آشنایی با نحوه کاشت و پرورش گل بنفشه

آشنایی با نحوه کاشت و پرورش گل بنفشه


منبع: آرگا

152

1398/6/31

17:37


ما در این مطلب از مجله آرگا به پرورش گل بنفشه و کاشت آن می پردازیم گل بنفشه از تنوع رنگی بسیاری تشکیل شده است که در فضای باز و گلدان ها کاشته می شود و بیشتر در شمال ایران به صورت خود سر می رویند این گل در منطقه بومی اروپا و شمال غرب آسیا می باشد که به گل چهار فصل معروف است.

گل بنفشه به دلیل زیبای و تنوع رنگ همچنین آسان بودن پرورش و نگهداری دارای محبوبیت زیادی می باشد نام علمی این بنفشه Viola pansy می باشد و نام های دیگر آن بنفشه وحشی، بنفشه فرنگی و بنفشه سه رنگ می باشند. بنفشه گیاهی یک ساله است که در صورت هرس و رسیدگی به دو سال هم می کشد و می توان نگه داری کرد گل بنفشه دارای رنگ های بسیار زیاد و زیبایی است که در فضای سبز و گلدان ها کاشته می شود و نیز گل مناسب برای تراس و بالکن است. که در این بخش از مطلب شما عزیزان را با نحوه کاشت و پرورش گل بنفشه آشنا می کنیم.

نگهداری و پرورش گل بنفشه

کاشت و پرورش گل بنفشه

زمان کاشت بذر گل بنفشه اوایل شهریور تا اواسط پاییز می باشد و زمان گل دهی آن از زمستان شروع و تا بهار است. گل ها از محور برگ ها به صورت تکی و به ندرت به صورت جفتی ظاهر می شود که هر گل دارای سه تا چهار گلبرگ بوده که معمولا در آخر زمستان و بهار این گل ها به صورت فراوان یافت می شوند. مقداری خاک را درون گلدان و یا سبد ریخته در قسمتی از باغچه بذر ها را روی خاک بپاشید حدود نیم سانت روی آن کود دامی پوسیده یا کومپوست بریزید سپس خوب آبیاری کنید حدود یک الی دو هفته بذر ها سبز می شوند و زمانی که بزرگ شدند حدود یک ماه رسیدند آن ها را در آورده و در محلی که می خواهید به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانت بکارید که بهترین روش پرورش گل بنفشه می باشد. بعضی ها بذر ها را روی محلی که مورد نظرشان است می پاشند تا همان جا سبز شود اما این روش درستی نیست چون زمانی که بذر ها به طور نا منظم روی زمین می افتند وقتی رشد می کنند ممکن است خیلی ها کنار هم سبز شوند ولی اگر درون خزانه کاشته شود می توانید به صورت منظم بوته های این گل را با فاصله دلخواه بکارید به این نکته توجه شود هیچ وقت اقدام به نگه داری گل و گیاه در داخل از منزل نکنید چون درون منزل نور و هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید مجبور هستید که در منزل این کار را انجام دهید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی منزل قرار دهید تا نور کافی به آن برسد و حتما پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرون هستند را به بیرون از خانه انتقال دهید.

تکثیر رشد گل بنفشه

تکثیر گل بنفشه

تکثیر این گیاه به چهار روش شامل کشت می باشد که شامل کشت با بذر، قلمه زدن، تقسیم ساقه انجام می شود که بستگی به نوع گونه از یکی از آن ها می باشدمهم ترین روش تکثیر که اکثر گونه ها از این روش استفاده می کنند کشت بذر است در این روش عمل نشاکاری صورت گرفته که در مرداد در شاسی می کارند و نشاها در پاییز با زمین اصلی انتقال می دهند و در زمستان در زیر برف باقی می ماند انتقال نشا هر چه زود تر انجام شود گل های درشت تری خواهد داشت که در پرورش گل بنفشه مهم است.

آشنایی با نحوه کاشت و پرورش گل بنفشه

آبیاری

این گیاه به آبیاری کافی و منظم نیاز دارد اگر خاک خشک شود باعث می شود گلدهی کاهش یابد و اگر غرقابی اتفاق بیوفتد ریشه ها دچار آب گرفتگی و خفگی شده و می پوسند.

خاک مناسب

یکی از مهم ترین پرورش گل بنفشه خاکی که دارای کود حیوانی و برگ باشد رشد خوبی رابرای گیاه ایجاد خواهد کرد.

نور

بنفشه گیاهی است که آفتاب را دوست دارد که تحملش نسبت به سایه کمتر است ولی باید در جایی رشد کند که گیاه به اندازه کافی رشد خود را بکند.

دما

گل بنفشه هوای خنک را دوست دارد و زمانی که در اواخر بهار است و هوا به گرمی می رود گلدهی اش کمتر می شود و در زمستان می توان سرما و یخبندان را تحمل کند و زیر برف زنده بماند.

کاشت و پرورش گل بنفشه

مراقبت و نگهداری گل بنفشه

در زمان کاشت باید توجه داشت که گیاه به آفتاب سوختگی حساس است پس باید سایه را در خزانه ایجاد کرد. گونه بنفشه ۳ رنگ به مرگ گیاه چه حساس می باشد پس باید توجه داشت که محیط پرورش گل بنفشه آلوده به کود دامی اضافه در اطراف آن وجود نداشته باشد.

نکته مهم: باید توجه داشت که هنگام استفاده در اثر مصرف مقادیر زیاد آن به دلیل داشتن مواد صابونی به تهوع و استفراغ منجر می شود.

راهنمایی پرورش گیاه زینتی

امیدواریم از این بخش از مجله آرگا شما دوستان را با نحوه کاشت و پرورش گل بنفشه آشنا کرده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو