موسیقی‌هایی که از یک منبع عجیب الهام گرفتند/ از پیاده‌روی تا مغزهای کوچک زنگ زده

منبع: ایران آرت

178

1398/6/30

13:01


آهنگسازان و موسیقی‌دان‌ها بدون تردید با تأثیر از محیط اطرافشان اثری را می‌آفرینند، اما گاهی وقت‌ها این منابع الهام، عجیب و غیرعادی هستند.

ایران آرت: هنرمند برای خلق یک اثر هنری از محیط پیرامون، طبیعت، آدم‌ها و وقایع خوش یا ناخوش و... الهام می‌گیرد. حتماً شنیده‌اید که یک نویسنده برای نوشتن رمان اش از یک حادثه واقعی الهام گرفته یا یک نقاش تحت تأثیر اتفاقی ناخوشایند، یک تابلوی نقاشی کشیده است. این قضیه درباره قطعه‌های موسیقی هم صدق می‌کند و آهنگ سازان و موسیقی‌دان‌ها، بدون تردید با تأثیر از محیط اطرافشان اثری را می‌آفرینند، اما گاهی وقت‌ها این منابع الهام، عجیب و غیرعادی هستند.

در این مطلب به نقل از روزنامه خراسان، از منابع الهام عجیب برای ساختن چند قطعه موسیقی می‌خوانید.

پیاده روی

لودویکو اینائودی، آهنگ ساز مطرح ایتالیایی در سال جاری، جدیدترین آلبوم اش را به نام "هفت روز پیاده‌روی" منتشر کرد. اینائودی گفته است پیاده‌روی در کوه های آلپ، منبع الهام او برای ساخت این آلبوم نئوکلاسیک بوده است! از این آهنگ ساز ایتالیایی موسیقی فیلم‌هایی مثل "دکتر ژیواگو"، "قوی سیاه" و "دست‌نیافتنی‌ها" را شنیده‌ایم.

تنهای تنهایِ تنها

در سال 2004 روزنامه نیویورک تایمز لقب تنهاترین نهنگ را به یک وال آبی داد. این نهنگ فرکانس صدایی تولید می‌کند که به هیچ صدای دیگری در جهان شباهت ندارد. یک گروه موسیقی روسی به نام آی دی با الهام از زندگی این نهنگِ تنها، یک قطعه موسیقی ساخت و از صدای ضبط شده نهنگ هم در آن استفاده کرد.

نوستالژیِ کودکانه

شاید باورش سخت باشد که یکی از نوستالژی‌های کودکی‌هایمان منبع الهام ساخت قطعه موسیقی شده ‌باشد! یک آهنگ‌ساز سوئدی به نام مارتین مولین با استفاده از دو هزار تیله، یک ساز عجیب اختراع کرده است که سه هزار قطعه داخلی دارد. این ساز که بیشتر قطعه‌هایش از جنس چوب است با وجود عظیم الجثه بودن، موسیقی‌های خوش‌آهنگی خلق می‌کند.

شخصیت یک بازیگر

موسیقی فیلم سینمایی "مغزهای کوچک زنگ‌زده" هم یک منبع الهام خاص داشته و آن چیزی نبوده است جز شخصیت نوید محمدزاده به نام "شاهین" در این فیلم. رضا کولغانی، خواننده تیتراژ فیلم می‌گوید: "هومن سیدی، کارگردان این فیلم، خواست موسیقی را به سمتی ببریم که به شخصیت شاهین نزدیک باشد. در واقع موسیقی جنبه حرکتی عجیبی در این فیلم دارد و همانند فیلم، یک فضای کولی و وحشی و مدرن دارد".

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو