نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد از تغییر قوانین به منظور اختیار دادن به وزارت دادگستری برای اعلام جرم علیه رئیس جمهور در قدرت حمایت می‌کند.

پلوسی که با استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مخالف است، در مصاحبه‌ای با «ان پی آر» گفت آماده تغییر قوانین به منظور محدود کردن اختیارات رئیس جمهور است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: فکر می‌کنم که ما باید قوانینی را به تصویب برسانیم که سبب شفاف سازی درباره روسای جمهور آینده شود. هر رئیس جمهوری در صورت ارتکاب جرم، باید تحت کیفرخواست قرار بگیرد. در هیچ کجا چنین چیزی وجود ندارد که بگوید رئیس جمهور نباید تحت کیفرخواست قرار بگیرد.

پلوسی در ادامه این مصاحبه گفت: این همان چیزی است که از سوی وکلای رئیس جمهور ساخته و پرداخته شده است. در صورتی که علیه رئیس جمهوری که مرتکب جرم شده، اعلام جرم صورت گیرد مردم احساس بهتری خواهند داشت.

بنا به نوشته هیل، قوانین وزارت دادگستری آمریکا دهه‌ها به همین صورت بوده است، اما از زمان انجام تحقیقات رابرت مولر، بازرس سابق پرونده مربوط به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، این قوانین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. مولر به قوانین وزارت دادگستری آمریکا به عنوان دلایلی اشاره کرد که با توجه به آن‌ها او نمی‌تواند اتهام مربوط به کارشکنی از سوی ترامپ در جریان تحقیقاتش را مطرح کند.

سناتور الیزابت وارن، نماینده دموکرات ماساچوست نیز خواستار تصویب قوانین جدیدی به منظور شفاف سازی در خصوص اقدامات رئیس جمهور در قدرت از سوی وزارت دادگستری شد. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تازگی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که هدف آن ارائه دستورالعمل‌های لازم برای تحقیقات در خصوص استیضاح دونالد ترامپ است. این قطعنامه به کمیته اجازه می‌دهد از جلسات استماع در روند استیضاح استفاده کند، همچنین اختیارات بیشتری برای استیضاح‌ کردن در اختیار کمیته قرار می‌دهد.

براساس قانون اساسی آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور تنها مرجعی است که اختیار استیضاح و یا تعقیب قانونی رئیس‌جمهور را دارد، از طرف دیگر، مجلس سنا تنها مرجعی است که می‌تواند رئیس‌جمهور را محکوم کند.