آمادگی زایمان طبیعی، پانزده نکته مهم را بدانید

منبع: نی نی بان

147

1398/6/30

01:55


من در زندگی ام با بسیاری از زنان جوان شامل دوستان و خانواده برخورد کرده ام که دارای فرزند بودند، اما در مورد آنچه که خود را وارد آن کرده اند، چیزهای بسیار کمی می دانستند. آنها اغلب نزد من می آیند و از من توصیه هایی را می خواهند؛ نکات بارداری برای زایمان طبیعی. من همیشه چیز معینی را می گویم.
وضع حمل و مخصوصا زایمان طبیعی گردش در پارک نیست؛ بایدها و نبایدهای مشخصی وجود دارد، اما این بایدها و نبایدها بیشتر در مورد درک آنچه که بدن شما متحمل آن شده و بر طبق آن آماده می شود، می باشد.
بنابراین با وجود این مسئله در ذهن و پیش از آن که وارد نکات بارداری برای زایمان طبیعی شویم، اجازه دهید با تعریف زایمان طبیعی شروع کنیم. زایمان طبیعی، زایمانی است که مساعدت شده یا القا می شود . هیچ نوع دیگری از زایمان وجود ندارد، تنها زایمان طبیعی. داشتن عمل سزارین یک گزینه نیست و من نمی توانم بر این روش به اندازه ی کافی تاکید کنم. سزارین یک اقدام اورژانسی بوده و باید بدین لحاظ مورد نظر قرار گیرد.
به طور مستقیم می دانم که در برخی از کشورها سزارین تبدیل به شیوه ی متداولی توسط بیمارستان ها شده است تا درد زایمان را القا کرده و برای سزارین بروند. اکنون این موضوع قابل توصیه نیست. ممکن است پزشکان به دنبال روشی آسان تر برای خود باشند. گاهی اوقات ممکن است مادر از دردی که ناچار به تحمل آن است، می ترسد و به سوی گزینه ی آسان تر می رود.
قطعا روش هایی برای آسان تر کردن زایمان طبیعی وجود دارد. داشتن عمل سزارین گزینه ی “اشتباه” یا “بد” نیست. اما نوع انسان و حیوان برای زایمان به صورت طبیعی به خوبی مجهز شده است. آگاهی از علت، زمان و چگونگی برای گرفتن تصمیمی آگاهانه با توجه به سلامتی خود و بدنتان ضروری است که مرا به طور رضایت بخشی به سوی ۱۵ نکته ی نخست در دوران بارداری برای زایمان طبیعی راهنمایی می کند.

۱-قلاب را بسته و برای حرکت آماده شوید
باردار شدن یک مسئله است و آماده شدن برای بارداری مسئله ای دیگر. شما باید به بارداری به عنوان یک ترن هوایی فکر کنید. بالا و پایین های بسیار، هیجانات و لحظاتی که سبب ترساندن شما از زندگی ارزشمندتان خواهد شد، وجود دارد. درک تغییراتی که بدن با آنها روبه رو می شود، آسان نیست و نیامند اندکی عادت کردن است.
ویار، مسائل مربوط به شکل ظاهری بدن و استرس، تمام یا بخشی از بچه دار شدن است. آماده شدن به لحاظ ذهنی برای نه ماه شک و تردید راهی طولانی در حصول اطمینان از این موضوع خواهد بود که به خوبی برای زایمان طبیعی آماده شده اید.

۲- نادان نباشید، به خود آموزش دهید
منابع کافی مانند سایت ما وجود دارند که آگاهی هایی نسبت به دوران بارداری ارائه می دهند و نکات بارداری برای زایمان طبیعی را عرضه می کنند. شما باید خود را آموزش داده و قضاوت کنید که کدام برای شما بهترین است. هیچ گزینه ی بهتری برای آگاهی یافتن وجود ندارد؛ نه مادرتان و نه پزشکتان نمی تواند برای شما تصمیم گیری کند. عضو یک کلاس، برخی انجمن ها و شاید یک گروه شوید و به اندازه ای که می توانید در مورد بچه دار شدن و زایمان طبیعی بیاموزید.
داشتن زایمان طبیعی به طور کامل به شما بستگی ندارد. گاهی اوقات حتی اگر همه ی کارها را طبق کتاب انجام دهید، ممکن است نیاز باشد تا زیر تیغ جراحی بروید. اما این زندگی است و به این معنا نیست که شما نباید خود را آموزش داده و همه چیز را به حال خود رها کنید.
آنچه را که می توانید انجام دهید تا از زایمان طبیعی یک واقعیت و یک موفقیت بسازید. احتیاطات لازم را مخصوصا در طول نهمین ماه بارداری به کار برید. نادان نباشید.

۳- از خود و بدنتان مطمئن باشید
من با زنان باهوش و تحصیل کرده ی بسیاری برخورد داشته ام که بسیار از زایمان واهمه دارند. این موضوع معمولا به دلیل بعضی از حکایاتی است که شنیده اند یا برخی از داستان های ترسناک زایمان که در جایی خوانده اند. مضطرب بودن می تواند برای کودکتان مضر بوده و فرآیند زایمان طبیعی را مختل کند.
به طور طبیعی زایمان آسان نیست؛ اما داستان های ترسناکی که می شنوید، نامتعارف می باشند. لذت خالصی که شما از زایمان به دست می آورید، بی نظیر است.
از خود و بدنتان مطمئن باشید. به خودتان اعتبار دهید و بدانید که می توانید از عهده ی آن برآیید. بله، قرار نیست که زایمان آسان باشد، اما واقعا چیزی در زندگی نیست. آماده شوید، اما همیشه مطمئن باشید.

۴- پزشک مناسب را پیدا کنید
بسیار جالب توجه است که زنان بسیاری بر روی این مسله توافق دارند، اما پیدا کردن پزشک مناسب یک ضرورت قطعی است. موضوع در رابطه با زایمان طبیعی این است که ذهنیت شما، اعتماد به نفستان و آسودگی شما مهم ترین عوامل می باشند. داشتن پزشکی که حتی اندکی به او اطمینان نداشته باشید، یک “نه” بزرگ است.
پزشک باتجربه ای را پیدا کنید. کسی که ترس هایتان را کاهش دهد و به شما کمک کند تا آرامش یابید. کسی که احساس کنید که می توانید به او اعتماد کرده و با او راحت باشید. از دانشتان استفاده کرده و آنچه را که از این رابطه می خواهید ایجاد کنید. تنها در مورد این که چه قدر شما و پزشکتان با نظرات یکدیگر راحت هستید، قضاوت کنید.
همه چیز را به شانس واگذار نکنید. اگر ۱۰۰% احساس اطمینان ندارید، پزشکتان را عوض کنید.
این رابطه با پزشکتان نه تنها در طول نه ماه بارداری بلکه عمدتا در فرآیند زایمان طبیعی نقش مهمی دارد.

۵- رژیم غذایی در طول دوران بارداری
در طول دوران بارداری خوردن نقش مهمی دارد. خوردن نه تنها بر سلامتی شما و کودکتان موثر است، بلکه بر زایمان طبیعی شما نیز تاثیر می گذارد. چاقی شانس نیاز به سزارین را افزایش می دهد. بنابراین با حفظ یک رژیم غذایی سالم وزن خود را حفظ کنید.
در مورد این که چه بخورید و چه نخورید افسانه های قدیمی را باور نکنید. هیچ تحقیق اثبات شده ای در مورد مواد غذایی که می تواند به زایمان طبیعی کمک کند، وجود ندارد. تمام آنچه که شما باید بدانید این است که داشتن یک رژیم غذایی سالم بدین معنی است که شما سالم بوده و در وضعیت بسیار بهتری برای مبارزه با سختی های دوران بارداری و زایمان طبیعی هستید.

۶- ورزش بسیار مهم است
این فهرست از نکات دوران بارداری برای زایمان طبیعی بدون اشاره به ورزش بی فایده خواهد بود. اطمینان یابید که در زمان زایمان به لحاظ جسمانی در بهترین شرایط ممکن می باشید. تناسب جسمانی شما مانند رژیم غذاییتان مشخص خواهد کرد که آیا بدن شما آنچه را که برای پشت سر گذاشتن هفت خوان زایمان طبیعی می گیرد، دارد.
ورزش هایی را در زندگیتان قرار دهید که به افزایش ضربان قلبتان کمک کنند. ورزش های قلبی مانند پیاده روی و دویدن آهسته برای این امر بسیار خوب می باشند. اطمینان پیدا کنید که انعطاف پذیری را در بدن خود حفظ می کنید. ورزش کگل مخصوصا از آن جهت مفید است که عضلات لگن و ران را تقویت می کند. هر دو گروه این عضلات نقش مهمی در زایمان دارند. به همین نحو، کشش لگن نیز بسیار خوب است.
بنیه ی خود را بسازید. زایمان پروسه ای طولانی است که نیازمندکوله باری از انرژی از سوی شما است. اگر شما خسته شوید، پزشکتان بیشتر تمایل خواهد داشت تا به سمت سزارین برود. این شانس را به او ندهید. متناسب باشید!

۷- ذهن و جسمتان را آرام کنید
تکنیک های بسیاری وجود دارند که به شما کمک می کنند تا ذهن و جسمتان را کنترل کنید. هدف نهایی این است که تکنیک های آرام سازی را به طوری که بتوانید در طول زایمان طبیعی تحت کنترل باشید، بیاموزید. بدن انسان هنگامی که تحت فشار و درد قرار می گیرد، تمایل به سفت شدن دارد. با یادگیری روش آرام سازی گرو ه های مختلف عضلات می توانید باعث شوید که زایمانتان بدون بخیه انجام شود. یوگا انجام دهید، در کلاس های لاماز شرکت کنید و ورزش های تنفسی را بخشی از برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. با بدنتان یکی باشید.
آرام سازی پیش رونده تکنیکی است که به شما اجازه ی یادگیری روش آرام سازی گروه های مختلف عضلات را می دهد. شما هر روز بر روی گروه های مختلف عضلات که از ابروها، گردن، شانه ها و … شروع می شود، تمرکز می کنید. با گذشت هر روز کنترل شما بر روی گروه های مختلف عضلات افزایش می یابد.
آماده سازی بدنتان در برابر درد نیز حیرت انگیز خواهد بود. ورزش ریپ روش مهمی برای انجام این کار است. ورزش های تقویت کننده را از آن جهت که بدن شما آستانه ی درد بالایی دارد. بیازمایید. لازم است که چگونگی برخورد با درد و اعمال زور را بیاموزید، بدون این که به بدنتان اجازه ی تنش دهید. آرام سازی زایمان طبیعی را بسیار آسان تر خواهد نمود.

۸- ماساژ پرینه
ماساژ پرینه تکنیکی نسبتا شناخته شده است که به بدنتان در جهت آمادگی برای زایمان طبیعی کمک خواهد کرد. اگر تنها یک نکته وجود داشت که از این نکات دوران بارداری برای زایمان طبیعی می توانستم انتخاب کنم، احتمالا این بود.
پرینه پایین ترین ناحیه ی بدن است که شامل واژن و مقعد می شود. با ماساژ منظم این ناحیه بین دو انتها، اجازه ی منعطف تر شدن عضلات و بافت های آن ناحیه را می دهید. هم چنین این کار به تورم، درد مفصل و آرام سازی کلی بدن کمک می کند.
ماساژ پرینه در ماه هفتم بارداری توصیه می شود. انگشت شستتان را در داخل واژن به شکل قلاب درآورید و پرینه را از داخل و خارج به آرامی ماساژ دهید. با فشار دیواره های واژن با انگشت شست، پوستتان به احساس کشیدگی که در طول زایمان طبیعی متحمل خواهد شد، عادت خواهد کرد.

۹- آب درمانی
آب درمانی تاثیر بسیاری بر دردهای زایمان دارد. من این موضوع را از بیش از چند زن شنیده ام که آب گرم نقش غیر قابل باور در تسکین و آرام سازی بدن دارد. قرار دادن آب درمانی به عنوان بخشی از شیوه ی زندگیتان در دوران بارداری مخصوصا در طول سه ماهه ی آخر گزینه ی مهمی می باشد.
برخی بیان کرده اند که آب در دمای بسیار بالا برای دوران بارداری مضر است. توصیه می شود که در طی آب درمانی از آب ولرم حدود ۱۰۰ درجه ی فارنهایت استفاده کنید.

۱۰- یک سیستم حمایتی قوی داشته باشید
این یک مورد بیشتر برای پدران است؛ اما برای هر زایمان طبیعی موفقیت آمیز همسری متعهد، عاشق و قوی یک ضرورت است. همسری که در طول دوران بارداری از شما حمایت کند.
استرس جسمی و روانی مربوط به داشتن فرزند برعکس هر چیز دیگری است. زنی که زایمان می کند نیاز به احساس آرامش و راحتی دارد. داشتن یک سیستم حمایتی قوی در اطمینان بخشی از این که مادر برای زایمان طبیعی آماده است، راهی طولانی است.
کاملا طبیعی است که شما به عنوان یک زن برای حمایت روحی خانواده و دوستانتان را خواهید دید. داشتن کسی که از شما مراقبت کرده و از تصمیماتتان حمایت کند. توانایی و اعتماد به نفس شما به میزان زیادی در ارتباط با سیستم حمایتی شما است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو