بازی با دنیای ذهنی مخاطب / روایت شقایق احمدیان از نمایشگاه " کلمات درست را پیدا خواهم کرد و ساده خواهند بود" در گالری پروژه‌های آران

106

1398/6/31

10:57


شقایق احمدیان گفت: در آثار خود قصد داشتم با نشانه‌ها بازی کنم و با تغییر جایگاه آنها نشان دهم که هر شخصی می‌تواند برداشت خود را از نشانه‌ها داشته باشد.

بازی با دنیای ذهنی مخاطب / روایت شقایق احمدیان از نمایشگاه " کلمات درست را پیدا خواهم کرد و ساده خواهند بود" در گالری پروژه‌های آران

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی، حجم و چیدمان شقایق احمدیان با نام " کلمات درست را پیدا خواهم کرد و ساده خواهند بود" در گالری پروژه‌های آران برپاست. احمدیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایشگاه اخیر خود گفت: رشته اصلی من نقاشی است اما در این مجموعه ترجیح دادم بیشتر از حجم استفاده کنم تا بتوانم آن تصاویر را برای مخاطب ملموس‌تر کنم. حجم‌های این مجموعه با متریال پاپیه ماشه ساخته شده و نقاشی‌ها نیز رنگ روغن و اکریلیک روی بوم هستند. بیشتر سعی می‌کنم تصوراتم را منتقل کنم و تفاوتی نمی‌کند از چه متریالی بهره بگیرم.

او درباره محتوای آثار خود گفت: دغدغه اصلی من بیشتر روی فرم در نقاشی است و اصراری ندارم که یک مفهوم را منتقل کنم. آثارم می‌تواند نشان‌دهنده یک فرم جدید یا ترکیب‌بندی خاص باشد، اما بیشتر موضوعات شخصی زندگی زیسته خود را در این نقاشی‌ها می‌آورم و آنها را از دیدگاه خود بیان می‌کنم. در این مجموعه هدف اصلی‌ام این بود که المان‌هایی که یک تفکر ثابت از آنها در ذهن همه ما وجود دارد را تغییر دهم. ما المان‌های خاصی را به عنوان نماد شادی یا غم می‌شناسیم، ولی من می‌خواستم با این نشانه‌ها بازی کنم و با تغییر جایگاه آنها نشان دهم که در هر شادی می‌تواند غمی پنهان باشد و به عکس. در آثار این مجموعه هر شخصی می‌تواند برداشت متفاوتی از یک المان واحد مثل کیک تولد پیدا کند. این موضوع به ناخودآگاه آنها برمی‌گردد و دست مخاطب را باز گذاشتم که هر چه می‌خواهد برداشت کند.

احمدیان افزود: من هر روز تعداد زیادی طراحی می‌کنم و در طراحی‌هایم بچه‌ها جای مهمی دارند. از سوی دیگر به کودک درونم خیلی نزدیک هستم و بیشتر کارهایم از ناخودآگاهم برآمده و کاملا رها است. در نقاشی‌های ابتدایی خود کودکان را در موقعیت‌هایی گذاشته بودم که ترسناک به نظر می‌رسید و پس از آن تصمیم گرفتم به جای آن بچه‌ها، پرنده‌ها را قرار دهم که سمبل آزادی و رهایی هستند.

احمدیان ادامه داد: دفرماسیون برای من اهمیت زیادی دارد و ایجاد تغییر در کمپوزیسیون در کارهایم دیده می‌شود. در این آثار از رنگ‌هایی استفاده کردم که برای خودم هم سخت بود، زیرا در کشور ما این نوع رنگ‌گذاری یا راحت برخورد کردن با نقاشی جا نیفتاده است. با توجه به اینکه من تحصیلات دانشگاهی نقاشی دارم مشکلی برای کار رئالیستی ندارم اما ترجیح می‌دهم به این شیوه کار کنم چون در ذهنم همه چیز را به این شکل می‌بینم و دوست دارم این ذهنیت را گسترش دهم.

او درباره نام نمایشگاه گفت: پس از اینکه مجموعه را کامل کردم قصد داشتم اسمی برای آن انتخاب کنم و اسامی زیادی پیشنهاد شد، ولی در آخر به این نام رسیدیم به این دلیل که این اسم به شخصیت من بسیار نزدیک است. حرکت کردن و پیدا کردن برای من اهمیت زیادی دارد و این جمله به خوبی مرا معرفی می‌کند و با آثار نیز هماهنگ است. ترجیح دادم اسم نمایشگاه هم معنای بازی داشته باشد تا ناملموس بودن آن باعث شود مخاطب به فکر فرو رود.

او با بیان اینکه نمایشگاه بازخورد بسیار خوبی در میان مخاطبان داشت؛ افزود: مهم‌ترین چیز برایم این بود که این نمایشگاه باعث ایجاد بحث شد. بارها در گالری تماشاگرانی را دیدم که به صورت جدی با یکدیگر وارد بحث می‌شدند. این اتفاق در ایران به ندرت رخ می‌دهد اما ایجاد واکنش در مخاطب به نظرم مهم‌ترین اتفاق در هنر است.

نمایشگاه آثار شقایق احمدیان تا 1 مهرماه در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو