موارد مصرف شربت سیتریزین و آشنایی با عوارض و ویژگی های این دارو

موارد مصرف شربت سیتریزین و آشنایی با عوارض و ویژگی های این دارو


منبع: آرگا

225

1398/6/30

16:09


یکی از دارو هایی که در جهت درمان حساسیت و کاهش علائم حساسیت مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد شربت سیتریزین است، که البته شکل قرص آن هم وجود دارد، نکاتی در مورد مصرف این دارو وجود دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

به دنبال ایجاد حساسیت بیشتر افراد به مصرف دارو های ضد حساسیت و ضد آلرژی روی می آورند که یکی از رایج ترین آن قرص سیتریزین است که معمولا برای مصرف بزرگسالان است، اما شکل دیگر داروی آن که شربت سیتریزین است برای مصرف کودکان مناسب است.

آشنایی با شربت سیتریزین

آشنایی با شربت سیتریزین

شربت سیتریزین نوعی آنتی هیستامین است که قادر است هیستامین موجود در بدن را کاهش دهد، زمانی که این ماده در بدن افزایش پیدا کند در بدن علائمی همانند نشانه های سرما خوردگی مثل، آبریزش بینی، عطسه، خارش و … ایجاد می شود. زمانی که ما به استفاده از شربت سیتریزین می پردازیم تمامی این علائم متوقف می شوند.

از آنجایی که فرم خوراکی این دارو مخصوص کودکان است در ادامه مورد نحوه مصرف آن در کودکان برای کودکان می پردازیم.

شربت سیتریزین

 

موارد مصرف سیتریزین برای کودکان

شربت سیتربزین برای کودکان را در صورت پیدایش علائمی مانند قرمزی چشم، کهیر، آلرژی، خارش بینی و چشم، آبریزش بینی، حساسیت فصلی، عطسه، درمان سرما خوردگی نوزادان و … استفاده می شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه به استفاده از این شربت برای نوزادان خود بپردازید و حتما باید طبق دستور پزشک باشد.

اطلاعات دارویی سیتریزین

مقدار مصرفی سیتریزین برای کودکان

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از شربت سیتریزین نباید برای مصرف نوزادان زیر ۶ ماه استفاده کرد، مقدار مصرف این شربت باید حتما طبق نظر پزشک باشد. میزان مصرف این شربت برای نوزادان بالای ۲ سال با دوز بسیار کم شروع می شود که البته میزان مصرف آن به وضعیت و شرایط کودک بستگی دارد.

توجه داشته باشید برای مصرف شربت سیتریزین برای کودکان از قاشق اندازه گیری مخصوص همان شربت استفاده کنید.

سیتریزین برای کودکان سرماخورده مناسب است یا خیر؟

باید گفت این دارو فقط به کاهش علائم سرما خوردگی کمک می کند و هیچ تاثیری در بهبود سرما خوردگی کودک ندارد. توجه داشته باشید که اگر از این شربت برای مدت طولانی به نوزاد داده شود در او نوعی وابستگی ایجاد می کند و همچنین از میزان اثر گذاری این دارو هم کاسته می شود و تاثیرات بدی بر روی نوزاد خواهد گذاشت.

عوارض شربت سیتریزین

عوارض جانبی سیتریزین

معمولا شربت سیتریزین عوارض جانبی کمی را دارا است اما اگر هر گونه از علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  تشنج
  • خواب آلودگی زیاد
  • خشک شدن مجاری تنفسی
  • تغییر رنگ مدفوع
  • مشکلات گوارشی و درد معده
  • ورم کردن صورت و ایجاد کهیر
  • خستگی شدید

مقدار و نحوه مصرف سیتریزین برای کودکان

نکات مهم

  • مصرف این شربت همراه با غذا می تواند سرعت جذب آن را کاهش دهد.
  • برای مصرف کودکان از این شربت معمولا از دوز ۲ میلی گرمی استفاده می شود که در صورت نیاز با تجویز پزشک این دوز می تواند افزایش یابد.
  • سعی کنید میزان مصرف این دارو مطابق با دستور پزشک باشد تا بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید.
  • اگر کودکان دچار بیماری صرع است حتما قبل از مصرف پزشک را در جریان بگذارید.

توجه داشته باشید که برای درمان علائم سرما خوردگی نوزاد خود و استفاده از دارو به صورت خودسرانه عمل نکنید زیرا می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد به خصوص نوزادان زیر ۱ سال. در هر صورت این شربت برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود.

مصرف قرص سیتریزین برای بزرگسالان

مصرف این دارو برای بزرگسالان و همچنین کودکانی که بیشتر از ۱۲ سال سن دارد ۱ عدد قرص ۱۰ میلی گرمی در روز است و نباید از این مقدار بالا تر استفاده شود. و برای مصرف کودکان هم به صورت شربت تجویز می شود. مصرف سیتریزین در بزرگسالان ممکن است موجب خواب آلودگی شود پس بهتر است درمان مصرف این دارو از انجام کار هایی که نیازمند دقت است بپرهیزید.

استفاده از قرص سیتیرین برای زنان باردار و همچنین شیرده می تواند خطر ناک باشد پس تا جای ممکن در مصرف این قرص احتیاط به خرج دهید.

از دسته دارو هایی که با این قرص در تداخل هستند شامل:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو