روز جهانی صلح | روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد

منبع: همگردی

243

1398/6/30

13:03


حتما برای همه ما پیش آمده که به معنای واژه صلح فکر کنیم. صلح دقیقا به چه معناست؟ به معنای لغوی آن اگر دقت کنیم، صلح یعنی آشتی. درواقع وقتی اولین بار به طور رسمی این واژه و معادل آن در زبان های مختلف به کار برده شد، زمانی بود که آتش جنگ در دنیا یا در گوشه ای از آن زبانه می کشید و عده ای خواستار پایان دادن به جنگ و درگیری و در واقع بستن پیمان صلح شدند. اما اگر از دیدگاه های فلسفی و معناگرایانه بنگریم، از نظر بسیاری از فیلسوفان، صلح جهانی به معنای نبود جنگ نیست، بلکه فضیلتی است که باید در جامعه وجود داشته باشد تا به سوی سعادت حرکت نماید. 30 شهریور یا 21 سپتامبر، در تمامی دنیا روز جهانی صلح نام گرفته. با همگردی همراه باشید.

روز جهانی صلح

روزی مهم و تاریخ ساز

برای اولین بار در سال 1982، چنین نامی بر روی این روز نهادند تا نمادی باشد برای گرامیداشت صلح در تمام جهان و آشتی بین ملت ها با هر رنگ پوست، نژاد، زبان و مذهب و اعتقادی، اما امروزه از این روز، چیزی جز همان نام باقی نمانده و تنها به طور نمادین، زنگ صلح توسط مسئولین سازمان ملل در مقر همین سازمان در نیویورک به صدا در آمده و مردم با پوشیدن لباس های سفید به نشانه کبوتر صلح و آزادی، این روز را جشن می گیرند. زنگی که با سکه های اهدایی کودکان سراسر جهان، به جز آفریقا ساخته شده و هدیه ای از طرف سازمان ملل ژاپن می باشد که قصد یادآوری این نکته را داشتند که جنگ و درگیری، هزینه های انسانی بسیار زیاد و جبران ناپذیری دارد. در طول تاریخ شاعران زیاید در ارتباط با صلح، اشعاری سروده اند و در ان ها یا از امید و آرزوی برقراری صلح جهانی گفته اند، مثل شاملو که می گوید:

روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت
روزی که کمترین سرود
بوسه است
و هر انسان
برای هر انسان
برادری ست
روزی که دیگر درهای خانه شان را نمی بندند
قفل افسانه ایست
و قلب
برای زندگی بس است

یا اینکه مباحثی اخلاقی در این زمینه مطرح کردند و مردم را به ایفای نقشی در ایجاد صلح و آشتی در جامعه تشویق نموده اند. مثلا حضرت مولانا که می فرماید:

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید

تو یکی نه ای، هزاری، تو چراغ خود برافروز

به امید روزی که صلح جهانی، تنها یک کلمه نباشد و در تمامی دنیا برقرار شود. 30 شهریور مصادف با 21 سپتامبر، روز جهانی صلح گرامی باد.

30 شهریور - روز جهانی صلح

صلح جهانی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو