع‌تر تغییرات لازم را انجام دهید.»

او افزوده: «ماندن در نقشی که آن را قابل توجه و ارزشمند نمی‌دانید، روی ارزش‌های شخصی شما تاثیر خواهد گذاشت و شک نکنید که مدیر نیز متوجه این بی‌انگیزه بودن خواهد شد. هر زمان که احساس کردید این بی‌حوصله بودن و عدم پیشرفت باعث در جا زدن شما است، وقتش رسیده که آن شغل را ترک کنید.»

۲- روابط افراد در محل کار مسموم و آزاردهنده است

بر اساس آمار رسمی، تقریبا یک‌سوم افرادی که از شغل خود استعفا می‌دهند دلیل آن را رفتار بد مدیر یا سرپرست خود اعلام می‌کنند.

روابط افراد مختلف در محل کار از مدیر و سردبیر گرفته تا همکاران و کسانی که به هر طریقی با آنها در تماس کاری هستید تعیین‌کننده این است که آیا زمان استعفا فرارسیده یا خیر.

«گوگینه پانته» در این مورد گفته: «اگر عمده روابط همکاران شما مسموم، ناکارآمد و حتی تهدیدکننده است باید بدانید که زمان استعفا دادن فرارسیده است.» او می‌افزاید: «همیشه یک نفر در محل کار هست که آدم نتواند با او کنار بیاید، یا حتی بیشتر از یک نفر. اما اگر وقتی به خانه می‌روید همچنان استرس کار و رفتار همکاران شما را آزار می‌دهد و این امر مانع از لذت بردن شما از زندگی می‌شود، بهتر است به ترک شغل کنونی خود عمیق‌تر و جدی‌تر فکر کنید.»

6 نشانه که می‌گویند باید از کار خود استعفا دهید

۳- شما علاقه خود به شغلتان را از دست داده‌اید

اگر بدنبال یادگیری مهارت جدید نیستید، یا در شغل کنونی خود فقط مجموعه‌ای از کارهای همیشگی را انجام می‌دهید و لازم نیست به کسی توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دهید شاید بهتر باشد به شغل جدیدی فکر کنید.

این مساله اگر برطرف نشود در طولانی‌مدت می‌تواند دو لطمه بسیار جدی به شغل شما وارد کند.

یک، احتمال اینکه بتوانید در کمپانی‌های دیگر استخدام شوید کاهش خواهد یافت. اگر یک زمان از شغل خود اخراج شوید، در صورتی که مهارت تازه‌ای نداشته باشید و دانش شما به‌روز نباشد و هر چه بلد هستید به شغل کنونی‌تان مربوط باشد، احتمال اینکه بتوانید در شرکت‌های معتبر استخدام شوید بسیار اندک خواهد بود.

همچنین ممکن است تصور شود که خلاقیت، انگیزه و چابکی لازم برای یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید را ندارید. این موقعیت مثل این است که درون یک تانکر بدون هوا گرفتار شده‌اید.

«دنارو» در این رابطه توصیه می‌کند: «از خودتان بپرسید چه عاملی می‌تواند انگیزه لازم را به من بدهد تا هر روز صبح با اشتیاق سرکار بروم؟ همیشه دوست داشتم چه کاری انجام دهم اما همیشه از انجام آن هراس داشتم؟ سپس به سراغ همان کار بروید.»

۴- به اندازه کافی به رسمیت شناخته نمی‌شوید و قدرتان را نمی‌دانند

«سوزان کوزمارسکی»، بیناین‌گذار و مشاور موسسه Kuczmarski Innovation و نویسنده کتابی با عنوان «بالا کشیدن مردم: قدرت شناخت و درک» در این رابطه بیان داشته: «مدیرانی که فقط به یک تشویق کلی همچون «کارت خوب بود!» یا «آفرین» بسنده می‌کنند فضای کار را به سمتی می‌برند که رشد و پیشرفت در آن دشوار خواهد بود»

سوزان می‌افزاید: «وقتی پس از انجام یک کار ارزشمند فقط با یک تشکر خشک و خالی مواجه می‌شوید نمی‌توانید اعتمادبه‌نفس لازم را بسازید و در شغل خود پیشرفت کنید. اما آیا این دلیل کافی برای استعفا دادن است؟ قطعا بله! اگر قصد دارید پیشرفت کنید و خلاقیت و عملکرد در مسیرِ حرفه‌ای بودن پیش بروید بهترین کار ترک محل کاری است که ارزشی برای شما قایل نیستند. یک روز کاری بسیار طولانی‌تر از آن است که بخواهید به حس بی‌ارزش بودن آن را سپری کنید.»

تحسین، تقدیر و توجه شخصی به افراد در محل کار سبب ساخته شدن این فرهنگ می‌شود که «کیفیت» برای رشد حرفه‌ای در محل کار ضروری و لازم است و همه می‌آموزند که با بهبود کیفیت کاری خود می‌توانند رشد، عملکرد و بازدهی بسیار بهتری داشته باشند.

سوزان معتقد است: «همه ما نیاز داریم بشنویم چه کاری را درست انجام داده‌ایم و دلیلش را نیز با جزئیات به ما بگویند.»

به طور مثال، به جای شنیدن این جمله: «سخنرانی تو عالی بود»، یک مدیر باید بگوید: «تو یک موضوع بسیار پیچیده را به ساده‌ترین شکلی که می‌شد برای ما توصیف کردی و این باعث شد تا درک درستی نسبت به آن داشته باشیم. بعد از توضیحات تو احساس امیدواری بیشتری در ما ایجاد شد و حالا می‌دانیم که قدم بعدی برای پیشرفت پروژه‌مان چیست. بعلاوه، تو خیلی جالب و قدرتمند از شوخ‌طبعی و مزاح در سخنرانیت استفاده کردی.»

این جمله‌های سراسر امیدوارکننده و انرژی‌بخش سبب می‌شود تا فرد احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد و برای حفظ این حس خوب دایما در حال یادگیری و انجام بهینه کارهایش باشد. یک چرخه‌ی ارزشمند که برای هر دو طرف ماجرا (مدیر و نیروی کار) سود بدنبال دارد.

6 نشانه که می‌گویند باید از کار خود استعفا دهید

۵- اگر نیروهای کار شرکت دایما در حال عوض شدن هستند

بدون شک هیچ کارمندی دوست ندارد مدام محل کار خود را عوض کند. اما این در صورتی است که فرد مطمئن باشد جایی که مشغول کار است گزینه مناسب و درست است. اگر نیروهای کار شرکتی چپ و راست در حال عوض شدن باشند یعنی یک مشکل سیتماتیک در آن سازمان وجود دارد. چه‌بسا فرد در این شرایط احساس خطر خواهد کرد و فرار را بر قرار ترجیح خواهد داد.

بسیاری از افراد معتقدند عواملی که می‌تواند مانع از استعفای آنها شود میزان وفاداری تیم آنها، مدیر، همکاران و در آخر خود شرکت است.

یعنی یک مدیر خوب و کارآمد می‌تواند با ایجاد تعادل در فضای کار از استعفای نیروهای خود جلوگیری کند. اما این عوامل هیچ‌کدام وجود نداشته باشند بیشتر افراد ترجیح می‌دهند سراغ شغل دیگری بروند.

۶- وظایف کاری شما کم‌اهمیت و بی‌ارزش شده است

اگر احساس می‌کنید که کاری که شما و تیم شما انجام می‌دهند بی‌ارزش شده و به حاشیه رانده شده است، شک نکنید که زمان استعفا دادن فرارسیده است.

وقتی متوجه می‌شوید همین کاری که انجام می‌دهید در کمپانی‌های دیگر بسیار ارزشمند است اما در محل کار کنونی کاملا نادیده گرفته می‌شوید و مدیر برای هیچ‌کدام از کارهایتان ارزشی قایل نیست باید بدانید که ماندن در چنین فضایی فقط فرسایش روحی و ذهنی برایتان بدنبال خواهد داشت. از تغییر نترسید و استعفا دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو