از فقر فرهنگی تا فقر مالی؛ ریشه قتل‌های خانوادگی

81

1398/3/12

16:32


از فقر فرهنگی تا فقر مالی؛ ریشه قتل‌های خانوادگی

سلامت نیوز:واژه قتل همیشه دارای بار معنایی منفی بوده و مرتکبین این عمل شنیع در هر کجای دنیا محکوم هستند؛ اما این موضوع وقتی رنگ و بوی خانوادگی می‌گیرد پذیرش آن از طرف جامعه سخت‌تر می‌شود؛ فرق نمی‌کند قاتل محمد علی نجفی، وزیر و شهردار سابق باشد که همسر دومش را در حمام با چند گلوله به قتل رسانده یا یک شهروند عادی که به دلیل اختلافات، همسر یا فرزندش را با ضربات چاقو یا گلوله کشته است! این نوع قتل‌ها هیچ وقت از طرف جامعه مورد پذیرش قرار نگرفته است! با این حال همسرکشی از جمله جرائم بسیار قدیمی تاریخ بشر است که مثل خیلی از آسیب‌های اجتماعی دیگر آماری از آن ارائه نمی‌شود.

>سرهای بریده خیابان شیخ بهایی
به گزارش سلامت نیوز به نقل آفتاب یزد ،یکی از پرسر و صدا‌ترین جنایت‌های چند‌سال اخیر پایتخت؛ پرونده‌ای است که اوایل مردادماه ‌سال‌96 با کشف سرهای نیمه‌سوخته یک زن و مرد جوان در نزدیکی ساختمان‌های آ. اس. پ به جریان افتاد. مشخص نبودن زمان قتل، هویت و نسبت زن و مرد به قتل‌رسیده، نامشخص بودن مکان بقایای جسد این دو مقتول و نبود شواهد و مستندات کافی، پلیس و تیم جنایی را در برابر پرونده مبهم و سربسته‌ای قرار داد.

اما راز این پرونده پس از گذشت دو هفته و با دستگیری پیرمردی ٧۵ساله فاش شد. پدرخوانده‌ای که به قتل پسر و عروسش اعتراف کرد و انگیزه‌اش از این جنایت را رفتارهای نامتعارف پسرخوانده و عروسش اعلام کرد.

>دامادهای خشمگین
حمله خونین به خانواده همسر از سوی داماد خشمگین نیز یکی دیگر از پرونده‌هایی بود که سال 96 جنجال آفرین شد. قتل همسر و مادرزن با ضربات متعدد چاقو و زخمی‌شدن پدری سالخورده از سوی داماد خشمگین؛ این حادثه مردادماه سال 96 در بلوار تعاون تهران اتفاق افتاد و قاتل درحالی‌که بالای سر جنازه همسرش ایستاده بود، از سوی پلیس دستگیر شد. قاتل ٣٧ساله در همان اظهارات اولیه در صحنه جرم، به قتل همسر و مادرزنش اقرار و دخالت‌های خانواده زنش را انگیزه این درگیری و جنایت عنوان کرد.


در همان روز، حادثه مشابه‌ دیگری در شیراز اتفاق افتاد. در آن حادثه هم دامادی خشمگین با حمله به خانواده همسرش، زن و مادر او را به قتل رساند و پدرزنش را هم با چاقو زخمی کرد. در این حادثه هم متهم از سوی پلیس دستگیر شد. انگیزه این جنایت هم به گفته پلیس شیراز اختلافات خانوادگی اعلام شد.

>قتل‌عامل خیابان یخچال
۵ جسد در یک قتل‌عام دسته‌جمعی مرموز؛ پرونده‌ای که نخستین اجساد خون‌آلود آن در شامگاه ١٣شهریورماه ‌سال 96 در خانه‌ای مسکونی در خیابان یخچال تهران کشف شد.

یک زن جوان ٣۶ساله همراه با پسر ١٢ساله‌اش قربانی حمله‌ پدری شده بودند که ظاهرا پس از ارتکاب به این دو جنایت با همان چاقو به زندگی خودش پایان داده بود. اما این پایان این پرونده تکان‌دهنده نبود. فردای آن روز تیم جنایی در مسیر تحقیقات‌شان به جسد غرق در خون یک زن و مرد سالخورده برخوردند. پدر و مادر پیری که در محل کار پسرشان مانند قربانیان دیگر این پرونده با ضربات چاقو به قتل رسیده بودند.

کشف این دو جسد روند تحقیقات درباره این پرونده را پیچیده‌تر کرد. در بررسی تصاویر به دست آمده از دوربین‌های محل کار عامل این جنایت‌ها مشخص شد که آنها همراه پسرشان به داخل این ساختمان رفته و پس از دقایقی، عامل جنایت به تنهایی از ساختمان خارج شده است. اما انگیزه این جنایت به معمایی رازآلود برای تیم تحقیقات در این پرونده تبدیل شد و تنها چند سرنخ برای مشخص‌شدن انگیزه قاتل به دست آمده است.

>پدر قاتل در تهرانپارس
خشم و درماندگی، جنایت خانوادگی دیگری در پایتخت رقم زد. این‌بار اهالی محله تهرانپارس بودند که با صحنه هولناکی مواجه شدند. دو جسد غرق در خون و پیکر بی‌جان قاتلی که بعد از ارتکاب به دو جنایت اقدام به خودکشی کرده بود.

پدری جنایتکار در شامگاه دوشنبه سومین هفته آخرین ماه تابستان سال 96 دو دخترش را به قتل رساند و درنهایت با قرص سیانور به زندگی‌اش پایان داد. در بررسی‌های تیم جنایی مشخص شد که پدر این خانواده هم با همسرش اختلاف شدیدی داشته و زن او بیش از ۴٠روز بوده که به همین دلیل خانه را ترک کرده بود. هرچند آخرین دست‌نوشته این پدر قاتل هم به نوعی همه ابهامات این پرونده را برطرف کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو