در مورد لمینت دندان چه می دانید؟ دیگر همگی در دنیای امروزه با اهمیت دندان ها آشنا هستند و می دانند که دندان های یک فرد می تواند صدمه های زیادی ببیند و باید از چنین صدمه هایی جلوگیری کرد. به طور کل لمینت دندان هم می تواند به عنوان یک پیشگیری استفاده شود و هم برای درمان دندان ها استفاده می شود. لمینت ها در کنار زیبایی خود کاربرد های زیادی هم دارد که باید آن ها را دانست. در ادامه این مقاله ار بخش دندانپزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره لمینت پرداخته و با آن آشنا می شویم.

به طور کل لمینت چیست؟

بسیاری از افراد همیشه آرزوی دندان های سفید دارند و به دلیل نداشتن چنین دندان هایی نمی توانند در جمع ها و مکان های عمومی لبخند خودشان را نشان دهند. این اشخاص به دنبال راهی می گردند که بتوانند دندان های خودشان را سفید کنند و لبخند شان را به همگی نشان دهند و لمینت دندان در چنین مرحله ای به کمک شما می آید.

لمینت یا ونیر دندان (ونیر پرسلینی) چیست؟

در ابتدا باید بدانید که این پوشش در شاخه دندان پزشکی زیبایی حضور دارد و برای زیبایی استفاده می شود اما پوشش گذاری دندان برای سلامت دندان ها هم مفید است و کاربرد زیادی دارد. معمولا لمینت دندان برای افرادی استفاده می شود که دچار مشکل فاصله یا شکستگی و … در دندان های خود هستند و می خواهند آن ها را درمان کنند.به طور کل لمینت دندان برای فرم دهی و زیباسازی دندان استفاده می شود.

این پوشش به دنبال این است که دندان های سفیدی به شما هدیه بدهد تا بتوانید در هر مکانی از لبخند خودتان استفاده کنید. در درمان لمینت دندان شما می توانید خودتان فرم و رنگ دندان های تان را انتخاب کنید و محدودیتی در این کار وجود ندارد. البته این را هم باید دانست که تمامی افراد نمی توانند پوشش گذاری دندان را به خوبی انجام دهند. افرادی که فک و لثه شان دچار مشکل است نمی توانند این زببایی را بر روی خود انجام دهند زیرا در آینده ممکن است برای شان خطرناک باشد.

به همین دلیل دندان پزشکی که می خواهد لمینت دندان را برای شما انجام دهد در ابتدا سعی می کند از وضعیت لثه و فک شما آگاه شود و سپس کار خود را آغاز می کند. همچنین افرادی که ارتودونسی انجام داده اند یا دندان های شان واجب شرایط ارتودونسی است هم نمی توانند از لمینت دندان بهره ببرند و باید از چنین زیبایی دوری کنند.

افرادی که از سلامت کامل فک و لثه برخوردار هستند و می خواهند چنین درمانی را برای دندان های خود استفاده کنند، باید بدانند که لمینت دندان در دو مرحله تحت نظر دندان پزشک بر روی دندان ها انجام می شود. در مرحله اول دندان پزشک تلاش می کند که دندان های فرد را به اندازه چند میلی متر تراش دهد تا آن ها را برای لمینت دندان آماده کند و سپس قالب بندی را در همان مرحله اجرا می کند.

در مرحله دوم که همان مرحله آخر است دندان ها تحت نظر یک لابراتوار، بررسی و آزمایش می شود و کار لمینت دندان بر روی دندان ها تمام می شود. حال ممکن است که با خود بپرسید که لمینت دندان از چه چیزی ساخته شده است و چگونه به دندان اصلی وصل می شود. در ابتدا باید بدانید که لمینت دندان یک پوسته نازک از سرامیک است که با همان جنس اصلی دندان مطابقت دارد و و از مقاومت بالایی برخوردار است.

لمینت

لمینت دندان به گونه ای طراحی شده است که بتواند مقاومت بالایی داشته باشد و به همان اندازه دندان ها مقاومت کند. لمینت دندان به صورت تک به تک برای هر دندان ساخته می شود و زمانی که در لابراتوار آماده شود به وسیله یک چسب تحت نظر اشعه های پیشرفته به دندان های اصلی وصل می شوند و کار لمینت دندان تمام می شود. حال یک مرحله دیگر وجود دارد که مهم ترین مرحله است و توسط خود شخص باید انجام شود و آن هم مراقبت در مراحل اولیه و روز های اول از دندان است.

شما باید سعی کنید که بعد از لمینت دندان همیشه از نخ دندان استفاده کنید و در کنار آن هیچگونه فعالیت سنگینی با دندان های خود نداشته باشید. البته می توانید تمام غذاهای مورد علاقه خودتان را میل کنید اما از استفاده نامناسب از آن ها دوری کنید. بعد از آن یک برنامه منظم برای دکتر داشته باشید و هر چند ماه یک بار به دندان پزشک خود مراجعه کنید. البته نمی توان به طور قطع گفت که لمینت دندان همیشه بر روی دندان وجود دارد و هیچ آسیبی نمی بیند.

به همین دلیل اگر احساس کردید که بر روی دندان تان تغییر شکل رخ داده است یا اگر طی یک فعالیتی لمینت شما از دندان تان جدا شد یا شکست می توانید به پزشک خودتان مراجعه کنید و مراحل تعمیر لمینت را انجام دهید تا لمینت دندان تان مانند روز اول شود. البته ممکن است لثه های شما به پوشش دندان حساسیت داشته باشد و بعد از انجام لمینت قرمز شود که اگر چنین اتفاقی برای شما هم رخ داد حتما به دندان پزشک تان برای مصرف دارو و درمان مراجعه کنید.

مدل های مختلف لمینت دندان

لمینت دندان در دو حالت سرامیکی و کامپوزیتی برای انجام وجود دارد که هرکدام جنس و حالت خاص خودشان را دارند و با یکدیگر متفاوت هستند. در لمینتهای سرامیکی شما از زیبایی بیشتری برخودار خواهید بود زیرا رنگ آن ها با ثبات تر است و سفیدی بیشتری در آن دیده می شود. همچنین لمینت سرامیکی مقاومت بالا تری دارد و می تواند عمر بیشتری برای شما داشته باشد.

لمینتهای کامپوزیتی در عوض قیمت پایین تری دارد و باعث می شود که دندان ها تراش کمتری داشته باشند که این خود برای افرادی که می خواهند خرج کمتری کنند مناسب است و به کمک دندان های شان می آید. لمینت های سرامیکی در لابراتوار ها ساخته و تهیه می شوند و فرایند شان طولانی تر است اما لمینتهای کامپوزیتی را در مطب خود دندان پزشک هم می توان ایجاد کرد و استفاده کرد.

نحوه انجام لمینت

زیبایی دندان یکی مهم ترین عواملی است که امروزه مردم اهمیت زیادی به آن می دهند و برای همگی یک رویای زیبا شده است. لمینت دندان یکی از راه هایی است که دندان های شما را زیبا می کند و به شما یک لبخند زیبا هدیه می دهد. لمینت دندان در حقیقت یک زیباسازی برای دندان ها است که همگی اسم آن را شنیده اند. تصوری که در مورد لمینت دندان وجود دارد این است که مردم فکر می کنند انجام این کار دارای درد زیادی است.

به همین علت همیشه سعی می کنند روش انجام و مراحل آن را بدانند و از میزان درد وارده به خود آگاه شوند. حال برای اینکه چنین تصور اشتباهی در باب درد پوشش گذاری دندان برطرف شود، در ادامه متن روش انجام پوشش گذاری دندان بر روی دندان ها بیان شده است که با خواندن آن آشنایی کاملی به پوشش گذاری دندان پیدا می کنید.

آماده کردن دندان های شخص

در اولین مرحله از لمینت دندان برای اینکه لمینت های مناسبی بر روی دندان ها قرار بگیرد، باید دندان ها آماده شوند. لمینت دندان روش های مختلفی دارد اما در روش های سنتی بسیار مهم است که دندان ها به خوبی آماده شوند. در این مرحله دندان ها از لحاظ ظاهر و وضعیت فعلی بررسی می شوند و برای مراحل بعدی آماده می شوند.

لایه برداری مینا

برای اینکه لمینت دندان به خوبی بر روی دندان ها انجام شود و پوسته لمینت بر روی دندان ها نصب شود، باید یک لایه از روی مینای دندان ها تراشیده شود تا پوسته به خوبی نصب شود. دندان پزشک شما مقدار لایه برداری را براساس دلخواه شما و لمینتی که می خواهید انجام دهید، انجام می دهد. به طور کل در حالت استاندارد مقداری که تراشیده می شود بین نیم میلی متر یا 7 دهم میلی متر است که مقدار زیادی حساب نمی شود و نیازی به بی حسی و بیهوشی ندارد.

لمینت

گرفتن قالب دندان ها

هنگامی که شما مراحل اول لمینت دندان را نزد دندان پزشک خود انجام می دهید، نیاز به یک قالب گیری پیدا خواهید کرد تا دندان پزشک تان بتواند مراحل بعدی لمینت دندان را طی کند. در این مرحله ماده ای نرم در دهان شما و بر روی دندان های شما قرار می گیرد که بعد از مدت کوتاهی سفت می شود تا بتواند فرم و قالب تمام دندان های شما را در خود نگه دارد. زمانی که قالب به طور کامل آماده شد، دندان پزشک این قالب را به یک لابراتوار دندانی ارسال می کند.

اگر فناوری دندان پزشکی شما قوی باشد و از CEREC استفاده کند می تواند عکس های شما را با کیفیت بالا و جزئیات کامل در سیستم های عادی نشان دهد. این عکس ها به طور سه بعدی کار می کنند و فرز های لمینت دندان نیز در این عکس ها به وجود می آید.

استفاده از لمینت دندان موقت

گاهی وقت ها دندان پزشک خودش آزمایشگاه ندارد و مجبور می شود لمینت دندان را در آزمایشگاه های بیرون از مطب انجام دهد که این خود کمی زمان بر است و ممکن است حدود یک هفته طول بکشد تا لمینت دندان حقیقی شما برای تان آماده شود. به همین دلیل دندان پزشک ها سعی می کنند که در ابتدا یک لمینت دندان موقت بر روی دندان های شما نصب کنند.

البته در برخی مواقع هم برای محافظت از تراشیدگی ها و بررسی فرد برای حساسیت به لمینت دندان استفاده می کنند تا آگاهی کاملی نسبت به وضع شخص مورد نظر داشته باشند.

ایجاد کردن لمینت دندان حقیقی

ساخت لمینت دندان مهم ترین بخش انجام پوشش گذاری دندان است که در این مرحله انجام می شود. در تمامی لمینتها از پورسلاین استفاده می شود اما موارد مصرف و میزان آن متفاوت است که به همین دلیل هم زمان ساخت یک پوشش ممکن است دیر تر یا زودتر شود. به طور کل برای ساخت یک لمینت همگی از مراحل ساده ای طی می کنند که در بند های زیر بیان شده است.

قالبی که از قبل توسط دندان پزشک ایجاد شد به یک تکنیسین فرستاده می شود و آن شخص سعی می کند یک مدل کاری ایجاد کند تا دندان پزشک آن را بررسی کند. پس از بررسی در همان مدل لایه های مختلف پورسلاین ایجاد می شود. مقاومت مواد سازنده درون آن به وسیله یک گرمای شدید یا فشار بالا تر می رود. سعی می شود که لایه های پورسلاین به یک میزان تیرگی داشته باشند و رنگ آن ها متفاوت نشود. اگر روش قبلی مناسب نبود تکنسین تلاش می کند که خودش لایه ها را شبیه به رنگ های واقعی، رنگ کند.

انجام آن در یک مرحله

اگر دندان پزشک مورد نظر شما از فناوری CEREC استفاده کند دیگر نیازی به تکنیسین و اتلاف وقت نیست و تمام کار ها در چند دقیقه انجام می شود. دندان پزشک عکس های گرفته شده از شما و قالب را به یک چاپگر سه بعدی ارسال می کند و آن چاپگر یک ونیر کامل بر اساس آنچه که می خواستید آماده می کند و تیرگی لایه های پورسلاین را شبیه به دندان های خودتان می کند و ونیر را می سازد.

البته اگر از رنگ رضایت نداشته باشید می توانید در مراحل ترمیم، رنگ را به کمک دندان پزشک تغییر دهید.

نصب لمینت ها بر روی دندان

قبل از اینکه نصب بر روی دندان های شخص انجام شود، دندان پزشک سعی می کند تمام بخش های ونیر را به طور کامل بررسی کند تا کاملا با دندان های شخص مطابقت داشته باشد و اشتباهی در تراز به وجود نیاید. اگر مشکلی در ونیر وجود داشته باشد دندان پزشک می تواند به وسیله دستگاه های خاص خود ونیر را تغییر دهد یا برش های کوچکی در آن ایجاد کند تا هم تراز با دندان های حقیقی شخص شود.

لمینت

یکی از مهم ترین بخش ها، لبخند لمینت دندان و لبخند حقیقی شخص است که اگر تفاوت فاحشی داشته باشند دندان ها غیر طبیعی به نظر می رسد به همین دلیل دندان پزشک وضعیت رنگ ونیر و دندان های حقیقی را بررسی می کند.در این مرحله شخص باید سعی کند طبیعی رفتار کند و اگر دردی در دندان های خود احساس کرد از چیزی نترسد زیرا ممکن است لمینت ها اشتباه نضب شوند.

دندان پزشک قبل از نصب پوشش ها یک ژل اسید به دندان های اصلی وارد تزریق می کند تا مواد معدنی روی سطح دندان ها از بین بروند و سطح روی دندان ها صاف باشند. بعد از تزریق ژل، یک ماده چسبناک روی تمام دندان ها و شکاف ها قرار می گیرد تا دندان ها برای روکش های پورسلاین آماده شوند.

وصل کردن لمینت به دندان

دندان پزشک یک ماده سیمانی را پشت لمینت های مورد نظر قرار می دهد و بعد از آن پورسلاین های آماده شده بر روی دندان ها قرار می گیرند. پورسلاین ها با کمی فشار روی دندان ها قرار خواهند گرفت و سپس دندان پزشک یک نور بر روی پوسته ها قرار می دهد تا مواد پورسلاین به خوبی سفت و محکم شوند.

این نور باعث می شود که سرعت ماده های پوسلاین بیشتر شود و روند وصل شدن را در طی چند دقیقه انجام دهد. بعد از سفت شدن پوسته ها عملا کار دندان شما به پایان می رسد و بعد از آن مراقبت های خودتان و نگهداری تان از دندان آغاز می شود.


بیشتر بخوانید: مقایسه ونیر کامپوزیت در مقابل ونیر پورسلین


عوارض موجود برای لمینت دندان

لمینت دندان هم مانند بسیاری از فرایند های درمان ممکن است عوارضی برای شخصی که پوشش گذاری دندان را انجام می دهد داشته باشد که این عوارض به مرور از بین می روند یا پایدار می مانند. در حقیقت عوارض ها بستگی به خود فرد و مراقبت شخص از لمینت دندان دارد و باید بداند که چگونه از آن ها مراقبت کند. در بخش زیر برخی از این عوارض ها و دلایل آن ها مطرح شده است که بهتر است قبل از پوشش گذاری دندان با آن ها آشنا شوید.

حساسیت شخص

لمینت دندان در برابر گرما و سرما از خود واکنش نشان می دهد و زمانی که برای اولین بار با دندان های لمینت شده خود در برابر سرمای زمستان یا گرمای تابستان قرار می گیرید این حساسیت و درد کمی که در دندان های تان شکل می گیرد را متوجه خواهید شد.

البته حساسیت پوشش دندان در شرایط آب و هوایی ضرر زیادی برای بدن و دندان ها ندارد و اگر دندان ها را در دما های به شدت پایین یا بالا قرار ندهید آسیبی برای آن ها ایجاد نمی شود و به مرور زمان از بین می رود. پس بهتر است در اوایل انجام لمینت دندان از دما های متغیر دوری کنید و سعی کنید در دمای عادی خانه و شهر تان رفت و آمد داشته باشید.

رخ دادن شکستگی در دندان

یکی از نکاتی که باید به شدت به آن دقت کرد، سلامت دندان و لثه ها برای انجام لمینت دندان است. بسیاری از افراد به چنین نکته ای توجه نمی کنند و نزد دندان پزشک های نامناسب برای پوشش گذاری دندان می روند که در نهایت موجب شکست دندان های شان بعد از لمینت دندان می شود و ضرر های مالی و جانی بسیاری بر آن ها وارد می شود.

تنها فردی که از لحاظ دندان و لثه سالم است می تواند پوشش گذاری دندان را انجام دهد و باید دانست که بعد از انجام چنین درمانی برای سلامت دندان ها بهتر است که از خوردن غذا های سفت دوری کرد و کمتر غذا را گاز زد. البته این به معنای نخوردن غذا نیست بلکه باید در دوره اولیه لمینت دندان این رژیم غذایی را رعایت کرد تا لمینت دندان به خوبی روی دندان ماندگار شود. البته اگر دندانی هم به هر دلیلی شکسته شود می توان آن را مجددا ترمیم کرد.

تمام دندان پزشکانی که کار پوشش دندان انجام می دهند یک بخش ترمیم هم برای بیمار ها و مشتری های خود دارند که اگر شخصی دندانش آسیب ببیند یا شکسته شود بتواند دوباره آن را ترمیم کند و هزینه کمتری را پرداخت کند.

رنگ لمینت

بسیاری از افراد فکر می کنند که رنگ لمینت دندان دائمی است و دیگر تحت هیچ شرایطی قرار نیست رنگ آن ها تغییر کند. به همین دلیل آن ها نکات بهداشتی خود را رعایت نمی کنند و زمانی که متوجه می شوند لمینت دندان شان تغییر رنگ داده است، تعجب می کنند. باید بدانید که لمینت دندان هم به مرور زمان رنگش تغییر می کند و این تغییر به نوشیدنی های گازداری که مصرف می کند مرتبط است. هر چقدر که بیشتر از نوشابه و نوشیدنی ها استفاده کنید زود تر رنگ آن ها تغییر می کند.

البته در کنار آن باید دانست که سیگار و قلیان هم یکی از اصلی ترین دلایل تغییر رنگ لمینت دندان هستند که باید از آن ها دوری کرد یا بسیار کم مصرف کرد تا تغییر رنگ در لمینت دندان دیرتر انجام شود و بهداشت آن ها رعایت شود.

لمینت

مراقبت های لازم از لمینت

هر نوع درمانی برای انسان لزوم به مراقبت هایی دارد تا آن درمان به طور کامل پاسخ گوی انسان باشد و بتواند بهترین عملکرد از خود را نشان بدهد. لمینت دندان هم مانند هر درمان دیگری به مراقبت هایی نیاز دارد که شما بعد از انجام پوشش گذاری دندان باید این مراقبت ها را به خوبی انجام دهید و از محافظ دندان های خود باشید. برای مثال شما در دوره های مختلفی نیاز به جرم گیری دندان های خود دارید که باید تحت نظر دندان پزشک خود این جرم گیری را انجام دهید.

اگر دندان پزشک شما همان شخصی باشد که لمینت دندان شما را انجام داده است این فرایند ساده تر رخ می دهد زیرا با دندان های شما آشنایی کامل دارد و می داند که چگونه باید کار خودش را انجام بدهد اما اگر نزد دندان پزشک دیگری رفتید، حتما وضعیت دندان های خود را برای او مطرح کنید و اگر خواست با دستگاه جرم گیری دندان های شما را انجام بدهد به او از قبل توضیح دهید که دندان های شما حساس است.

بعضی از افراد فکر می کنند که دهان شویه ها می تواند همیشه برای دندان مناسب باشید و مصرف زیاد آن آسیبی به دندان نمی رساند. چنین تفکری اشتباه است و باید به درستی از دهان شویه ها استفاده کرد زیرا تمام دهان شویه های حاوی فلوراید هستند و فلوراید یکی از ماده هایی است که می تواند روی لمینت دندان تاثیر خاصی داشته باشد.

به همین دلیل برای استفاده از دهان شویه بهتر است نزد دندان پزشک خود بروید و با تجویز آن دکتر، یک دهان شویه مناسب برای خود تهیه کنید و در مصرف آن به خوبی دقت داشته باشید.

دندان های لمینت شده چقدر عمر می کنند؟

برای چنین جوابی، انسان ها به دو جواب اشتباه فکر می کنند. عده ای فکر می کنند که پوشش گذاری دندان به طور همیشگی بر روی دندان می ماند و هیچوقت از دندان جدا نمی شود و دسته دوم فکر می کنند که لمینت دندان یک عمر مشخص شده دارد و بعد از آن کاربرد خود را از دست می دهد و از دندان جدا می شود. هر دو جواب اشتباه است زیرا لمینت دندان کاملا بستگی به نصب آن بر روی دندان دارد.

اگر کاملا مناسب و دقیق بر روی دندان نصب شود و از آن مراقبت کرد، پوشش دندان هیچوقت دیگر از دندان جدا نمی شود و به طور دائم بر روی دندان شما قرار خواهد گرفت اما اگر در نصب آن بی دقتی وجود داشته باشد و دندان پزشک شما از دانش بالایی برای انجام لمینت دندان برخوردار نباشد، به احتمال زیاد لمینت دندان شما بعد از مدتی از دندان های اصلی شما جدا می شود و دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

یکی از عواملی که می تواند شدید ترین صدمه را به پوشش دندان بزند ته دیگ ها و میوه های سفت است. هنگامی که شما از این دو خوراک برای تغذیه خود استفاده می کنید، شدید ترین فشار به لمینت دندان وارد می شود و هر لحظه امکان دارد که از دندان شما جدا شود و کاربرد اصلی خود را از دست دهد. به همین دلیل باید در مصرف میوه جات خود دقت بسیار بالایی را داشته باشید و بهتر است میوه های سفت را به تکه ها کوچکی تقسیم کنید و سپس آن ها را میل کنید.

لمینت دندان و بررسی نحوه استفاده از آن در دندانپزشکی زیبایی کلینیک آلما

عده ای فکر می کنند که لمینت دندان موجب سلامتی دندان های اصلی هم می شود و دیگر قرار نیست دندان های اصلی پوسیده شوند که چنین تفکری از پایه غلط است. روند پوسیده شدن دندان های عادی با دندان های لمینت شده کاملا یکسان است و به همان اندازه قبلی باید به لمینت دندان توجه کرد و از آن ها مراقبت کرد. اگر مراقبت کافی از دندان های اصلی خود نداشته باشید، لمینت دندان نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه می تواند صدمه بیشتری هم به دندان های شما وارد کند.

زمانی که شما به دندان های اصلی خود بی توجهی می کنید، به وسیله پوشش گذاری دندان یک پلاک میکروبی بر روی دندان شما ایجاد می شود که باید برای رفع آن از پشت لمینت خودتان را ترمیم کنید که  هزینه زیادی را در بر می گیرد. البته ممکن است شما از قبل کمی پوسیدگی بر روی دندان های خود داشته باشید و بر روی آن لمینت دندان انجام داده باشید که عیبی ندارد به شرط آنکه مراقبت کاملا با مسواک و نخ دندان داشته باشید و به دندان های اصلی خود اهمیت دهید.

در چنین شرایطی پوسیدگی دندان های اصلی شما هم کمتر می شود و سالم تر می شوند. پوشش گذاری دندان قبل از اینکه در دسته درمان قرار گیرد، در دسته زیبایی دندان قرار دارد و برای زیبایی دندان ها انجام می شود. عده زیادی هم ابتدا به دلیل لبخندی زیبا و سفیدی برای دندان شان لمینت دندان را انجام می دهند و سپس به درمان آن فکر می کنند.

علم روز طبابت باعث شده است که هر فردی بتواند یک لبخند زیبا برای خود داشته باشید و هنگامی که دندان های خود را مشاهده می کند بتواند لذت کافی را از آن ها ببرد. به همین دلیل حیف است که مراقبت کافی را از آن ها نداشت و باید مانند بخش مهمی از اعضای بدن تان، به دندان های تان و لمینت دندان توجه کافی داشته باشید.

نرخ و هزینه لمینت دندان

لمینت دندان به هیچ عنوان یک قیمت ثابت در مراکز مختلف ندارد و بسته به نوع آن و مواد مصرفی، هزینه آن بالا و پایین می شود. در ابتدا باید دانست که لمینت دندان سرامیکی با لمینت دندان کامپوزیتی کاملا قیمت متفاوتی دارد زیرا در آن ها از مواد مصرفی مختلفی استفاده شده است که قیمت کمتر یا بیشتری برای خود دارند. مثلا پرسلن، سرامیک و کامپوزیت اصلی ترین موادی است که در لمینت دندان استفاده می شود و قیمت آن ها بسته به مرکز و خریداری و ساخت آن ها متفاوت است.

البته در کنار آن بیمه ای که شما تحت نظر آن درمان می شوید هم تاثیر گذار است. ممکن است سازمان بیمه شما با آن شخص دندان پزشکی که شما به آن مراجعه می کنید قرار داد داشته باشد که در این صورت هزینه شما کمتر می شود و بخشی از آن را خود بیمه پرداخت می کند.  به همین علت اگر به دنبال یک مکان کم هزینه تر برای لمینت دندان خود هستید بهتر است دندان پزشک هایی را پیدا کنید که با سازمان بیمه شما قرارداد دارند و هزینه کمتری را از شما دریافت می کنند.

همچنین برخی از دندان پزشکان با توجه به مدرک خود وسابقه کاری خودشان قیمت ها را افزایش می دهند. دلیل افزایش آن ها تجربه بالا تر و اطمینان از کارشان است که باعث می شود فردی که می خواهد لمینت دندان را انجام دهد آرامش بیشتری داشته باشد و بداند که لمینت دندان او به خوبی قرار است انجام شود. در کنار آن خود دندان های شخص هم بر روی این قیمت تاثیرگذار است.

شخصی که آسیب بیشتری در دندان های خود داشته باشد قطعا نیاز به درمان و وقت بیشتری دارد که این باعث می شود هزینه لمینت دندان آن بیشتر از اشخاص دیگر شود و باید مبلغ بیشتری را نزد دندان پزشک خود پرداخت کند.

لمینت

لمینت دندان و معایب آن

یکی از مهم ترین معایب لمینت دندان افزایش قیمت های احتمالی بعد از انجام آن است. پوشش گذاری دندان به طور کل یک پوسته ای است که بر روی دندان های اصلی قرار می گیرد. حال این پوسته ممکن است به دلایل مختلفی جدا شود و یا به ترمیم احتیاج پیدا کند.

که در چنین حالتی شما نیاز دارید مجددا به دندان پزشک خود برای ترمیم و نصب مجدد آن ها مراجعه کنید که ممکن است قیمت بسیار کمتری نسبت به نصب اولیه پوشش دندان پرداخت شود اما باز هم شما باید یک مبلغ مشخصی را برای ترمیم لمینت دندان های دندان خود پرداخت کنید. اگر به هر دلیلی پوشش دندان شما از دندان اصلی شما جدا شد آن را دور نیندازید زیرا باید دوباره به دندان اصلی خود وصل کنید.

سعی کنید آن را در یک دستمال تمیز نگه دارید و به نزد دکتر خود برای ترمیم مجدد ببرید. یکی دیگر از معایب پوشش گذاری دندان این است که دیگر شما نمی توانید دندان های خودتان را به همان حالت اولیه خود برگردانید. چیزی که در پوشش گذاری دندان قابل توجه است، تراش کاری دندان است.

زمانی که شما بر روی دندان های خود لمینت دندان نصب می کنید قبل از آن یک تراش کاری ریز بر روی تمامی دندان های شما انجام می شود که همین باعث می شود دیگر نتوانید دندان های خود را به حالت قبلی باز گردانید و همین دچار مشکل برای شما می شود.

البته به طور دقیق نمی توان این را یک عیب حساب کرد زیرا بسیاری از افراد زمانی که لمینت دندان را بر روی خود انجام می دهند بعد از مدتی دیگر حالت اولیه دندان خود را فراموش می کنند و حس خوبی نسبت لمینت دندان های خودشان پیدا می کنند و دیگر نیازی به همان حالت اولیه ندارند.

یکی دیگر از معایب لمینت دندان صبر و تحمل شخص بعد از انجام این زیبایی و درمان است. شخصی که پوشش گذاری دندان را بر روی خود انجام می دهد باید حسابی از آن ها مراقبت کند و برای مدت نسبتا طولانی از غذاهایی که ممکن است به آن ها علاقه داشته باشد دوری کند زیرا باعث صدمه به لمینت دندان می شوند و ممکن است آن ها از دندان اصلی جدا شوند. به همین علت باید صبر بالایی برای انجام لمینت دندان داشت و از برخی علاقه های خود دوری کرد.

مزایای لمینت دندان

مهم ترین مسئله برای انجام لمینت دندان مزایای آن است. هیچکس نمی خواهد کاری را انجام دهد که در آن سودی برایش وجود ندارد و تنها هزینه ای برایش مصرف می شود. پوشش گذاری دندان به طور کل از مزایای زیادی برخوردار است که در بخش زیر به برخی از آن ها اشاره شده است و بهتر است قبل از انجام لمینت دندان با چنین مزایایی آشنا شوید و بدانید که چه چیز هایی در انتظار دندان های شما است.

اولین چیزی که پوشش گذاری دندان برای شما به وجود می آورد یک لایه محافط برای دندان های اصلی شما است. پوشش دندان علاوه بر یک زیبایی و درمان، به عنوان یک پوسته سرامیکی محافظ دندان های شما خواهد بود و باعث می شود که اگر نوعی وسیله و آسیب بیرونی به دندان شما وارد شود ابتدا به لمینت دندان برخورد کند و دندان اصلی شما از چنین حادثه ای به دور خواهد بود.

به همین دلیل اگر دندان های حساسی دارید و می خواهید به نحوه درستی از آن ها محافظت کنید حتما به انجام لمینت دندان به خوبی فکر کنید. لمینت دندان برای هر یک از دندان های شما متفاوت است. بسیاری از افراد فکر می کنند که رنگ لمینت دندان برای تمامی دندان ها یکسان است و قرار است همگی سفید باشند در صورتی که چنین چیزی غلط است.

زمانی که شما برای انجام لمینت دندان به دندان پزشک مراجعه می کنید، به خوبی تمامی دندان های شما بررسی می شود و برای دندان هایی که تیره تر هستند، پوسته سفید تری تولید می شود تا تمام دندان ها به طور یکسان مانند همدیگر باشند. چنین چیزی باعث شفافیت و یکسان بودن رنگ در دندان ها می شود و حس خوبی را به شخصی که لمینت دندان انجام داده است القا می کند.

لمینت

لمینت دندان به نوعی به سلامت دندان های اصلی شما کمک می کند. زمانی که شما می خواهید لمینت دندان انجام دهید ابتدا پزشک شما به طور دقیق تمام دندان های شما را بررسی می کند و آن هایی که مشکل دارند را درمان می کند تا لمینت دندان به درستی بر روی دندان های اصلی شما انجام شود. چنین کاری باعث می شود که دندان های تان در سلامت کامل باشند و آن هایی که از قبل مشکل داشتند هم درمان شوند.

لبخند و زیبایی را به شما هدیه می دهد. افرادی که دندان های نامناسبی دارند یا تیرگی در آن ها وجود دارد همیشه سعی می کنند لبخند شان را پنهان کنند و یا اصلا لبخندی از خودشان نشان ندهند زیرا احساس می کنند که ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند.

لمینت دندان با سفید کردن دندان های شما یک لبخند مناسب به شما هدیه می دهد و باعث می شود شما در تمامی شرایط از لبخند خودتان استفاده کنید. چنین کاری نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس در شخص می شود بلکه شخص را از افسردگی و ناراحتی دور می کند.

در نهایت لمینت دندان مفید است یا خیر

نمی توان به طور قطع گفت که لمینت دندان همیشه مفید است و کمک بزرگی به دندان های یک شخص می کند زیرا همیشه به شخصی که می خواهد این درمان را انجام دهد بستگی دارد. پوشش گذاری دندان در مرحله اول به عنوان یک کار زیبایی برای شخص است و طبیعتا هر چیزی که زیباتر باشد در اجتماع نقش مفید تری را ایفا می کند و همگی از آن لذت می برند.

لمینت دندان هم به عنوان یک درمان و زیبایی می تواند برای کسانی که دچار تیرگی دندان و عدم اعتماد به نفس هستند کمک بزرگی کند و این خود برای جامعه بسیار مفید است. اما برخی از افراد هم وجود دارند که به هیچ عنوان نباید نزدیک پوشش گذاری دندان شوند. کسانی که از حساسیت لثه و مشکل در آن برخوردار هستند باید از این درمان دوری کنند زیرا لمینت دندان برای آن ها مانند یک ریسک بزرگ است و ممکن است که یک مشکل بزرگ تری را در دندان ایجاد کند.

پس اگر دچار یکی از این مشکلات هستید سعی کنید همیشه از لمینت دندان دوری کنید. بخش مهم تری که در مورد لمینت دندان وجود دارد، پزشکی است که می خواهد چنین کاری را بر روی دندان شما انجام دهد. اگر می خواهید لمینت دندان را انجام دهید ابتدا به خوبی در مورد تمام دندان پزشک های سطح شهر تان تحقیق کنید و یک فرد مناسب را برای این کار پیدا کنید.

دندان بخش مهمی از بدن و دهان است و آسیب به آن می تواند صدماتی را به وجود بیاورد که دیگر نتوان آن ها را جبران کرد. به همین دلیل وجود یک دندان پزشک مناسب کمک بزرگی به شما در انجام لمینت دندان می کند و خود شما هم حس بهتری در این مورد خواهید داشت و با اطمینان کامل لمینت دندان را بر روی دندان های اصلی خودتان انجام می دهید.

البته قبل از انجام به خوبی نسبت به کاری که می خواهید انجام دهید فکر کنید زیرا پوشش گذاری دندان چیزی است که راه بازگشتی ندارد و اگر پشیمان شوید دیگر نمی توانید آن ها را از دندان های خودتان جدا کنید. به همین علت فکر کردن و تحقیق مهم ترین پیزی است که باید در مورد پوشش گذاری دندان صورت گیرد.