روش های درمان کبد چرب + علائم و عوارض و رژیم غذایی کبد چرب

منبع: نمکستان

170

1398/6/31

00:27


کبد چرب چیست و روش های درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب چیست و روش های درمان خانگی کبد چرب

 نمکستان :  کبد انسان سمت راست شکم و پایین دیافراگم قرار دارد، کبد انسان شکلی مخروطی با سطح نرم را دارا می باشد. ترشح صفرا در بدن بر عهده ی اندامی به نام کبد است، عملکرد صفرا دفع مواد زاید بدن و جذب چربی  می باشد،عملکرد بسیار مهم کبد باعث شده به عنوان عضو بسیارحیاتی در بدن شناخته شود. عملکرد دیگر کبد به این صورت است که مواد غذایی مصرف شده توسط انسان را به صورت بیشتر تجزیه کرده و مولکول های غذایی مفید را با تبدیل به اشکال دیگر دراختیار اندام های بدن قرار می دهد. تولید پروتئین های خاص توسط کبد برای پلاسمای خون بسیار ارزشمند است. کبد سموم را از خون انسان پاکسازی می کند، به نوعی میتوان گفت کبد وظیفه سم زدایی خون را بر عهده دارد.

نشانه های مبنی بر عملکرد نادرست کبد :

  • چاقی
  • یبوست مدادم
  • اشتها نداشتن،تهوع،استفراغ
  • تیرگی رنگ ادرار
  • سردرد های طولانی مدت
  • درد های شدید شکمی
  • خستگی
  • مشکلات روده ای
  • مشکلات پوستی مثل اگزما

کبد چرب :

طبق تحقیقات بدست آمده بیماری کبد چرب حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از کل جمعیت را شامل می شود، این که کبد انسان مقدار کمی چربی داشته باشد طبیعی است،  اما در صورتی که چربی تشکیل شده در کبد بیشتر از ۵تا ۱۵ درصد وزن کبد را شامل شود امکان این که فرد کبد چرب داشته باشد وجود دارد، علت ایجاد کبد چرب را می توان مصرف مواد غذایی که چربی بالایی دارند، نوشیدن الکل و مشروبات حاوی الکل، اضافه وزن، کم تحرکی، فشار خون بالا در افراد و مصرف دارویی هایی مثل استامینوفن و آسپرین عنوان کرد.

در برخی موارد این بیماری بدون هیچ نشانه ای است که به آن کبد چرب خاموش می گوییم. اثر کبد بر پوست انسان  به این صورت است که کبد انسان وظیفه جداسازی سموم از مواد غذایی را به عهده دارد، که این سموم از طریق عرق کردن، ادرارو مدفوع از بدن دفع می شود، اگر کبد این وظیفه را به خوبی انجام ندهد، پوست شفافیت خود را از دست می دهد، دچار لک و جوش سر سیاه، سرسفید وآکنه می شود.  متخصصین راه کار هایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب را  توصیه میکنند مانند زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن،مصرف نکردن مشروبات الکلی،و سبک غذایی که مصرف غذاهای سرخ کردنی و حاوی نمک را به حداقل رسانده، وزن خود را  به صورت تدریجی کاهش دهید، مصرف میوه وسبزیجات به افراد برای جلوگیری از این بیماری پیشنهاد می شود.

انواع کبد چرب :

۱-کبد چرب الکلی

۲-کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب الکلی :

در کبد چرب الکلی، کبد انسان برای شکستن چربی دچار مشکل می شود. این بیماری به علت نوشیدن افراطی الکل بوجود می آید،موارد دیگری که در ایجاد این نوع کبد چرب موثرند را می توان چاقی بیش از حد، بیماری هپاتیت c و مقدار آهن در بدن شما بیش از حد مجاز باشد.

کبد چرب الکلی و غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی :

هنوز مشخص نشده است که علت اصلی بوجود آمدن کبد چرب غیر الکلی چیست اما با توجه به این که حدود ۷۰ درصد افرادی که دچار این بیماری هستند را افراد چاق تشکیل می دهند، پس می توان افزایش وزن را از عوامل تاثیر گذار در ایجاد این بیماری دانست،از موارد تشخیصی این بیماری عکس برداری به روش  سی تی اسکن و ام آر آی ، تست های انزیم کبدی و معاینات بدنی را می توان نام برد.

کارشناسان در تحقیقی تاثیر نورورسادیاکسیکالیک را بر کبد چرب بررسی نموده وپی برده اند کارایی این ماده به این صورت است که تولید و ترشح کلسترول در کبد را مهار می کند این دارو  به مدت ۱۲ هفته برای تعدادی از بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی تجویز شد و نتایج اندازه گیری میزان آنزیم کبدی این مبتلایان به صورت چشم گیری کاهش یافته و نتایج بسیار خوبی را به همراه داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو