غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص


منبع: ناز وب

105

1398/6/30

21:25


غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

در هیاهوی پرستو و فراموشی کوچ In the swallow’s swallow and forgetfulness * خنده ی رهگذری، در خُنکای پاییز *** گوشه ی دنج خیالم، غزلی از یاس است* نُت به نُت، با نفس و شور و نوای پاییز/ خزان رنگین کمان، تنیده های خشک و بی جانی که سرود عشق می نوازند!

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

همانطور که می دانید فصل سرمای پاییز علاوه بر پوشش خاص غذا و خوراکی های خاص خود را می طلبد. در این بخش علاوه بر معرفی خوراکی های مناسب پاییز به دستور تهیه آن به طور مختصر و مفید اشاره کرده ایم با تغذیه ای سالم از بیماریهای این فصل در امان باشید.

دستور تهیه خوراک کدو مسمایی به 4 روش

در هوای سرد فقط وقت پوششهای گرم برای بدن نیست، بلکه زمان کدو تنبل لذیذ، کدو مسمایی خوش عطر و سایر مواد غذایی پاییزی مورد علاقه‌ی شماست.

پوره‌ی بلغور جوی دو سر و کدو تنبل

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

هنگامیکه وارد زمستان می‌شویم، در همه جا می‌توانیم کدو تنبل ببینیم. این گیاه نارنجی رنگ، دارای مواد مغذی مانند ویتامین A، C، E و همچنین مقدار زیادی فیبر است.

پوره‌ی کدو و بلغور جو یک راه عالی برای اضافه کردن تعدادی ماده‌ی مغذی به صبحانه‌ی شما است. اول از همه با توجه به دستورالعمل روی بسته بندی بلغور جو، آن را آماده کنید.

وقتی پخت بلغور جو رو به پایان است، یک قاشق غذاخوری پوره‌ی کدو تنبل به آن اضافه کرده و بخوبی با هم مخلوط کنید.

سپس به آن دارچین یا ادویه‌ی کدو، یک قاشق چایخوری عصاره‌ی وانیل، و کمی عسل یا شربت افرا اضافه کنید، و بخوبی با هم مخلوط نمایید. روی آن را با تکه‌های گردو و کمی دارچین تزئین کنید، و آن را بصورت گرم سرو نمایید.
کدوی بلوطی شکم پر

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

وقتی هوا رو به سردی می‌رود، کدوی مسمایی فراوان می‌شود. کدوی مسمایی انواع و طعم‌های مختلفی دارد، و یک سبزی چند منظوره است. کدوی اسپاگتی (کدویی که بعد از پخته شدن رشته رشته می‌شود) در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته، اما این دستور غذا به کدوی بلوطی نیاز دارد. کدوی بلوطی نیز بسیار متنوع است و طعم لذیذی دارد.

برای تهیه‌ی این غذا، یک کدوی بلوطی را نصف کنید و داخل آن را خالی کنید. این دو نیمه را در روی یک کاغذ مخصوص آشپزی قرار دهید و روی آنها کمی روغن زیتون بریزید.

فر را از قبل تا ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت گرم کنید و کدو را بمدت ۴۵ دقیقه در آن قرار دهید.

وقتی کدو در حال پختن است، دانه‌های گندم کامل را با توجه به دستورالعمل روی بسته بندی آماده کنید. وقتی دانه‌های گندم پخته شدند، به آنها نمک و فلفل اضافه کنید و آن‌ها را با کشمش و نخود مخلوط کنید. این مخلوط را با قاشق در داخل هر نیمه کدو بریزید و سپس سرو کنید.

گرانولا

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

گرانولای آماده، اغلب پر از مقدار زیادی مواد افزودنی و شکر است. اما تهیه‌ی گرانولای خانگی یک جایگزین عالی است.

اگرچه گرانولا بخاطر انواع آجیل سرشار از کالری است، اما مقدار زیادی فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین دارد. در صورت تمایل کمی از آن را به ماست یا اسموتی اضافه کنید یا می‌توانید بعنوان غلات از آن لذت ببرید.

در یک کاسه، جو، گردوی آمریکایی بدون نمک، بادام و گردوی خرد شده را با هم مخلوط کنید. سپس به آن کمی شربت افرا، دارچین و نمک اضافه کنید.

این مخلوط را روی یک کاغذ آشپزی پخش کنید و بمدت ۳۰ دقیقه در یک فر با ۳۰۰ درجه‌ی فارنهایت بپزید. گاهی اوقات آنها را تکان دهید تا زیر و رو شوند. وقتی گرانولا خنک شد، آن را در یک ظرف در بسته‌ی بدون هوا نگهداری کنید تا تازه بماند.
سوپ تورتلینی با اسفناج و گوجه فرنگی

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

سوپ غذای راحتی است، اما بسیاری از ما دوست نداریم که برای تهیه‌ی آن، ساعت‌ها وقت بگذاریم. تهیه‌ی این سوپ، بسیار آسان است و طعم و مزه‌ی کاملی دارد. و برای پخت آن به موادی مانند تورتلینی پنیر، سوپ سبزیجات کم سدیم و یک قوطی گوجه فرنگی خرد شده نیاز داریم.

در یک قابلمه‌ی بزرگ، کمی روغن زیتون، یک پیاز خرد شده، و چند حبه سیر ریز شده اضافه کنید. اجازه دهید که سیر و پیاز حدود ۵ دقیقه سرخ شوند.

سپس سوپ سبزیجات و گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید. بگذارید این مخلوط جوش بیاید. وقتی به جوش آمد، تورتلینی را اضافه کنید و طبق دستور بسته بندی بپزید.

بعد از اینکه تورتلینی پخته شد، کمی اسفناج اضافه کنید و فورا آن را سرو کنید. اگر می‌خواهید سوپ را دیرتر سرو کنید، موقع گرم کردن مجدد اسفناج را اضافه کنید تا از پخته شدن بیش از حد جلوگیری شود. برای کسانی که گوشت دوست ندارند، اضافه کردن سوسیس ایتالیایی، طعم این سوپ را بخوبی کامل می‌کند.

طرز تهیه مافین کدو سبز

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

کدوسبز سرشار از خواص است و مافین کدوسبز یک غذای فوری در این فصل به شمار می رود.

 

مواد لازم

سیب زمینی یک عدد

کدو و تخم مرغاز هر کدام دو عدد

آردچهار قاشق سوپخوری

کره دو قاشق سوپخوری

شیریک پیمانه

نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه

سیب زمینی و کدوها را نگینی خرد کرده و در کره تفت می دهیم تا کمی سرخ شود. نمک و فلفل می زنیم. در ظرف دیگری تخم مرغ ها، آرد و شیر را با هم مخلوط کرده و می زنیم تا یک دست شود بعد به کدو اضافه می کنیم و هم می زنیم.

قالب مافین ها را چرب کرده و کمی آرد می پاشیم و مایه را در آنها می ریزیم و در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم شده به مدت 25 دقیقه قرار می دهیم. برای اطمینان از پخت داخل مافین خلال دندان وارد کرده اگر چیزی به آن نچسبد آماده است

 

طرز تهیه خورش انار مسما

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

مواد لازم برای خورشت انار مسما

مرغ 1 عدد
دانه انار 1 پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
رب انار 4 قاشق غذاخوری
رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم شده 1 قاشق چایخوری

همراه با شروع هر فصل و رسیدن میوه و سبزیجات فصلی خوردن غذاهایی که با این مواد تهیه می شود بسیار رواج پیدا می کند. برای مثال انار یکی از میوه های پاییزی است که به دلیل طعم خوبش در آشپزی کاربرد فراوان دارد و از آب آن گرفته تا رب انار در بسیاری از غذا ها و خورش ها می توان به کار برد.

می دانیم که مردم مناطق گیلان و مازندران در استفاده از این میوه خوشمزه در انواع غذاهایشان مهارت خوبی دارند و در غذاهایی چون: خورش فسنجان، خورش انار آویج (انار بیج)، انار مسما و … انار را به گونه های مختلف به عنوان چاشنی به کار می برند.

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

غذاهای محلی مناطق شمالی از آن جمله غذاهای سالم و پرطرفدارند که اصولا طرز تهیه ساده ای دارند و در عین حال بسیار لذیذ و خوشمزه اند. یکی از غذاهای مجلسی و پاییزی گیلان خورشت انار مسما است که به دلیل طعم ملسش خواهان بسیار دارد و به راحتی می توان آن را در میهمانی ها سرو کرد.

انار مسمای مرغ شکل اصلی این خورش است و همانطور که می دانیم با مرغ و انار تهیه می شود اما نوعی دیگر از این خورشت، انار مسما با بادمجان است که طرفداران بادمجان آن را بسیار می پسندند چرا که ترکیب مرغ و بادمجان همیشه بسیار خوش خوراک است.

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

تهیه خورش انار مسمای گیلانی در شب چله یا شب یلدا در بین گیلانی ها بسیار مرسوم است اما در سایر مناطق ایران نیز آن را در این شب تهیه و سرو می کنند و بسیار شبیه به مرغ اناری است که در کشورهای گوناگون نیز تهیه می شود با این تفاوت که مرغ اناری بیشتر با رب انار تهیه می شود و چاشنی انار مسما ترکیبی است از دانه انار و رب انار.

 

طرز تهیه کدو حلوایی اسپایسی

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

مواد لازم برای سوپ کدوحلوایی اسپایسی

آب مرغ 2 و 1/2 فنجان
پوره کدو حلوایی 400 گرم
پیاز خرد شده 1/2
سیر رنده شده 1 حبه
ادویه کاجون 1 قاشق چایخوری
خامه پرچرب 1/2 فنجان

اطلاعات مواد مغذی

156 کالری

11.7 گرم چربی

11.9 گرم کربوهیدرات

2.7 گرم پروتئین

سوپ کدوحلوایی از سوپ های خوشرنگ، خوش طعم و پرطرفدار است که می توانید در فصل پاییز که کدو حلوایی به بازار می آید آنرا تهیه کنید و همراه با عزیزانتان نوش جان کنید. این سوپ کدو حلوایی اسپایسی با پوره کدو و به سادگی تهیه میشود. اگر به دنبال دستور کامل تهیه سوپ کدو حلوایی ساده هستید دستور جدید را از دست ندهید.

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی اسپایسی

آب مرغ، پوره کدو حلوایی، پیاز خرد شده، سیر و ادویه کاجون را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانیکه به جوش آمد حرارت را کم کنید و به مدت 45 الی 60 دقیقه بپزید. هر 15 دقیقه یک بار سوپ را هم بزنید تا خوب جا بیفتد.

قبل از سرو خامه را داخل سوپ بریزید و مخلوط کنید(برای جلوگیری از بریدن خامه اجازه دهید سوپ کمی خنک شود بعد خامه را اضافه کنید).

روی سوپ را می توانید با کمی خامه و جعفری، ریحان و… به سلیقه خود تزئین کنید.

نکته: این سوپ را می توان با کدو تنبل نیز تهیه کرد.
*
طرز تهیه خوارک سیب و انار

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

سیب زمینی متوسط 3 عدد . دانه انار 1 لیوان . نمک و فلفل مقدار لازم

طرز تهیه : سیب زمینی ها را با مقداری اب داخل قابلمه بریزید و بپزید سپس سیب زمینی های پخته را پوست بگیرید و درشت خرد کنید ؛ دانه های انار را بکوبید تا له شوند سپس تخم های انار را از آن جدا کنید.

داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید سپس سیب زمینی خرد شده و پوره انار را داخل قابلمه بریزید و روی ان نمک و فلفل پاشید و با حرارت متوسط تفت دهید تا زمانی که عصاره انار جذب سیب زمینی ها شده و آب غذا کشیده شود سپس در ظرف بکشید و سرو کنید.

نکته : میتوانید در صورت تمایل به جای عصاره انار از 1/3 لیوان آب انار غلیظ استفاده کنید ؛ همچنین اگر گیاهخوار نیستید میتوانید تکه های مرغ پخته را مانند سیب زمینی خرد کنید و به خوراک اضافه نمایید.

هم چنین بهتر است با دسته سیفی جات و بهترین آنها که ویژه مصرف در فصل پاییز است آشنا شوید.

قره قاط

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

میوه این گیاه تأثیر مفیدی در تنظیم عمل دفع و جلوگیری از عفونی شدن مواد زاید دفعی در متبلایان به بواسیر دارد. مصرف قره قاطتأثیرات بالقوه‌ای در محافظت از دندان و درمان امراض لثه و بافت استخوانی آن داشته باشد و از بیماری‌های لثه جلوگیری کند. همچنین مصرف آن باعث التیام التهاب های دهان و گلو می‌گردد. کمک به درمان عفونت ادراری مزمن از دیگر خواص قره قاط است. کاهش بسیاری از مشکلات و ناراحتی های قبل از قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی از خواص قره قاط است. به طور کلی مصرف میوه قره قاط به پیشگیری از سرطان و بیمای های قلبی کمک میکند. برگ شلغم

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

اگر تا به حال برگ های شلغم را دور می انداختید باید بگویم خود را از غذایی مهم محروم می کردید. برگ شلغم میزبان دو ویتامین A و C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند. همچنین حاوی 500 درصد نیاز بدن به ویتامین K است که به تنظیم لخته شدن خون کمک می کند. شلغم، فولات و حدود چهار برابر سبزیجات چلیپایی دیگر کلسیم دارد. برگ های شلغم را بخارپز کنید تا تلخی شان از بین برود و یا می توانید از سرکه برای این کار استفاده کنید.

کلم پیج

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

پاییز فصل درخشش کلم ها است. این سبزی نه تنها در سرما رشد می کند بلکه مدت زمان تازه ماندنش نیز افزایش می یابد. تنها با یک وعده کلم پیچ می توانید مقدار نیاز روزانه خود به ویتامین A، C و K را دریافت کنید. دکتر لیبی مایلز متخصص تغذیه می گوید: کلم پیچ غذای واقعا قدرتمندی است چون تنها با خوردن یک غذا می توانید چندین ماده مغذی مهم را وارد بدنتان کنید. کلم پیچ همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند از قلب محافظت و از برخی سرطان ها پیشگیری کند. فیبر و منیزیم موجود در آن نیز به هضم بهتر غذاها کمک می کند.

چغندر

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

چغندر با 90 درصد آب و فیبر بالایی که دارد می تواند به خوبی روده را تنظیم کند. این غذا همچنین کربوهیدرات و بار گلیسمی پایینی دارد و این بدان معناست که باعث نمی شود قند خونتان به شدت بالا برود. چغندر را به حالت بخار پز، سرخ شده و یا در سالاد می توانید استفاده کنید.

انار

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

تا وقتی فرصت دارید از دانه های این میوه استفاده کنید، چون تا بجنبید فصلشان تمام می شود. فصل انار خیلی کوتاه است اما فواید آن فوق العاده زیاد است. تحقیقات نشان داده خوردن میوه انار و نوشیدن آب انار می تواند بدن را در برابر سرطان های خاص و آلزایمر محافظت کند، جریان خون به قلب را افزایش دهد و فشار خون و کلسترول را متعادل نگه دارد. انار سرشار است از آنتی اکسیدان و همچنین مقداری فیبر و ویتامین E نیز دارد. نصف فنجان انار را می توانید به سادگی داخل سالاد یا ماست بریزید و میل کنید.

کلم بروکسل

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

هر کدام از این کلم های کوچک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین K و C، فولات و فیبر هستند. کلم بروکسل همچنین دارای ترکیبات ضد سرطانی است که آن را به یکی از بهترین سبزیجات چلیپایی تبدیل کرده است.

سیب

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

مثل انگلیسی an apple a day keeps the doctor away ( روزی یک سیب بخور تا دکتر را دور نگه داری ) بی دلیل نیست. سیب حاوی پکتین و فیتونوترینت است که به تنظیم روده و کاهش کلسترول کمک می کنند.

کدو تنبل

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

کدو تنبل از محصولات ناب پاییزی است. گوشت و پوست کدو تنبل هر دو سرشار از ویتامین A و C است که برای سیستم ایمنی، پوست و سلامت چشم حیاتی می باشند.

همچنین دانه های آن را نیز نباید فراموش کرد. دانه های کدو تنبل سرشار از زینک هستند که به التیام بدن و حفظ حس چشایی مان کمک می کند. دانه های کدو تنبل را کمی بو بدهید و کامل میل کنید(بیشترین مقدار زینک در غشاء بین پوسته خارجی و هسته داخلی است) .

مرزنگوش و رزماری

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

گیاهان نیز می توانند سوپر غذا باشند. مرزنگوش و رزماری، گیاهانی قوی هستند که در دماهای پایین نیز قابل برداشت می باشند.هر دوی این گیاهان حاوی ترکیبات ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. ما از این گیاهان در مقدارهای کم استفاده می کنیم اما آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های آنها بسیار غلیظ است. از این گیاهان به سادگی می توانید در انواع غذاها استفاده کنید تا از خواصشان بهره مند شوید.

برگ چغندر

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

برگ های چغندر نیز حاوی مواد مغذی فراوانی است از جمله ویتامین K، A، C و E، منیزیم، پتاسیم و مقداری هم ویتامین های گروه B و زینک.

کدو بلوطی

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

گاهی افرادی که از مصرف کربوهیدرات دوری می کنند، به سمت این کدوهای نشاسته ای نمی روند اما تاثیری که کربوهیدرات این غذا دارد مانند غلات کامل است. نشاسته موجود در این کدوها باعث نمی شود قند خونتان ناگهانی افزایش پیدا کند. کدو بلوطی همچنین حاوی پکتین است. فیبر محلولی که به کاهش کلسترول کمک می کند، آنتی اکسیدان هایی که التهاب را کاهش می دهند و ویتامین های گروه B که قند خون را تنظیم می کنند از جمله خواص کدو بلوطی می باشند.

گل کلم

 

غذا و خوراکی های ویژه پاییز+ دستور تهیه و خواص

 

فقط چون گل کلم از دیگر سبزیجات چلیپایی کم رنگ تر است بدان معنا نیست که ارزش مواد مغذی اش نیز کمتر است. یک وعده گل کلم چهار برابر نیاز بدن ویتامین C، 50 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم، مقدار زیادی فیبر و ویتامین B6 که در سوخت و ساز چربی و پروتئین ایفای نقش می کند را دارا می باشد.

Special Foods & Snacks + Autumn Recipes & Properties


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو