نخست‌وزیر هند خواستار ایجاد کشمیر جدید شد

منبع: برترین ها

42

1398/6/30

05:59


نارندرا مودی نخست وزیر هند روز جمعه با ادعای اینکه دولت هند به دنبال ساخت یک بهشت جدید در کشمیر جدید است، از مردم این کشور خواست تا در راستای ساخت یک کشمیر جدید تلاش کنند.

ایرنا: نارندرا مودی نخست وزیر هند روز جمعه با ادعای اینکه دولت هند به دنبال ساخت یک بهشت جدید در کشمیر جدید است، از مردم این کشور خواست تا در راستای ساخت یک کشمیر جدید تلاش کنند.

به نوشته "هندوستان تایمز" نخست وزیر هند گفت: پیش از این شعار ما "کشمیر متعلق به هند است" بود، اما اکنون ما باید به سوی شعار"ساخت کشمیر جدید" پیش برویم.

مودی از مردم هند خواست به مردم کشمیر کمک کنند تا از رنج و سختی های آنها کاسته شود.

نخست وزیر هند با اشاره به لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر گفت: این اقدام با هدف متحد کردن هند انجام شد و این تصمیم به مردم جامو و کشمیر کمک خواهد کرد تا به آرزوها و آرمان های خود برسند.

مقامات هند روز جمعه اعلام کردند که برای جلوگیری از ناآرامی و به منظور حفظ نظم و قانون، محدودیت‌های جدیدی در بخش هایی از کشمیر وضع شد.

نشریه "تایمز او ایندیا" نیز روز جمعه نوشت: در چهل و هفتمین روز از تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر، زندگی عادی مردم در این منطقه همچنان تحت تاثیر این محدودیت ها قرار دارد. بازارها بسته اند و حمل و نقل عمومی همچنان به اعتصاب خود ادامه داده اند.

یک مقام هندی گفت: روز جمعه پس از برگزاری نماز جماعت محدودیت های رفت و آمد در مناطق حساس کشمیر وضع شد. همچنین نیروهای امنیتی مستقر در منطقه مختلف کشمیر افزایش یافته است.

در یک ماه گذشته مقامات هندی با برگزاری نماز جمعه در مساجد بزرگ کشمیر از جمله مسجد جامع در سرینگر مخالفت کرده اند.

خدمات اینترنت در سراسر کشمیر همچنان مسدود است. خطوط همراه تنها در دو منطقه کوپوارا و هندوارا در شمال کشمیر متصل شده اند.

تلاش دولت جامو و کشمیر برای بازگشایی مدارس بی نتیجه بوده است زیرا خانواده ها به دلیل هراس از امنیت فرزندانشان، حاضر نیستد آنها را به مدارس بفرستند.

اکثر رهبران سیاسی مهم در کشمیر از جمله فاروق عبدالله، عمر عبدالله و محبوبه مفتی همچنان بازداشت یا در حصر خانگی قرار دارند.

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری مودی نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

دولت هند پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی و بند ۳۵ قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو